Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
25.01.06, 10:54   #1 (linkki)
mari
(Vierailija)

indeksikorotus?

Saako elatusmaksuun indeksikorotusta? Jos vuosi sitten määrätty elatusmaksuksi 180 euroa, koska ensimmäinen korotus?

Tiedosta etukäteen kiittäen
  Vastaa viestiin

25.01.06, 14:24   #2 (linkki)
maksaja
(Vierailija)

Re: indeksikorotus?

Jos tammikuussa 2005 on tehty sopimus elatusmaksusta, indeksikorotus tehdään ensimmäisen kerran vuoden 2007 alussa. Mikäli siis yleensä tehdään, mm. vuoden 2006 alussa ei tehty. Elinkusannusindeksin on noustava vähintään 5 % jotta elatusmaksujen indeksikorotukset tehdään (vuonna 2005 nousu oli 4,7 %).

HUomatkaa, että indeksikorotus on elatusvelvollisen ITSE ja oma-aloitteisesti lisättävä maksuun, sitten kun siihen aihetta on. Asiasta kirjoitetaan yleensä lehdessä vuodenvaihteen tienoilla ja korotuksen saa tietoonsa myös mm. yyl:n www -sivuilta (yksin- ja yhteishuoltajien liitto).
  Vastaa viestiin
25.01.06, 16:06   #3 (linkki)
ap
(Vierailija)

Kiitos tiedosta maksaja!

Jos ei ITSE oma-aloitteisesti lisää sitä maksuun, jos sellainen tulee, miten siinä tapauksessa käy? Jos elastusmaksaja ei korota maksuaan ja toinen on ottanut sen sitten selville ja pyytää maksuja esim. takautuvasti, pitääkö maksaa?
  Vastaa viestiin
25.01.06, 16:25   #4 (linkki)
maksaja
(Vierailija)

Näkemykseni on, että asia pitää siinä tapauksessa saattaa alkuperäisen elatussopimusmenettelyn mukaiseen käsittelyyn, joko lastenvalvojan tai käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Asiassa on syytä itse olla tarkkana, sillä takautuvasti maksuja tai niiden korotuksia on erittäin hankala saada.
  Vastaa viestiin
26.01.06, 11:58   #5 (linkki)
Kata
(Vierailija)

Pitää maksaa myös takautuvasti, ellei maksaja ole itse huolehtinut korotuksesta.
Meillä kävi näin usean vuoden ajalta. Huomautuksistani huolimatta ex ei korotusosaa maksanut. Muutaman vuoden jälkeen rästissä olikin jo yli 500,00 euroa.
Sosiaalitoimi huomautti hänelle asiasta kirjallisesti ja oheisti mukaan laskelman rästeistä, eikä edelleenkään maksua tullut.
Vein alkuperäisen elatussopimuksen ulosottovirastoon, ja maksut menivät ulosottoon heti ilman eri päätöstä. Heti kun ex oli saanut maksukehotuksen ulosotosta, rästiin jääneet korotusosat tulivat välittömästi.
  Vastaa viestiin
24.02.06, 22:04   #6 (linkki)
Miten..
(Vierailija)

meillä elatusmaksut tulevat ulosoton kautta. Onko siis tietoa miten indeksikorotuksen kanssa menetellään tässä tapauksessa?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku