| elatusmaksujen määrä
Tietääkö kukaan kuinka paljon elatusmaksut kuuluisivat, olla kun miehelläni on 2 lasta edellisestä liitostaan ja hänen tulonsa ovat n. 1600 netto ja minut irtisanottiin yt-neuvotteluiden takia.
Saan kyllä onneksi liitosta päivärahaa, mutta nyt meillä on taoudellisesti tiukkaa kun liiton maksu riittää vain minun omiin velkoihini(ostin ruokaa kahdella luottokortilla viime vuonna kun meillä ei ollut rahaa ruokaan kun olin provisiopalkkaisessa työssä lama-aikana), laskuihini ja asuntolainaamme.
Koska rahaa mun työttömyyskorvauksesta ei jää yli enää elämiseen, mieheni ostaa kaikki ruoat talouteemme ja maksaa muutkin elinkulut. Olemme yrittäneet olla säästäväisiä esim, ostamme vaatteemme kirpparilta, meille ei tule mitään lehtiä, säästämme harrastuksissamme, emme tee ulkomaanmatkoja ja en käy kampaajalle, vaikka varmaan tarvetta olisikin:)
Onko oikein, että elatusmaksut nousisivat sossun mielestä jopa 500 euroon kahdesta lapsesta, eli se olisi jopa kolmasosa mieheni nettotuloista? Lopusta eli n. 1000 eurosta hänen täytyisi maksaa asuntolainaa, vakuutukset, kaikki ruokamme, yhteiset laskumme esim. vesi ja sähkö jne... Viimeksi sähkölasku oli 250 euroa ja tuolla käteen jäävällä summalla ei sellaista olisi pystynyt maksamaan. Lasten äidille ei sopinut 350 euroa elatusmaksua kk kun mieheni laski, että niin paljon pystyisi maksamaan ainakin jos mitään yllätyksellisiä menoja ei synny. Hän on maksanut suurinpiirtein ennen sen verran(350 euroa )kun kiinteä summa oli 250 ja on maksanut kännykkälaskuja ja antanut harrastuksiin ja viikkorahoihin sen lisäksi vielä rahaa. Joinakin kuukausina jopa paljon enemmän esim. pelimatkoja ulkomaille pojan harrastusten takia, joissa he kaikki ovat olleet.
Mieheni lasten äiti asuu suht uudessa suuressa omakotitalossa ja heillä on rahaa remontoida sitä ja ajelee melkein uudella autolla ja maksaa lainaa ja vakuutuksia autosta yli 300 euroa/kk eli hänen nettotuloistaan n. 1/3. Hänellä on uusi mies ja heillä yhteinen lapsi. Hänen miehensä käy myös vakituisissa töissä eli molemmat ovat työssäkäyviä, heidän palkoistaan jää nettona n. 2000 euroa käteeen siis yhteensä molemmilla. Tiedän, että heillä ei ole huipputulot, mutta onko mieheni tehtävä maksaa niin suurta elatusmaksua sen takia suht pienistä tuloistamme. Ymmärärtäisin jos mieheni olisi suurituloinen, mutta luin tilastopalvelun gallupista, että vain 3,5 prosenttia etävanhemmista maksaa niin suurta summaa ja tulomme eivät kuitenkaa ole suuret. Yli 70 prosenttia maksaa tilastopalvelun mukaan vain minimin.
Asumme vanhassa omakotitalossa ja remonttimme jäivät n. 6 vuotta sitten, koska ylimääräistä rahaa ei ole jäänyt kulujen ja elatusmaksujen jälkeen esim talomme ulkokuori on kesken ja kylppärissä kosteutta(jo 6 vuotta)eli emme ole pystyneet tekemään sitäkään remonttia ollenkaan.
Mieheni pojalla on harrastus, johon kuluu 1000 euroa vuodessa. Nostaakohan se paljon elatusmaksun määrää?
Lasten äiti sanoi miehelleni, että erossa lasten elintaso ei saa laskea. Onko tuo väittämä totta? Siis jos aikuisilla on elintaso laskenut, niin eikö se väkisinkin laske lapsillakin? Olen käsittänyt, että ensin maksettaisiin normaalit asuin/elinkulut pois palkasta ja sitten elatusmaksu, vai onko oikein, että elatusmaksu olisi jopa 500 euroa ja rahamme eivät riittäisi elämiseen, koska 500 euroa olisi melkein kolmasosa hänen tuloistaan. Kuuluuko miehen elättää ex-vaimonsa, Kelan mukaan olen mieheni kanssa samassa taloudessa ja jos toisella on tiukkaa, niin oletetaan, että kumppanin on maksettava hänenkin ruoka jne..kulujaan koska talous on yhteinen ihmisten kesken jotka siinä asuvat. Onkohantotta? Mikä tilanne teillä muilla on, siis mitä ex-miehenne tai naisenne maksavat kahdesta lapsesta elatusmaksua, jos hänen nettotulonsa ovat alle 3000 euroa brutto?
|