| |  | | |
13.06.08, 01:23
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | En tiedä isää...
Vähän on nolo tuo otsikko, mutta karu totuus :/ Muutama vaihtoehto on, mutta minun, vauvan ja hänen kannalta parempi pitääkkin poissa tiedosta.. Mutta, onkos täällä ketään kohtalotovereita tai muita ketkä voisi neuvoa että mitä sanon lastenvalvojalla?? Viekö he asiaa eteenpäin isyyden selvittämiseksi?? En edes halua että sitä selvitetään, mielummin kasvatan lapseni yksin ja ehkä jonain päivävä löydän "sen oikean" joka huolehtii lapsesta kun omastaan ja minusta myös :)
| |
| | |
13.06.08, 08:18
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
No, isät ovat sen verran tarpeettomia ja mitättömiä ihmisiä, ettei niiden puuttumisesta kokonaan ole sen enempää haittaa kuin hyötyäkään. Lähinnähän mies on isyytensä jo hoitanut, sillä mitäpä muuta osaa miehellä tuossa tapahtumassa on, kuin siemenlinkona toimiminen. Mutta lastenvalvoja... niin... mitä hänelle voi sanoa... en muista, olin niin kännissä etten kysynyt, nukuin koko toimituksen ajan enkä tiedä kuka se oli... :)
| |
| | |
13.06.08, 09:27
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Työssäni opettajana olen huomannut, että pahiten oireilevat ne lapset, joilla ei ole minkäänlaista yhteyttä isään. Kyllä isän merkitys lapselle on suuri, joten kannattaa pohtia, miten asian hoidat. Huonosti voivia lapsia on Suomessa jo nyt ihan liikaa.
| |
| | |
13.06.08, 10:31
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voi jösses, halusit sen lapset sitten ihan ehdoin tahdoin vai, vaikka kaikkien kanssa??? Ja eikös sillä isukilla riitä kovastikin vielä tehtävää; rahoittaa lapsosen ja äitylin elämä ja toimia talkkarina loppuelämä? Noita eronneiden kannanottoja lukiessa vetää kovastikin tällaisen johtopäätöksen...
| |
| | |
13.06.08, 16:09
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aika negatiivisia kommentteja. Kyllä tosiasia on kuitenkin niin, että jos mies tulee vastoin tahtoaan isäksi, hänellä ei todennäköisesti ole minkäänlaista pienintäkään halua siihen hommaan ryhtyä. Jopa täysin tietoisesti isäksi hankkiutuneilla miehillä on nimittäin motivaatio-ongelmia lastensa elämään osallistumisessa. Isäksi kun ei edes tulla samalla tavalla kuin äidiksi, vaan isäksi pitää kasvaa lapsen kanssa elämällä eikä se taida tuollaisessa tilanteessa juuri onnistua. Paremmat mahikset on löytää lapselle keinoisä, joskus sellaisista saattaa tulla ihan kelvollisia "isiä". Tosin sekin on harvinaista. :)
Enemmän mua mietityttää tuo mitä lastenvalvojalle selittää :) Taitaa olla joka tapauksessa vähän nolo tilanne, selitti mitä hyvänsä.
| |
| | |
13.06.08, 18:25
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joo kiitos teidän upeista vastauksista...olette sitten niin ymmärtäväisiä.. Pitäisköhän mun tänne koko elämänkerta selittää niin ehkä tajuisittekin jostain jotain.!! Yks ainut, oli näköjään järkevä ja vastas hyvin, en tarvitse muuta kuin neuvoja sinne lastenvalvojalle että te muut voitte juttunne pois jättää, oli virhe näköjään täältä neuvoa edes kysellä..
| |
| | |
13.06.08, 20:05
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eikö se riitä, että sanot yksinkerqaisesti: En tiedä.??
Et varmasti ole ainut, joka niin sanoo. Mitään selityksiä ja elämänkertoja ei mielestäni tarvita.
Tämän mummin mielestä kukaan ei ole oikeutettu sinulta sen enempäåä tivaamaan.
| |
| | |
14.06.08, 01:25
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä kannattaa selvittää isyys. Ei se ole lastenvalvojan tehtävä alkaa arvostella, hänelle kun ilmoitat isäehdokkaiden nimet, niin kyllä homma siitä hoituu eteenpäin. Kun selvität asian heti alussa, niin varmasti joudut vähemmän selittelemään mitään myöhemmin. Vaikka isyys selvitetään, ei se tarkoita ettetkö voisi silti löytää "sitä oikeaa" joka pitäisi lasta omanaan.
Kyllä täällä tosiaan on paljon näitä "opettajia", "psykiatreja" ja muita täydellisiä äitejä arvostelemassa...
| |
| | |
14.06.08, 21:07
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Faktaa
Aika asiallisena vastauksena ....
Voit halutessasi vaan ykskantaan todeta:
" En halua isyyttä selvitettävän ".
Niin yksinkertaista se on.
Et ole velvollinen vastaamaan mihinkään jatkokysymyksiin.
(Vaikka joku tökerömpi lvalvoja kysyisikin, hänelle voit todeta ettet vaan pidä isän selvitystä mahdollisena tai lapsen etujen mukaisena)
Joskus - vaikka isä olisikin tiedossa - on lapsen ja äidin kannalta järkevää menetellä näin . Lastenvalvojatkin tämän varsin hyvin tietävät.
Näin meneteltyäsi lapsesi saa minimielatustuen 129 e/kk(samoin kuin yksin adoptoidut lapset, tai ne lapset joiden ero-isi tms ei huolehdi velvoitteistaan)
Mikäli haluat isyyden selvitettäväksi - voit joko ilmoittaa kaikkien kandien nimet kerralla. Tai ilmoittaa ensin yhden nimen - jolle lähtee lvalvojalta kirje ... ja lopulta jos menee hankalimman kautta niin poliisit hakevat DNAtestiin. Sama toistuu N kertaa , kunnes "isä" on löydetty.
Tämäkin selvittelyn aikana lapsesi saa elatustuen.
Vaikket Sinä isyyttä halua selvitettäväksi - jos isäkandilla on vihiä lapsesta, voi hänkin halutessaan käynnistää isyyden selvityksen.
Lapsi voi itse - omaehtoisesti - eri prosessin kautta slevityttää isyyden 15 vuotiaana. Siihen saakka - sinä voit lapsen asian ajana - käynnistää isyysselvityksen milloin vain, myöhemminkin - vaikka kun lapsi on 3v, 5 v jne . Tällöin 'isän' elatusvelvollisuus alkaa vasta ko ajankohdasta, ei takautuvasti. | |
| | |
15.06.08, 23:22
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
^ Hyvä vastaus. Et todellakaan ole velvollinen vastailemaan mihinkään ikäviin jatkokysymyksiin. Voit tietysti vastata myös, että olet hankkimassa lasta yksin ja että isä ei tule olemaan kuvioissa. Tai että sillä asialla kuka isä on, ei ole merkitystä.
He tietysti voivat puhua siitä mahdollisuudesta, että lapsi joskus haluaisi tietää isänsä henkilöllisyyden. Tietysti sitä asiaa voisit miettiä. Mutta niihin kysymyksiin on todella monta vuotta aikaa. Lastenvalvojalla voisi kyllä olla jotain viisasta sanottavaa tähän tai jokin käytännön vinkki, riippuu tietysti ihmisestä aika paljon.
Jos nyt jotenkin pahoitit mielesi tästä "opettajan" typerästä kommentista, niin ihan suotta pahoitit. Ei isätön lapsi ole sen todennäköisesti onnettomampi tai oireile jostakin. Pikkuserkullani ei ole tiedossa olevaa isää, enkä ole koskaan kuullut, että hänellä olisi ollut ongelmia tämän asian kanssa. Koulu on mennyt hyvin ja tuskin opettajilla on ollut moittimista. Eikä tästä perheestä ole koskaan tullut mitään "supatteluja". Minulla ei ole myöskään isä kuvioissa, tosin isäni on kyllä tiedossa, mutta häntä ei juurikaan minun elämäni kiinnosta ja hyvä niin. Lapsen hyvinvointi riippuu siitä, miten asiat muuten perheessä ovat. Ei yhden vanhemman puuttuminen maailmaa kaada.
Kaikkea hyvää sinulle ja onnellista odotusta! :)
| |
| | |
17.06.08, 14:46
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Noniin, nyt tuli upeita vastauksia :) Suuret kiitokset kaikille joilla aivot pelittää :) Eli onko siis asia niin että jos lastenvalvojalle sanon että en halua isyyttä selvittää niin he ei sitä itse yritä tai ei ota esim. elatustukea sen takia pois? Olen 100% varma että on isä kumpi tahansa niin kaikkien osapuolten kannalta parempi pitää tieto poissa, aina. Olen kyllä miettinyt pääni puhki näillä asioilla, niin tiedän kyllä mitä teen.
| |
| | |
17.06.08, 21:43
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei taas! Varmasti tilanteesi on keskimääräistä jännittävämpi, joten varmasti oletkin miettinyt jo kaikenlaista. Oletko jo katsonut nämä sivut: http://www.yyl.fi/ Tuolta yksin- ja yhteishuoltajien liiton sivuilta löytyy kaikenlaista tietoa yksinhuoltajan asioista.
| |
| | |
17.06.08, 21:45
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Juttu jatkuu, kun kahta linkkiä ei voi laittaa samaa viestiin.
Tässä olisi mm. tuosta isyyden selvittämisestä ja alatustuesta: http://www.yyl.fi/index.php?page=au&sivu=isyys Ja juu, elatusapua ei oteta pois, jos isä ei ole tiedossa, niin kuin esim. tuolla sivuillakin lukee.
| |
| | |
17.06.08, 22:38
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sain lapsen sinkkuna hedelmöityshoidoilla, joten lapsella todella ei ole isää, eikä ole mahdollisuutta sprmanluovuttajan henkilöllisyyttä selvittääkään, tämä kun tapahtui ennen nykyistä lainsäädäntöä. Lastenvalvojalle kuvasin tilanteen niin kuin se oli, ja hän meinasi väen vängällä laittaa paperiin, että vastustan isyyden selvittämistä. En suostunut siihen, vaan lopulta termiksi tuli, että isyyden selvittäminen keskeytetty. Vaikka käytännössä on sama, mitä siinä lukee, ei vaikuta esim. elatustukiaisiin.
Sanoisin kuitenkin, että harkitse vakavasti isyyden selvittämistä! Mielestäni ainoa syy olla selvittämättä asiaa on, että isästä olisi lapselle suoranaista uhkaa/vaaraa, että lasta olisi aidosti suojeltava häneltä. Muuten voisit hyvin sopia miehen kanssa, että hänellä ei ole velvoitteita lasta kohtaan. Tai jos hän haluaa esim. etäisäksi tyyliin tapaaminen kerran kuukaudessa, niin voin vakuuttaa, että tulet olemaan ikionnellinen siitä yhdestä ainoasta vapaasta viikonlopustasi aikanaan...
Jos mies ei ole potentiaalinen rikollinen, niin vanhemmaksi tulevan pitäisi työntää henkilökohtaiset tunteensa/ylpeytensä jne pois lapsen edun tieltä, ja olen kyllä sitä mieltä, että lapsen etu on, että hän tietää, kuka hänen isänsä on. Vaikka tietämättömyyttä voikin varmasti kompensoida muilla hyvillä asioilla elämässä, niin onhan se identiteetin kannalta tärkeää. Ehkä kuulostaa oudolta, että olen tätä mieltä, kun olen tietoisesti hankkinut isättömän lapsen, mutta minulla onkin suru hänen puolestaan. Haluaisin selvittää isyyden hinnalla millä hyvänsä, mutta se ei ole mahdollista, ja siksi en voi ymmärtää ihmisiä, jotka kieltävät tiedon lapselta, vaikka voisivat sen yhtä hyvin kertoakin. | |
| | |
18.06.08, 10:03
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Luulen että siinä isyyden selvittämisen vastustajilla on persiissä pelko "vastuuseen joutumisesta" ja seuraamuksista, mikäli äidin mieli muuttuu... Naisella muuttuu usein, ovat oppineet.
Voisi tehdä ihan selvät paperit, ettei sitten isukin tarvitsisi perse kylmänä elellä, koska sieltä äitiliini soittaa että rahat tänne mulle nyt ja haet sen kersan, mäkin tarviin vapaata.
| |
| | |
18.06.08, 11:07
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja hih** Luulen että siinä isyyden selvittämisen vastustajilla on persiissä pelko "vastuuseen joutumisesta" ja seuraamuksista, mikäli äidin mieli muuttuu... Naisella muuttuu usein, ovat oppineet.
Voisi tehdä ihan selvät paperit, ettei sitten isukin tarvitsisi perse kylmänä elellä, koska sieltä äitiliini soittaa että rahat tänne mulle nyt ja haet sen kersan, mäkin tarviin vapaata. | Nii-i. On se isyys niin pirun rankkaa, kun ei ikinä tiedä milloin iskee hoitoviikonloppu, eikä pääsekään poikain kanssa humpalle.
| |
| | |
18.06.08, 11:36
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kommentoin tapauksia, jossa isän rooli on sovittu olevan vain siemenlingon rooli. Äitiliineillä tapaa mieli muuttua, kun näkevät kuinka raskasta se ihanan beibin kanssa elo oikeasti on. Kukas isää silloin suojelee? Ei kukaan. Siinä on jo munat ruuvipenkissä ja lujasti.
| |
| | |
18.06.08, 13:21
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ai, että isää pitää oikein suojella omalta lapseltaan?
Niinpä. Isyys on rankkaa.
| |
| | |
18.06.08, 13:23
|
#19 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja mustaa valkoiselle Ai, että isää pitää oikein suojella omalta lapseltaan?
Niinpä. Isyys on rankkaa. | Ei vaan isää pitää suojella huijarinaiselta...
| |
| | |
18.06.08, 15:13
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on muutama ystävä joilla ei ole tietoa isästään. Vierestä seuranneena, voin sanoa, että asia on ollut välillä vuosien varrella rankempi ja välillä ei niin rankka. Nyt mitä vanhemmiksi ollaan tultu, niin sitä suuremmaksi mielenkiinto on kasvanut. Osalla ei ole mahdollisuuttakaan selvittää isäänsä ja osalle projekti on tuntunut niin suurelta, että ovat lykänneet sitä aina tuonemmaksi, osa on luopunut toivosta.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että isyys tulisi ainakin selvittää ihan lapsen takia. Nyt kun ap:llakin on vielä jotain vihiä isästä, niin helpompi se on nyt kuin 20 vuoden päästä. Isänhän kanssa ei tarvitse olla sitten missään tekemisissä kuitenkaan jos ei halua, mutta jos haluaa, niin isästä voi olla apua. Olisi ihan hyvä tässä tilanteessa laittaa se oma ylpeys sivuun kun isäehdokkaita on ymmärtääkseni pari, ja miettiä lapsen tulevaisuutta.
| |
| | |
20.06.08, 13:36
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin ymmärrän kyllä kaikkien kannan, mutta tässä vaikka issys selvitettäisiin niin mies ei kuitenkaan käytännössä isä haluaisi olla.. Enkä halua että hän vaan elatustuen maksaa ollakseen isä lapselleen..miellummin sitten ei.. Tiedän että jos hänelle kerron niin hän luulee että pakotan hänet rahan takia isyyden myöntämään tai jtn. Tiedän että hänelläkin on tiukkaa niin mielummin ehkä pidän asian poissa.. Ja jonain päivänä hänelle kerron mutta ei nimeä papereihin. Ideoita? Mites sinä "isättömän äiti" olet jaksanut? Luin juuri vauva lehdesta myös jutun missä oli hedelmöityshoidolla lapsi saatu yksin.
| |
| | |
22.06.08, 21:40
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nuo eivät ole mielestäni riittävän painavia perusteita kieltää tieto alkuperästään ihmiseltä, joka ei itse pysty ottamaan asiaan kantaa. Sillä ei ole minkäänmoista väliä, mitä ko. mies ajattelee motiiveistasi, ota vain itseäsi niskasta kiinni ja anna mahdollisten haukkujen valua toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja tieto isästä on aivan eri asia, kuin se, osallistuuko mies lapsenhoitoon vai ei. Nimenomaan tieto on oleellisen tärkeä, yksinhuoltajina pärjäävät niin monet, että sitä puolta ei pahemmin tarvitse miettiä. Sitä paitsi kukaan ei pakota sinua ottamaan mieheltä rahaa vastaan, ellet halua ja jos hänellä kerran on tiukkaa. Mieti nyt vielä perinpohjin asia uudelleen, tähänastiset perustelusi eivät kuulosta kypsän ihmisen mietteiltä. Ensisijainen vastuusi on lasta kohtaan, ja kaikki muut, kuten ko. mies, ovat toisella sijalla vasta.
| |
| | |
23.06.08, 12:07
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minusta olisi todella inhottavaa, jollen tietäisi, keiden lapsi minä olen. Taustat ovat iso osa omaa identiteettiä.
| |
| | |
23.06.08, 12:18
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miettikäähän sitä kun naiskentelette koko jalkapallojoukkuen tai toisten naisten aviomiesten kanssa. TAI ÄLKÄÄ TULKO RASKAAKSI -taukit-
| |
| | |
23.06.08, 12:32
|
#25 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kirves** Miettikäähän sitä kun naiskentelette koko jalkapallojoukkuen tai toisten naisten aviomiesten kanssa. TAI ÄLKÄÄ TULKO RASKAAKSI -taukit- | No mietitääs: hmm... oi... ahaa... oho! nam! ooh...oih...
| |
| | | | |