Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
21.02.09, 10:19   #26 (linkki)
mm-vierailija
(Vierailija)

R.I.P:llä oli hieno kirjoitus.
On hienoa, että lapsen elämässä on uusi äitipuoli, mutta tämä ei koskaan kuitenkaan ole lapsen äiti ja lapsi joutuu jossain vaiheessa elämäänsä käsittelemään äidin menetyksensä. Äitipuoli ei myöskään osaa kertoa lapselle mitään tämän oikeasta äidistä, koska ei ole ihmistä itse tuntenut, tämä on isovanhempien tehtävä, edes lapsen isä ei varmaan tunne lapsen äiti yhtä hyvin.

Auttaisi ehkä jos lukisi kirjan surusta. Täällä näkee hyvin epäempaattisia vastauskia, mistä näkee, että nämä ihmiset eivät ole koskaan menettäneet mitään eivätkä osaa asettua toisen asemaan. Ihmisillä on taipumuksena esim. kieltää koko tapahtuma, kun suru on liian suuri käsiteltäväksi. Se voi johtaa esim. puolisonsa menettäneen ihmisen pikaiseen uudelleen avioitumiseen. Se voi johtaa siihen, että isovanhemmat haluavat nähdä lapsen vaatteissa, joita tämän äiti olisi hänelle ostanut, koska se tuntuu heistä paremmalta. Jos miehellä on oikeus paeta suruaan omalla tavallaan uudeellen avioitumalla, miksi sitä ei annettaisi isovanhemmille?
  Vastaa viestiin
21.02.09, 18:02   #27 (linkki)
objektiivinen näkökulma
(Vierailija)

Tilanne on monelle ajankohtainen

Lapsi oli siis 1-vuoden vanha kun hänen äitinsä kuoli.Huolehtiko isoäiti silloin lapsen
kokonaisvaltaisesta hoidosta?Joka tapauksessa hän on ollut turvallinen ja tuttu "äiti"-
hahmo koko lapsen elämän ajan.Tuonut siihen jatkuvuutta.Lapsi on varmasti kovasti
kiintynyt isovanhempiinsa.Äitipuoli ei kerro minkälaisn tuntein hän tuli perheeseen äi-
din paikalle.Koko perhehän oli menettänyt paljon,lopullisesti.Nyt ongelmaksi on tullut
isovanhempien toiminnot jotka ei miellytä äitipuolta.Isän suhtautuminen on lojaali.
"Ei tarvitse puuttua."Hänellä on yhteistä historiaa heidän kanssaan,hän tuntee ihmiset
Miksi äitipuoli ei kunnioita lapsen huoltajan mielipidettä? Hän näkee mörköjä tulevai-
suudessa,jos ei isovanhemmille laiteta rajoja.Suurimmaksi ongelmaksi nousee hänen
oma loukkaantuminen.Hän haluaa sääntöjä,ennenkaikkea isovanhemmille.Tuossa
testataan äitipuolen tunneälyä ja sosiaalisia taitoja.Toivottavasti riittävät!

Vastaa viestiin
24.02.09, 10:59   #28 (linkki)
yksi äiti vaan
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti yhdelle
Lapsi ei ole mikään nukke, jolla leikitään ja jota puetaan oman mielen mukaan. Vanhempien oikeus ja velvollisuus on pitää huolta lapsestaan ja he päättävät esim. hammaslääkärikäynneistä. Itse asiassa, en usko, että tuo hammaslääkärikään olisi ottanut edes vastaan lapsipotilasta, jos olisi tiennyt, ettei käynnistä ollut vanhempien kanssa sovittu. Isovanhemmilla on oma, tärkeä paikkansa, mutta heidän on syytä muistaa, ketkä lapsen asioista päättävät.
Olen taistellut ex-appivanhempieni kanssa aiheesta "meidän lapsi", joten ymmärrän miltä tuollainen voi tuntua. Kun lapsi oli ex-miehellä niin isovanhemmat ottivat asiakseen huoltaa häntä kuten haluavat. Joskus tuntui siltä ettei mies itse ole lapsen kanssa lainkaan, sillä isovanhemmat vei hänet kotiinsa ja hoitivat siellä. Minulle mies ruikutti tilannetta. Käskin huolehtimaan lapsesta ja pitämään vaikka omat vanhempansa poissa. Mutta ei, kun heillä oli avain. No tietysti oli mutta silti!
Puhuin asiasta lastenvalvojankin kanssa joka vain tuki lasten ja isovanhempien suhteen tärkeyttä. Enhän minäkään sitä ollut katkaisemassa, vaan ennemminkin huolehtimassa lapsen ja isän suhteesta, mutta nämä ex-apet kärjistivät asioita aivan asiattomasti.

Ongelmia tuli kun meille ajautui vaatteita ja tavaroita jotka isovanhemmat oli ostaneet, ja niitä pitikin sitten silloin tällöin saada keskellä viikkoa heille. Exän vanhemmt kävi meillä tämän tästä milloin mistäkin syystä. Kun olisikin käyneet vain ovella, mutta tulivat oikein kutsumatta kahville. Toivat lapselle herkkuja ym. vaikka olin sanonut että lauantaisin on karkkipäivä.
Kerran pamahtivat sisään kun miesystäväni oli meillä. Häntä he tenttasivat kuin olisimme jotenkin tilivelvollisia heille. Sillä kerralla tuli mittani täyteen. Kerroin heille mielipiteeni ja he inttivät vastaan. Ikään kuin olisin aivan tärähtänyt. He eivät yhtään kuunnelleet eivätkä suostuneet mihinkään keskusteluun. Lopulta pyysin heitä poistumaan.

He aloittivat oman "sotansa" minua vastaan huonona äitinä. Soittelivat minunkin äidilleni. Ja taas mentiin lastenvalvojalle... vaikka en vieläkään ymmärrä miten sinne ajauduttiin. Jotenkin ihmeen kaupalla hän ymmärsi lopulta mistä oli kyse ja otti jo neutraalimman kannan tilanteeseen, mikä ei tietenkään sopinut mieheni vanhemmille. Neutraali tilanne oli etteivät tule minun luokse, mutta voivat tavata lasta kun lapsi on isällään, ja nimenomaan niin että lapsi on isällään eikä häntä viedä joka kerta pois. Lastenvalvojallakin meinasi mennä hermot kun yritti selittää mistä oli kyse. Eli ettei se ole heidän lapsi vaan minun ja mieheni, ja että heidän pitää antaa oman poikansa hoitaa lastaan ilman että ovat siinä höösäämässä. Koska jos ei mies kykenisi huoltamaan lastaan niin pitäisi miettiä sopisiko mies lainkaan huoltajaksi edes osa-aikaisesti. Se lopulta tukki ex-anopin suun.
Mies on ilmeisesti saanut hoitaa lastamme rauhassa vaikka isovanhemmat käyvät siellä kylässä. Siellä, ei onneksi enää meillä. Mutta raskasta se oli, sitä kesti melkein vuoden.
  Vastaa viestiin
24.02.09, 22:25   #29 (linkki)
Yks mummo vaan
(Vierailija)

On todella surullista että isovanhemmilla ei ole mitään juridisia oikeuksia lapsenlapsensa suhteen. Lapsella ainakin on oikeus tuntea isovanhempansa ja olla heidän kanssaan yhteydessä ja jos ovat yhtään täyspäisiä ihmisiä niin aivan varmasti rikastuttaisivat lapsen elämää.

Ihmiset on omituisen riitaisia ja omistushaluisi
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku