| |  | |
26.05.09, 10:47
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Ase ja sen käsittely
Osaisiko joku fiksumpi kertoa, mikä on aseen käsittelyssä sallittua ja mikä ei?
Jos samassa taloudessa asuva toinen aikuinen kieltää ampumisen pihapiirissä, siis lintujen yms. ampumisen ja biovanhempi sallii, onko ampuminen sallittua?
Onko ampuminen ylipäänsä sallittua edes omassa pihapiirissä vaikka talo onkin ns. maalla?
Entä jos joku on kieltänyt kaiken metsästämisen omalla maallaan, saako sinne mennä ampumaan kiekkoja haulikolla?
Onko normaalia, jos poika, jolla on aseenkatolupa, ensin katselee kaiket päivät talvisotaa yms. elokuvia ja sitten painelee pihalle mantteli päällä haulikon kanssa ammuskelemaan pieneläimiä? | |
| | |
26.05.09, 11:06
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
asetta käyttäessä pitää olla 100 metriä asutuksesta, sanoo laki. ja mun mielestä pojan touhut eivät ole terveitä. lisäksi lintujen ampuminen ei ole sallittua. minkä ikäinen poika on?
| |
| | |
26.05.09, 11:12
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
16 v. ja hänellä on laillinen ase ja lupa. Onko todella niin, että räksien ja harakoidenkaan ampuminen ei ole sallittua?
En pidä minkäänlaisesta eläinten tappamisesta ja touhu on vähän sellaista, että en ole varma koska aseen piippu osoittaa esim. itseäni.
| |
| | |
26.05.09, 11:21
|
#4 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 04/2009
| Järki käteen
Jos omistat talon ja maan niin laita ampujat maantielle jos ei aseesta haluta luopua. Jos asut kumppanin talossa niin hommaa uusi koti.
Minä en ainakaan omassa kodissani alistuisi asetta pelkäämään. Ei ole tervettä suggeroida itseään sotamateriaalilla ja sitten painua räiskimään eli miksi helvetissä haluaisit sen teinikahjon kanssa samassa taloudessa olla??
Ja huom: minä en ole mikään aseidenvastustaja sinänsä. Tunnen monta metsästäjää ja ampumaurheilun harrastajaa, mutta aseet sopivat vain tervejärkisille harrastajille ja nuorilla täytyy olla kasvaessaan tolkun ohjaus. Ei voi syntyä tervettä aseharrastusta jos jo teininä saa käsityksen, että aseilla voi hosua olipa ruokakunnassa mitä mielipiteitä vain. Erityisen paha on minusta tuo "mielikuvasotiminen": värikuulien kanssa voi leikkiä sotaa, mutta normaali rata-ammunta, metsästys ja vaikkapa ampumahiihto ei ole sotaa eikä sillä ole mitään tekemistä ihmisten haavoittamisen kanssa.
Koska biovanhemmalle harrastus on ok eikä näe ongelmaa fantasioiden ja oikean ampumisen linkittymisestä, niin kannataa hommata eri koti ampujalle ja sinulle. Lisäksi jos olet maanomistaja niin ilmoita viranomaiselle.
| |
| | |
26.05.09, 11:47
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Haen nyt kättä pidempää omille toivomuksilleni, siksi kyselen.
Minusta kaveri ei ole ihan terve näiden sotaihannointiensa kanssa.
On muutenkin jämähtänyt tähän sota-aikaan, osaa varmasti ulkoa kaikki siitä tehdyt elokuvat ja sarjat ja tuo manttelin hankkiminen jo toi kylmän ringin selkäpiihini.
Ymmärrän metsästyksen ja kilpa-ammunnan, mutta jos ihan vaan huvikseen käydään räiskimässä eläimiä kuoliaaksi, sitä en ymmärrä. Pelkkä ymmärtämättömyys ei ole näköjään riittävä peruste siinä taloudessa, siksi haluan tietää mitä laki siitä sanoo.
| |
| | |
26.05.09, 11:57
|
#6 (linkki)
|
| Maanomistajan lupa oltava
Minusta laki ei tässä ole olennainen, mutta maaomistajan lupa on oltava. Eli jos omistat tontin niin ilman lupaasi ampuminen on laitonta.
Jos ampuminen tapahtuu pihapiirissä, niin suojaahan sinua kotirauhakin.
Ota yhteys poliisiin ja kerro tilanne. Mutta sehän tulehduttaa kyllä perhesuhteet eli minusta tuo ase ja vinksahtanut kloppi ei ole erillinen ongelma parisuhteestanne.
Miten biovanhempi voi olla sokea ongelman edessä?
| |
| | |
26.05.09, 12:40
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Biovanhempi sanoo, että olenhan minä sille sanonut, mutta minkäs teet kun ei usko.
Isovanhempi sanoo, että mitäs tuosta, pojat on poikia. Joo, ymmärtäisin sotaleikin, jos kyseessä olisi 5 vuotias puupyssyn kanssa.
Ongelma olen siis vain minä.
En omista sitä maata, jossa on metsästyskielto, mutta kodin pihapiiristä omistan puolet laillisesti, mutta näköjään ilman minkäänlaista sananvaltaa.
| |
| | |
26.05.09, 13:47
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=42517&postdays=0&postorder=asc&sta rt=105
on näitä umpihulluja tappajia muitakin, sairasta puuhaa, en haluaisi saman katon alle.
| |
| | |
27.05.09, 07:54
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei niitä lintujakaan saa ihan milloin vaan ammuskella. Nyt ainakin on pesintäaika menossa eli räksät ja kaikki muutkin ovat rauhoitettuja!!!
Meillä harrastetaan metsästystä (tai mies harrastaa) ja itsekin harrastan ammuntaa mutta harrastukset tapahtuvat oikeassa ympäristössä eli ampumaradalla ja metsästys sitten laillisena aikana ja metsässä!
Jos poika on 16 ja asuu sinun kanssasi saman katon niin täytyyhän sinun silloin pystyä sanomaan että et halua että sinun pihalasi ammuskellaan huvikseen lintuja. 16-vuotias EI ole täysi-ikäinen joten jos homma alkaa kylmätä liikaa niin aseet pois. Lintujen lahtaaminen huvin vuoksi on mielestäni eläinrääkkäykseen rinnastettavaa touhua ja osoittaa kyllä hyvin kuinka paljon ko. henkilö ylipäätään kunnioittaa elämää...
Tuo sotatouhujen ihannointi kuulostaa mielestäni vähän huolestuttavalta. Työssäni näen aika säännöllisesti noita tapauksia. Osa aikuistuu kun joutuvat armeijaan ja näkevät että ei se nyt ihan niin hohdokasta olekaan, mutta jotkut taas eivät...Mutta niinkuin sanottu: poika ei ole täysi-ikäinen joten mielestäni sinulla on täysi oikeus kieltää touhut jos biologinen vanhempi ei siihen pysty...
| |
| | |
27.05.09, 09:11
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Entä sitten kun on aikuinen?
Ei minun sanallani ole mitään painoarvoa, yksin en pysty ottamaan aseita pois tai kieltämään. Jos sanon jotain, saan haisevia vastalauseita ja minut leimataan joksikin viherpiipertäjä hörhöksi. Sehän tietysti olenkin, mutta itse näen sen positiivisena.
Muuta kuin muuttamaan itseni muualle.
| |
| | |
27.05.09, 09:29
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tälläisä löytyi nopeasti googlettamalla:
Suomessa ei enää ole täysin rauhoittamattomia lintulajeja. Niin sanottuja rauhoittamattomia lintulajeja ovat harmaalokki, merilokki, kesykyyhky, räkättirastas, varis ja harakka. Nämäkään lajit eivät ole täysin rauhoittamattomia, vaan niillä on lainsuoja pesimäaikana eli ne ovat rauhoitettuja seuraavasti ((Metsästysasetus 12.7.1993/666 25 a §):
* varis, harmaalokki, merilokki, kesykyyhky ja räkättirastas Oulun, Kainuun ja Lapin riistanhoitopiirien alueella 1.5-31.7, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan riistanhoitopiirien alueella 1.4-31.7 ja muualla maassa 10.3-31.7.
* harakka Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Oulun, Kainuun ja Lapin riistanhoitopiirien alueella 10.4 -31.7 ja muualla maassa 1.4 -31.7.
* harmaalokkikoloniat koko vuoden.
Lisäksi korppi on poronhoitoalueella rauhoittamaton pesimäajan 10.4 -31.7. ulkopuolella.
Luonnonsuojelulaki kieltää rauhoitetun eläimen tappamisen. Kaikille rauhoitetuille linnuille sekä riistalinnuille on määritelty niiden korvausarvo, mikäli ne tapetaan luvattomasti. Luvattomasta tappamisesta rangaistuksena on paitsi kyseinen yksilön/yksilöiden korvausarvon maksaminen valtiolle myös yleensä sakkorangaistus.
(http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/faq-suojelu.shtml)
Jos poika on siis tässä parinkin viikon aikana ammuskellut lintuja niin voit halutessasi vaikka ilmoittaa asiasta poliisille. Jos siis ei sanominen muuten tehoa. En ole oikein koskaan ymmärtänyt täällä valitettavan yleiseltä tuntuvaa huvikseen ammuskelua, jota jotkut touhuavat jo ihan pikkupoikina. Metsästys on harrastus kyllä, mutta turha ammuskelu ei liity siihen millään tavalla.
Pojasta ei tule suurta sotasankaria sillä että heilutaan mantteli päällä ja taistellaan harakoita vastaan. Kauhajoen tapahtumien jälkeenhän aseenkantoluvan saaminen on jonkin verran kiristynyt, ja voisin veikata että jos poika tuon käytöksen jälkeen hakisi uutta, lupa ei välttämättä heltiäisikään. En sitten tiedä kuinka helposti ottavat luvat pois, etenkin jos luvallisilla aseilla on huvikseen ammuskeltu rauhoitusaikaan lintuja. En tiedä onko ylireagointia vaikka keskustella asiasta poliisin kanssa...pieni säikäytys voisi olla pojalle paikallaan... | |
| | |
27.05.09, 10:06
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
On ammuskeltu viimeksi viikonloppuna.
Asiaa edelsi taas tunteja kestävä sotaelokuvien katselu, elokuvat ovat pääasiassa suomalaisia talvisotaa ja jatkosotaa kuvaavia ja niitä on hänellä melkoinen arsenaali.
Sukulaiset ovat ystävällisesti ostaneet, kun tietävät hänen kiinnostuksensa ja itsekin on niitä hankkinut.
Suku ruokkii tällä tavalla sotahulluutta sen sijaan, että yrittäisivät suunnata nuoren miehen katseen eteenpäin ja tulevaisuuteen eikä taaksepäin juoksuhautoihin aina uudelleen.
Muutenkin kaverin ulkonäkö ja asenteet ovat kun Toni Halmeelta matkittuja. Kaikki kunnia veteraaneille, mutta se ihailu kuulostaa jotenkin sairaalloiselta, ei aidolta.
Jos kutsun poliisin mukaan kuvioihin, merkitsee se viimeistä niittiä tälle liitolle. Ja toisaalta jos päätän luopua tästä liitosta, on minulle aivan yhdentekevää mitä puuhaavat sen jälkeen eli en kutsuisi poliisia silloinkaan.
Ihmisten arvot ja asenteet ovat niin erilaisia, jos me kaksi hyvin erilaista olemme vaan vahingossa ajautuneet yhteen ja arki ei sitten sujukaan. | |
| | |
29.05.09, 09:43
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vahvasti vaikuttaa siltä ettei jää lintujen ammuskeluun. Ällöttää tuollaiset tyypit, sorry vaan, mutta mun vinkki: saunan takana on tilaa..
| |
| | |
29.05.09, 10:16
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ensiksikin mieheni on "korvesta" kotoisin ja harrastaa metsästystä, niin kuin "kaikki" hänen kotikonnuillaan. Metsästäjille on tärkeää, että metsästetään vain silloin, kun se on sallittua ja vain niitä eläimiä, joita tarvitaan. Huvikseen ei ammuta mitään. Eläimistä pidetään muutenkin huolta.
Toiseksikin minäkin olen kiinnostunut sotaelokuvista, erityisesti siksi, että niitä katsomalla oppii huomaamaan, miten järjettömiin tekoihin ihmisen on joskus venyttävä ja näkee, minkälaista aikaa ei enää koskaan soisi kenenkään kokevan. Jos katsoo sotaelokuvia siksi, että - ilmeisesti - kaipaisi sota-aikaa ja sitten vielä mantteli päällä lähtee pikkulintuja huvikseen ampumaan, niin tuo kuulostaa jo hyvin huolestuttavalta.
Toivottavasti asia ratkeaa rauhanomaisesti! Tiedä sitten, että olisiko tuossa tapauksessa syytä ottaa yhteyttä poliisiin vai psykiatriin - vaiko kenties molempiin...
| |
| | |
29.05.09, 10:45
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tottakai olisi syytä ottaa pikaisesti yhteyttä sekä poliisiin että psykiatriin ja toimittaa poika lukittujen ovien taakse, ainakin jos minulta kysytään.
Olen kovasti toivonut, että joku ulkopuolinen tekisi jotain. Minä en oikein voi tehdä miehen lapsesta ilmoitusta, vaikka näen isänkin kasvatusmenetelmissä vakavia virheitä. Kuten myös äidin ja muun suvun.
Kukaan ei oikeasti pidä tästä kaverista niin paljon, että olisi panostanut kasvatukseen. Ja hänen käytöksensä ja tuon muiden ärsyttävän lepsuuden ja lellimisen takia, minäkään en hänestä pidä.
| |
| | |
29.05.09, 11:01
|
#16 (linkki)
|
| Mikä estää toimimasta?
Minun on vaikea ymmärtää, mikä sinua estää toimimasta tai oikeastaan miten koet että sinulla olisi oikeus olla toimimatta. Kodissasi asuu vinksahtanut teini. Teinin biovanhempi ei osaa reagoida oikein. Jos sinä ymmärrät tilanteen ja myös ulkopuolisen avun tarpeen, niin eikö ole sinun tehtäväsi toimia?
Pelkäät että hullun tenavan aisoihin pano pilaa parisuhteenne, eikö vain?
Kuinka auvoisaa teillä on, jos se poika oikeasti kilahtaa, oli se sitten psykoosi tai joku muita haavoittava tempaus? Eihän sen edes tarvitse olla iso asia, joka sitä viiraa. Jos se on vaikka harmiton kaappihomo, joka kokee machopaineet ylimitoitetusti ja koettaa kasvaa hetero-actionmäniksi? Asiantuntijan kanssa voi löytyä jokin ihan helposti haltuun saatava asia.
Jos itse saat kuulan kalloon tai haulin persieen niin ei voi kuin sanoa että itsepä kerjäsit.
| |
| | |
29.05.09, 11:35
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mistä minä voin tietää, mikä on ennuste hänen teoilleen?
En ole niin viisas ja hyvä ihminen, että jaksaisin jatkuvaa pään seinään lyömistä, kun olen kuitenkin isän kautta yrittänyt muuttaa kasvatusmenetelmiä. Suoraan en voi pojalle mitään sanoa, koska saan haisevia vastalauseita ja sympatiaa haetaan sitten suvulta, joka pitää minua jo nyt pahana ihmisenä.
Mulla on itselläni 3 tervejärkistä ja fiksua aikuista jälkeläistä eli jotain näyttöä omista kasvatustaidoista on. He eivät tule enää meille, tämän kaverin takia. käynnit olivat miehen pojan puolelta koko ajan hirvittävää hauskan esittämistä ja huomion hakua, että kaikille tulee vaan kiusaantunut olo. Tästäkään käytöksestä isä ei sano mitään.
Omat lapseni eivät tiedä, mitä täällä oikeasti tapahtuu, en halua rasittaa heitä ongelmillani.
| |
| | |
07.06.09, 10:28
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | Ase ja sen käsittely
Mitä tämän viestin aloittelijalle kuuluu?
| |
| | |
08.06.09, 10:11
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos kysymästä. Tilanne on nyt se, että isä takavarikoi aseen ja piilotti sen, koska sana ei tehonnut. Käymme puolisoina pariterapiassa, että saataisiin asiat kuntoon, mies lähti mukaan nurkumatta, koska vaihtoehtonani olisi ollut ero.
Poika on nyt muutaman viikon äitinsä luona, vaikka kasvatuksellisesti siitä on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä, siellä ei noudateta mitään sääntöjä. Mutta viime käyntikerrasta on jo pari kuukautta, äidilläkin on oltava joskus vetovastuu, että me saadaan parsittua tätä liittoa eheämmäksi ja hengähdettyä hieman. | |
| | |
01.02.10, 08:08
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | Jaa hetkinen Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt Mitä tämän viestin aloittelijalle kuuluu? |
Onkohan kaverilla ollut kauan lupa? Kannattaisi liittyä johonkin seuraan ja
seurata uuden aselain kehitystä.
Luvat voivat olla uuden lain myötä pirun tiukalla saada
mutta nopea menetys voi seurata.
| |
| | |
01.02.10, 10:39
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 00000 Onkohan kaverilla ollut kauan lupa? Kannattaisi liittyä johonkin seuraan ja
seurata uuden aselain kehitystä.
Luvat voivat olla uuden lain myötä pirun tiukalla saada
mutta nopea menetys voi seurata. | Kuuluu seuraan ja tietää varmasti lait, mutta ei välitä.
| |
| | | | |