Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Vauvan hoito
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
13.02.07, 18:11   #1 (linkki)
yh
(Vierailija)

Leikkiminen vauvan kanssa?

Leikitättekö vauvojanne koko ajan? Minulla on 3 kk vanha poitsu, ja aina kun hän jää yksin sitteriin, niin mulle tulee tosi huono omatunto kun en leiki koko ajan!! välillä tekee mieli ihan vaan istua koneella ja olla itsekseen tai tehdä kotitöitä.
Niin, ja olen yh...
  Vastaa viestiin
13.02.07, 18:25   #2 (linkki)
simisumi
(Vierailija)

Mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä sen ajatuksen, että vauvojen kanssa pitäisi koko ajan olla leikkimässä ja vauvoja pitäisi tauotta viihdyttää?

Ihan normaalia ihmisen elämää on olla omissa oloissaan ja vauva osaa tarpeen tullen viihdyttää itseään vaikka omilla sormillaan leikkien. Toki oppii kyllä siihen, että vanhemmat kantaa ihan koko ajan kun inahduksenkin päästää. Ja sitten voivat taas äidit valittaa, että on meillä vaan vaativa vauva.
  Vastaa viestiin
13.02.07, 18:32   #3 (linkki)
ninnu2
(Vierailija)

MIetin minäkin tuota samaa alkuaikoina. Tuntui, että vauvan kanssa pitää olla kokoajan. No, 3 kk ikäisen vauvan kanssa ei vielä kauheasti voi leikkiäkään. Jätä hänet huoletta sitteriin tai lattialle - siinä oppii helpommin liikkumaankin. Muista pitää itsestä huolta ja salli toki itsellesi hetki silloin tällöin koneellakin, jos se sinua virkistää.
  Vastaa viestiin
13.02.07, 19:12   #4 (linkki)
nih
(Vierailija)

Ei tietenkään tarvitse. Alkuun minullakin oli huono omatunto. Mutta vauva (3,5kk) viihtyy todella hyvin leikkien itsekseen, ihmetellessä sitterin lelukaarta ja annankin hänelle omaakin aikaa. Sillä aikaa voin vain istahtaa, käydä suihkussa tms...
Kun kutsu tulee niin sitten leikitään taas...
  Vastaa viestiin
13.02.07, 20:15   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Mä ainakin pidin nyt jo 1v7kk ikäistä tyttöä lattialla niin paljon yksineen kun viihtyi. Nyt tyttö tykkää touhuta itsekseen ja haluaa vain että äiti on lähellä. Parempi touhuta itsekseen. Kyllä ne vauvat sitten "pyytävät" kun kaipaavat seuraa!
  Vastaa viestiin
14.02.07, 10:19   #6 (linkki)
jiissex
(Vierailija)

Kannattaa ihan alusta asti sairaalasta kotiin päästyä se tapa, että totuttaa vauvaa olemaan lattialla. Eli siis joku päiväpeitto tai muu alusta esim. maton päälle, niin vauveli tottuu vähitellen siihen, ettei koko ajan tarvitse olla viihdytystä. Pakkohan sitä muutenkin on käydä vessassa, tehdä ruokaa jne, joten itse jaksaa paljon paremmin, kun vauva oppii sen verran olemaan itsekseen, että edes joskus ehtii juomaan kupin kahvia ja vilkaisemaan päivän lehden.

Neuvolan terveydenhoitaja sanoi, että lapsi oppii nopeammin konttaamaan jne, kun hän saa voimistaa lihaksiaan potkimalla ja huitomalla ilman esteitä. Esim. sitterissä vauva ei saa tarpeeksi tilaa liikkumiselle. Lattialle voi ihan yhtälailla laittaa vauvalle yläpuolelle tai ympärille katseltavaa ja kosketeltavaa.
  Vastaa viestiin
18.02.12, 19:48   #7 (linkki)
1k4o
(Vierailija)

Mahtihomma, että tähänkin löytyi muilta samanlaisia tuntemuksia. Mulla on vauva 2,5kk ja kovin olen syyllistänyt itseäni, etten tarpeeksi kauan ja paljon seurustele ja leiki lapsen kanssa imettämisen, vaipanvaihdon ja pesujen lisäksi. Aina kun voi vaatia itseltään vielä vähän enemmän... Olen toki yrittänyt ajatella, että lapselle on tärkeää myös oppia olemaan itsekseen, mutta joka kerta, kun vauva leikkii itsekseen lattialla, olen tuntenut itseni huonoksi ihmiseksi.
  Vastaa viestiin
05.09.12, 12:55   #8 (linkki)
riiviö
(Vierailija)

vauva

Vauvan kanssa ei minun mielestäni tarvitse olla 24h vuorokaudessa,vaan vauvan voi laittaa leikkimatolle leikkimään.
  Vastaa viestiin
14.09.12, 17:57   #9 (linkki)
esikoinen erilainen
(Vierailija)

Jos osaisi toimia ensimmäisen lapsen kanssa kuten toimisisi toisen tai kolmannen.. Ne seuraavat ovat luonnostaan paljon yksin, vain seuraamassa toisten puuhia. Ihan yhtä hyvin se ensimmäinen voi viihdyttää itseään tai seurailla äidin puuhia. Tietysti vauvat nauttivat katsekontaktista ja äidin äänestä ja hymystä, mutta ei sen tarvitse olla vauvan koko todellisuus;).
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku