Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
08.10.08, 19:13   #1 (linkki)
omg
(Vierailija)

Äidin exältä minulle sukunimi

Ette arvaa kuinka paljon olen saanut kärsiä sukunimestäni elämäni aikana. Olen just saavuttanut täysikäisyyden ja ajattelin heti muuttaa sukunimeni, jos se ikinä vain onnistuu.
Äitini antoi minulle exmiehensä sukunimen, ihan vaan syystä, että se on niin hieno ulkolainen nimi. Minä siis synnyin aviottomana lapsena, on tietty minulla isäkin, mutta hän on ollut silloin ja on vieläkin naimisissa. Olen siis kai vanhempieni syrjähyppy. Äitee ei suostu asiasta puhumaan, sukunimestäni ei varsinkaan. Hän vaan sanoo, että älä taas jankuta vanhaa asiaa.
Minua siis ottaa päähän se, että minulla ei ole oman isäni sukunimeä, ei oman äitini sukunimeä, vaan jonkun ulkolaisen äijän nimi! Voi jesses.
No, kellään ai varmaan ole samanlaista ongelmaa, mutta joku voisi kyllä neuvoa, miten se sukunimi vaihdetaan. Ja minkä sukunimen itselleni nyt ottaisin, minulla ei ole siitäkään aavistusta. Paitsi että haluan tästä nimestä eroon ja äkkiä.
  Vastaa viestiin

08.10.08, 19:36   #2 (linkki)
m2m2
(Vierailija)

Maistraatista

Maistraatissa saat vaihtaa sukunimeä, mutta siihen pitää olla syy ei sitä ihan muuten vaan huvin vuoks vaihdeta. Käy siellä kysymässä enemmän niin saat tietoaa sukunimeen vaihdosta.
  Vastaa viestiin
08.10.08, 20:44   #3 (linkki)
voit vaihtaa
(Vierailija)

Voit vaihtaa sukunimesi ilman syytä tai sanot syyksi sen, ettet ole sen miehen lapsi, jonka sukunimi sinulla on.

Voit ottaa nimen, joka on suvussasi ennestään viidessä edeltävässä polvessa. Jos tiedät isäsi ja hänet on jossain kirjattu isäksesi, niin voit ottaa senkin nimen. Voit ottaa myös nimen, jota ei ennestään ole kenelläkään.
  Vastaa viestiin
09.10.08, 09:31   #4 (linkki)
Ymmärrän sinua
(Vierailija)

Tuollaista se on kun äidit vaihtelevat lapsiensa nimiä kulloisenkin kumppanin mukaan, eivätkä laita oikeiden vanhempiensa nimelle.
  Vastaa viestiin
11.10.08, 21:56   #5 (linkki)
lekalla päähän
(Vierailija)

minulla on sama ongelma, tai ainakin samansuuntainen.. Vanhempani ovat eronneet koska isäni oli väkivaltainen sadisti, pahoinpiteli siis sisartani ja minua äitini "tietämättä". Ero tuli kun isäni hakkasi minut 2-vuotiaana pahasti (en onneksi itse muista sitä).
Vuosien saatossa äitini meni uusiin naimisiin ja vaihtoi samantien lastenkin sukunimet joka oli mielestäni ihan ok tehty. Se avioliitto kesti kymmenisen vuotta ja loppui miehen toistuviin syrjähyppyihin. Eli olen nyt siis ex-isäpuolen sukuniminen, ja olen myös lähettänyt juuri sähköpostitse kyselyn tuosta nimenvaihdosta, odottelen siihen vastausta.
Käy maistraatin sivuilla, sieltä löydät tietoa ja voit lähettää meilillä kyselyn.

Voit ottaa esim. isovanhempiesi sukunimen, itse en ottaisi biologisen isän nimeä jos ei ole muuta sidettä koko ihmiseen.
  Vastaa viestiin
21.10.08, 01:02   #6 (linkki)
Kokemusksesta ottanut selvää
(Vierailija)

Nimen voi vaihtaa maistraatissa vaikka samana päivänä. Käy kyselemässä. Nimen tulee siis olla joskus ollut lähisuvussa tai sinulla on oltava suostumus joltain suvun edustajalta. Voit myös keksiä uuden nimen. Tietääkseni heillä on myös lista vaihtoehtoisista sukunimistä. Tämähän oli ihan trendi muutama vuosikymmen sitten, kun vaihdettiin ruotsinkieliset suomenkielisiin.
  Vastaa viestiin
21.10.08, 19:55   #7 (linkki)
omg
(Vierailija)

ap kiittää kaikkia

Kiitos paljon kaikille teille, jotka näitte vaivaa vastata. Tuntuu mukavalta, kun edes joitakin kiinnostaa minunkin message. Ja hyvä neuvo oli se maistraatti. Tulevaa sukunimeä en kyllä vieläkään osaa päättää.. ehkäpä se tulee jostakin.
  Vastaa viestiin
13.01.09, 11:17   #8 (linkki)
Tree
(Vierailija)

Siis voit ihan hyvin valita sukunimeksi uuden nimen tyyliin
Helmenkalastaja, Merenneito ja mitä kaikkia näitä nyt on nähty. Äitisi tai mummosi tyttönimi voisi olla ihan mukava, jos nimi sointuu hyvin etunimeesi ja sinulla on kivoja samannimisiä sukulaisia.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku