Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.07.05, 19:40   #1 (linkki)
Tilma
(Vierailija)

Osaatteko neuvoa?

minusta on tulossa yh-äiti tuossa ensi vuoden tammikuussa.
mieheni oli ulkomaalainen (Irakin kurdi). Hän oli innoissaan lapsesta, koska saa kansalaisuuden lapsen ansiosta.
Kun tulin raskaaksi vahtiminen ja mustasukkaisuus alkoi kasvaa. Samalla myös vahtiminen ja minun kaikenlainen arvioiminen alkoi kasvaa. Aloin myös pelätä häntä. Hän ei vielä lyönyt, mutta tuli tunne, että niinkin voi käydä. Lähdin.
Vaihdoin paikkakuntaa, koska tiesin etten voi elää enää normaalia elämää entisessä paikassa. Puhelinnumero on vielä sama vanha.
Siihen saan viestejä, että minun pitäisi miettiä yhteen muuttamista ja lopun elämää asumista. Olen vastannut ettei yhteistä tulevaisuutta ole. Hän sanoo, että lapsella pitää olla molemmat vanhemmat. Olen samaa mieltä, mutta hän on myös sanonut ettei hyväksy, että kukaan toinen mies hoitaa hänen lastaan. Neuvolassa ei Isän henkilöllisyydestä tiedetä mitään. jotenkin minulla vain muhi ajatus jo silloin etten ehkä ole lopun elämää lapsen isän kanssa yhdessä.

Se mihin nyt kysyn neuvoa on seuraava. Miten toimin tässä tilanteessa. Miten turvaan lapsen tulevaisuuden.? Ja sen, että jos jossain vaiheessa aloitan uuden suhteen, mitä lapseni isä voi siinä tilanteessa tehdä?

Kiitos neuvoista etukäteen!

Vastaa viestiin

30.07.05, 19:52   #2 (linkki)
Taistelija
(Vierailija)

Re: Osaatteko neuvoa?

Älä vain anna isälle yhteishuoltajuutta ! aika pitkälle sinulla on silloin valta ja vapaus, erityisesti jos isä on muun maan kansalainen. Jos ette ole naimisissa niin yhteishuoltajuus ei ole automaattinen, ainoastaan sinä voit lapsen syntymän jälkeen sen päättää. Sinuna kuitenkin soittaisin kunnan lastenvalvojalle ja varmistaisin asian.
  Vastaa viestiin
30.07.05, 23:43   #3 (linkki)
hmm
(Vierailija)

En ole varma mutta...
Lapsen syntymän jälkeen sinulle tulee kutsu sossuun jossa kysytään haluatko että lapsen isyys selvitetään...Voit siis silloin vastata että et halua ja silloin lapsellasi ei ole virallisesti isää...
Ja jos et halua miehen kanssa olla tekemisissä...kannattaa ehkä tosiaan muuttaa toiselle paikkakunnalle (eikä kertoa hänelle)ja vaihtaa mahdollisesti nimi ja tietenkin puhelinnumero.
Kuullostaa ehkä äärimmäiseltä vaihtoehdolta,mutta jos hän nyt jo käyttäytyy uhkaavasti..mieti millaiseksi hän muuttuu kun lapsi on syntynyt...
  Vastaa viestiin
31.07.05, 12:20   #4 (linkki)
ota asioista selvää
(Vierailija)

Ulkolainen isä on aina riski myös lapsen kannalta. (esimerkkejä on paljon siitä, kun on ulkolainen isä mitä siitä voi seurata) isä on kiinostunut lapsestaan ja haluaa, että lapsella on molemmat vanhemmat mikä on tietenkin ihan oikein. Tapauksessasi isä on saanut suomen kansalaisuuden? sitä vaaraa ei ehkä ole, että hän haluaakin lapsen itselleen jossain vaiheessa myöhemmin. voi olla vaikeaa päästä isästä eroon.
  Vastaa viestiin
31.07.05, 12:34   #5 (linkki)
Tilma
(Vierailija)

Ei ole saanut kansalaisuutta, mutta haluaa sen lapsen avulla.
  Vastaa viestiin
31.07.05, 18:15   #6 (linkki)
Iitu
(Vierailija)

Olen ruotsissa sen verran tutustunut näihin kurdeihin ja heidän normeihinsa,että varsinkin,jos lapsi on poika,silloin voi tulla tosi vaikeuksia.he haluavat mielellään nimen omaan pojan itselleen.En halua mitenkään pelotella,mutta heillä on omat ajatuksensa.Onko lie kasvanut pohjoismaissa tämä miehesi?? eli siis vaikka Suomessa??
Sinuna tosiaan yrittäisin karistaa hänet pois elämästäsi.En vaatisi elatusmaksuja enkä mitään.Osaavat olla tosi vaikeita tai siis erilaisia kuin me.
  Vastaa viestiin
01.08.05, 20:27   #7 (linkki)
Tilma
(Vierailija)

Ei ole kasvanut suomessa vaan muutama vuosi sitten tullut tänne.
  Vastaa viestiin
02.08.05, 00:25   #8 (linkki)
Annikki
(Vierailija)

Sinun ei ole pakko ilmoittaa isyyttä, vaikka sinua siihen tullaan painostamaan. Sano vaan, että sinulla on hyvät perusteet olla kertomatta.

Elatusturvamaksun tulet saamaan lapsellesi kaupungilta, vaikkei isyyttä vahvitetakaan. Se on suuruudeltaan noin 120 euroa ja tietysti saat lapsilisän yksinhuoltajakorotuksineen.
  Vastaa viestiin
10.08.05, 01:53   #9 (linkki)
kokemuksia
(Vierailija)

Hei,
mitä kuuluu Tilma? Toivottavasti olet saanut olla rauhassa. Ihmettelen että et ole saanut vastauksia vastaavanlaisia kokemuksia omaavilta, meitä on kuitenkin aika monta...
jos lapsesi isä luulee saavansa lapsen syntymän myötä Suomen kansalaisuuden niin hän on väärässä (jos lait ovat samat eri kansallisuuksille tuossa asiassa).

Sinun kannattaisi ehkä liittyä asuinalueesi yksinhuoltajayhdistykseen, saisit sieltä neuvoja ja heillä on myös maksutonta lakineuvontaa.
Jos et ole vielä vaihtanut puhelinnumeroasi niin se kannattaisi tehdä niin säästyisit painostavilta viesteiltä, jos numerosi ei ole salainen niin lapsesi isä pystyy sen perusteella selvittämään myös osoitteesi ellei ole jo tehnyt sitä.
Maistraatista voi kirjallisesti anoa turvakieltoa (perustellen syyt miksi kokee tarvitsevansa sitä) jolloin osoitteen saavat tietoonsa (tarvittaessa) vain viranomaiset. Turvakielto on voimassa 5 vuotta. Se tosin hankaloittaa hieman asioimista esim. Kelan kanssa.

Minä olin naimisissa lapsen syntyessä, ero tuli ennen kuin lapsemme täytti vuoden. Meidän tapauksessamme isä ei ollut innoissaan lapsesta, väkivaltaa esiintyi ensimmäisen kerran raskauden aikana, muutamia kiinnikäymisiä ja lyöntejä lapsen syntymän jälkeen ennen eroa sekä pahoinpitely lapsen (n.1,5v) läsnä ollessa.
Käyntejä lastenvalvojan luona ""sopimassa"" tapaamisista, koin että lastenvalvoja on kuin isän asianajaja toistellessaan: ""lapsella on oikeus tavata isäänsä, sinä et voi sitä estää..."" Minun olisi itse pitänyt selvittää mm. missä on tapaamispaikkoja sekä mitkä ovat minun oikeuteni huoltajana... lapsen ollessa 1,5v isä joka ei ollut ollenkaan osallistunut lapsen hoitoon vaati tapaamisia yöpymisineen joka viikko, en suostunut vaikka lastenvalvoja hoki ""lapsella on oikeus...."" Viikottainen tapaamisoikeus tuli puolen vuoden määräaikaisella sopimuksella mutta isää kiinnosti vain parin tapaamisen verran, muuten hän kyllä oli aina silloin tällöin oven takana haastamassa riitaa ja uhkailemassa... sitten hän häipyi kotimaahansa reiluksi puoleksi vuodeksi.

Lapsi on nyt 6 vuotias, näihin vuosiin on mahtunut isän katoamista kotimaahansa kuukausiksi aika ajoin, välillä isä on käyttäytynyt asiallisesti ja käynyt tapaamassa lasta kotonamme (erittäin epäsäännöllisesti) mutta tilanteet ajautuivat taas siihen että hän alkoi haastaa riitaa ja kävi kiinni... pääsimme muuttamaan vajaa vuosi sitten ja nyt olemme saaneet olla kotona rauhassa (turvakielto + salainen nro)
...mutta nyt on sitten ollut oikeusjuttu menossa useamman kuukauden... isä hakee yhteishuoltajuutta sekä tapaamisia.
Niin valitettavaa kuin se onkin isä ei ole oikeasti kiinnostunut lapsesta, kyseessä on omistushalu, tarve päästä päättämään asioista sekä selvittää missä me asumme jotta voisi aloittaa taas häiriköinnin... hän ei valitettavasti ymmärrä että käytöksellään vahingoittaa lasta, minä olisin tarpeeksi vahva kestämään vielä...

Suojele lastasi ettei hän joudu näkemään/kokemaan kuinka isä ahdistelee, painostaa, kenties pahoinpitelee äitiä. Eli jos mahdollista pysy erossa lapsen isästä. Hän saattaa vaatia isyyden selvittämistä ja sitten tapaamisia, silloin on oltava jotenkin yhteydessä.
Ei lapsesi isä voi vaikuttaa muuten sinun mahdolliseen uuteen suhteeseesi kuin aloittamalla häiriköinnin, ei hänellä ole mitään sanottavaa siihen kenen kanssa sinä seurustelet tai esim. asut

Voimia sinulle!
  Vastaa viestiin
10.08.05, 18:55   #10 (linkki)
¬¬¬
(Vierailija)

Paras sanoa, että vahinko sattui matkoilla eikä isästä tiedä edes nimeä! Sano vielä jokin muu maa kun lähelläkään turkkia, vaikka ranskassa. Ei kannata ilmoitella, että on suomessa asuva kurdi mutta ei halua sanoa nimeä, sehän olisi ihan hölmöä. Hankkiutuisin toiselle paikkakunnalle ja katkaisisin yhteyden siihen mieheen koska sitten tulevaisuudessa taas voi tulla niitä (en halua pelotella) kaappausjuttuja kun isä koppaa lapsen ja vie maasta. Itse en miettisi kahta kertaa enää vaan panisin menoksi.
  Vastaa viestiin
15.08.05, 20:38   #11 (linkki)
Neuvo
(Vierailija)

Mene ja lyö päätäsi pari kertaa seinään, mieti sen jälkeen kannattiko mennä levittelemään reisiä jollekin käkkäräpäälle.
Luultavinta on kumminkin että puhut pelkkää paskaa, ihan itsesi iloksi.
  Vastaa viestiin
07.11.10, 21:13   #12 (linkki)
Edola
(Vierailija)

Vastaus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ota asioista selvää Näytä viesti
Ulkolainen isä on aina riski myös lapsen kannalta. (esimerkkejä on paljon siitä, kun on ulkolainen isä mitä siitä voi seurata) isä on kiinostunut lapsestaan ja haluaa, että lapsella on molemmat vanhemmat mikä on tietenkin ihan oikein. Tapauksessasi isä on saanut suomen kansalaisuuden? sitä vaaraa ei ehkä ole, että hän haluaakin lapsen itselleen jossain vaiheessa myöhemmin. voi olla vaikeaa päästä isästä eroon.
Kuka olet sanomaan eetä ulkolainen isä on aina riski? Olen itse ulkolainen ja minulla on kaksi lasta, ja olen eronnut. Lasten äiti halusi ero sen jälkeen kun sai toisen lapsen ja vasta sen jälkeen tunnisti että hänellä on personaallinen häiriö. Näkisit minkälainen läävä sillä on niin kutsuttu asunto. Siivoa kerran 3. kk jos silloinkaan. Hän napsii lääkkeitä koko ajan, kumpi meistä on riski lapsille?

Kannattaa välillä katsoa asiat monilta kulmilta. Jos jollakin on ollut huono kokemus, ei tarkoita että kaikki ole samaa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku