Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
08.10.08, 13:45   #1 (linkki)
sirkke
(Vierailija)

Onko tietoa?

Seurustelen pohjoismaalaisen miehen kanssa ja odotan nyt syksyksi ensimmäistä lastamme. Asumme siis tässä toisessa pohjoismaassa tällä hetkellä. Meillä menee erinomaisen hyvin, mutta skeptinen kun olen, niin tulevaisuus mietityttää. Entä jos joskus eroamme? Voinko ottaa lapsen ja muuttaa takaisin Suomeen, vaikka mies ei haluaisi lapsen lähtevän? Ilmeisesti lapsi saa automaattisesti äitinsä mukaan Suomen kansalaisuuden syntyessään, vaikka syntyykin täällä toisessa maassa. Voiko isä silti pakottaa lapsen ja siinä samalla minut pysymään omassa maassaan yhteishuoltajuuteen vedoten? Jos muuttaisin Suomeen lapsen kanssa, he luonnollisesti näkisivät harvemmin kuin joka toinen viikonloppu.. Onko kellään kokemuksia tai tietoa?
  Vastaa viestiin

11.10.08, 22:02   #2 (linkki)
otaselvää
(Vierailija)

hei,
ihan asiasta huolestut. Minulla on yksi englantilainen ystävätär jolla lapsi espanjalaisen miehen kanssa, ero tuli ja mies pidättelee ystävääni espanjassa. Lakimiehien kanssa neuvoteltuaan ilmeisesti on mahdollisuus lähteä miehen vastuktuksista huolimatta siinä tapauksessa, että sinulla olisi työtarjous Suomesta, eli eläminen ko. maassa olisi sinulle jollain tavalla mahdotonta.
Ota selville lainsäädäntö, huoltajuuskiistoissa yleensä annetaan lapsi äidille mutta mikään ei ole 100% varmaa.
  Vastaa viestiin
12.10.08, 13:27   #3 (linkki)
sanni1
(Vierailija)

Riippuu asuinmaasi laista yhteishuoltajuuden suhteen. Pohjoismaiden sisällä käytäntö lienee melko samankaltainen, mutta takistaa kannattaa. Huoltajuuskiistat ratkotaan asuimaan lakeja noudattaen. Sinun muuttoasi takaisin Suomeen mies ei voi estää, mutta lapsen todennäköisesti kyllä. Toisaalta tuleehan noita kiistoja ihan suomalaistenkin välillä (vrt Sieviset)
  Vastaa viestiin
13.10.08, 09:12   #4 (linkki)
sirkke
(Vierailija)

Kiitos vastauksista! Tiedän, että minun muuttoani mies ei tietenkään voi estää, mutta en voisi lähteä ilman lastani, eli samalla hän kyllä sitoisi minutkin. Mistähän näitä huoltajuusasioita yleensä voi tarkistaa? Minulla ei ole harmainta aavustustakaan, kun en ole ikinä joutunut näitä asioita miettimään..
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku