| |  | |
05.11.08, 18:24
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Mitä voin tehdä?
Tämä nyt ei varmaan kuulu varsiniasesti tälle palstalle, mutta kysynpähän kuitenkin.
Meillä on mieheni kanssa avioero vireillä ja lapset hänen luonaan 2 arki-iltaa viikossa + joka toisena viikonloppuna.
Nyt mieheni oli sitten ostanut uuden auton ja lapsille turvaistuimet. Osti molemmille istuimet kasvot menosuuntaan ja lapset ovat 10 kk ja 2v!!!
Omassa autossani molemmat lapset istuvat selkä menosuuntaan.
Mikään lakihan ei velvoita laittamaan lasta selkä menosuuntaan, sehän on vain suositus. Suututtaa niin paljon että enko mitenkään voi vaikuttaa siihen että 10 kuukauden ikäinen poikani istuu nyt autossa kaikki matkat isänsä kanssa kasvot menosuuntaan? Sehän on tosi vaarallista kolaritilanteessa :(
| |
| | |
05.11.08, 23:42
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mitähän sinä loppujen lopuksi pelkäät? Tunnetko itsesi miehesi hylkäämäksi? Tuo tunne saa sinut pelkäämään, että menetät muutkin rakkaasi.
Miehesi on vastuullisen kuljettajan tavoin huolehtinut, että lapsilla on turvaistuimet.
| |
| | |
06.11.08, 07:52
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos "asiallisesta" vastauksesta. Onhan se todella vastuullista kuljettaa 10 kuukauden ikäistä kasvot menosuuntaan...
| |
| | |
06.11.08, 07:55
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mietis nyt itse. Onko sinulla tarve hakea "vikaa" miehestä ja hänen toiminnastaan?
Nuo turvaistuinet ruukaavat olemaan sellaisia, että alle vuoden vanhalle tarkoitetun istuimen voi kiinnittää kuinka päin hyvänsä. Mitä jos ehdottaisit, että istuin käännettäisiin?
Ja sitten miehen seuraava virhe vai ehkä alkaisit käsitellä tunteitasi sen sijaan, että projisoit niitä?
| |
| | |
06.11.08, 14:34
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kummallisia vastauksia. Eikös se ole ihan suositus, että lasta kuljetettaisiin jopa 3-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan? Juurikin tuon turvallisuuden takia. Yritäpä jutella miehen kanssa. Ehkä hän ei vain tiedostanut asiaa.
| |
| | |
06.11.08, 14:40
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
No etkö itsekin ole käyttäytynyt aika vastuuntunnottomasti tehdessäsi lapsia niin kulahtaneeseen liittoon, että se loppui lasten ollessa noin pieniä? Ei välirikko voi tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta, merkit oli varmasti näkyvissä jo ennen ekan alulle panoa. | |
| | |
06.11.08, 17:21
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Vastuullinen vanhempi No etkö itsekin ole käyttäytynyt aika vastuuntunnottomasti tehdessäsi lapsia niin kulahtaneeseen liittoon, että se loppui lasten ollessa noin pieniä? Ei välirikko voi tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta, merkit oli varmasti näkyvissä jo ennen ekan alulle panoa.
| Asiahan ei mitenkään sinulle kuulu, mutta ero kyllä sattui tulemaan minulle kuin salama kirkkaalta taivaalta... itse en tätä ole valinnut, että erotaan kun lapset näin peniä.Minulta kun vaan ei kysytty mitään!!!
Mutta tämähän nyt ei tähän asiaan liity...
| |
| | |
06.11.08, 19:17
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Onpas asiattomia kommentteja. :(
Ymmärrän äidin huolen. Lapsi on pienessäkin törmäystilanteessa hyvin suojaton, joten suositus on että turvaistuin on selkä menosuuntaan. Veikkaan että turvaistuimen saisi asennettua myös toisin päin, eikö kannattaisi rauhallisesti jutella lasten isän kanssa asiasta. Ei niin että mies kokee että häntä komennellaan ja että hän ei muka osaisi hoitaa omia lapsiaan hyvin. Olisi hyvä jos pystyisitte puhumaan aiheesta kaikessa rauhassa. Minä ainakin ottaisin puheeksi ja kertoisin mikä on suositus, mies ei ehkä ole ajatellut asiaa pidemmälle kaiken erohässäkän keskellä.
| |
| | |
07.11.08, 08:01
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pyydä neuvolasta opaskirjanen, jossa neuvotaan lastenistuinten asentamisesta. Ei tarvitse riidellä mokomasta, sillä mies on ihan taatusti tarkoittanut hyvää. Hän ei vain tiedä, mitä eroa sillä on, miten päin kulkusuuntaan istuimet asennetaan.
| |
| | |
07.11.08, 08:24
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Opastustakin saa Pyydä neuvolasta opaskirjanen, jossa neuvotaan lastenistuinten asentamisesta. Ei tarvitse riidellä mokomasta, sillä mies on ihan taatusti tarkoittanut hyvää. Hän ei vain tiedä, mitä eroa sillä on, miten päin kulkusuuntaan istuimet asennetaan. | Kyllä mies tietää, kyse ei ole siitä.
| |
| | |
07.11.08, 08:24
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Opastustakin saa Pyydä neuvolasta opaskirjanen, jossa neuvotaan lastenistuinten asentamisesta. Ei tarvitse riidellä mokomasta, sillä mies on ihan taatusti tarkoittanut hyvää. Hän ei vain tiedä, mitä eroa sillä on, miten päin kulkusuuntaan istuimet asennetaan. | Kyllä mies tietää, kyse ei ole siitä.
| |
| | |
07.11.08, 11:02
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ap: Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Opastustakin saa Pyydä neuvolasta opaskirjanen, jossa neuvotaan lastenistuinten asentamisesta. Ei tarvitse riidellä mokomasta, sillä mies on ihan taatusti tarkoittanut hyvää. Hän ei vain tiedä, mitä eroa sillä on, miten päin kulkusuuntaan istuimet asennetaan. | Kyllä mies tietää, kyse ei ole siitä. | Niinpä. Ihan sinulle vittuillakseen riskeeraa lastensa hengen.
Ota nyt jo se pää pois sieltä.
| |
| | |
07.11.08, 13:14
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä tuo minustakin kuulostaa siltä, että ap:n ex on todennäköisesti ihan vastuullinen tyyppi ja ap katkera, joka vängänväkisin etsii toisesta osapuolesta moitittavaa. Niin ja verhoaa sen vielä "lasten parhaaksi" -ajatteluun. Meitä on moneksi...
| |
| | |
07.11.08, 13:27
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mä en kyllä voi uskoa todeksi näitä kommentteja. En siis saisi olla huolissani siitä että 10 kuukauden ikäistä lasta kuljetetaan kasvot menosuuntaan? Ihan uskomatonta. No olipahan viimeinen kerta ku ntälle palstalle mitään kirjoitan. En ymmärrä sitä että jos ei ole mitään sanottavaa kyseiseen aiheeseen niin joidenkin on pakko vastailla vittuillakseen asian vierestä. Ei minulla ole mitään syytä etsiä exästäni moitittavaa. Satun nyt vain olemaan hyvin huolissani lapsestani. Esikoistakaan en mielellään laittaisi kasvot menosuuntaan koska ei ole vielä lähellekkään 3 vuotta ja tämähän on suositus. En nyt ymmärrä että ettekö te sitten piittaa näistä suosituksista ollenkaan?
| |
| | |
07.11.08, 14:06
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
luulet täältä saavasi sellaiseen asiaan, joka sinun pitäisi sopia exäsi kanssa?
Emme täällä voi tehdä yhtään mitään, muuta kuin joko kiljua kanssasi kuorossa siitä, kuinka huono isä ja mies exäsi on tai sitten ihmetellä sinun huolestumistasi.
Mies on kuitenkin hankkinut lapsille asianmukaiset istuimet ja varmaan ihan käytännön syistä laittanut ne naama menosuuntaan. Itsellä kokemusta siitä, kuinka kuljetin alla vuoden vanhaa yksin takapenkillä naama minusta pois. Voi sitä huutoa ja meteliä, se oli jopa vaarallista, koska keskittymiseni ajamiseen oli vajavaista.
Istuin on turvallinen miten päin hyvänsä ja taas toisaalta, jos autolla ajaa esim. junan tai rekan alle, on ihan sama onko istuinta tai ei. Lihasoppaa löytyy auton sisältä joka tapauksessa.
Niin, että keskitypä muihin asioihin.
| |
| | |
14.11.08, 14:02
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Entinen miehesi oli ostanut uuden auton... Eiks nää uudet autot ole aika turvallisia turvatyynyineen kaikkineen että sillä ei ole mitään väliä miten päin se istuin siellä on??
Itse jouduimme auto-onnettomuuteen vuosi sitten syksyllä. Minä ja lapseni, joka oli silloin 1.5v olimme silloisen miesystäväni (nykyinen mieheni) kyydissä ihan tavallaan tilapäisajoa. Lapsen istuin oli minun autossani ja muksu istui takapenkillä pelkällä korokkeella kasvot menosuuntaan päin. Ylitimme tietä taajamassa ja saimme auton suoraan oikeean kylkeemme. Eli siis sille puolen missä minä istuin edessä ja lapseni minun takana. Kuljettaja ajoi suoraan päin punaisia, vauhtia n.60km/h. Turvatyynyt aukesi sekä edessä että takaa.. Auto meni lunastukseen (vuosimalli 2005)
Meillä kävi tosi huono tuuri... JUU, meillä kävi onni onnettomuudessa! Kumpikin selvisimme hengissä ilman suurempaa vahinkoa. EN jumankauta kertaakaan ole edes uhrannut ajatustakaan sille, että oliko lapsella vääränlainen istuin (oli kyllä)tai oliko se selkä meno tai mihin suuntaan tai mitään muutakaan.
Kyllä se henki sitten lähtee, jos se on lähteäkseen oli se istuin mitenpäin vaan. Se ei siis voi olla pelkästään siitä kiinni. Suurimpana kuolinsyynä on ihan varmasti muut tekijät. ELI neuvoisin olemaan kiitollinen siitä, että lastesi isä välittää tällaisista asioista, eikä laita lapsiasi esim. pelkkään turvavyöhön.
OLEN minäkin nyt jotain oppinut tästä, en sitä sano. Mutta jos me olisimme menehtyneet siinä onnettomuudessa niin se olisi kyllä ollut sen naisen vika joka puhui kännykkäänsä ja ajoi suoraan kylkeemme. Eikä sen vika, että lapseni oli kasvot meno suuntaan. JOS vauhtia olisi ollut enemmän niin pahempaa jälkeä olisi tullut (oikea kylki autosta meni lyttyyn) JOS JOS ja JOS.
Keskittykäämme olennaisempiin asioihin. Jihuu, olemme hengissä ja terveitä ja katto pään päällä, ruokaa kaapissa, VAIKKA lapseni isä minut hylkäsi useammankin kerran...
Hyvää syksyn jatkoa!
| |
| | |
14.11.08, 16:31
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
No niin täällähän taas viisaat tietävät paremmin kuin testitulokset turvaistuimista. On ihan kiistatta selvää, että on lapselle turvallisempaa istua selkä menosuuntaan 3-4 vuotiaaksi asti.
Pienen lapsen pää painaa suhteessa enemmän kuin aikuisen ja jo pelkkä peräänajo voi aiheuttaa vakavat vammat lapselle koska niska ei kykene kannattamaan painavaa päätä. Vauvahan voi saada aivovaurion tai kuolla pelkästä ravistelusta niin miksei sitten peräänajosta.
On suurempi vaara loukkaantua pienillä nopeuksilla kuin jäädä rekan alle.
| |
| | |
06.12.08, 19:14
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | Mutta hallooota sentään
Mun on nyt henkinen pakko esittää kysymys ketjun sivusta: lapsi istuu vain yhdessä turvaistuimessa kerrallaan. Oliko ihan mahdoton ajatus antaa miehen ottaa lainaksi se istuin, mikä sulla on autossa?
| |
| | |
06.12.08, 22:11
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos tuota istuinasiaa ei säätele laki, niin et mielestäni voi asialle yhtään mitään. Tietysti parempi on, että miehesi ylipäätään kuljettaa heitä istuimessa kuin että jättäisi heidät hyppelemään ajon aikana kahdestaan takapenkille (tällaistakin tapahtuu...).
Minä itse olen ottanut sen linjan, että avioeron jälkeen en puutu ex-mieheni tekemisiin tai tekemättä jättämisiin suullisesti, vaan kirjoitan hänelle sähköpostia asiallisesti (emme kykene keskustelemaan ongelmatilanteista huutamatta). Mies sitten kommentoi niihin, miten kommentoi.
Hyvää tässä asiassa on se, että alle vuoden päästä esikoisesi on jo 3-v, jolloin hänen kuljettamisensa ei ole ongelmana. Aika kuluu eteenpäin, joten toivomme kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että miehesi ei aja nokkakolaria, jolloin lasten niskat nytkähtäisivät "raipanisku"-liikkeen verran, joka voi olla kohtalokasta pienelle (mitä pienempi, sen pahempaa).
Minusta kannattaisi kysyä mieheltäsi, että onko hänen autossaan airbagit, koska käsittääkseni ne pitää huoltamolla kytkeä pois päältä, jos haluaa kuljettaa lapsia turvaistuimessa. Airbag + turvaistuin -yhdistelmä nimittäin voi aiheuttaa sen, että airbag kohdistuu väärään osaan kehoa (jopa tukehtumisvaara).
| |
| | |
12.12.08, 10:29
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Heitänpä minäkin lusikkani soppaan. Ei ole omaa kokemusta, mutta jostain muistan sellaisen tiedon imeneeni, että jos istuimen kohdalla on turvatyyny, lapsen istuimen täytyy olla kasvot menosuuntaan päin. Kertokaa, jos olen väärässä...
| |
| | |
12.12.08, 10:31
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | Googlasin
http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva/perhe_koti/lapset_kasvatus/turvaistuin_opas_ostajalle/fi_FI/kiinnitys/ | |
| | |
28.12.08, 13:06
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Myös minä kiinnittäisin huomiota siihen ettei lasten penkkiä ole kiinnitetty eteen airbagin ollessa päällä.
8v poikani sai taannoin kolarissa pahoja ruhjeita, kun pappansa ajoi tieltä ulos. Suurin syy löytyi airbagista joka iski mustaksi puolet kasvoista ja mursi nenän. Ilman airbagia vammat olisivat jääneet pieniksi.
Takapenkillä olleet kaksi kasvot menosuuntaan istunutta lasta selvisivät kumpikin lähes vammoitta.
Turvaistuinten ostosta nostaisin exällesi hattua, se oli miehen teko se ja jäänyt monelta muulta tekemättä. Olen samaa mieltä kyllä siitä, että pitäisi kuljettaa selkä menosuuntaan, ainakin nuorempaa, mutta siihen me emme täällä voi antaa kaikkivoipaa vastausta. Sinun vain pitää nostaa kissa pöydälle, rauhallisesti, exäsi kanssa jos haluat asiaan muutosta.
| |
| | |
05.01.09, 09:11
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
...entinen miehesikin haluaa lasten parasta, eikä varmasti halua sinun kiusaksi riskeerata lasten terveyttä ja jopa henkeä, joten sinuna ottaisin asian puheeksi asiallisesti.
| |
| | | | |