Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
15.08.06, 14:57   #1 (linkki)
epätietoinen
(Vierailija)

Tulottoman elatusmaksu

Olen jäämässä (omasta tahdostani) pois työelämästä tai siis kotiin työhön (kumppani on maatalousyrittäjä). Itselläni ei siis jatkossa ole tuloja enkä myöskään ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi, koska aikomuksenani ei ole mennä töihin.

Kysymykseni kuuluu: miten käy elatusmaksun, jota nyt olen maksanut lapsistani? Ei kai kumppanini tarvitse sitä maksaa?
  Vastaa viestiin

15.08.06, 15:03   #2 (linkki)
.
(Vierailija)

Re: Tulottoman elatusmaksu

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja epätietoinen
Olen jäämässä (omasta tahdostani) pois työelämästä tai siis kotiin työhön (kumppani on maatalousyrittäjä). Itselläni ei siis jatkossa ole tuloja enkä myöskään ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi, koska aikomuksenani ei ole mennä töihin.

Kysymykseni kuuluu: miten käy elatusmaksun, jota nyt olen maksanut lapsistani? Ei kai kumppanini tarvitse sitä maksaa?
Mielestäni maksat edelleen. Olethan töissä kumppanisi yrityksessä.
  Vastaa viestiin
15.08.06, 15:14   #3 (linkki)
ap
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja .
Lainaus:

Jaa maksan? Ja mistäköhän maksan. Avauksessani totesin, että minulla ei ole tuloja (kumppanilla on, mutta mitä se tähän kuuluu).
  Vastaa viestiin
15.08.06, 15:23   #4 (linkki)
.
(Vierailija)

Kunta maksaa puolestasi ellei sinulla ole tuloja. Kunta maksaa siis sen laissa määritellyn minimielatusmaksun, en ole varma paljonko se on tarkalleen ehkä n. 120 euroa/kk/lapsi. Kumppanille ei kuulu lasten elatus vaan biologisille vanhemmille.
  Vastaa viestiin
15.08.06, 15:50   #5 (linkki)
MM
(Vierailija)

Ei elatusmaksuista vapaudu noin helposti sen kummemmin, kuin muistakaan vanhemman velvollisuuksista. Suomeksi sanottuna, olipa härski ajatus.

Kunta todella maksaa puolestasi, jollei tuloja ole, mutta perii ne sinulta kyllä takaisin. Samoin minimin ja määrätyn maksuvelvollisuuden erotuksen huoltaja voi jättää ulosoton perittäväksi. Pääset tutuksi viranomaisten kanssa. Et vapaudu velvollisuuksistasi heittäytymällä muka nimellisesti työttömäksi, vaikka teet töitä maatalossa. Ihanko tosissasi meinaat hommata itsesi ja siinä sivussa myös kumppanisi ongelmiin viranomaisten kanssa?

EDttä noita lusmuja riittää!!
  Vastaa viestiin
15.08.06, 20:55   #6 (linkki)
Terho
(Vierailija)

Aivan. Elatusvelvollisuus on lapsista sinulla siihen asti, kunnes he ovat täysi-ikäisiä. Jos lapsia on maailmaan hankittu, ne myös elätetään.
  Vastaa viestiin
16.08.06, 07:57   #7 (linkki)
.
(Vierailija)

No, esimerkiksi työkaverini (mies) lähti monen vuoden palkattomalle opintovapaalle, suorittamaan korkeakoulututkintoa. Hän sai vapautuksen elatusmaksujen maksamisesta, koska hänellä ei ollut palkattomalla virkavapaalla tuloja. Eikä niitä mitään takaisin peritty. Kunta maksaa.

Miksei mies voi jäädä "kotiin" tekemään kotitöitä palkatta? Niinhän maailman sivu naiset on tehneet. Siitä ei vaan sitten eläkettäkään kerry, mutta ei siinä minusta ole mitään ihmeellistä, etenkin jos on joku maatila, töitä varmaan riittää. Niitä palkattomia.

Käy vaan sopimassa asia etukäteen sosiaalivirastossa ja pyydä vapautusta maksusta. Älä jätä maksamatta tuosta vain, silloin se saattaa mennäkin perintään.

Vastaa viestiin
16.08.06, 13:29   #8 (linkki)
Terho
(Vierailija)

Aika jännä, että ihmisellä on tuolla lailla mahdollisuus lusmuilla ja laittaa omat lapsensa yhteiskunnan elätettäviksi. Aivan sama, onko kyseessä mies vai nainen, sama vastuu vanhemmalla silti. Häpeä alkuperäinen!

Nyt sitten veronmaksajat hoitavat sinun velvoitteesi.
  Vastaa viestiin
16.08.06, 17:05   #9 (linkki)
.
(Vierailija)

MInusta tämä mies olisi lusmuilija, jos hän nostaisi samalla vielä työttömyyskorvausta, sekin kun olisi mahdollista.

Pahempiakin rikollisia tässä maassa riittää. Ja olen itse muuten yh, joka on viimeksi saanut elatumaksua tililleen toukokuussa.
  Vastaa viestiin
16.08.06, 19:21   #10 (linkki)
Terho
(Vierailija)

lusmu mikä lusmu. Lapsia osataan laittaa, vaan ei elättää. Mutta samaahan tuo on (joillakin) miehillä ollut jo historian aamuhämäristä. Ei tee poikkeusta.
  Vastaa viestiin
17.08.06, 09:38   #11 (linkki)
ap
(Vierailija)

No menipä vastaus taivaaseen äsken, mutta yritän kiteyttää uudestaan...eli moititte kovasti lusmuksi vaan miettikääpä asiaa vähän syvällisemmin. Osa teistä lienee samassa asemassa, koskapa noin varmoja olette mielipiteissänne?

Eli kysytäänkö isältä, missä hän haluaisi lastensa asuvan avioeron jälkeen? Minulta ei ainakaan kysytty, vaan automatikally lapset asuvat äitinsä kanssa. Ja iskä maksaa - pappa betalar.

Alkuperäinen tarkoitukseni EI ole lusmuilla ja vältellä vastuuta - kysyin vaan, että ei kai kumppanini joudu maksumieheksi? Syy, miksi hylkäisin nykyisen päivätyöni on, että en jaksa pitkää työmatkaa enkä kestä siitä aiheutuvia kustannuksia nykyisillä polttoaineen hinnoilla. Lisäksi en koe savani päivätyössäni mitään haastetta ja haluasin lopettaa sen kunnialla ennen loppuunpalamista.
  Vastaa viestiin
17.08.06, 09:44   #12 (linkki)
ap
(Vierailija)

Piti oikein vielä erkiseen tarkistaa, että missä kohtaa ensimmäisissä viesteissäni kerroin olevani mies? Niinpä, enpä kertonutkaan.

Vaan aika moni minut silti mieheksi tunnisti..miksiköhän?

:)
  Vastaa viestiin
17.08.06, 12:04   #13 (linkki)
Terho
(Vierailija)

Aivan sama, onko kyseessä mies vai nainen, sama vastuu vanhemmalla silti. Häpeä alkuperäinen!
  Vastaa viestiin
04.09.06, 22:30   #14 (linkki)
erilainen yh äiti
(Vierailija)

ap:lle, ei kumppanisi joudu maksamaan!!
Ihan oikeen teet, koita säilyttää edes mielenterveytesi vaikka lapsesi jo erotettiin sinusta! Nostan hattua sinulle ja voimia elämääsi!
Kukaan ei koskaan ajattele oikeasti lapsen etua, luuletteko kumman lapsi ennemmin ottaisi isänsä vaiko seteli nipun?? Korvaako raha rakkauden?? Säännölliset tapaamiset isän kanssa olisivat mielestäni lapselle tärkeämpää kuin huoltajan tilille maksettu elatusmaksu.
Ja mies jää aina alakynteen, ne jotka arvostelee, ei heillä ole mitään käsitystä sellaisesta elämästä...mutta näitä jeesustelijoita maailmaan mahtuu, olen huomannut.
Itse olen yh, joka oli naimisissa tällaisen miehen kanssa kellä oli jo aikaisemmasta avioliitosta elätettävät lapset, henkisesti oli aivan rikottu ja yritin aikani hänen kanssaan ja teimme muutaman lapsenkin. Mielenterveys oli mennyt jo niiltä vuosilta joten katsoimme parhaimmaksi ratkaisuksi erota myös.. lapsiaan saa tavata niin paljon kuin haluaa ja itse olen kannustanut hänet sairaslomalle, jottei tarvitse välittää maksuista ja riistopolitiikasta. Minä pärjään rahallisesti hienosti ja ex-miehenikin nykyään joten kuten.. Elatusmaksut kuittaantuu perinnästä 5 vuodessa.
Voimia kaikille lapsistaan erotetuille isukeille!

Vastaa viestiin
17.09.06, 17:42   #15 (linkki)
jokuvaantaas
(Vierailija)

Tääl onkin jo sanottu pääosin, mut mun miehellä ainakin homma menee niin, että kun hän on nyt 8 kk:n ammattikurssilla niin hänen ei tarvi maksaa elareita, koska tulot on pelkkä opintoraha. Meillä päin homma meni niin, että mies soitti etukäteen sossuun ja kysyi mitä kuuluu tehdä kun ei oo millä maksaa, sossu käski odottaa heiltä tulevaa selvityspyyntöä. Selvityspyyntö (joku rasti ruutuun -lomake) tuli, sen jälkeen piti vielä tehdä erillinen ns. vapautusanomus eli vapaamuotoinen anomus siitä, etteivät sossut pistä ulosottoon elareita. Anomukseen perusteluksi hyvä syy maksukyvyttömyydestä. Suullisesti sossusta sanottiin että ammattikurssi on hyvä syy, mutta virallista vapautusta ei ole vielä kuulunut. Mua ei tietenkään laiteta maksunaiseksi vaikka olen puoliso. Asian hoitaminen vaatii paperisotaa mut ei pitäis olla sen vaikeampaa.
  Vastaa viestiin
11.11.06, 10:38   #16 (linkki)
Kaisu
(Vierailija)

Ohi aiheen

Tämä menee jo hiukan aiheesta ohi, mutta jos alkuperäinen tekee työtä puolisonsa yrityksessä, eikö puoliso todellakaan aio maksaa yhtään palkkaa? (Uskooko verottaja, että joku tekee töitä ilmaiseksi vai katsoo, että puoliso antaa sinulle verotettavan lahjan? - josta sinun oletetaan maksavan elatusmaksut.) Ainakaan minä en moiseen suostuisi! Onko alkuperäisellä omaisuutta tai säästöjä? Voidaanko niitä ulosmitata elatusmaksuksi? (En tiedä, kannattaa selvittää.) Jos ei ole, kannattaako heittäytyä toisen elätettäväksi täysin ilman tuloja ja varallisuutta? Kuten sanottua, meni hiukan aiheesta ohi, mutta nämäkin näkökohdat kannattaa huomioida.
  Vastaa viestiin
11.11.06, 10:39   #17 (linkki)
Pasi
(Vierailija)

Pölöjä

Miksi et halua maksaa omien lastesi elatausta? Jos haluaisit, pitäisit huolta, että sinulla on tuloja, teet sitten mitä tahansa työtä tai olet tekemättä työtä kokonaan.
  Vastaa viestiin
11.11.06, 11:18   #18 (linkki)
Äiti
(Vierailija)

Verottaja ei usko että teet työtä kumppanisi maatalousyrityksessä - ilmaiseksi. Ja kumppanisi on TOSI tyhmä jos ei maksa sinulle palkkaa. Eihän sinun eläkekään muuten
kerry - jollei palkasta ja siitä kumppanisi saa hyviä vähennyksiä verotukseensa ....
olemme tämän kokeneet. Ja sitten vielä teette lapsen ja kumppanisi jää vanhempainvapaalle sillä hänelle lasketaan tulot maatalouden mukaan - niin mekin teimme kun emme olleet naimisissa. Mies sain nykyrahaksi muutettuna n. 3000 euroa kuussa puhtaana Kelalta päivärahoja. Vähän ne siellä haukko henkeään mutta eivät mahtaneet mitään .... saatiin niillä rahoilla hyvä auto. Ei muuten riittänyt Kelalla opasvihkosessa taulukko mieheni päivärahan laskemiseksi.....
  Vastaa viestiin
28.11.06, 20:06   #19 (linkki)
Yksinhuoltaja
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja .
Lainaus:

Minun mielipiteeni on, että jos lapsi/lapset on hankittu "yhteisestä päätöksestä" on vastuu elatuksesta molemmilla vanhemmilla.
  Vastaa viestiin
29.11.06, 02:57   #20 (linkki)
Nonna!
(Vierailija)

Ääh

Se nyt on ihan sama, millä periaatteella lapset on hankittu, eikös ne yhdessä ainakin useinmiten ole tehty?

Kumppanillasi ei ole minkäänlaista elatusvelvollisuutta aiemmasta suhteestasi olevia lapsia kohtaan. Jos ilmoitat tulosi nollaksi, niin elä ihmeessä kerro, että aiot kumppanin hyväksi tehdä tilalla duunia.
  Vastaa viestiin
04.12.06, 12:29   #21 (linkki)
pekkarinen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Terho
lusmu mikä lusmu. Lapsia osataan laittaa, vaan ei elättää. Mutta samaahan tuo on (joillakin) miehillä ollut jo historian aamuhämäristä. Ei tee poikkeusta.
Jotkut tekee lapsia salaa miehiltä,urpo!
  Vastaa viestiin
05.12.06, 01:05   #22 (linkki)
Samassa veneessä...
(Vierailija)

On se niin väärin

Aivan samoin kuin epätietoinen. Meitä on paljon, elatusvelvollisia, ei ole mahdollista tehdä enää matkahommia vaikka niistä saisi enemmän rahaakin, elatusmaksut niinkuin mutkin kulut,polttoaineista lähtien vaan nousee. Jos ei ole varaa enää omaan kämppäänkään kulujen ja maksujen jälkeen, mitä itua on lähteä enää hommiin, ennen sitten vaikka vetkutelee siihen kun kakrut on täysi-ikäisiä. Koulutukseen ajattelin kanssa hakea vuodenalusta, niin se menee et elatusmaksut jää, kun saa pelkkää opintotukea, ja hyvä niin. Lähellä lapsia ja saa tavata niitä. Yhtään en häpeä sitä että kunta maksaa, maksaahan se pultsareille ja maahanmuuttajillekkin, miksei oman maan kansalaisille? Veroja kuitenkin tullut maksettua koko työiänajan eikä ihan pieniä summia.
  Vastaa viestiin
05.12.06, 09:59   #23 (linkki)
surullista luettavaa:(
(Vierailija)

Niin sinulle "samassa veneessä" sanoisin ettei se ole kuin sinun lapsilta pois...ja niitähän rankaiset jos et elareita maksa ja saat vielä läheltä katsoa kun lapsesi köyhäilee etkä voi opiskellessasi lapsia itsellesi vaatia kun ei oo rahaa ja lapset maksaa...siinä vaan läheltä seuraat kun olet lapsillesi kurjat olot järkänny.
  Vastaa viestiin
05.12.06, 12:05   #24 (linkki)
Uldes
(Vierailija)

selvitä

Soita lastenvalvojalle ja kysy asiaa. Netissä tulee oikeatakin tietoa, mutta paaaljon niin väärää.
  Vastaa viestiin
05.12.06, 16:09   #25 (linkki)
minua ei alisteta
(Vierailija)

Voi Suomi nainen

Kyllä te YH-äidit olette oma rotunne, tosin rotu ei ole hääppöinen.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku