Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
03.07.09, 09:41   #26 (linkki)
iöashf
(Vierailija)

Mikä ihme teitä vaivaa...kerrankin joku tuntuu suhtautuvan järkevästi näihin elatusmaksuasioihin niin heti ollaan suorastaan yllyttämässä vaatimaan enemmän...Jäätävää touhua tosiaan. Etenkin jos henkilö itse kirjoittaa että säästöönkin jää rahaa. Hoitomaksut sitä paitsi vaihtelevat niin paljon kunnittain ja muutenkin että aika hölmöä vetää mitään yleistyksiä... Ja ruokaa voi tehdä kotonakin edullisesti, etenkin jos tekee paljon alusta saakka itse. 15 eurollakin viikossa selviää hemmetin hyvin ja syö muutakin kun puuroa kun viitsii vähän nähdä vaivaa...
  Vastaa viestiin
03.07.09, 11:22   #27 (linkki)
maksujen saaja
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maksujen saaja
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei nyt liian vähäänkään pitäisi tyytyä vai pitääkö?
Lainaus:
En tiedä miten on lastenvalvoja laskenut tuon elatusmaksun. Jos minä saisin samalla periaatteella niin ei exälleni jäisi mitään vaikka hyvin tienaakin. Minä saan 4 lapsesta yhteeensä 350 euroa ja se riittää lapsilisien kanssa ( lähes 700 ) lasten menoihin oikein hyvin. Ei edes neljä kuluta tuhatta euroa kuussa. Kaksi on alle kouluikäistä ja kaksi murrosikäistä. Lisäksi saan asumistukea 600 euroa kuussa ja nettopalkkani on 1400 euroa. Ei meiltä mitään puutu ja säästöönkin jää joka kuukausi jotain.

Helppohan minunkin olisi alkaa lisää pyytämään. Koskaan emme ole edes käyneet lastenvalvojan luona vaan keskenämme olemme kaiken sopineet ja näin toimittu muutama vuosi. Miksi pitäisi keksiä lapsille jotain ylimääräisiä menoja jotta voisin pyytää vaikka 250 euroa per lapsi? Tärkeämpää on mielestäni että elämme sovussa ja lapsillamme on heistä huolehtivat vanhemmat vaikka eivät saman katon alla asukaan.
Saisit kunnalta enemmän elatusapua, kun mitä nykyisellään saat mieheltäsi. Eikös elatusavussakin ole joku minimi jossain 100 euron paikkeilla?

Ensinnäkin, en saa elausapua mieheltäni vaan ex-mieheltäni. Kuten sanoin en lähde keksimään mitään mihin lapset tarvitsisi enemmän. Saan exältä tuon 350, itse laitan saman + lapsilisät 700 tekee 1400 euroa kuussa... johan sanoin etten saa edes tuota summaa kuukaudessa heihin kulumaan. Hyvä jos puolet. Kaksi syö koulussa ja kaksi päiväkodissa (mikä maksaa minulle muutaman kympin). Kulkevat hyvissä vaatteissa eikä heiltä mitään puutu.
Pitääkö heidät vaikka laittaa ratsastamaan vaan sen takia että saan exältä pyydettyä enemmän rahaa? Exänikin on järkevä... tarvittaessa oma-aloitteisesti ostaa kännyköitä, polkupyöriä yms. Ja nimenomaan pyytämättä ja ehkä juuri siksi kun en ole ollut röyhkeä ja antanut hänen elää omaa elämäänsä uuden perheensä kanssa. Suosittelen muillekin.
Eikö sinulla ole tarhamaksuja ollenkaan? Minusta kyllä 350 euroa 4 lapsesta on vähän. Lähemmäs oikeaa summaa olisi ehkä 450 euroa.

No tottakai on. Toinen on esikoulussa ja toinen maksaa kokopäivästä. Vietissänihän lukee että maksan päivähoidosta muutaman kympin kuussa, tulojeni mukaan.

No jokatapauksessa poistun omalta osaltani tästä keskustelusta. Yrittäkää siskot ymmärtää että emme ole kaikki samanlaisia... minun on hyvä näin. Pyytäkööt jokainen elatusta sen mitä haluaa. Uskokaa tai älkää niin olemme lähdössä viikonloppuna etelään lomalle koko perhe ihan minun säästämilläni rahoilla vanhempieni kanssa. Eikä minun ole tarvinnut tinkiä mistään ja kuten olen aikaisemmin kirjoittanut niin minulta eikä lapsiltani mitään puutu. Jopa auto löytyy...

Hyvää kesää kaikille!

Vastaa viestiin
03.07.09, 11:29   #28 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Lainaus:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei nyt liian vähäänkään pitäisi tyytyä vai pitääkö?
Lainaus:
En tiedä miten on lastenvalvoja laskenut tuon elatusmaksun. Jos minä saisin samalla periaatteella niin ei exälleni jäisi mitään vaikka hyvin tienaakin. Minä saan 4 lapsesta yhteeensä 350 euroa ja se riittää lapsilisien kanssa ( lähes 700 ) lasten menoihin oikein hyvin. Ei edes neljä kuluta tuhatta euroa kuussa. Kaksi on alle kouluikäistä ja kaksi murrosikäistä. Lisäksi saan asumistukea 600 euroa kuussa ja nettopalkkani on 1400 euroa. Ei meiltä mitään puutu ja säästöönkin jää joka kuukausi jotain.

Helppohan minunkin olisi alkaa lisää pyytämään. Koskaan emme ole edes käyneet lastenvalvojan luona vaan keskenämme olemme kaiken sopineet ja näin toimittu muutama vuosi. Miksi pitäisi keksiä lapsille jotain ylimääräisiä menoja jotta voisin pyytää vaikka 250 euroa per lapsi? Tärkeämpää on mielestäni että elämme sovussa ja lapsillamme on heistä huolehtivat vanhemmat vaikka eivät saman katon alla asukaan.
Saisit kunnalta enemmän elatusapua, kun mitä nykyisellään saat mieheltäsi. Eikös elatusavussakin ole joku minimi jossain 100 euron paikkeilla?

Ensinnäkin, en saa elausapua mieheltäni vaan ex-mieheltäni. Kuten sanoin en lähde keksimään mitään mihin lapset tarvitsisi enemmän. Saan exältä tuon 350, itse laitan saman + lapsilisät 700 tekee 1400 euroa kuussa... johan sanoin etten saa edes tuota summaa kuukaudessa heihin kulumaan. Hyvä jos puolet. Kaksi syö koulussa ja kaksi päiväkodissa (mikä maksaa minulle muutaman kympin). Kulkevat hyvissä vaatteissa eikä heiltä mitään puutu.
Pitääkö heidät vaikka laittaa ratsastamaan vaan sen takia että saan exältä pyydettyä enemmän rahaa? Exänikin on järkevä... tarvittaessa oma-aloitteisesti ostaa kännyköitä, polkupyöriä yms. Ja nimenomaan pyytämättä ja ehkä juuri siksi kun en ole ollut röyhkeä ja antanut hänen elää omaa elämäänsä uuden perheensä kanssa. Suosittelen muillekin.
Eikö sinulla ole tarhamaksuja ollenkaan? Minusta kyllä 350 euroa 4 lapsesta on vähän. Lähemmäs oikeaa summaa olisi ehkä 450 euroa.

No tottakai on. Toinen on esikoulussa ja toinen maksaa kokopäivästä. Vietissänihän lukee että maksan päivähoidosta muutaman kympin kuussa, tulojeni mukaan.

No jokatapauksessa poistun omalta osaltani tästä keskustelusta. Yrittäkää siskot ymmärtää että emme ole kaikki samanlaisia... minun on hyvä näin. Pyytäkööt jokainen elatusta sen mitä haluaa. Uskokaa tai älkää niin olemme lähdössä viikonloppuna etelään lomalle koko perhe ihan minun säästämilläni rahoilla vanhempieni kanssa. Eikä minun ole tarvinnut tinkiä mistään ja kuten olen aikaisemmin kirjoittanut niin minulta eikä lapsiltani mitään puutu. Jopa auto löytyy...

Hyvää kesää kaikille!

Aika pienet tarhamaksut sitten sinulla. Minä pienituloisena maksoin yhdestä hieman yli 100 euroa ja eskari aikanakin maksu oli lähes 80 euroa.
  Vastaa viestiin
03.07.09, 12:23   #29 (linkki)
virpi2
(Vierailija)

Miksi täällä hermostutaan, jos joku ihan neutraalisti kyselee asioista? Minä olen töissä ja naimisissa ulkomailla, en siis elä kenenkään siivellä. Ja tässä maassa suurin osa naisista käy työssä ja lapset ovat päiväkodissa. Kotiäitejä on harvassa.

Olen vain kuunnellut täkäläisiä erotarinoita ja elatusmaksuja ja vertaan sitten noihin Suomessa maksettaviin maksuihin. Ne ovat ihan eri luokkaa täällä ja silti eläminen täällä on paljon halvempaa kuin Suomessa.

Kaikki kunnioitukseni teille yksinhuoltajille, jotka pärjäätte hyvin.
  Vastaa viestiin
03.07.09, 13:41   #30 (linkki)
vieras11
(Vierailija)

Kiitos kun kerroit miten minun pitää lapsiani ruokkia. Se olikin yli 40 vuotiaalle neljän lapsen äidille epäselvää.. eli eikun kassakuitteja pöytään ex-miehelle...

[/quote]

Tää oli hyvä vastaus....

Vastaa viestiin
03.07.09, 14:34   #31 (linkki)
virpi2
(Vierailija)

En suinkaan tarkoittanut opettaa ketään ruokkimaan lapsiani, totesin vain, että eihän se ole kaikki lapsi ruokaa tarvitsee se kouluruoka. Senhän me kaikki tiedämme ihan itse, ainakin uskoisin. Mutta tekstistä sai sen käsityksen, että lasten ruokaan ei mene rahaa, koska syövät muualla. Siksi selvensin, että tottakait sulla menee lasten ruokaankin rahaa.
  Vastaa viestiin
03.07.09, 14:38   #32 (linkki)
kantapään kautta jne
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja virpi2
Miksi täällä hermostutaan, jos joku ihan neutraalisti kyselee asioista?
Siksi kun suurin osa kirjoittajista on joko provokaattoreita tai muuten vinksahtaneita tai katkeroituneita. Ehkä ei oo muuta elämää kun täällä nälviä muille. Ei kannata takertua niihin. Mutta en kyllä lähtisi täältä kyselemäänkään mitään.... et sillain..
  Vastaa viestiin
16.07.09, 13:44   #33 (linkki)
Kettuuntunut nainen
(Vierailija)

Mieheni maksaa exälleen 125e/lapsi, koska meillä on tällä hetkellä pienet tulot ja isot menot. Meillä myös yksi yhteinen lapsi ja kohta toinenkin. Nämä yhteiset lapset luojan kiitos pienentää sitä summaa jota sille v***n ahneelle lehmälle pitää maksaa. Tämä muija on vähän väliä sossussa ruinaamassa kun ei ole varaa maksaa pikavippejään ja meille tulee sitten aina miehen tulojen tarkistus josko voitais saakeli edes euro maksaa enemmän sille rumalle huuhkajalle. En itse pidä itseäni minään äitipuolena, olen vain joku tyyppi näille miehen exän pennuille. Ei, minä en ottanut mitään helvetin "koko pakettia", vain miehen. Lapset eivät kiinnosta minua yhtään. Ja viha tätä exää kohtaan kasvaa vuosi vuodelta, sellainen saakelin ruinaaja, opettelisi tulemaan toimeen sillä mitä on. Ei meilläkään ole rahaa mihinkään muuhun kuin lainaan ja laskuihin. Lapset on meillä joka toinen vkl, ja ei tuohon elatussummaan vaikuta se kuinka usein tai harvoin ne täällä on. Joskus mietin, että jos me miehen kanssa erottaisi joskus, mitä ei varmaan tapahdu mutta ei voi myöskään tietää, niin mä en IKINÄ ala ruinaamaan rahaa enempää kun mitä sossutantta laskee että kuuluu maksaa, helvetti ne rahat mikkä äijä tienaa on sen ja ne ei exille kuulu ja niitten menojen tukemiseen. On niin menny hermot tohon sen exään että en missään nimessä haluaisi olla yhtä säälittävä reppana kun se on. Hoidattaa pennut mieheni äidillä, ja elatusrahat ei todellakaan mene lapsiin vaan sen pikavippeihin ja muihin hömpötyksiin. Ja kyllä, olen katkera.
Ps. Mies menee taas parin viikon päästä sossuun niin tarkastellaan tuloja jotta voisko lehmä exä saada taas vähän enemmän kuin aikasemmin.
  Vastaa viestiin
16.07.09, 14:28   #34 (linkki)
nyksä myös
(Vierailija)

Tuli mieleen että minkälainen mahtaa olla miehesi kun on kaksi noin ihanalta kuulostavaa naista itselleen löytänyt? Taitaa olla samanlainen. Onnea vaan koko perheelle, entiselle ja nykyiselle.
  Vastaa viestiin
16.07.09, 16:39   #35 (linkki)
kiinnostavaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyksä myös
Tuli mieleen että minkälainen mahtaa olla miehesi kun on kaksi noin ihanalta kuulostavaa naista itselleen löytänyt? Taitaa olla samanlainen. Onnea vaan koko perheelle, entiselle ja nykyiselle.
Samaa ajattelin kun luin tuota kaunista kielenkäyttöä miehen exän pennuista ym. Käsittääkseni vaan lapsentekoonkin tarvitaan kaksi joten ei ne pennut ihan yksin miehen exänkään voi olla.
  Vastaa viestiin
17.07.09, 08:34   #36 (linkki)
Elämätä tätä
(Vierailija)

Niin paitsi ne naiset jotka "sattumalta" tulevat raskaaksi kun niin haluavat lapsen avulla sitoa sen miehen itseensä...
  Vastaa viestiin
17.07.09, 09:22   #37 (linkki)
Tsiiudi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kantapään kautta jne
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja virpi2
Miksi täällä hermostutaan, jos joku ihan neutraalisti kyselee asioista?
Siksi kun suurin osa kirjoittajista on joko provokaattoreita tai muuten vinksahtaneita tai katkeroituneita. Ehkä ei oo muuta elämää kun täällä nälviä muille. Ei kannata takertua niihin. Mutta en kyllä lähtisi täältä kyselemäänkään mitään.... et sillain..
Laulu jatkuu. Hyvä kun on tällänen avohoitopaikka :-D
  Vastaa viestiin
17.07.09, 23:54   #38 (linkki)
hjb
(Vierailija)

Musta on outoa, että vanhempien tulot voi vaikuttaa maksun määrään! :O Miksi varakkaamman/köyhemmän vanhemman lapsi ei selviäisi samalla summalla kuin muut lapset!?
  Vastaa viestiin
18.07.09, 00:39   #39 (linkki)
wonder---
(Vierailija)

Samaa miettinyt minäkin... Paras olisi jos määritettäisiin joku kiinteä summa elareista tuloista riippumatta... Nykyisillä perusteillahan hyvätuloisten pitäsi saada myös enemmän lapsilisää...
  Vastaa viestiin
24.08.09, 12:32   #40 (linkki)
vappaa eronnut mies
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Hermanni-
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja en osannut nyhtää?
Aika kohtuuttomat lukemat on lasten menoiksi saatu. Kuinka erikoista ruokaa ne syö, kuinka kalliita harrastuksia niillä on, käyttääkö ne huippusuunnittelijoiden merkkivaatteita?! Jeesus sentään.

Ehkä mä vaan en ole ymmärtänyt vaatia eksältäni tarpeeksi. Sen nettotulot oli erohetkellä n. 2100, mun tulot 1900. Saan yhdestä lapsesta 180 eur/kk. Lapsi on joka toinen viikonloppu isällä. Silloin lastenvalvoja sanoi, ettei ole väliä montako päivää lapsi on isällä, niitä ei lasketa hyvitykseksi. Myöskään loma-ajasta (4 vk/v) isä ei maksa yhtään vähempää. En tiedä miehen tuloja nyt. Hänellä on naisystävä. Mielestäni naisystävällä ja ehkä tulevalla vaimolla ei ole merkitystä tässä asiassa. Eksäni ei ole sen rikkaampi tiettääkseni kuin silloinkaan, joten luultavasti menot kasvaa jos aikovat yhteen muuttaa. Mies asuu pienessä kaksiossa nyt.

Valitettavasti en keksi mitään neuvoja tilanteeseen. Miehen kannattaa pitää puolensa. Suosittelen perehtymään tähän nettiosoitteeseen: www.elatusvelvolliset.fi ja miettiä mikä voisi olla sopiva elatusmaksu. Miehen ei tarvitse suostua elämään kädestä suuhun. Eihän mies eläisi vaikka hän ja eksä asuisivat yhdessä.

Vaikka vastuu lapsesta jäi pääosin mulle, ja luonnollisesti omatkin menot kasvoi kun on yksin maksamassa asumisesta ym., ei olisi tullut mieleen imeä eksääni tyhjäksi.
Olispa kaikki eronneet naiset kaltaisiasi! Väitän että lapsenne selviävät erosta ja muista ongelmista täyspäisinä. Kiitos.
Misäpäi tälläsiä rouvia on ? Tapaamani eronneet rouvat on olleet enempi tai vähenpi katkeria koston ja rahan himoisia eks ukkoaan kohtaan.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku