| |  | | |
06.02.06, 15:36
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: imetys vs parisuhde
Vastausta alkuper. kysymykseen ei minulla ole, kun niin lyhyen aikaa sain imettää, mutta...
Olen huomannut, että synnytyksen jälkeen limakalvot ovat tulleet todella herkiksi. Liukuvoide on aika ehdoton juttu, ja jotkut kun vielä ihmetteli miksi se on äitiyspakkauksessa ;) Ja halutkin on huomattavasti huonommat kuin ennen vauvaa. Odotusaikana oli melkeinpä paras seksielämä... Halut oli kuin hiirellä...
Nyt sitten vauvakin vähän hommaa vaikeuttaa, kun ei vielä nuku autuaasti tiettyinä aikoina.
Eli mulla synnytys oikeastaan vaikutti seksielämään, ei imetys.
| |
| | |
06.02.06, 16:21
|
#27 (linkki)
Mulla ainakin imetys vaikutti ihan selvästi haluihin. Ei tehnyt mieli oikeastaan yhtään sen puolen vuoden aikana kun imetin. Olin ihan kuiva ja limakalvot niin ohuet tms, että liukasteesta huolimatta yhdyntä sattui. Ja sitten heti kun kiihottui niin alkoi tulla maitoa - vie kummasti ajatukset muualle ja vaikeutti aika paljon esim orgasmin tavoittelua..
Samoin olin paljon väsyneempi imetyksen aikana, joten sekin vaikutti haluihin. Olen pienikokoinen ja kaikki raskauden aikana kerätty rasva suli nopeasti pois, vaikka söin hyvin. Imetys otti voimille ja väytti varmaan entisestään.
En yhtään vähättelisi imetyksen vaikutuksia haluihin, mutta parisuhteeseen se ei sinänsä vaikuta - Siis parisuhde on muutakin kuin seksiä.. Enkä tosiaan jättäisi imettämättä sen takia, että tulee muutama ""kuivempi"" kuukausi. | |
| | |
06.02.06, 16:35
|
#28 (linkki)
eikun se rakkaushan kestää ja kärsii kaiken joten eihän avioerojakaan pitäisi sitten olla!;)
| |
| | |
06.02.06, 16:50
|
#29 (linkki)
En ihan allekirjoittaisi tuota väitettä imetys = haluttomuus. Itselläni enemmänkin vaikutti väsymys ja esikoisen kohdalla sellainen kokonaisvaltainen ÄITIYS, johon ei oikein mahtunut se, että mies yritti ""ängetä"" minun ja vauvan väliin. Kilttinä tyttönä kuitenkin ""annoin"" miehelle, jotta hänen ei tarvinnut kärsiä puutteesta, mutta itseäni ei kyllä pätkääkään innostanut koko seksi.
Vaikka imettää, niin silti voi harrastaa rintojen hyväilyä seksissä. Varsinkin kun imettää, käy suihkussa ja sen jälkeen sekstaa, niin kyllä ne rinnat sen jälkeen ovat aika tyhjät eikä maitoa ihan pienellä suukottelulla irtoa. Tosin en suosittele rintojen imemistä, jos vaavin ruoka-aika lähestyy ellei sitten halua maitosuihkua.
Äidiksi tulo ei ole vain naisen ""ongelma"", vaan myös miehen pitäisi olla ymmärtäväinen ja tukea äitiä henkisesti ja ihan konkreettisesti vauvaa ja kotia hoitamalla. Minä ainakin mielelläni sitten annoin miehelle seksiä kiitollisena kaikesta avusta, vaikka tosiaan usein olisin mieluummin jo käynyt heti nukkumaan.
| |
| | |
06.02.06, 16:53
|
#30 (linkki)
ihan mielenkiintoinen aihe, en ymmärrä haloota minkä tästäkin aiheesta joku on saanut nosettua.
Poikamme on nyt 3 kuukautta vanha ja seksiä on harrastettu ehkä kahdesti.
Kuten yllä, minäkin ennen nautin kun mies kosketteli rintojani, nyt tuntuu.. no, ei miltään. TAvallaan en edes halua hänen koskettelevan rintojani koska imetän.. tai en tiedä johtuuko se siitä mutta kumminkin.
Limakalvot ovat kuivat. Kyllä, liukuvoiteilla asia voidaan korjata. Mutta osaksihan tuo limakalvojen kuivuus on merkki siitä, ettei haluta, vai? Mulla ainakin raskausaikanakin esileikin aikana limakalvot kostui kun himot lisääntyi;)
Nyt taas ei huvita oikeastaan ollenkaan rakastella ja limakalvotkin kertoo sen.
Neuvolassa pojan syntymän jälkeen terveydenhoitaja sanoikin, että usein halut ovat kadoksissa niin pitkään kun äiti imettää (tällä tarkoitettu varmaan täysimetystä tai lähes täysimetystä).
Toki en tiedä onko haluttomuus sidoksissa imettämiseen mutta näin meillä.
| |
| | |
06.02.06, 16:56
|
#31 (linkki)
niin ja täytyy sanoa, että meillä mies on titysti asiasta harmissaan, mutta erittäin ymmärtäväinen kuten aina:)
| |
| | |
06.02.06, 18:24
|
#32 (linkki)
saivartelua! Ja kuka eroaa siksi, että nainen imetti miehen mielestä liian kauan!!
| |
| | |
06.02.06, 18:33
|
#33 (linkki)
saivarteluapa hyvinkin. Etkö huomannut"";)"" viestini perässä?? Hymiöt on keksitty varmaan alunperin siksi ettei yksinkertaiset ihmiset käsittäisi aina kaikkea väärin...
| |
| | |
06.02.06, 20:34
|
#34 (linkki)
Ei se kyllä ""oikealta"" kuulosta tuokaan että ""olet kiltti tyttö ja annat""!! Hei haloo, onko nainen vaan sitä varten että voi tyydyttää miehen halut? Jos molemmat haluavat on seksi mahtavaa mutta en ymmärrä miksi toisen pitäisi ""antautua"" vaan sen takia että se toinen haluaa?? Kyllä meillä ainakin mies suuttuisi jos antaisin vaan siksi että olen kiltti tyttö!! Meillä mennää MOLEMPIEN halujen mukaan, joskus toista ei haluta ja sitten taas ei toista haluta, mutta kun halut kohtaa niin...=)!!!!
Ja joo kyllä imetys vaikutti meilläkin mutta ei siitä ollut ongelmaa, mies ymmärsi hyvin attä aikansa kutakin!
| |
| | |
06.02.06, 21:05
|
#35 (linkki)
No meillä seksielämä on ennallaan pitkästä imetyksestä huolimatta. Kyllähän se imetys mun haluihin on vaikuttanut ja limakalvot edelleen kuivat. Toipunevat varmaan sitten aikanaan kun lopetan.
Mutta meillä on niin pitkä suhde (16v.), ettei se yksiin imetyksiin kyllä kaadu. Ja kyllä omakin tavoite on ylläpitää säännöllistä seksielämää, vaikkei hormoonit aina niin jylläisikään. Pysyy omakin nuppi paremmassa kunnossa, kun ei elä puutteessa, vaikkakin tiedostamattomassa.
| |
| | |
06.02.06, 21:42
|
#36 (linkki)
Vauva lopetti yösyömisen vajaat puolivuotiaana. Siitä samantien alkoivat kuukautiset (=ovulaatio) ja halut palasivat. Sitä ennen seksi oli hivenen väkinäistä.
Mutta minulla on muutenkin aika herkkää noiden hormonien kanssa esim. minkään sortin hormonaalinen ehkäisy ei sovi.
Pitkään imettämisen yhdistämisestä parisuhteen ongelmiin minulla ei ole kokemusta.. :) Mielummin jättäisin sellaisen yhdistelmän kokematta, heh.
| |
| | |
06.02.06, 23:42
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) | typerää
Menee näköjään joillain tää keskustelu tosi typeräksi vittuiluksi. Ikävää.
| |
| | |
06.02.06, 23:48
|
#38 (linkki)
Toisen kunnioittamista ja rakkautta on myös, se, että ottaa toista huomioon myös seksin saralla. Se on ihan totta, että naista ei välttämättä juuri synnyttäneenä/imettävänä itse kiinnosta/haluta seksi, mutta toista voi pitää hyvänä muillakin tavoin kuin suostumalla yhdyntään. Minulta se ei ainakaan ole pois, päinvastoin, jos tiedän aiheuttavani toiselle mielihyvää, oli itsellä sitten omia sekusuaalisia haluja tai ei. Näistä asioista täytyy vaan avoimesti puolison kanssa puhua, että kumpikin tietää missä mennään ja kummatkin voivat kokea olevansa rakastettuja ja hyväksyttyjä parisuhteessa.
| |
| | |
07.02.06, 00:03
|
#39 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: typerää
nenehän se on aina NIIN asiallinen näissä keskusteluissa...
| |
| | |
07.02.06, 00:20
|
#40 (linkki)
ei ole meillä tähän mennessä vaikuttanut mitenkään. olen imettänyt nyt 8 ja puoli kuukautta, joista kahdeksan täysin täysimetyksellä (eikä se jätkä tänäänkään juurikaan kiinteitä syönyt). maitoakaan ei ole suihkunut maidontulon tasaantumisen jälkeen(se kesti parisen kuukautta). mutta ei kyllä meillä ole vaikuttanut tuo imetys tippaakaan, jos limakalvot kuivuvat, niin liukaste käyttöön. sen sijaan alituinen kiire on kylläkin vaikuttanut seksielämäämme.
| |
| | |
07.02.06, 01:30
|
#41 (linkki)
Siis haloo!
Siis ajatteleeko joku jossain todella, että jos imetys vaikuttaisi seksielämään ja sitä kautta parisuhteeseen, niin silloin ei lasta kannattaisi imettää!!???Siis TÄH!
Äidin tehtävänä on kyllä huolehtia ensisijaisesti lapsesta miehen seksuaalisten tarpeiden sijaan. Ei se vuosi hiukan kuivempaa tai vähemmän kiihottavaa seksiä varmaan HYVÄÄ parisuhdetta kaada, eiköhän järkevä mieskin sen ymmärrä!
Eli siis tottakai seksiä imetyksen aikana niin paljon kun mieli tekee, ja liukasteet ja kaikki mistä vain on apua käyttöön, mutta kertaakaan ei kyllä kävisi mielessäkään, että lopettaisin imetyksen seksin vuoksi!
Piste fi.
| |
| | |
07.02.06, 02:44
|
#42 (linkki)
Näin meillä:
Eli melko täysimetyksellä mennään. Poika on kolmen kuukauden. Seksiä harrastetaan ehkä neljästi viikossa ja ihanaa on. ;)
Sairaalassa jo halutti melko paljon ja ekan kerran kokeiltiin viis viikkoa synnytyksestä kun vuoto oli kokonaan loppunut. Hieman sattui ku jännitti mutta sen jälkeen on ollu pelkästään ihanaa. Uudet ihanat muodot kiihotaa kumpaakin. nautin suunnattomasti kun voi tarjota miehelle ihan oikeat rinnat eikä mitään B/C-kuppia. Eli vaikka imetän niin kyllä rintojen koskettelu edelleen tuntuu ihanalta.
Ja seksikin on parempaa ku ennen. Joku viikko kun aloitetiin uudelleen seksi niin sain neljä orgasmia putkeen. (aikaisemmin en ollut tullut yhdynnässä) Joten yllätyin positiivisesti. =D Toivon todella että kaikilla muillakin seksielämä ottaisi parantuakseen. Nyt ollaan kuitenki naisia isolla N:llä kun tällainen kokemus takana. (=synnytys) Ainakin itsellä äitiys on nostanut itsetuntoa huimasti, mikä taas on parantanut seksielämää.
| |
| | |
07.02.06, 09:30
|
#43 (linkki)
Tämä on taas näitä asioita, jotka ovat tosi yksilöllisiä. Mekin harrastimme seksiä silloinkin kun imetin (6kk), mutta kyllä se vähän väkinäistä oli toisinaan. Toisaalta pääni halusi, mutta kroppa ei..
Mä oon myös ollut aina hyvin herkkä reagoimaan hormonaalisiin muutoksiin. En voi esim käyttää e-pillereitä sen takia. Siten varmaan myös nuo imetyksenaikaiset hormonit vaikuttivat minulla voimakkaasti haluihin.
Ja sitten taas kun lopetin imetyksen halut palasivat ja orgasmit olivat entistä voimakkaampia. Kyllä imetys oli ehdottomasti sen arvoista ja onneksi miehen kanssa suhde on niin kunnossa, ettei se ole kriisin paikka, jos muutaman kuukausi on vähän ""hiljaisempaa makuukammarissa"". | |
| | |
07.02.06, 09:42
|
#44 (linkki)
nimimerkki no voi huh,huh
Eihän tässä ollut kysymys siitä, ettei lasta kannattaisi imettää ollenkaan. Minäkin lähinnä mietin, että onko TAAPEROIKÄISEN imetyksellä niin suuri merkitys lapsen hyvinvoinnin kannalta, että sen vuoksi kannattaa uhrata vaikka parisuhteen yksi tärkeä osa-alue. Tokikaan kaikille imetys ei vaikuta halukkuuteen, kuten tässäkin ketjussa on käynyt ilmi ja hyvä niin.
Mutta mietipä tilannetta, jossa imetys vaikuttaa naisen halukkuuteen (tällaisiakin ihmisiä löytyy tästäkin ketjusta). Jos äiti imettää esikoista vaikka 2,5 vuotiaaksi ja heti siihen perään tehdään pikkukakkonen jota imetetään samat 2,5 vuotta. Näin on saatu kulumaan jo viisi kuivaa vuotta + molempien raskausajat, jotka nekään eivät välttämättä seksielämän kannalta ihan täysipainoista aikaa ole.
Monessa tapauksessa tehdään vielä se kolmaskin mukula, joten kuiva kausi senkuin pitenee.
Ja kun samaan aikaan kuitenkin eletään yleensä parasta aikuisikää, jolloin terveys ja seksuaalinenkin kyvykkyys on parhaimmillaan, niin se viiden vuoden kuiva kausi ei ehkä tunnukaan enää niin lyhyeltä ajalta.
En nyt tarkoittanut sanoa, että parisuhde kaatuu jos ei sitä hyvää seksiä ole jatkuvasti tarjolla tai että naisen pitäisi olla seksiautomaatti. Mutta joissakin tilanteissa olisi ehkä ihan hyvä miettiä näitäkin asioita, kun kuitenkin edelleen seksistä ja sen puutteesta saadaan todella monissa perheissä iso riita ja kiistakapula aikaan.
Ainakin parissa tuttavaperheessa on ollut juuri tällainen tilanne, että äiti on imettänyt pitkään (reilut pari vuotta) kaikki lapsia ja seksipuoli on ollut ihan olematonta usean vuoden ajan. Lopulta on eroon päädytty ja suurimpana syynä on ollut seksielämän toimimattomuus.
Siinä tilanteessa itsestä on tuntunut että ehkä olisi lapselle ollut paremmaksi vaikka se lyhyempi imetys, jos sillä olisi pelastettu vanhempien seksielämä ja mahdollisesti avioliittokin. Toki näidenkin ihmisten avioeroon ovat vaikuttaneet muukin kuin pitkä imetys, mutta niitä syitä varmaan voi pohtia muissa ketjuissa.
| |
| | |
07.02.06, 09:54
|
#45 (linkki)
alkuperäinen kysymys kuulostaa ihan asialliselta!!!
vaikka onkin ongelmana mulle tuntematon
| |
| | |
07.02.06, 09:55
|
#46 (linkki)
""Niin että imettäjät, odotelkaapas ekoja kuukautisia, siitä se riemu repeää.""
Noista ekoista menkoista, mulla ne tuli täysimetyksestä huolimatta 3,5kk synnytyksestä eikä olleet ollenkaan runsaat vaan ihan normaalit menkat, ovat tulleet nyt jo 11 kertaa synnytyksen jälkeen eikä mitään eroa entiseen, kestää sen 4 päivää mitä ennen raskauttakin. Näin myös siskollani ja ystävilläni. Täysimetin siis 6kk ja osittaista imetystä 1v1kk asti. Pari kuukautta nyt ilman imetystä eikä menkoissa eroa.
| |
| | |
07.02.06, 11:36
|
#47 (linkki)
Kun täällä jotkut väittävät, että seksiongelmat ja -haluttomuus eivät vaikuta parisuhteeseen, niin olen kyllä jyrkästi eri mieltä.
Jos nainen ei halua ja mies vonkaa vonkaamistaan, saattaa naiselle synytä vastarektio, ja seksi alkaa ällöttää entistä enemmän. Joskus tuo haluttomuus jää sitten päälle pitemmäksi aikaa. Uskokaa tai älkää, mutta naisten haluttomuus on hyvin yleinen ongelma suomalaisissa parisuhteissa, vaikka täällä kellään ei tuota ongelmaa näytäkään olevan. Ja kyllä pitkäaikainen seksittömyys aika varmasti vaikuttaa suhteeseen.
Meillä puolestaan ongelmana on paremminkin miehen haluttomuus. Ja voin kyllä taata, että parisuhde ei kukoista nimenomaan sen vuoksi, että seksiä on hyvin, hyvin harvoin.
Mutta tietenkään hyvä parisuhde ja hyvä seksielämä eivät ole synonyymejä, ja seksielämän vaihtelu on erittäin normaalia.
| |
| | |
07.02.06, 13:13
|
#48 (linkki)
Mulla ei ole vielä kokemusta pitkään imettämisestä, mutta ei nuo halut ainakaan vähenneet ole kummaltakaan. Kai myö ollaan himpun erilaisia, kun tuosta synnytyksestä aikaa viisi viikkoa ja ollaan jo useasti harrastettu ja kyllä mä ölen kans nauttinutkin.... Nianen se on äitikin...
| |
| | |
07.02.06, 21:19
|
#49 (linkki)
Mun vauva on nyt n.10,5kk ja imetän vieläkin. Mun mielestä imetys ei oo vaikuttanut parisuhteeseen millään lailla!! Toki vauva vie aikaa ja välillä sitä toivois et vauva nukkuis enemmän, et ehtis olla enemmän miehen kanssa kaksistaan...
Heti synnytyksen jälkeen limakalvot oli kyllä kuivat, mut palautuivat aika nopeesti (2kk?). Sit samoten ihan alussa rinnat oli niin kipeet maitotulvasta, ettei mies saanut koskee niihin... mut se viel nopeemmin ohi. Mulla tekee e-pillerit haluttomuutta, mut eipä oo imetys tehnyt.
| |
| | |
08.02.06, 13:09
|
#50 (linkki)
Juu, on se kumma, että syyllistetään pitkään imettäviä jos halut katoavat väliaikaisesti. Miesparka kärsii, ei lapsen tarpeilla ole mitään väliä.
Silti käytetään hormonaalista ehkäisyä monesti läpi elämän, eikä se tunnu haittaavan ketään, vaikka se voi viedä halut kokonaan ja lopullisesti.
Ja ketäs eräs ylempi syyttää sitten miehen haluttomuudesta, se tuskin johtuu miehen imettämisestä.
| |
| | | | |