|
Suhde poikaan on jotenkin kytköksissä sinuun. Tilanteen purkamiseksi pitäisi "poistaa" sinut siitä välistä niin, että mies ymmärtäisi hänen ja pojan tapaamisten olevan nimenomaan hänen ja pojan välinen asia. Siten hänen ja pojan välille voisi muuttua omanlainen suhde, pois siitä että suhteessa on aina linkki sinuun, ja että olet vastuussa noiden tapaamisten onnistumisesta. Pojan pitäisi voida tavata isäänsä hänen kotona eikä sinun kotona.
Minun exmies koki suhteensa lapsiinsa jotenkin niin että lapset oli minun ja hän oli "vain" isä, joka pyyteli minulta lupaa milloin mihinkin. Ehkä tilanteen syntyyn oli minullakin osuus silloin kun lapset oli pieniä. Eromme jälkeen minä olin ikäänkuin heidän kaikkien äiti, joka sumpli tapaamisia ja järjesteli asioita.
Muiden vaikeuksien ohella myös töissä oli minulla ongelmia ja kävin juttelemassa työpsykiatrin kanssa. Hän sitten sai silmäni avautumaan ja hänen ehdotuksesta aloin tietoisesti pestä käsiäni "koko perheen äitinä" olemisesta ja tein sen selväksi myös miehelle. Ihan tylysti kieltäydyin neuvomasta häntä siinä miten hoitaa suhteensa lapsiin, ja pakotin hänet ottamaan itse siitä vastuun. Toki tuin asiaa kuten minut oli velvoitettu, eli hoidin lapset isänsä luo tai hain sieltä, jos oli minun vuoroni. Katsoin kotona mitä lapsilla on mukana kun menevät isälleen ja mitä tuovat tullessaan, mutta en antanut miehelle vastauksia miten hänen kuuluu toimia lasten kanssa kun ovat siellä hänen luona, ja milloin ovat hänen luona, kun hänen työvuorot aiheutti muutoksia säännöllisyyteen. Kehotin kyselemään muualta, eli toisin kuin siihen asti oli toimittu.
Aikaa siihen kului mutta vähitellen mies oppi kantamaan vastuun lapsista kuin omistaan. Hänellä oli joku seurustelusuhdekin mikä kaatui vaikeuksiin yhteensovitettaessa lapset suhteeseen, ja katkoja tapaamisissa tulikin. Ehkä mies ei vain osannut järjestellä asioita. Sitten tuli toinen nainen ja toistaiseksi mies on hoitanut lapset hyvin itsenäisesti. En tiedä minkä verran tämä uusi nainen siinä miestä auttaa tai neuvoo. Jotenkin kuvittelen, että ei paljoakaan. Tämä perustuu vain lapsilta kuultuun sekä siihen, että en ole havainnut "ulkopuolisen" otteita järjestelyissä. Eli uskon miehen oppineen vastaamaan asioista itsenäisemmin kuin ennen.
Tietysti puuttuisin asioinbin jos lapset voisivat huonosti, mutta niin ei ole ollut kaikesta huolimatta. He ovat hyvinkin tyytyväisiä yksinkertaiseen aikaansa isänsä kanssa. Onhan se erilaista kuin meillä kotona, mutta isät ja äidit ovat erilaisia vanhempina. Pääasia, että lapset ja isä ovat yhdessä.
|