Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
06.02.06, 15:53   #1 (linkki)
kerralla?!
(Vierailija)

Elatusmaksut

Tietääkö joku voiko elatusmaksut maksaa heti kaikki kerralla? Millainen sopimus pitäisi tehdä ja maksettaisiinko se summa lapselle vai ex:lle?
  Vastaa viestiin

06.02.06, 19:12   #2 (linkki)
mm
(Vierailija)

Re: Elatusmaksut

Suosittelen kääntymään pätevän lakimiehen puoleen. Kertasuorituksessa on omat riskinsä, jotka on syytä tiedostaa... Exä voi tuhlata koko potin kerralla, mutta vanhemmat ovat silti ymmärtääkseni molemmat vastuussa lasten elatuksesta ;)
  Vastaa viestiin
06.02.06, 19:26   #3 (linkki)
kyllä voi
(Vierailija)

Kyllä voi maksaa ja se summa maksetaan ex:lle (jolle se kuuluukin) ei lapselle. Eli näin et saa elatusmaksuja siirrettyä lapsen rahoiksi. Elatusmaksut ovat nimensä mukaisesti tarkoitettu lapsen elatukseen kaikkineen. Asunto, vaattee, matkat, harrastukset, puhtaus, ruoka, jne. jne. jne.

Mun isä on maksanut ne aikanaan kerralla!
  Vastaa viestiin
16.02.06, 12:02   #4 (linkki)
Sara
(Vierailija)

Kyllä voi maksaa kaikki kerralla. Meillä tehtiin niin, että eron tullessa mies jäi asumaan entiseen asuntoon. Mun pitäis maksaa elatusmaksua, mutta sovimme, että en ota asunnosta rahaa itselleni, vaan se summa kuitataan elatusapujen maksuna. Näinollen ei tarvinnut exän ottaa lisää asuntolainaa (= mun osuus lainasta) eikä mun tarvitse maksaa hänelle nyt mitään). Kyse on mun ja exän välisistä rahoista ja summa kuitattiin siten, että mä maksoin sen summan hänelle, en siis lapsille.

Teimme sopimuksen oikeusaputoimistossa samalla kun avioerosopimukset ja omaisuuden ositukset tehtiin. Sen sopimuksen kanssa sitten menimme lastenvalvojalle, joka kirjasi sen kirjalliseen elatusapusopimukseen.

Ainoa ongelma on rahojen kanssa sitten, jos lapset eivät viihdykään isänsä luona, vaan haluavat takaisin mun luokse, jolloin ex joutuu sitten puolestaan maksamaan rahaa mulle päin.

Suosittelen ehdottomasti tällaisessa tapauksessa yhteydenottoa sekä oikeusaputoimistoon (kunnallinen palvelu, jos pienet tulot, ei maksa mitään).
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku