Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
02.01.12, 22:46   #101 (linkki)
damdima
(Vierailija)

ohhhoh

huh huh miten pieniä summia saatte... minun tuloni on kk 1400e, opiskelen myös sivussa ja lapseni isä tienaa noin 8000e bruttona kk. Hän maksaa minun ja lapseni vuokran 650e kolmio pohjoisessa asutaan ja oman vuokra hänellä on helsingin keskustassa n 1000e. Laittaa rahaa aina kun pyydän, maksaa myös sähkölaskumme. En ole häntä pyytänyt vuokraa maksaamaan mutta haluaa maksaa sen, koska on lapsen kanssa niin vähän.. käy luonamme kerran kk viikonloppuna. Pystymme siis viettämään aikaa yhdessä, ei oo mikään hirveä riita. Mutta saan sanoa että olen "onnellinen", verrattuna näihin summiin mitä se saatte, eikä meidän lapsi ole kuin 1,5 v.. Ja siis vain yksi lapsi meillä. Ei olla siis missään vaiheessa tehty mitään elatussopimusta vaan keskenään nämä päätettiin.
  Vastaa viestiin
03.01.12, 16:39   #102 (linkki)
Huomenna voi tuulla
(Vierailija)

Isommasta tilistä on helpompi antaa, ei tarvitse laskeskella senttejä. Kun mies perustaa perheen ja saa lisää lapsia, tulee talonosto ym. ym. ajankohtaiseksi, voi olla että tulee tarvetta saada mustaa valkoiselle.

Mutta onnittelut että vielä menee kaikki paremmin kuin hyvin.

Sinun kannattaisi ehkä kuitenkin yrittää laittaa jotain sukanvarteen, ja muistaa että rahat ovat lasta varten, ei tekohengitystä elintasoon, johon sinulla kenties "normimmalla" elatusmaksumäärällä ei kenties olekaan varaa... Miehen avokätisyys ei välttämättä jatku muuttumattomana lapsen 18 v. päivään sakka.
  Vastaa viestiin
27.01.12, 01:15   #103 (linkki)
Mamma
(Vierailija)

Suurentakaa elatusamksua itse !

Kannattaa seurata miten miehen tulot vuosien mittaan muuttuvat jos on joskus tullut painostettuna tyytyneeksi pieneen elatusmaksuun. Oikeusapunetin sivulla on kätevä laskuri josta näkee miten paljon se suunnilleen pitäisi olla. Tiedä sitten jaksaako niitä ruveta vielä vaatimaankin. Mutta ettei nyt aivan heittopussiksi kuitenkaan jäisi.. Kaverini maksu kyllä tosin pienen härdellin jälkeen nousi, että se toisaalta rohkasee.
  Vastaa viestiin
27.01.12, 10:04   #104 (linkki)
Jepjep
(Vierailija)

Selvä juttu

Selvä provo alkuperäiseltä. Jos ei olisi, niin toinen vaihtoehto on, että exän pitäisi kustantaa hänen ylläpitonsa. Lapsen huoltajuus annettu väärälle vanhemmalle.
  Vastaa viestiin
01.02.12, 10:58   #105 (linkki)
Eva2
(Vierailija)

Exäni tienää lähes 6000€/kk ja mun pitäisi maksaa elatusmaksua lähes 500€ kahdesta lapsesta, vaikka ostelen lapsille vaatteita yms ja maksan kaikki tapaamisista aiheutuvat kulut...
  Vastaa viestiin
01.02.12, 12:13   #106 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eva2 Näytä viesti
Exäni tienää lähes 6000€/kk ja mun pitäisi maksaa elatusmaksua lähes 500€ kahdesta lapsesta, vaikka ostelen lapsille vaatteita yms ja maksan kaikki tapaamisista aiheutuvat kulut...
Ei se riipukaan exän tuloista kuinka paljon sinun pitää maksaa vaan sinun tuloistasi.
  Vastaa viestiin
01.02.12, 15:09   #107 (linkki)
muut kulut minimiin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eva2 Näytä viesti
Kuten sanottu, sinun tulosi vaikuttavat. Älä turhaan ostele yhtään mitään lapsille. Tietysti tapaamiskulut: kuljetukset ja ruoka kuuluvat lisäksi. Mutta muuten elatusmaksut kattavat kaiken.
  Vastaa viestiin
30.03.12, 16:24   #108 (linkki)
Vuoroviikkoasujan ystävä
(Vierailija)

Mitä mieltä olette vuoroviikoin molemmilla yhteishuoltajavanhemmillaan asuvan lapsen kuluista ja elatusmaksuista? Lakihan määrää että toisen vanhemman on oltava lähi- ja toisen etävanhempi. Mutta jos käytännössä molemmat ovat yhtä paljon lähivanhempia, niin onko järkevää maksattaa toisella elatusmaksuja? Eikö kuluja voisi vain puolittaa? Elatusmaksut ovat esim. 200e/kk eli 2400e/vuosi. Se on iso raha. Siihen päälle 50/50 puolitetut kulut (vaatteet, harrastukset, eläminen, terveys, kaikki). Ei ole mielestäni kovin oikeudenmukainen systeemi "etä"vanhemmille tämä valtiomme systeemi, ja sitä paitsi aiheuttaa vuosikausia jatkuvaa riitaisuutta ja katkeruutta raha-asioiden takia. Huom. tarkoitan tässä perheitä, joissa asumisaika tosiaan jakautuu 50/50.
  Vastaa viestiin
31.03.12, 21:32   #109 (linkki)
Ellis
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vuoroviikkoasujan ystävä Näytä viesti
Mitä mieltä olette vuoroviikoin molemmilla yhteishuoltajavanhemmillaan asuvan lapsen kuluista ja elatusmaksuista? Lakihan määrää että toisen vanhemman on oltava lähi- ja toisen etävanhempi. Mutta jos käytännössä molemmat ovat yhtä paljon lähivanhempia, niin onko järkevää maksattaa toisella elatusmaksuja? Eikö kuluja voisi vain puolittaa? Elatusmaksut ovat esim. 200e/kk eli 2400e/vuosi. Se on iso raha. Siihen päälle 50/50 puolitetut kulut (vaatteet, harrastukset, eläminen, terveys, kaikki). Ei ole mielestäni kovin oikeudenmukainen systeemi "etä"vanhemmille tämä valtiomme systeemi, ja sitä paitsi aiheuttaa vuosikausia jatkuvaa riitaisuutta ja katkeruutta raha-asioiden takia. Huom. tarkoitan tässä perheitä, joissa asumisaika tosiaan jakautuu 50/50.

No meillä lapsi 50/50 eikä tosiaan kumpikaan maksa mitään elatusmaksuja. Käsitteet lähi/etävanhempi aika merkityksetön, mutta paperillahan ja lain silmissä jommankumman on oltava se lähivanhempi.

Kyllä se on ihan sovittavissa oleva asia että elatusmaksuja ei makseta, ei mikään laki niitä pakota.
  Vastaa viestiin
01.04.12, 21:49   #110 (linkki)
Pienituloinen yhthuoltaja
(Vierailija)

Eksä maksaa 13-vuotiaasta 180 euroa kuussa. Saan lapsilisän. Minun menot kasvoi erossa tietenkin. Maksan yksin vuokran joka olisi saman suuruinen vaikka poikaa ei olisi. Poika ei saa mitä haluaa vaan mitä tarvitsee. Hän ei notku kauppakeskuksissa eikä mäkkäreissä kuten monet ikäisensä, vaan hän harrastaa ihan toisenlaisia tervehenkisiä asioita. muun muassa urheilua, lukemista ja tykkää opiskelusta. Eksän ja mun palkat on suunnilleen yhtä pienet. Poika on isän luona joka toinen viikonloppu ja osat lomista ja käy siellä muutenkin. Minun pitää käyttää rahat muutenkin harkiten. Varmasti ilman lasta elämiseen jäisi enemmän. Katson kuitenkin että myös äitinä minulla on velvollisuus elättää lasta. Ei ole tullut mieleen jakaa ihan joka ainoaa menoerää puoliksi isän vastuulle. Isäkin kun ostelee joskus pojalle urheiluvarusteita kun on tarve. Nekään ei ole kalliita trendivermeitä vaan poika osaa itsekin etsiä edullisia, ja vain jos tarvitsee eikä siksi että joku olisi kiva. Kasvavan lapsen vaatteetkin ostetaan halpakaupoista. Eksä hoitaa pojan kuljetukset koska minulla ei ole autoa. Se kuka ei ole tyytyväinen 300 tai 500 euroon elää kyllä ihan toisenlaisissa varakkuustilanteissa muutenkin ja varmasti on varaa tinkiä omasta elämästään jossain. Me asutaan isossa vanhan talon kaksiossa jonka olohuoneesta osa on minun makuutilaksi eristetty. Asunto ei ole kovin hyväkuntoinenkaan mutta kyllä täällä elää. On lämmin, vettä tulee, jne. Kun poika jatkaa lukioon niin on sovittu että tarkistetaan opiskelukulut puoliksi. Kirjat ja muut. Mutta se on sen ajan murhe.
  Vastaa viestiin

23.05.12, 02:07   #111 (linkki)
Meillä sama :)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja damdima Näytä viesti
huh huh miten pieniä summia saatte... minun tuloni on kk 1400e, opiskelen myös sivussa ja lapseni isä tienaa noin 8000e bruttona kk. Hän maksaa minun ja lapseni vuokran 650e kolmio pohjoisessa asutaan ja oman vuokra hänellä on helsingin keskustassa n 1000e. Laittaa rahaa aina kun pyydän, maksaa myös sähkölaskumme. En ole häntä pyytänyt vuokraa maksaamaan mutta haluaa maksaa sen, koska on lapsen kanssa niin vähän.. käy luonamme kerran kk viikonloppuna. Pystymme siis viettämään aikaa yhdessä, ei oo mikään hirveä riita. Mutta saan sanoa että olen "onnellinen", verrattuna näihin summiin mitä se saatte, eikä meidän lapsi ole kuin 1,5 v.. Ja siis vain yksi lapsi meillä. Ei olla siis missään vaiheessa tehty mitään elatussopimusta vaan keskenään nämä päätettiin.

Onko takananne avioliitto vai avoliitto tai ei kumpaakaan?
  Vastaa viestiin
23.05.12, 12:43   #112 (linkki)
vanha aloitus
(Vierailija)

vähän matematiikkaa

ensin lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tuoreehko yh-äiti
Onko kohtuullista, että saan teinipojan yh-äitinä elatusmaksua nettona n. 3000€/kk tienaavalta isältä 380 €/kk? Isä maksaa lisäksi pojan kännykän (n. 50 €/kk), viikkorahan (n. 20€/kk) ja satunnaisesti muita menoja. Meneekö tämä todellakin näin? Itse tienaan nettona vähän reilu 2000€/kk. Ei voi olla totta...

ja nyt laskin esiin:

Isän netoksi jää 3000 - 380 - 50 - 20 - ja vielä jotakin, eli suunnilleen 2500 euroa.
äidin netoksi tulee reilu 2000 + 380 + 50 + 20 + vielä jotakin eli aika lähelle 2500, ja
äiti saa vielä yksihuoltajan korotetun lapsilisän siihen päälle.

mielestäni melko kohtuullista, jos isä perheellistyy niin elarit varmaan putoaa (en viitsinyt lukea viestiketjua onko aloittaja vuosien mittaan kommentoinut tätä).
  Vastaa viestiin
23.07.12, 16:34   #113 (linkki)

Rekisteröitynyt: 07/2012
No ei todellakaan

ole kohtuullinen. 380 e/ kk on todellakin liikaa siis lähivanhemmalle, mutta jos esim menis suoraan lapsen tilille puolet niin kuullostaisi järkevältä.
Mutta asiaan itse jouduin työttömäksi vuosi sitten laskettu elatusmaksut 200e/kk plus matkakulut lapsen hakuun n.550km/kk. Nyt tulot n.1400e netto. Lähivanhemman tulot 2150e netto. Lastenvalvojasta ei hyötyä se ei pysty alentamaan elatusmaksua kun lähi ei halua ja sopimus tehty 200e/kk.
Mulle jää lapsen kulujen jälkeen siis matkat n.140e josta tietenkin omavastuu 110e ja elari 200e, jää siis 1050e kuukaudeksi sillä pitäis maksaa kaikki eläminen vuokrat jne..
Oks kellään tietoa tai kokemusta kuinka tälläisessä käy kun joudun hakemaan käräjäoikeudelta päätöstä jos haluan kohtuullistaa elatus maksun?
Siis olen kysynyt lastenvalvojalta, kelasta, sosiaaliasiamieheltä kaikki levittelevät vaan käsiään ja sanoo että ei ole mitään tehtävissä. Kelakaan ei osallistu kun raja tuloille on se 1044e/kk.
Lakimiehen kanssa tehty laskelmia mutta sekin saoi että oikeuden päätöksistä ei koskaan tiedä.
  Vastaa viestiin
20.08.12, 11:54   #114 (linkki)
mammaliini
(Vierailija)

meillä näin...

minä saan 259e/kk kahdesta lapsesta (7v ja 9v) YHTEENSÄ!!!! Isä on hyvätuloinen, mutta tuokin summa tuntuu olevan kitinän takana maksaa... itse saan päivärahaa 450e/kk.... ylimääräisiä killinkejä en oo ollu vailla, mut nyt ku luin muiden saamia tukia taidan käydä lasketuttamassa summan uudestaan. Tuo edellinen laskelma onkin tehty aikana jolloin isä opiskeli.
  Vastaa viestiin
21.08.12, 08:58   #115 (linkki)
jaa ..??
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliini Näytä viesti
minä saan 259e/kk kahdesta lapsesta (7v ja 9v) YHTEENSÄ!!!! Isä on hyvätuloinen, mutta tuokin summa tuntuu olevan kitinän takana maksaa... itse saan päivärahaa 450e/kk.... ylimääräisiä killinkejä en oo ollu vailla, mut nyt ku luin muiden saamia tukia taidan käydä lasketuttamassa summan uudestaan. Tuo edellinen laskelma onkin tehty aikana jolloin isä opiskeli.

Etkö saa lapsilisää lapsista ? Entä asumistukea ?

Mikset mene töihin ?
  Vastaa viestiin
31.08.12, 15:07   #116 (linkki)
tuttuakin tutumpaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vuoroviikkoasujan ystävä Näytä viesti
Meillä oli tilanne, että mieheni lapsi vietti meillä suunnilleen puolet kuukaudesta. Isä maksoi äidille elareita ja äiti sai lisäksi lapsilisän. Kun isä sitten rohkaisi mielensä ja ehdotti, että luovutaan kokonaan elareista, koska lapsi oli tosiaan puolet meillä ja me hankimme hänelle kaiken tarvittavan, sekä puolet lapsilisistä isälle, kävikin niin, että äiti muutti koko systeemiä siten, että tapaamiset muuttuivat minimiin, eli joka toinen viikonloppu tapahtuviksi.

En käsitä sitä, että lähivanhemmalla voi olla noin suuri "määräysvalta" siihen, miten asiat tehdään.
Meillä on lapselle oma huone, jota ei käytetä muuhun, on vaatteet, lelut, lääkkeet. Jne.

Tällaista se on, kun raha määrittää, miten lähivanhempi haluaa pyörittää elämäänsä. Valitettavasti.
  Vastaa viestiin
31.08.12, 23:50   #117 (linkki)
Auth
(Vierailija)

cCOnPRrDQWsNiKvMyKt

Ihanaa kun en todellakaan ole ainoa jolta meainsi pe4e4 re4je4hte4e4 ihmisten tyhmyyden takia! oikeasti kuin sain te4me4n viestin olin kerrassaan e4imistynyt, eritte4in taidokasta (ttai no en tiede4 taidokasta, mutta kuitenkin kohtuu mielikuvituksellista) keksie4 jotain tollaista jolla saa kaikki ve4he4e4lyiset meseteinit hulluksi.
  Vastaa viestiin
03.09.12, 23:31   #118 (linkki)
jjiaxe
(Vierailija)

IVndAtOVqhdHmQAtFs

wKvNpZ <a href="http://kwfxtoyhcoma.com/">kwfxtoyhcoma</a>
  Vastaa viestiin
06.09.12, 13:46   #119 (linkki)
Mom
(Vierailija)

Etävanhemman kiristyspihdeissä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tuttuakin tutumpaa Näytä viesti
Meillä oli tilanne, että mieheni lapsi vietti meillä suunnilleen puolet kuukaudesta. Isä maksoi äidille elareita ja äiti sai lisäksi lapsilisän. Kun isä sitten rohkaisi mielensä ja ehdotti, että luovutaan kokonaan elareista, koska lapsi oli tosiaan puolet meillä ja me hankimme hänelle kaiken tarvittavan, sekä puolet lapsilisistä isälle, kävikin niin, että äiti muutti koko systeemiä siten, että tapaamiset muuttuivat minimiin, eli joka toinen viikonloppu tapahtuviksi.

En käsitä sitä, että lähivanhemmalla voi olla noin suuri "määräysvalta" siihen, miten asiat tehdään.
Meillä on lapselle oma huone, jota ei käytetä muuhun, on vaatteet, lelut, lääkkeet. Jne.

Tällaista se on, kun raha määrittää, miten lähivanhempi haluaa pyörittää elämäänsä. Valitettavasti.

Exä ei halunnut allekirjoittaa minkäänalaista tapaamissopimusta muka sen tähden, että maksaa niin kovat elarit eli 350 €/kk/2 lasta eli 175/lapsi. Minulla on paljon pienemmät tulot, lainalla ostettu asunto, mies asuu uuden avovaimon talossa. Lastenvalvoja sanoi jo elarisopimuksen teon yhteydessä, että voin hakea myöhemmin suurempaa elaria, hän tiesi miehen tulotason, minä en, koska mies ei ollut näyttänyt minulle tilinauhojaan pariin vuoteen. Nyt olisi ajankohtaista hakea suurempia elareita, koska tulee töistä pakkolomia, eikä ole kohta varaa hankkia lapsille edes talvikamppeita.En vain uskalla, kun tiedän että silloin isä ei enää ota lapsia luokseen lainkaan. Näin hän on jo aikaisemmin antanut ymmärtää ja siksi halusi jättää tapaamissopimuksen auki. Mies kiristää minua pihdeissään ja minä kiemurtelen siinä noiden tapaamisten takia.
Huom. isä ei osta lapsille edes hammasharjoja tai- tahnaa, ei karkkipäivän karamelleja tapaamisviikonloppuina. Kismittää se, että hänen ex-liittojen lapsilleen ostin yhteisen elämän aikana minä heidän tarvitsemansa tarvikkeet.

Uskaltaiskohan rohkaista mielen ja uskaltaa hakea suurempaa elareita etäisältä?
  Vastaa viestiin
20.09.12, 11:07   #120 (linkki)
faktori
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mom Näytä viesti
Exä ei halunnut allekirjoittaa minkäänalaista tapaamissopimusta muka sen tähden, että maksaa niin kovat elarit eli 350 €/kk/2 lasta eli 175/lapsi. Minulla on paljon pienemmät tulot, lainalla ostettu asunto, mies asuu uuden avovaimon talossa. Lastenvalvoja sanoi jo elarisopimuksen teon yhteydessä, että voin hakea myöhemmin suurempaa elaria, hän tiesi miehen tulotason, minä en, koska mies ei ollut näyttänyt minulle tilinauhojaan pariin vuoteen. Nyt olisi ajankohtaista hakea suurempia elareita, koska tulee töistä pakkolomia, eikä ole kohta varaa hankkia lapsille edes talvikamppeita.En vain uskalla, kun tiedän että silloin isä ei enää ota lapsia luokseen lainkaan. Näin hän on jo aikaisemmin antanut ymmärtää ja siksi halusi jättää tapaamissopimuksen auki. Mies kiristää minua pihdeissään ja minä kiemurtelen siinä noiden tapaamisten takia.
Huom. isä ei osta lapsille edes hammasharjoja tai- tahnaa, ei karkkipäivän karamelleja tapaamisviikonloppuina. Kismittää se, että hänen ex-liittojen lapsilleen ostin yhteisen elämän aikana minä heidän tarvitsemansa tarvikkeet.

Uskaltaiskohan rohkaista mielen ja uskaltaa hakea suurempaa elareita etäisältä?
Niin, kannattaa vaan muistaa että lastenvalvojan sana ei ole laki ja joskus tuntuu että heidän tietämyksensä palkka-asioista muutenkin on mitätön.
Meillä lastenvalvoja laski palkkanauhat nähtyään että pitäisi maksaa 350 eur per lapsi, mutta oikeus totesi että 150 eur on oikea summa !!!!!!!!!!!!!
  Vastaa viestiin

20.09.12, 17:25   #121 (linkki)
au-isä
(Vierailija)

Elatustarve

En koko ketjua lukenut, mutta mistään lukemistani viesteistä en löytänyt käsitettä lapsen elatustarve. Sehän vuodelta 2007 olevan oikeusministeriön elatusavun suuruuden arviointia koskevan ohjeen (Oikeusministeriö - Justitieministeriet - Etusivu) mukaan lasketaan ensin. Siihen vaikuttavat mm. lapsen yleis- ja erityiskustannukset sekä osuus asumiskuluista. Yleiskustannukset lasketaan kaavamaisesti lapsen iän perusteella, muissa voi olla paljonkin vaihtelua. Lapsen tulona otetaan huomioon lapsilisä (paitsi yh-korotus, joka lasketaan yksinhuoltajan tuloksi).

Kun lapsen elatustarve on saatu selville, elatus jaetaan lähivanhemman ja elatusvelvollisen välillä heidän elatuskykynsä suhteessa. Elatuskykyyn vaikuttavat mm. nettotulot sekä vanhempien erilaiset kulut, joista osa lasketaan kaavamaisesti, osa on tosiasiallisiin menoihin perustuvia.

Lapsen elatustarpeen laskentaan eivät vanhempien nettotulot siis vaikuta mitenkään! Voi oikeasti käydä niin, että hyvätuloinen elatusvelvollinen 'selviää' pienellä elatusmaksulla, jos lapsen elatustarve on (ainakin laskennallisesti) pieni. Tämä tietysti saattaa lähivanhemmasta tuntua epäoikeudenmukaiselta, jos aiemmat kulutustottumukset poikkeavat kovasti kaavamaisesti lasketuista lapsen yleiskustannuksista. Mutta niin se vaan menee, kun oikeuden kautta elatusapua lasketaan. Keskenäänhän vanhemmat voivat sopia lähes mitä vaan.
  Vastaa viestiin
21.09.12, 08:44   #122 (linkki)
Mom
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja au-isä Näytä viesti
En koko ketjua lukenut, mutta mistään lukemistani viesteistä en löytänyt käsitettä lapsen elatustarve. Sehän vuodelta 2007 olevan oikeusministeriön elatusavun suuruuden arviointia koskevan ohjeen (Oikeusministeriö - Justitieministeriet - Etusivu) mukaan lasketaan ensin. Siihen vaikuttavat mm. lapsen yleis- ja erityiskustannukset sekä osuus asumiskuluista. Yleiskustannukset lasketaan kaavamaisesti lapsen iän perusteella, muissa voi olla paljonkin vaihtelua. Lapsen tulona otetaan huomioon lapsilisä (paitsi yh-korotus, joka lasketaan yksinhuoltajan tuloksi).

Kun lapsen elatustarve on saatu selville, elatus jaetaan lähivanhemman ja elatusvelvollisen välillä heidän elatuskykynsä suhteessa. Elatuskykyyn vaikuttavat mm. nettotulot sekä vanhempien erilaiset kulut, joista osa lasketaan kaavamaisesti, osa on tosiasiallisiin menoihin perustuvia.

Lapsen elatustarpeen laskentaan eivät vanhempien nettotulot siis vaikuta mitenkään! Voi oikeasti käydä niin, että hyvätuloinen elatusvelvollinen 'selviää' pienellä elatusmaksulla, jos lapsen elatustarve on (ainakin laskennallisesti) pieni. Tämä tietysti saattaa lähivanhemmasta tuntua epäoikeudenmukaiselta, jos aiemmat kulutustottumukset poikkeavat kovasti kaavamaisesti lasketuista lapsen yleiskustannuksista. Mutta niin se vaan menee, kun oikeuden kautta elatusapua lasketaan. Keskenäänhän vanhemmat voivat sopia lähes mitä vaan.

Niinpä joo, tässä tapauksessahan lasten elatustarve ei sinällään ole muuttunut, mutta äidin elatuskyky heikkenee huomattavassa määrin. Uskon, että oikeuskin ottaa huomioon nettotulojen eron. Onneksi elarioikeudenkäynti ei lähivanhemmalle maksa mitään, kun lapset ovat hakijoina prosessissa. Sinällään meidän tapauksessa, vaikka oikeus ratkaisisi asian etävanhemman hyväksi ja pienentäisi avun määrää yleisesti saatava tuen suuruiseksi, on kysymys niin pienestä erosta nykyisen elarin ja mahdollisen menetyksen välillä, että riski kannattaa ottaa.
Etävanhemman puheiden perusteella taitaa kyse olla lähinnä psykologisesta sodan käynnistä, jonka hän on tottunut voittamaan, aseina lapset ja lasten hyvinvointi.
  Vastaa viestiin
28.09.12, 20:41   #123 (linkki)
riituska
(Vierailija)

katkeruus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mom Näytä viesti
Niinpä joo, tässä tapauksessahan lasten elatustarve ei sinällään ole muuttunut, mutta äidin elatuskyky heikkenee huomattavassa määrin. Uskon, että oikeuskin ottaa huomioon nettotulojen eron. Onneksi elarioikeudenkäynti ei lähivanhemmalle maksa mitään, kun lapset ovat hakijoina prosessissa. Sinällään meidän tapauksessa, vaikka oikeus ratkaisisi asian etävanhemman hyväksi ja pienentäisi avun määrää yleisesti saatava tuen suuruiseksi, on kysymys niin pienestä erosta nykyisen elarin ja mahdollisen menetyksen välillä, että riski kannattaa ottaa.
Etävanhemman puheiden perusteella taitaa kyse olla lähinnä psykologisesta sodan käynnistä, jonka hän on tottunut voittamaan, aseina lapset ja lasten hyvinvointi.
Katkeruus elämää kohtaan ja omaa uutta elämäntilannetta kohtaan kuultaa näissä kaikissa toivottavasti tämä ei välity lapsille jotka ainakin joskus ovat olleet haluttuja ja rakastettuja toivottavasti he eivät nyt vain koe olevansa ylimääräisiä "riippakiviä"Kannattaisi mahdollisimman pian löytää onni ja tasapaino varakkaana tai vähemmän varakkaana etä- tai lähivanhempana ,lapsemme ovat syyttömiä. Lojaaleja molemmille vanhemmilleen joita molempia rakastavat ja tarvitsevat kehittyäkseen ja kasvaakseen onnellisiksi aikuisiksi jotka aikanaan kykenevät, uskaltavat omat perheensä perustaa.
  Vastaa viestiin
04.11.12, 16:57   #124 (linkki)
maksaja
(Vierailija)

vuoroasuminen

kerronpa tässä oman tarinani. Minulla on 14 ja 17 vuotiaat "lapset", jotka vuoroasuvat puolet ajastaan äitinsä luona ja puolet ajastaan minun luonani. Lastenvalvojan luona aikaisemmin ehdotin, että toinen poika tulee minun luo kirjoille ja toinen äidilleen, pidin sitä reiluna kun kyseessä on 50/50 vuoroasuminen. Lasten äiti, joka oli jo tuolloin siirtänyt lapset kirjoille omaan osoitteeseensa, nauroi esitykselle lasten valvojan luona. No ajattelin, että tässä ei nyt monia vuosia ole, joten maksetaan molemmista ja unohdetaan juttu. Päädyin maksamaan 80 % lasten elatustarpeesta, joka euroiksi muutettuna on 759,00 euroa yhteensä per kk. Lisäksi maksan kaikki lasten investointiluontoiset menot, kuten tietokoneet, polkupyörät, mopot, ajokortit ja mp vakuutukset ( ne jotka ei tiedä, mp vakuutukset on noin 700 eur vuodessa), sekä olen hoitanut kaikki lomamatkat. Lisäksi lahjoitan lapsille joka vuosi 1.000 euroa per naama, tosin heidän arvo-osuus tilille, jotka saavat käyttöönsä vasta kun ovat 18 v. No näin on menty viimeiset 1 1/2 vuotta. Syyskuussa sain kirjeen lakiasiantoimisto asianaiset ky:ltä, jossa minua vaaditaan maksamaan elatusmaksua 1.360 euroa kk yhteensä, koska lasten äiti on ruvennut opiskelemaan on elatuskyvytön ja siten suurituloisena minun pitää kattaa koko lasten elatustarve eikä lasten äidin tarvitse maksaa mitään. Kieltäydyin kunniasta. Lokakuussa saapui haaste käräjäoikeuteen, jossa maksuvaade oli pudonnut noin 1.300 euroon. Ja lapset ovat siis vuoroasuvat molempien luona tasan 50/50. Ymmärrän suurituloisempana että minun pitää maksaa enemmän, mutta tämä tuntuu täysin järjenvastaiselta. Näin siis tasa-arvo Suomessa vuonna 2012 !
  Vastaa viestiin
16.11.12, 15:08   #125 (linkki)
isät
(Vierailija)

elatusmaksu

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tuoreehko yh-äiti Näytä viesti
Onko kohtuullista, että saan teinipojan yh-äitinä elatusmaksua nettona n. 3000€/kk tienaavalta isältä 380 €/kk? Isä maksaa lisäksi pojan kännykän (n. 50 €/kk), viikkorahan (n. 20€/kk) ja satunnaisesti muita menoja. Meneekö tämä todellakin näin? Itse tienaan nettona vähän reilu 2000€/kk. Ei voi olla totta...
sä saat rahaa isältä kahden lapsen edestä. jos lasket 380 isä +380 äiti+50 kännykkä+ 80 viikkorahat+ 100 lapsilisä =noin 900 euroa lapsen elämiseen kuukaudessa . plus viellä ne hetket mitä lapsi on pois isällään. olet todella hyvässä asemassa .
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku