| |  | |
15.02.06, 22:09
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Lasten talvilomasta
Hei,
Neuvokaa viisaammat..
Olen ollut kohta 4 vuotta yksinhuoltajana kahdelle lapselle(toinen erityislapsi).Joka vuosi lasten syys- ja talvilomat olen ollut heidän kanssaan muutaman päivän palkattomalla tai järjestänyt heille hoidon isovanhempien luona.Lapsilla on myös isä,joka viettää oman talvilomansa milloin missäkin ja varmasti eri aikaa kuin lasten loma.
Meillä on yhteishuoltajuus,sopimuksessa lukee myös,että lomat vuorotellen. Isän kohdalla tämä ei vain mene jakeluun.Ei koskaan ota puheeksi tulevia lomia,ei oma-aloitteisesti sano ottavansa lapset,vievänsä heidät jonnekin loman viettoon.Kyse on nyt siis hiihto- ja syyslomista. Olettaa,että minä hoidan.
Nyt minulla ensimmäinen palkallinen talviloma,ja jälleen lapset minulla.Rakastan lapsiani,mutta kaipaan joskus omaakin lomaa.Enkä haluaisi tehdä lapsista riitakapuloita,ja vain viedä heidät isän oven taakse,kun hiihtoloma alkaa. Oma jaksaminen on välillä tosi tiukilla erityislapsen takia.Isä tietää sen,muttei häntä hetkauta. Siis kertokaa mitä teen?
| |
| | |
16.02.06, 10:06
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Lasten talvilomasta
Mummulaan. Itsekin vietin viime kesänä kokonaista kolme päivää ihan oikeata omaa lomaa ypö yksin ilman lapsia (tämä oli ainut oma loma eron jälkeen eikä isillä muuta olekaan kuin omaa aikaa). Yleensä silloin kun lapset on isällä, minä olen töissä, näin se vaan menee, mutta joskus pitää sallia itselleenkin pieni loma.
| |
| | |
16.02.06, 12:06
|
#3 (linkki)
Sulla on toki oikeus ottaa yhteyttä kunnalliseen lastenvalvojaan, jos puhe ei exällesi mene perille. Älä ainakaan leiki marttyyriä ja oleta, että hän automaattisesti itse tarjoutuisi lapsia hoitamaan, vaan kerro ihan selkokielellä, että loma on silloin ja silloin joten miten homma hoidetaan.
Meillä loma-aikojen hoito on jaettu 50/50, joten esim. jos toinen hoitaa hiihtolomalla 3 arkipäivää, niin vastaavasti toinen hoitaa syyslomalla sitten vastaavasti 3 arkipäivää. Toimii ihan hyvin. Kesälomat ei suju ihan niin hyvin, mutta onneksi isovanhempien tuella on selvitty. Eikä meillä onneksi ole enää monta vuotta kyseessä, kun lapset jo pärjää lomalla ilman jokapäiväistä päivähoitoa.
| |
| | |
21.02.06, 22:49
|
#4 (linkki)
Miehet lupailee sitä ja tätä, mutta kun tulee tosi paikka, niin luistavat. Meillä kaksi lasta. Ex-mies piti kesälomallaan tyttöä yhden yön, poikaa päivän. Eri aikaa kun kuulemma riitelevät. Tyttö ollut viimeksi yökylässä jouluna, poika kävi joku sunnuntai-päivä moikkaamassa n tunnin. Meidän iskällä kun ei ole aikaa.....
| |
| | |
23.02.06, 20:59
|
#5 (linkki)
Et voi tehdä mitään.
Ex ei voi määrätä toisen ihmisen elämää tai lomia.
En ole kuullut että joku voisi kumota tapaamisoikeudet koululoman takia.
| |
| | |
23.02.06, 22:32
|
#6 (linkki)
Kyllä sinun täytyy nyt saada hoitoapua jostain muualta kuin ex-mieheltäsi. Miehellä on kyllä lasten tapaamisOIKEUS, mutta ei minkäänlaista tapaamisVELVOLLISUUTTA. Eli et voi vedota mihinkään, ikävä kyllä.
| |
| | |
23.02.06, 22:41
|
#7 (linkki)
Eikös se ole lapsen oikeus tavata isäänsä? Miehellä on kaiketi kovin vähän oikeuksia? :)
| |
| | |
23.02.06, 23:28
|
#8 (linkki)
Isää ei voi viedä oikeuteen siitä että ei tapaa lastaan.
Isä voi viedä äidin oikeuteen jos äiti estää tapaamitset. | |
| | |
23.02.06, 23:35
|
#9 (linkki)
Olkaa onnellisia jos teillä on mummola tai tätilä joka auttaa lasten hoidossa. Kaikilla ei ole. En ole koskaan ollut yksin lomalla lasten syntymän jälkeen.
Lasten isä vain soittaa ja kysyy että onko kaikki hyvin. Tulee sanottua vaan joo vaikka oikeasti ei olekaan koska hänellä ei ole haisuakaan mitä arkielämä lasten kanssa on.
| |
| | |
19.03.06, 17:35
|
#10 (linkki)
Mummo ei ota ja töissä käy hänkin mutta ei jaksa. Isä asuu samassa kaupungissa ja työttömänä olisi aikaa mutta ei. 2. luokkalainen erityslapseni hoitojen sumpliminen on täyttä tuskaa. Rahaa palaa maksullisten hoitajien kanssa, päiväkotiin ei ole enää asiaa eikä töissä käyvät sinkku ystävänikään voi auttaa. Isää ei voi pakottaa sillä kuten joku totesi hänellä on oikeus tavata mutta ei velvollisuutta.
Koitamme selvitä tulevankin kesäloman, että miten 4 vkoa saisi 10 vkoksi muuttumaan. Ei mitenkään..
| |
| | |
19.03.06, 22:12
|
#11 (linkki)
Minä pidän yleensä viikon vuodessa ihan ikiomaa lomaa aikuisseurassa. Se on tervettä itsekkyyttä, ja auttaa kummasti jaksamaan. Eronnutkin tarvitsee omia aikuisia sosiaalisia suhteita , ja tilaisuuksia niiden solmimiselle.
Lasteni isä tapaa tyttäriään joka toinen vkl, ja kesälomalla 2 viikkoa, ja muista lomista neuvotellaan.
Jos lähden omalle matkalle, hankin lastenvahdin , yleensä äitini. En lomaile siten, että odottaisin miehen järjestelevän elämäänsä sen mukaan.
Tänä vuonna vietän talviloman Levillä naisystävättärien seurassa. Kesäkuulle olen varannut itselleni ja tyttärilleni matkan Alanyaan. Ulkomaanreissuja olen tehnyt joka toinen vuosi lasten kanssa ja joka toinen vuosi ilman lapsia.
| |
| | |
20.03.06, 11:47
|
#12 (linkki)
mä kyllä kerran kiukkupäissäni ilmoti että kohta sä todella joudut hoitamaan lapset kokopäiväsesti koska mä joudun mielisairaalaan huilaamaan!meillä se kyllä on toiminut että olen antanut eron jälkeen tulla tuutin täydeltä puhelimessa.tätä ei kai voi suositella kaikille mutta kun ei sekään auttanut että mäkätin ulkopuolisille ihmisille.tunnelukot auki ja kertomaan vihdoin toiselle miltä tuntuu,ei pääse katkeruus pesiytymään ja siitä voi olla käytännössäkin hyötyä.mieskinhän voi järjestää lapset vaikka omien vanhempiensa luokse joskus ihan oma-aloitteisesti.ennenkuin todella joutuu vastaamaan kaikesta yksin äidin joutuessa vain lepäilemään...
| |
| | |
20.03.06, 12:25
|
#13 (linkki)
Toi on kyllä oikeesti aika huono konsti. Mieshän on vaan tyytyväinen tilanteesta, jossa exä joutuu mielisairaalaan eikä se suinkaan tarkoita sitä, että hän mukuloitaan ottaisi luokseen asumaan, vaan mukulathan joutuvat siinä tapauksessa lastenkotiin, sillä vikahan on siinä naisessa, joka ei jaksanut pentujaan hoitaa.
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa eli mies vastaa kyllä mäkätykseen mäkättämällä takaisin...
Ei tähän ongelmaan ole mitään ratkaisua. Naiset haluaa lapsia ja miehet vaan seksiä, lapset niitä ei vois vähempää kiinnostaa.
| |
| | |
21.03.06, 21:51
|
#14 (linkki)
meillä kyllä metsä vastasi todella niinkuin huusin.tunteita tuuletettiin kunnolla ja nyt keskustellaan asiallisesti.
| |
| | |
21.03.06, 22:05
|
#15 (linkki)
miksi muuten mm vaikutat kyyniseltä ja katkeralta?siis tarkotin tosiaankin että joku voi joutua huilille kun yrittää sinnitellä väkisin,ei kerro todellista jaksamistaan ja on varma ettei miehestä ole eikä hän halua olla isä lapsilleen.
| |
| | |
22.03.06, 12:16
|
#16 (linkki)
mm kanssa samoilla linjoilla, kyllä pistää itseäänkin sapettaan kun tuttavayh-äitien lapset viettävät lomiaan ja vapaa-aikojaan tunnollisesti lapsiaan tapaavan isän luona ja minä en saa yhtään lomaa itselleni 4 lapsen yh-äitinä, kun isä ei halua lapsiaan tavata kuin kerran/kk:ssa vaikka meilläkin on yhteishuoltajuus, ex tekee sen vielä ihan vi..ssaan minulle estäen mm. lasteni passien hakemiset etten voi lähteä yhdessä heidän kanssaan ulkomaille...
| |
| | |
22.03.06, 21:31
|
#17 (linkki)
voi ei!en kyllä halunnut loukata enkä arvostella ketään.meitä on moneen lähtöön.tuntemusten kertominen sattui auttamaan meidän tapauksessa.
| |
| | |
24.03.06, 10:54
|
#18 (linkki)
Jos onnistut syyllistämään omilla valituksillasi vastapuolen, niin voihan tuo tietysti toimia. Joillakin meillä on vastapuoli, joka ei suostu syyllistymään itse, koska on jo valmiiksi sitä mieltä, että kaikki vika oli siinä entisessä muijassa.
Itse olen kokeillut anteeksipyyntöä ja isän kehumista ja elatusmaksujen korotuksista luopumista. Näillä eväillä pääsimme hieman eteenpäin, mutta huutaminen olisi vain kostautunut lapsille.
Onhan siinä eron jälkeen tekemistä, että pystyy antamaan entiselle anteeksi kaiken - siinä menee monta vuotta - mutta se on kuitenkin ainoa tie vapaaksi koko ukosta :) Anteeksiantaminenkin on pitkä prosessi: uusia anteeksannettavia asioita nousee pitkin matkaa ;)
| |
| | |
24.03.06, 21:01
|
#19 (linkki)
Kuulostaa mm ihan siltä kuin sinullakin olisi ollut tuollainen luonnehäiriöinen ex? Siitä kärsin itse yhä edelleen.
Talvilomalla sain jopa 1.5 pvää omaa lomaa.Satuin juuri ennen lomaa exän kanssa perheneuvolan terapeutille erityislapseni asioissa, ja kerroin tilanteesta (=ärjyin vihaisena,katkerana;) etc.). Ex iski nyrkillä pöytään ja uhkasi häipyä samantien.Ihana ,ammattitaitoinen terapeutti sai hänet jäämään ja ottamaan lapset 1.5 pväksi luokseen!
Mutta ei yksinhuoltajan ole helppoa kesälomien aikaankaan. Kuten joku kirjoitti, neljästä lomavkosta on vaikea venyttää yhdeksäksi.Itse käytän mummot ja kummit,isä pitää 2 vkoa. Omaa lomaa ilmeisesti 1 vko ensi kesänä!! WAU!
Jaksamista kaikille vanhemmille!!! | |
| | |
25.03.06, 12:52
|
#20 (linkki)
Kyllä mulla on ollut ihan tavallinen exä :) Tai itse olen ollut ihan yhtä luonnehäiriöinen kuin hänkin :)
| |
| | |
25.03.06, 23:06
|
#21 (linkki)
mä käsitin tunteita tuulettaessani etten ollut osannut ottaa omaa aikaa aviossakaan vaikka puoliso oli kuvioissa.tunsin aina turhaa syyllisyyttä jos esim.luin tai katsoin tv:tä.eron jälkeenkin tunsin olevani huono kun olin vaan kun lapset meni isän luo.enkä antanut arvoa hänen tavalleen olla lasten kanssa.nyt helpottaa kun luovutan osan vastuuta hänelle enkä enää pyri hallitsemaan hänen tekemisiään ja päätöksiään.hän todella rakastaakin lapsiaan ja haluaa viettää aikkaa heidän kanssaan kun mä en kommentoi enää hänen ratkaisujaan.mutta siihen tarvittiin tosi tuuletus molemmin puolin ja itsensä rehellinen tarkastelu.mäkään en todellakaan tainnut olla ihannepuoliso enkä äiti.nyt alan tunnistaa millaista omaa aikaa haluan.miksihän en osannut aviossa ollessa?luonnehäiriö?
| |
| | |
27.03.06, 07:46
|
#22 (linkki)
Aika moni varmaan syyllistynyt tuohon, ettei ole osannut ottaa itselleen vapaata. Toisaalta jos lasten isä ei osallistu hoitamiseen, ainoa vaihtoehto on silloinkin ulkopuolinen apu. Ja näinhän se on eron jälkeenkin. Jos tarvii omaa aikaa, niin lapset pitää vaan laittaa ""jonnekin"" hoitoon.
Mutta äipsä, olet onnellisessa asemassa, jos sulla on exä joka haluaakin olla lastensa kanssa.
| |
| | |
27.03.06, 10:52
|
#23 (linkki)
Hei.
Kyllä osaa olla ikävä tilanne Sinulla. Ainoa keino mielestäni on lastenvalvojalle ilmoittaminen, ettei sopimus pidä. Voihan olla, ettei lastesi isä ""osaa tai jaksa"" olla omiensa kanssa, ei vaan ole uskaltanut tutustua lapsiinsa, kuten isän tulee tehdä nimenomaan tässä tilanteessa. Tulee mieleen, että onkohan lastesi isällä uusi elämänkumppani, jota hän valitettavasti arvostaa enemmän kuin teitä kolmea: omia lapsiaan ja lasten äitiä. Teidän hyvinvointi jää jalkoihin isän omien etujen ja vapaa-ajan nauttimisen kanssa. Mutta se on varma juttu, että lapset jossain vaiheessa tajuavat isänsä käytöksen ja välit eivät ole tulevaisuudessa sellaiset kuin pitäisi olla. Kun lapset ovat murrosiässä niin silloinhan on jo turha yrittää isän olla isä, jos pohjatyötä: välittämistä, yhdessä puuhaamista, isän syliä ja halauksia, hyväksymistä, ei ole tehty. Vaikea on korjata pilaria kun palikat ovat kadonneet. Sinulle on tulossa vielä hyvät ajat lasten kanssa. He ymmärtävät Sinut parhaaksi ystäväksi, joka ei petä, vaan antaa syliä ja kodin. Sinä olet se, joka on opettanut heidät tietämään oikean ja väärän. Heillä on hyvä perusta luoda elämä Sinunlaisen vastuunsa tuntevan äidin opastuksella.
Minä olen eronnut avoliitosta 3 v sitten. Minut laitettiin ulos tosta noin vaan. Viikon päästä lasteni isällä oli jo uusi nainen. Läksin tyhjin käsin, hän maksaa minulle kuukausessa yhteesä 200e, jolla minä ostan kaiken, vaatteet, urheiluvälineet ym. siis kaiken. MUTTA: meillä toimii yhteishuoltajuus sillai, että lapset ovat minulla yhtämittaa kaksi viikkoa ja isällä samoin. Poikani on kolmannella luokalla ja tytär on menossa tulevana syksynä kouluun. Hyvin on toiminut homma. Lapset rakastaa isää ja minua. Vaikka emme onnistuneet yhdessä, täytyý sanoa, että hän on hyvä isä. Talvilomat on mennyt siten, että isä pitää koululaisten hiihtoloman aikaan ja minä joulun ja uuden vuoden välisen viikon. Syyslomalla keksitään sitten yhteistuumin miten on. Viime vuonna he olivat isänsä ja uuden naisen kanssa ulkomailla syyslomalla. Jotta sillai. Minä vaan polkupyörällä ajelen ja maksan huonekaluja, kun jouduin ostamaan kaiken, kuten teininä tein jo yhden kerran. Katkeruus paistaa kyllä rivien välistä, mutta pää asia on, että jaksan uskoa lasteni parempaan tulevaan. Itse rämmin perässä. Voimia Sinulle. t. Ellen
| |
| | |
28.03.06, 21:01
|
#24 (linkki)
Ei tahdota jaksaa ja siltikin on neljä lasta laitettu maailmaan...olisiko pitänyt vähän ennakoida, hoh hoijaa taas.
| |
| | | | |