|
Hyviä vinkkejä tuossa jo tulikin. Masennuksessa olisi tärkeää harrastaa liikuntaa, koska liikunta parantaa elämänlaatua fyysisen kunnon ja mielialan kohenemisen kautta. Käytettynä voi ostaa vaikkapa kuntopyörän tai sitten jumppa-DVD-levyjä. Monissa kunnissa on myös edullisesti kunnan järjestämänä jumppaa (esim. työkykyä ylläpitävää perusjumppaa). Uiminen, pyöräily ja ihan kävely ovat myös hyviä keinoja piristää mieltä ja kasvattaa kuntoa.
Kirjojen lukeminen auttaa nukahtamisessa ja siitä voi olla parhaimmillaan apua mielen piristämisessä. Kannattaa valita kirjoja, jotka ovat helppolukuisia, vaikkei kirjaihminen olisikaan. Jos omistat tietokoneen, voit naputella päiväkirjaa koneelle, joka auttaa siinä, että saat purkaa tuntemuksiasi. Tietysti tavallinen vihkokin ajaa saman asian päiväkirjana. Tietokoneelta voi myös lukea iltapäivälehtiä tai vaikka blogeja.
Voit myös tehdä ristisanatehtäviä tai vaikka Sudokuja.
Minä tykkään katsella myytäviä asuntoja ja lomakohteita, sillä vaikkei ole varaa ostaa asuntoa eikä reissata, niin niiden katselu antaa päiväunelmoinnille materiaalia.
Ostan joskus vanhan huonekalun ja kunnostan sitä. Viimeksi ostin tyttärelle vanhan puutuolin, jota hioin parvekkeella ja sitten sisätiloissa maalasin. Tosin tuolista heiluivat jalat, joten jouduin pyytämään miehistä apua jalkojen irrottamiseen, jotta sain liimattua jalat kunnolla uudestaan kiinni. Sillä tavalla saa mieluisia huonekaluja.
Teen myös käsitöitä jonkun verran. Esimerkiksi vanhoista farkuista olen ommellut kestäviä kauppakasseja, joten kasseista ei ole tarvinnut maksaa muuta kuin lankojen verran. Lasten kanssa myös askartelen (esim. olen ommellut vanhoista lakanoista kauppakasseja ja lasten kanssa kangasväreillä painettu kasseihin kuvia, jotka on sitten annettu lahjaksi).
Välillä on hyvä olla tekemättä mitään. Silloin on hyvä vain katsella telkkaria, lukea kirjaa tai kuunnella hyvää musiikkia. Esimerkiksi Youtubesta voi yrittää etsiä jotakin kivaa kuunneltavaa. Viimeisin löytöni Youtubesta on Leona Lewisin taivaallisen ihana biisi "Run". Sen jälkeen pitikin googlettaa, että kuka on Leona Lewis ja kuka onkaan biisin alkuperäinen esittäjä jne.
|