| |  | |
16.10.05, 14:48
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | 18V. ELATUSMAKSU
Lapsi täyttää 18v. lokakuussa kuuluuko isän maksaa elatusmaksu vielä lokakuussa?
| |
| | |
25.10.05, 09:24
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: 18V. ELATUSMAKSU
...kyllä kuuluu. Exäni maksoi minulle elatusrahaa tyttärestämme vielä 20 v asti, kun tytär vielä luonani asui. Kun tytär muutti opiskelijana pois, ex maksoi vielä silloinkin tyttären vuokran, omasta ehdotuksestaan.Kärjistettynä voisi sanoa, että jos etävanhempi ei ole halukas avustamaan lähivanhemman luona asuvaa täysi-ikäistä, ei lähivanhemmallakaan ole periaatteessa velvollisuutta. Häätö vaan. Eihän ne menot mihinkään lopu, vaikka lapsi täyttäisi 18 v. Olen kuullut, että jos lapsi on esim. lukiossa, etä voidaan velvoittaa maksamaan lapselle itselleen jotain tukea, onneksi itse ei aikoinaan tarvinnut riidellä asiasta, vaan ex maksoi suosiolla, omasta lapsestaanhan oli kyse.
| |
| | |
25.10.05, 13:01
|
#3 (linkki)
Molemmat vanhemmat ovat velvollisia osallistumaan elatukseen kun peruskoulutus on vielä kesken. Eli velvollisuudet eivät lopu 18 vuoteen, vaan sen lukion tai ammattikoulun loppuun. Meillä on asiasta oikeuden päätös, kun isä ei muuten ottanut uskoakseen.
Tästä siis sopivat etävanhempi ja lapsi joko keskenään tai viranomaisten avustuksella. | |
| | |
28.10.05, 16:56
|
#4 (linkki)
Koska lapsesta ei ole enää kukaan elatusvelvollinen, niin kyse ei ole myöskään elatusmaksusta. Virallinen termi on koulutusavustus. Sitä voi ymmärtääkseni saada keskiasteen opintojen loppuun, mutta maksimissaan 20-vuotiaaksi.
Tuki on lapsen itsensä haettava. Sinä et voi enää täysi-ikäisen puolesta asiaa tehdä. Toki voit olla taustapiruna. Mielestäni kannattaisi yrittää saada sovinnolla joku diili aikaiseksi. Korkeimmalla oikeudella on kyllä asiasta ennakkopäätös, joten kyllä sen oikeuden kauttakin saa, mutta lapsen kannalta on raskasta haastaa oma isä oikeuteen. Yleensä tämä koulutustuki on pienempi kuin elatusmaksu. Auttaisiko teillä, jos isä maksaisi tuen suoraan lapselle itselleen ja lapsi sitten maksaisi siitä itse esim. vaatteensa, viikkorahansa jne? Useinhan miehet näkee omituista harhaa siitä, että elatustuki menee eksän elättämiseen. Tälläisessä sopimuksessa raha menisi varmasti lapselle, niin isä voisi maksaa helpommin.
Saako lapsesi muuten opintotukea?
| |
| | |
12.11.05, 10:24
|
#5 (linkki)
Kun meidän lapsi teki isänsä kanssa sopimuksen, niin viranomaiset nimenomaan sanoivat, että se täytyykin maksaa suoraan lapselle eli lapsen omalle tilille.
| |
| | |
23.11.05, 15:26
|
#6 (linkki)
Mitenkäs tilanne on ydinperheissä? Onko vanhemmilla velvollisuus avustaa nuoren koulunkäyntiä vielä senkin jälkeen, kun hän täyttää 18-vuotta? Vai onko tämä vain ja ainoastaan uusperheellisten lasten oikeus?
Itse asuin uusperheessä (äitini kuoli, kun olin hyvin nuori) ja todella nihkeästi isä ja äitipuoli halusivat avustaa minua koulunkäynnissä, vaikka asuin vielä kotona ja olin 16-17 -vuotias. Seitsemäntoistavuotiaana sitten muutin omaan asuntoon, koska äitipuoli vaati minua ja veljeäni (=isän lapsia) muuttamaan pois kotoa heti, kun ikää tulee 18-vuotta. Mitään avustuksia en heiltä saanut. En edes perhe-eläkettäni. Isäni näki asian niin, että raha kuului hänelle ja sillä selvä.
Reilua, eikö totta!
Kun täytin 18-vuotta hain Kelalta perhe-eläkettä, jonka suuruus oli 50 euroa. Kyllähän se opiskelijan elämää jonkin verran helpotti. Isän käytös kyllä sapettaa vieläkin. Hän ja äitipuoli sentäs kävivät töissä tuolloin, kun he pitivät perhe-eläkeen itsellään. Raha ei kuulemma kuitenkaan koskaan riittänyt, vaikka he saivat kolmen lapsen lapsilisät (tietenkin), yhdestä lapsesta elatusmaksun ja kahdesta perhe-eläkkeen sekä omat palkat päälle.
Olenko katkera? Kyllä vain.
Oletteko kuulleet vastaavaa? | |
| | |
23.11.05, 16:26
|
#7 (linkki)
Korjaus:
Hain siis koululaiseläkettä ollessani 18-vuotta. | |
| | |
24.11.05, 10:31
|
#8 (linkki)
Ei vanhemmilla mitään velvollisuutta ole avustaa 18 v. lasta, monet avaustavat, jos pystyvät. Ja, jos lapsi asuu kotonaan vielä silloin niin vanhempien tulot otetaan huomioon opintotukia myönnettäessä, 25 v. saakka. Käytännössä monet asuvat vielä kotona, esim. lukiolaiset.
Kyllä isäsi on käyttäytynyt huonosti asioiden suhteen, kyllä osa eläkkeestä oli sinua varten. Nyt asialle on myöhäistä tehdä mitään, silloin olisi voinut kysellä kelasta ja sossusta toimintaohjeita.
Ei kaikkia kotoa pois muuttaneita avusteta kotoa mitenkään, ei joko pystytä avustamaan tai ei haluta avustaa. Jotkut vanhemmat näkee, että pitää oppia pärjäämään omillaa.
Toivon sinulle onnea elämääsi! | |
| | |
22.12.05, 20:22
|
#9 (linkki)
Jos lapsi täyttää 18 v lokakuussa, elaria ei tarvi maksaa enää lokakuulta, koska elatusmaksu maksetaan kuukausittain etukäteen. Eli saat lokakuun elarin syyskuussa, eikä 18 vee täyttäneestä tarvi lähivanhemmalle elaria enää maksaa.
| |
| | |
27.12.05, 12:15
|
#10 (linkki)
ei kaikkien sopimuksissa elatusmaksua makseta etukäteen. meillä on sopimuksessa kuun 15. päivä (käytännön syyt - palkkapäivä eli raha on silloin olemassa).
| |
| | |
02.01.06, 20:17
|
#11 (linkki)
Voihan sen maksaa silloin 15.päiväkin kuukautta etukäteen...
| |
| | |
03.01.06, 12:47
|
#12 (linkki)
Sosiaalietuudet:
""Opiskelijan ensisijainen toimeentulolähde on opintotuki (opintoraha, asumislisä ja opintolaina), joka on tarkoitettu kattamaan opiskeluaikaiset opinto- ja toimeentulokustannukset.
Alle 20-vuotiaiden opiskelijoiden kohdalla huomioidaan myös vanhempien taloudellinen asema ja heidän tosiasiallinen kyky elättää opiskelevaa lastaan. Muutoinkin opiskelijan tosiasiallinen mahdollisuus saada elatusta vanhemmiltaan on ensisijainen toimeentulotukeen nähden.""
Täten kotoa pois muuttanutta alle 20-vuotiasta opiskelijaa vanhemmat ovat velvollisia elättämään, ellei opiskelija itse saa opintotukia joilla tulla toimeen. Opintotukiin vaikuttavat vanhempien tulot. Pienituloisten vanhempien lapset saavat tukia, suurempituloisten vanhempien lapset ovat vanhempiensa armoilla, antavatko he rahaam, vai eivät, tai sitten lasten on oikeusteitse koulutusavustusta vanhemmiltaan haettava.
Porsaanreikänä tässä on että esim uusioperheissä, jos se vanhempi kenen luona lapsi on viimeksi asunut on vähempituloinen, mutta naimisissa puolison kanssa joka tienaa hyvin, heidän tulonsa lasketaan yhteen, vaikkei uusi kumppani osallistuisi laspsen koulutukseen millään lailla ja näin ollen lapsi ei saa mitään opintotukea kelan kautta.
Käytännössä oiekusteitse haettaessa koulutustuki määrätään maksettavaksi kunnes lapsi on saanut käytyä ammattikoulun ta i lukion loppuun tai täyttänyt 20 vuotta. Mutta kuka nuori sitä osaisikaan alkaa käräjöimään vanhempiaan haastaen??? | |
| | |
11.01.06, 12:29
|
#13 (linkki)
Entäs kun kela maksaa eltustuen koska isä on työtön. Jatkaako kela maksamista kunnes opinnot tai 20v on täynnä? Tuskimpa vaan...
| |
| | |
11.01.06, 15:33
|
#14 (linkki)
Sulle ""kummastuttaa"". Oletko saanut äitisi perinnön? Voit muutenkin riitauttaa nuo raha-asiat, ota yhteyttä oikeusaputoimistoon.
| |
| | | | |