Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
04.02.09, 15:31   #1 (linkki)
uusvanha
(Vierailija)

elatusmaksujen minimi?

Hei

Olen uusperheen äiti, miehelläni on kaksi lasta edellisestä liitosta josta on maksanut "ruokkoja" nyt viitisen vuotta.
Mies on maksanut aina 130€/lapsi, vaikka hänen olisi silloisen määrän mukaan tarvinnut maksaa vähemmän, mies on melko pienituloinen. Asia on sinänsä ok, olen käsittänyt että tällä hetkellä elareiden minimi onkin tuo 130€/lapsi.

Lasten äidiltä tuli vihamielinen tekstiviesti yksi ilta jossa lähinnä asiasisältö oli se, että sosiaaliviranomaisten mukaan minimi olisi 136 pilkku jotain euroa... Onko näin?

Asiassa pistää vihaksi se, että
a) asia esitettiin asiattomasti
b) maksamme myös lasten KAIKKI vaate- ja harrastuskulut
c) nainen on kieltäytynyt työpaikoista

Lapset kulkevat risoissa ja liian pienissä vaatteissa niin kauan kunnes me ostamme heille uutta. Olemme myös antaneet lapsille rahaa omia tarpeitaan varten. Maksamme myös luistimet, monot, puhelimet yms..koska nainen on ilmoittanut että hänellä ei ole siihen rahaa. Hän on myös soittanut miehelleni, että lapset eivät voi lähteä mummolaan koska ei ole talvivaatetta...samaan aikaan kuitenkin otti kaksi vuokrahevosta (!)

Naisella tuntuu olevan se käsitys että meillä on liikaa rahaa, tosiasiassa minulla on yrittäjänä paremmat tulot kuin miehelläni ja se menee melkolailla oman perheen pyörittämiseen, kaikki menee mikä tuleekin.

Minulla ja miehelläni siis ei ole "omia rahoja", siitä ei ole kyse. Kaikki rahat ovat yhteisiä kuin ydinperheilläkin, mutta kieltämättä pikkasen kaivelee....mielelläni ajattelen, että voimme avustaa miehenkin lapsia siinä missä voimme, mutta nyt tuntuu että olemme pelkkinä lypsylehminä ja elätämme sitä naista samalla.

Aloimme nyt maksaa 160€/lapsi. Mitä merkitystä sillä sitten lieneekään, koska lasketaanhan ylimääräiset sitten toimeentulotuessa pois...
  Vastaa viestiin

04.02.09, 15:52   #2 (linkki)
136jotain
(Vierailija)

joo se minimi on 136 ja jotain, en jaksa papereista katsoa.
Kuulostaa aika hurjalle jos äiti ei huolehdi lapsistaan kunnolla, ehkä kuitenkin kannattaa yrittää antaa asian olla ja luottaa että jossain ja jollain tavalla jonakin päivänä oikeus tapahtuu ja jättää asia sikseen. Meitä on niin moneen junaan :)
  Vastaa viestiin
06.02.09, 20:29   #3 (linkki)
eräs tympääntynyt varaäiti joka rakastaa näitä pienokaisia
(Vierailija)

kiusa se on pienikin!

Tuntuu olevan hyvin yleistä se että lapset jotka asuvat äitinsä kanssa lykkäävät esivanhemmalle kaiken maksuvastuun elatusmaksun lisäksi. Oman avomieheni lapset tulevat meille aina hyvin risaisissa vaatteissa ja käymme miehen kanssa ostelemassa lapsiraukoille uusia vaatteita kun äiti ei tätä koskaan tee. Hän tekee siis tahallaan näin, koska haluaa nyhtää kaiken exältään. Avomieheni tulot eivät kuitenkaan ole yhtä suuret kuin lasten äidin! Mutta emme raaski lasten kulkea rikkinäisissä kamppeissa. Kengätkin olivat aivan kamalat kun viimeksi tulivat meille, hajalla ja kuluneet. Nyt lapset on jo niin isoja että osaavat ihmetellä itsekin sitä että äidillä on rahaa käydä ainakin kerran kuukaudessa risteilemässä ja aina ostelee itselleen kaikenlaista. Olisin valmis ottamaan lapset luokseni asumaan mutta se on jo aika monimutkainen juttu.

Tärkeintä KAIKISSA tilanteissa olisi lapsesta huolehtiminen ja siihen liittyy myös lapsen asiallinen vaatetus.
  Vastaa viestiin
06.02.09, 20:30   #4 (linkki)
edellinen
(Vierailija)

sorry, kirjoitin esivanhemmalle mutta piti laittaa etävanhemmalle. *nolona*
  Vastaa viestiin
27.02.09, 10:36   #5 (linkki)
Isän kieroilun vuoksi lapsi muutti isän luo
(Vierailija)

Kaiken takana onkin vain kiusanteko ja kateellisuus!

Sain minäkin isältä melko happaman viestin elatusmaksun indeksikorotuksesta. Liekö "rahapula" iskenyt kun jäi vaimo valtuuston ulkopuolelle viime vaaleissa. Katkeruus kuultaa viestini läpi kun näistä elatusmaksuista puhutaan, itse aikoinaan suostuin (tyhmä ja hyväuskoinen kun olin) alentamaan elatusmaksua isän kauniiden puheiden perusteella. Tämä kun lupasi korottaa elatusavun ennalleen kunhan saa paremman toimen. Ei näkynyt tuota päivää vaikka sukulaisille kehui kuinka mahtavan työn on saanut, itse saa palkankin määrätä. Pari vuotta sitten hän kieroili niin että tyttäremme muutti luokseen ja minulle lankesi elatusmaksuvelvoite. Pakko vaan maksaa vaikka suunnattomasti sylettää, varsinkaan kun raha ei mene edes oman lapseni hyvinvointiin!Onneksi tätä on jäljellä enää n. vuosi!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku