| |  | |
02.03.09, 14:59
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | utelias, ehkä edessä..
Mitä kaikea tukea voi yh äiti saada vaikka on oma okt-talo? Velkaa lyhentyy noin 850 euroa kk + tietty lämmitys, tie ,jäte kulut noin 250 eur kuukaudessa ja tietty lapsen tarhamaksut. Palkka on noin 2.000 (verot ei ole viellä pois). Pärjäänkö?
| |
| | |
02.03.09, 15:13
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja pärjäänkö Mitä kaikea tukea voi yh äiti saada vaikka on oma okt-talo? Velkaa lyhentyy noin 850 euroa kk + tietty lämmitys, tie ,jäte kulut noin 250 eur kuukaudessa ja tietty lapsen tarhamaksut. Palkka on noin 2.000 (verot ei ole viellä pois). Pärjäänkö? | Tässä ei ole mukana viellä ruoka eikä vaaterahat saati autokulut (asun niin maalla ettei yleisiä ole tai niillä kulkeminen todella hankalaa).
850 lainalyhennys
250 sähkö,jäte, tiemaksut
ruoka 300
vaate 100
tarha 100
auton vakuutua 50
bensa 150
-----------------------
1.800 eli palkka ei tuohon riittäisi.....
Onko jollakulla suurinpiirtein sama tilanne? | |
| | |
03.03.09, 15:30
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
sama juttu. Tosin saan nettona n 1800€ + elarit 200€+148€ lapsilisät. Lapsia on tosin kaksi, joista toinen yli 18 v, mutta elätän hänetkin. Tuolla parilla tonnilla netto pärjää joten kuten, mutta tuo autoileva nuori mies vaatii kyllä rahaa. Jos lapsi on pieni, niin kulutuskin on eri luokkaa. Nyt elän kyllä kädestä suuhun omakotitalossa, josta maksan kuukaudessa 720 € velkaa ja muut kulut päälle eli lämmitys ym.sitten tietysti auton huollot ja bensat. Tiukkaa on ja en suosittele kenellekään. Koskaan ei tiedä mikä paikka talossa vaatii korjausta. Helpommallakin siis voisi päästä.
| |
| | |
05.03.09, 07:43
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllähän noista sun kuluista tulee yhteensä juurikin tasan se 1800 €. Extrana saat sitten vielä lapsilisää elareita, niin miksei pärjäisi? Jos elämäntilanne on oikeasti niin hankala, ettei kannata avioliitossa pysyä, niin voihan sitä tietty aina vaikka kerrostaloon muuttaa.
| |
| | |
10.04.09, 19:12
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | kohta edessä
Osaatteko te kertoa että miten käytännössä nuo lainajutut sujuu kun ne ovat yhteiset ja nyt siirrettäisiin kokonaan minulle ? Onnistuuko se ihan niin simppelisti että koko laina vain tulee minun nimiini vai kuuluuko tähän jotain kommervenkkejä ? Entäs lainantakaajat ? Uskon että yksi takaaja haluaa pois tuosta takauksesta kun laina siirtyy vain minulle ? Voiko pankki sanoa että ei anna kokonaan minulle lainaa vaan talo pitää myydä ?
| |
| | |
12.04.09, 17:43
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Edelliselle kysyjälle.
Lainoja ei noin vaan siirretä sun nimiin, vaan pankki kartoittaa sun tulot ja menot ja tarkistaa jääkö sinulle rahaa lainaan. Lisäksi on hyvin mahdollista että tarvitset lisää takaajia.
Toinen osapuoli (saatika takaaja) ei noin vain pääse omasta osuudestaan eroon, jos mahdollista niin koittakaa sopia keskenänne että sinä hoidat velat vaikka laina olisikin molempien nimissä.
Ja sitten, kenen nimissä kiinteistö/osake on?
Itsellä oli erotessa sellainen tilanne, että kiinteistö oli minun nimissä mutta laina molempien nimissä. Mies teki selväksi ettei maksa penniäkään mistään. Laitoin kiinteistön myyntiin josta maksoin molempien osuudet sekä lisäksi miehen oman velan, jossa kiinteistöni oli takuutena.
Ja lähtökohta kuitenkin oli, että olin pienituloinen kolmen pienen lapsen äiti. Ihmeitä tapahtuu kun vaan jaksaa taistella :) | |
| | |
14.04.09, 11:04
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Et kertonut sitä, mikä on nettotulosi. Pankki haluaa joka tapauksessa tietää nettotulosi (palkka + lapsilisä + elatusmaksu), jonka jälkeen virkailija arvoi, että riittääkö maksukykysi asuntolainan lyhentämiseen yksin. Nettotuloista saa mennä lainanlyhennykseen max 40 % ja sitä äärirajaakaan ei suositella juuri siksi, että se ei anna joustoa jos/kun elämässäsi tarvitsisit rahaa johonkin kertahankintaan. Kannattaa muistaa, että todennäköisesti sinä maksat lainaa 20-30 vuotta ja sinä aikana taatusti sinulle tulee tarvetta ostaa omakotitaloon huonekaluja, keittiökoneita, lapselle polkupyörää, itselle autoa jne.
Jos aiotte erota, niin minusta on järkevää, että myös asuntolaina on sinun nimissä kokonaan. Jos laina on miehen nimissä, niin hänhän ei välttämättä saa itse lainaa, koska hänen rahojaan on kiinni sinun kodissasi. Miehesi saattaa joutua maksamaan varainsiirtoveroa.
Et myöskään maininnut, että omistatko auton. Jos tarvitset autoa, niin se pienentää aika oleellisesti lainanmaksukykyäsi. Myös uuden auton hankinta tulee ajankohtaiseksi jossakin vaiheessa.
Älä unohda vakuutuksia ja muita turvakeinoja, jotka turvaavat selustaasi eron jälkeen. Täysarvovakuutus kiinteistöön on ihan pakkojuttu.
Kannattaa myös miettiä, että onko asuntosi sijainti sellainen, että se palvelee lapsesi tarpeita (esim. turvallinen koulumatka), koska sijainnilla on sitä isompi merkitys, mitä enemmän lapsi joutuu olemaan yksin kotona.
En usko, että saat sossusta rahaa, koska yleensä niistä ei rahaa irtoa esim. asumistuen muodossa omistusasujille. Siellä varmasti katsotaan, että 2 henkinen perhe voi asua pienemmässäkin asunnossa.
| |
| | |
17.04.09, 09:47
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja ei onnistu Edelliselle kysyjälle.
Lainoja ei noin vaan siirretä sun nimiin, vaan pankki kartoittaa sun tulot ja menot ja tarkistaa jääkö sinulle rahaa lainaan. Lisäksi on hyvin mahdollista että tarvitset lisää takaajia.
Toinen osapuoli (saatika takaaja) ei noin vain pääse omasta osuudestaan eroon, jos mahdollista niin koittakaa sopia keskenänne että sinä hoidat velat vaikka laina olisikin molempien nimissä.
Ja sitten, kenen nimissä kiinteistö/osake on?
Itsellä oli erotessa sellainen tilanne, että kiinteistö oli minun nimissä mutta laina molempien nimissä. Mies teki selväksi ettei maksa penniäkään mistään. Laitoin kiinteistön myyntiin josta maksoin molempien osuudet sekä lisäksi miehen oman velan, jossa kiinteistöni oli takuutena.
Ja lähtökohta kuitenkin oli, että olin pienituloinen kolmen pienen lapsen äiti. Ihmeitä tapahtuu kun vaan jaksaa taistella :) | Mitäs jos tuo laina jää molempien nimiin vaikka minä sitä vain toinen maksaisi niin voiko talon papereihin kuitenkin muuttaa omistajat niin että vain minä sen omistan vai onko silloin miehelläkin osuus taloon ? | |
| | |
17.04.09, 11:50
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Täytyy olla todella tyhmä, että jättää nimensä lainanmaksajaksi ja samalla siirtäisi omaisuuden täysin toiselle. Huhhuh...
| |
| | |
17.04.09, 11:56
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mutta siis kysyin että onko mahdollista noin tehdä ? Vaikka olisi siis kuinka tyhmää.... mies itse ehdotti että voisi nimensä lainaan jättää mutta minä maksaisin kuitenkin lyhennykset ( Miehelle tärkeää että lapset saisivat jäädä tähän taloon asumaan )Mutta pystyykö miehen saamaan talon omistus papereista silti pois ?
| |
| | |
17.04.09, 12:15
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllähän se mahdollista on. Mutta jos et "osta" miestäsi omistuksesta, asia on aika kimurantti. Jos omistussuhde vain muutetaan paperilla sinulle, epäilen että verottajalla on osansa sanottavana asiassa lahjaveron muodossa.
Kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin. Mutta en usko että pankissa suostutaan moiseen järjestelyyn. | |
| | | | |