Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.12.06, 21:23   #26 (linkki)
yks
(Vierailija)

huh huh... melkoista tekstiä!!!!

Tsemppiä ap:lle, tee niin kuin parhaaks koet!!
  Vastaa viestiin
14.12.06, 13:04   #27 (linkki)
höh
(Vierailija)

Laki sanoo, että avo- ja aviopuolisot ovat elatusvelvollisia toisiaan kohtaan. Jos toisella on elatusvelvollisuus lapsistaan, niin silloin toinen maksaa jos tuloja ei ole. ja ei sinua tulottomaksi laiteta vaikka et ilmoittautuisi työkkäriin. Sinulla on velvollisuus huolehtia elatuksesta ja ei kunta anna sinun laistaa maksuista jos omasta tahdostasi lyöttäydyt tulottomaksi. Sinulla kuitenkin on mahdollisuus työttömyyskorvaukseen.
  Vastaa viestiin
05.01.07, 15:24   #28 (linkki)
vastuunkantajanainen
(Vierailija)

tunnistaa mieheksi

vain mies kykenee näin kirkasotsaisesti puolustamaan oikeuksiaan vastuunpakoiluun. Tuohon ei äideistä ole.
  Vastaa viestiin
06.01.07, 17:39   #29 (linkki)
mieti
(Vierailija)

Ostaisitko lapselle ruokaa jos ette olisi eronneet? Ostaisitko koulutarvikkeita, vaatteita, harrastusvälineitä? Jäisitkö töistä pois, vaikka lapsesi ei sen jälkeen enää saisi mahaansa täyteen, jos ette olisi eronneet?

Lapsi on sinun, yhtä paljon kuin toisenkin vahemman. Mieti miten osallistut lapsen elämään, elatukseen. Raha ei mene exälle, vaan sinun omalle lapsellesi. Senkun muistat, se riittää. Uudelta kumppaniltasi tätä vei voi velvoittaa, mutta jos hän todessa välittää sinusta ja lapsestasi hän kyllä auttaa tässäkin asiassa taloudellisestikin.
  Vastaa viestiin
16.02.08, 21:29   #30 (linkki)
fazeriina
(Vierailija)

Pakko älähtää tuohon rotunainen kommenttiin.Uskokaa tai älkää mutta kaksi lasta elätän ihan yksin ilman minkäälaisia avustuksia yhtään mistään ja ihan pelkällä työnteolla.En aio stressata riitelemällä exän tai viranomaisten kanssa.Hölmö kun olen.Lapsilla on kyllä koti,ruokaa,vaatteeita ja harrasteet.Enkä ole edes akateemisesti koulutettu tai johto asemassa,ihan duunari.Älkää please enää yh vanhempia muottiin laittako.
  Vastaa viestiin
09.11.08, 11:57   #31 (linkki)
yh-äiti
(Vierailija)

Yh-äiti

Joskus on huomattavasti parempi olla YH-äiti kuin huonossa parisuhteessa, missä mies on alkoholisti, väkivaltainen niin henkisesti ja fyysisesti ja koko perhe voi huonosti kun koko ajan saa elää pienessä pelossa.

Jos tällainen mies vielä kehtaa valittaa menettäneensä perheensä, niin saa mennä itseensä. Nyt on äiti lapsen kanssa kahden, työt loppui ja rahat tiukalla. Ja lapsen isä vinkuu elatusmaksuista ja muista lapsen kustannuksista - vain tehdäkseen kiusaa... Joskus se helvetti ei lopu...
  Vastaa viestiin
10.11.08, 18:39   #32 (linkki)
herne nenässä
(Vierailija)

Onko tosiaan näin että avopuoliso on velvollinen elättämään kumppaniaan ja myös mahdollisesti tämän lapsia entisestä suhteesta ?? Meillä on tilanne se että vaikkemme edes virallisesti asu yhdessä niin minä joka tienaan himpun yli 2tonnia bruttona maksan boyfriendini ja hänen lastensa ruoat ym muut menot lähestulkoon jatkuvasti. Siippani rahat kun menevät asuntovelkaan, autoon ja muihin laskuihin + että lopuilla ostetaan sitten lapsille vaatteita tai milloin mitäkin "tarpeellista". Ja läheltä pitää etteikö exä vielä kohta ole vaatimassa lisää rahaa, hän kun jäi omasta tahdostaan lyhennetylle työajalle, jotta voisi olla kotona vastaanottamassa lapsukaisia koulusta.
Lapset ovat kuitenkin etä-isällään 5 vrk/kahden viikon jakso.
No itsehän olen "pakettini" valinnut mutta kyllä ottaa välillä päähän, varsinkin kun lapset eivät millään halua hyväksyä minua, korkeintaan tuntuu siltä että sietävät läsnäoloani.
Mutta onko se tosiaan näin että se on "vieraan" ihmisen (moraalinenkin) velvollisuus elättää toisten lapsia niinkuin näistä keskusteluista saa lukea ??
  Vastaa viestiin
10.11.08, 20:05   #33 (linkki)
kirves***
(Vierailija)

Ei tietenkään ole. Itsepä olet sopinut parisuhteesi kaavat, miten elätte. Eikä niitä ole mennyt puolestasi hyväksymään/ sopimaan kukaan muu kuin sinä itse. Suunsa kannattaa avata AINA, kun meno ei tunnu reilulta.
  Vastaa viestiin
19.11.08, 23:55   #34 (linkki)
Irina69
(Vierailija)

Ja prkl sanon minä, täällä sitä riittää näitä vastuuntunnottomia isiä kitisemässä siitä, että yhdessä siitetyistä lapsista pitää kantaa huolta ja nyksiä, jotka suostuu mihin vaan. Ihan niin kuin yksinhuoltajat haluaisivat olla yksinhuoltajia, kyllä minäkin olisin mielelläni elänyt toisen ihmisen kanssa, mutta kun ei! Lapsen isä piti baarielämää ja alkoholia parempana vaihtoehtona, kun tylsää perhe-elämää meidän kanssa, joten pyysin häntä muuttamaan pois, jotta voin tarjota itselleni ja ennen kaikkea 5 kuukautiselle tyttärelleni muutakin elämää, kuin sen virtahevon olohuoneessa. Silti tämä eksä syyttää minua siitä, että ajoin hänet pois elämästäni, alkoholistin lapsena tiedän tehneeni oikein, mutta suoraan sanoen v--ttaa kaikki vastuuntunnottomat isät, jotka eivät halua edes turvata lapsensa elatusta! Aika harva yh haluaa olla yh ja aika moni on joutunut todella kovan paikan eteen miettiessään mikä on lapselle parasta..
  Vastaa viestiin
06.12.08, 19:07   #35 (linkki)
jäikö huomaamatta
(Vierailija)

Missasinko jotain

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja .

Miksei mies voi jäädä "kotiin" tekemään kotitöitä palkatta? Niinhän maailman sivu naiset on tehneet. Siitä ei vaan sitten eläkettäkään kerry, mutta ei siinä minusta ole mitään ihmeellistä, etenkin jos on joku maatila, töitä varmaan riittää. Niitä palkattomia.
Missasinko kysyjän sukupuolen jossain vaiheessa, vai tuliko tässä sukupuolisidonnainen oletus?
  Vastaa viestiin
06.12.08, 22:20   #36 (linkki)
Avo- ja aviopuolisoiden elatus
(Vierailija)

Laki sanoo, että AVIOliitossa on elatusvelvollisuus kyvyn ja taidon mukaan. AVOliitossa tällaista lakia ei ole. Jos "herne nenässä" -nimimerkki kokee tilanteen epäoikeudenmukaisena, niin oletkohan mennyt tekemään sen virheen, että olette muuttaneet yhteen liian nopeasti ilman, että olette sopineet yhdessä sellaiset ehdot, jotka kummallekin osapuolelle sopii? Rahaan, siivoamiseen, yhteisiin kuluihin osallistumiseen, ruoanlaittovuoroihin yms. liittyvät asiat pitää ehdottomasti selvittää ennen yhteistä kotia, jottei asiat jää epäselväksi. Mikään ei ole hankalampaa kuin aloittaa yhteinen elämä ilman sääntöjä. Kannattaa muistaa, että se sinunkin puolisosi on entinen ex-puoliso jollekulle ja äärimmäisen harvoin eron syy on vain yksinomaa yhdessä puolisossa... Näin jälkikäteen kannattaa kohtuullistaa tilannetta, jotta et turhaan katkeroidu ja sitä kautta aiheuta liialla myöntymisellä siihen, että välinne viilenevät. Puolisosi saa elatusmaksua + palkkatuloa, joilla hän pystyy hyvin huolehtimaan lapsistaan, sillä sinähän maksat puolet sinun ja puolisosi yhteisistä kuluista.

Omassa avoliitossani mieheni maksaa ruokamme joka toinen viikko. Kun lapseni ovat luonamme, niin minä maksan kaikki ruokakulut. Näinollen mies maksaa ruoasta vähemmän ja minä enemmän. Mielestäni se on ihan reilu systeemi, koska mies kuitenkin maksaa sähköstä, yhtiövastikkeesta, netistä yms. puolet, vaikka minun pitäisi periaatteessa maksaa enemmän, koska lapsien takia emme mahdu mihinkään kaksioon, jossa lapsettomana pariskuntana voisimme asua. Minusta oikeudenmukaisuus pitäisi aina pitää mielessä. Itse en voisi kuvitellakaan, että olisin kenekään elättinä tai käyttäisin hyväksi toisen tuloja.
  Vastaa viestiin
28.12.08, 13:21   #37 (linkki)
juniperi
(Vierailija)

Minä olisin ensimmäisen kirjoituksen perustella olettanut että kyseessä on naispari, koska puhutaan "kumppanista" :D

Uusi puolisosi ei ole elatusvelvollinen lapsistasi, tietenkään. Mutta jos hän on yrittäjä toiminimellä, sinutkin katsotaan automaattisesti yrittäjäksi...se onkin monimutkaisempi juttu.

Elatusmaksut lähivanhempi voi hakea kunnalta, jos et kykene maksamaan niitä itse. Tällöin kunta maksaa lähivanhemmalle 130€/lapsi ja perii sinulta summan ulosoton kautta. Takautuvasti voit vapautua rästeistä toimittamalla soppalaan verotustodistuksen kultakin vuodelta, näin todistaen varattomuutesi.

Kirjoituksesta vetää helposti johtopäätöksen että pakoilet elatusvastuuta ja nyt heittäydyt uuden puolison elätettäväksi. Tai pimeälle työlle. Se on luultavammin se syy miksei susta tykätä, kun se että olet mies :D
  Vastaa viestiin
04.02.09, 18:41   #38 (linkki)
pipåäöl
(Vierailija)

Kyllähän elatusvelvollisuus kuuluu yhtälailla huoltajalle, jonka luona lapsi pääsääntöisesti asuu. Ei voi ajatella, että vain se etävanhempi elättää lapsen. ei todellakaan. se kumpi tienaa enempi-maksaa myös enempi.kyllä näin on.saahan lähivanhempi muksusta myös lapsilisää+yh-korotukset ,jos on yh.
Tämä taitaa olla aika yleistä ,että yh äidit natkuttaa;),kun on niiiin epäoikeudenmukaista,kun se naapurin tiina saa 500e/kk elatusta ja minä saan vaan 139e/kk. suomi on kateellisten maa. oisitte ottanu rikkaan äijän;)!!hah!
Ja itse olen yh-äiti-saan sen minimin ja hyvin riittää.en valita-enkä ole valittanut. naurattaa vaan noi valitukset...
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku