Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
13.09.08, 08:03   #1 (linkki)
Äiti vaan
(Vierailija)

Mitä tehtävissä?

Onko 18-vuotiaalla mahdollista saada toimeentulotukea kun asuu kotona ja käy vielä koulua? Olen kuullut, että jos hakee opintolainaa niin voi hakea myös toimeentulotukea, jos laina ei riitä. Siis jos maksaa vuokraa ym. kulujaan sille vanhemmalle, jonka luona asuu.
Tiedän, että vanhemmilla on koulutusvastuu, mutta kun isä on kieltäytynyt maksamasta enää mitään kun lapsi täyttää 18,niin jotain pitäisi tehdä. Ei auta, vaikka lapsi itse teki hakemuksen kun täytti 18. Isä ei sitoutunut enää mihinkään. Ja lapsi ei halunnut viedä asiaa oikeuteen. Ja ymmärrän sekin kyllä. Luulisi tietysti normaalin isän älyävän asian, mutta kun ei!

Opintorahaakaan ei saa kuin pari kymppiä. Ei sillä pitkälle itseään elätä!
  Vastaa viestiin

13.09.08, 11:06   #2 (linkki)
ex-yh
(Vierailija)

sitähän tämä elämä on

Elämä on kituuttamista ainakin pääkaupunkiseudulla. Nuoret käyvät opiskelun ohella työssä.

Tilanteesi on sama kuin minulla. Yhteiskunnan tuet ovat mitä ovat. Toivottavasti tilanne parantuu. Aiheesta puhuttiin eilen radiossa ja luin jutun samasta aiheesta ilmaislehdestä. Tukijärjestelmää ollaan uusimassa.

Opiskelu kannattaa. Eipä mulla ole asiaan muuta sanottavaa.
  Vastaa viestiin
15.09.08, 12:42   #3 (linkki)
häläpälä
(Vierailija)

No miksei nuori sitten voi mennä töihin ? Silloin kun minä opiskelin 80-luvulla niin oli ihan normaalia että oltiin töissä iltaisin Valintatalon kassalla tai leffalippuja myymässä tai jaettiin ilmaisjakelulehtiä ja mitä milloinkin. Miksi näistä nykyajan lapsista pitää kasvattaa tuollaisia herranterttuja jotka saavat kaiken eteensä kuin Manu illallisensa ?
  Vastaa viestiin
16.09.08, 09:31   #4 (linkki)
Jatkoa elatusmaksuille
(Vierailija)

Koska nuori vielä opiskelee, yrittäkää saada elatustuelle jatkoaikaa. Se on mahdollista. Menehän soskuun elatustukiasioitten juttusille, hän neuvoo miten menetellään.
  Vastaa viestiin
20.09.08, 10:23   #5 (linkki)
kkmm
(Vierailija)

Sillon ko ite olin lukiossa ja täytin sen 18 vuotta oma isini kieltäytyi maksamasta elatusta enää sitä viimistä puoltatoista vuotta. Mie vein asian oikeuteen, mutta isi lopulta suostui maksuun vapaaehtosesti. Tosin kosti takasin ettei tavannu enää minua ja siskoa sinä aikana. Mun käsittääkseni jos lapsi opiskelee, oikeus määrää sen jatkon elatusapuun siksi loppu ajaksi kunnes opiskelu ohi. Musta kannattaa oikeuteen viedä, sillä turha ottaa lainaa vielä nuin nuorena niskoille ko sitä kerkeää ottaa sit myöhemmissä opiskeluissakin.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku