Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.07.09, 23:20   #1 (linkki)
aAAAAAAAAAAA
(Vierailija)

yh ja sikainfluenssa

Oletteko tehneet suunnitelmia, kuinka varautua sikainfluenssa/panepidemian varalle? Pelkään, että siitä tulee hirveää. Tavallisessakin flunssassa on rankkaa, kun lapsi on sairas tai jos itse on kipeä. Saati sitten influenssaa kovemmaassa sikainfluenssassa, jos vieläpä sekä äiti ja lapsi ovat yhtä aikaa 40 asteen kuumeessa sängyn pohjalla.

Olen ryhtynyt hamstraamaan tavallisia lääkkeitä ja helppoa ruokaa, jota saa viikoksi vähällä vaivalla. Silti hirvittää, kun on yksin kotona, eikä toista aikuista jakamassa hoivataakkaa. Tässä pitäisi kehittää pikaisesti jokin kuntakohtainen tukijärjestelmä yksinhuoltajia ajatellen, mutta eihän siihen ole tietenkään resursseja tässä tilanteessa.
  Vastaa viestiin

31.07.09, 10:27   #2 (linkki)
ex yh
(Vierailija)

tulevassa kunnossa

Paistoin eilen pannarin ja söin äsken palan kahvin kanssa. Minulla on muutama kilo
ylimääräistä sikainfluenssan varalle.

Mutta ap. olet oikeassa. Varmasti sinä ja moni muut olette avun tarpeessa.
Onneksi sentään on tämä netti. Kun tilanne on päällä mietitään tätä asiaa tässä ketjussa.

Voihan netissäkin tilata ruokaa kaupasta, jos omistaa kotitietokoneen.
Kotikauppani on remontin alla. Minä tykkään muutoksista. Järjestys on selvästi toimivampi. Sama juttu se on elämässäkin. Aina tulee uusia haasteita, mutta kyllä niistä aina selvitään.
  Vastaa viestiin
05.11.09, 22:48   #3 (linkki)
maustekuu
(Vierailija)

Pandemia Pirkanmaalla

Heräsinpä minäkin juuri siihen, että sikainfluenssa on ilmeisesti hyvin tarttuva ja kuopukseni laittaa kaiken silmänräpäyksessä suuhunsa. Soittelin sitten isälleen ja sovittiin siitä, että jos minä sairastun ja lapset ovat terveitä, niin hän hoitaa lapset ja siitä, että jos lapset vaan sairastuvat ja hän on terve, niin pysyköön kaukana, jotta emme sitten kumpikin ole itse sairaana samaan aikaan. Rokotuksen saamme maanantaina kuopukselle ja siitä pitäisi sitten pari viikkoa pitää hiljaiseloa, että se tarjoaa suojan infektiota vastaan. Esikoiselle rokotus tuskin ehtii ajoissa, jos ei sitten ole tuuria matkassa ja tartunnalta säästytä.
  Vastaa viestiin
06.11.09, 09:32   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Meillä on sellainen tilanne, että molemma vanhemmat on rokotettu tällä viikolla, mutta odotellaan tietoa milloinka lapsi saisi rokotuksen. Lehdissä on kirjoitettu, että saattaisi alkaa rokotus koululaisilla viikolla 48.

Jos lapsi sattuisi sairastumaan ennen rokotusta niin mummo varmaankin hoitaa. Harmi, ettei mummo saanut tässä ryhmässä rokotusta, mutta ei voi mitään kuuluu kyllä muuten riskiryhmään, mutta ikää oli 5 v. liikaa, joten rokotus jää myöhemmäksi.

Jos lapsi sairastuu ei saa olla sitä normaalia 3 päivääkään ilmeisesti pois töistä, joten joutuu ilmeisesti sitten ottamaan omaa lomaa tai käyttämään lomapäiviä. Onneksi vanhemmat voivat hoitaa vuorotellen tarpeen vaatiessa.
  Vastaa viestiin
06.11.09, 11:34   #5 (linkki)
tkl
(Vierailija)

Jx

Jx, en kyllä laittaisi mummoa hoitamaan lasta, vaikka hän terve olisikin, koska kuuluu riskiryhmään. Mitä sitten jos mummo sairastuu hyvinkin vakavasti.
On vanhempien ensisijainen tehtävä huolehtia lapsistaan ja jos se tarkoittaa, että täytyy käyttää lomapäiviä siihen, niin sitten täytyy. Nykyajan äidit ja isät aina olettavat, että kyllä mummo tai joku muu hoitaa. Itsehän ovat lapset tehneet, joten kantakoon vastuun myös.
  Vastaa viestiin
06.11.09, 11:35   #6 (linkki)
tkl
(Vierailija)

Jx

Niin, miksi et saa olla sitä normaalia 3 päivää pois töistä?
  Vastaa viestiin
06.11.09, 12:02   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tkl Näytä viesti
Niin, miksi et saa olla sitä normaalia 3 päivää pois töistä?
Ei saa olla enää sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 10 vuotta. Tuon iän jälkeen oletetaan ,että lapsi osaa yksi kotona sairastaa ilman vanhempiaan. Onneksi minun lapseni on ollut suhteellisen terveenä, ettei ole viimeisen kahden vuoden aikana juurikaan yskää kummepaa sairastanut ja mummo asuu lähellä.
  Vastaa viestiin
06.11.09, 12:03   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Jx, en kyllä laittaisi mummoa hoitamaan lasta, vaikka hän terve olisikin, koska kuuluu riskiryhmään. Mitä sitten jos mummo sairastuu hyvinkin vakavasti.
On vanhempien ensisijainen tehtävä huolehtia lapsistaan ja jos se tarkoittaa, että täytyy käyttää lomapäiviä siihen, niin sitten täytyy. Nykyajan äidit ja isät aina olettavat, että kyllä mummo tai joku muu hoitaa. Itsehän ovat lapset tehneet, joten kantakoon vastuun myös.
Asiaa harkitaan jos ja kun tulee ajankohtaiseksi.
  Vastaa viestiin
06.11.09, 12:25   #9 (linkki)
tkl
(Vierailija)

Lapsesi mummoko ei ole sinulle tärkeä ihminen? Ennemmin annat hänen sairastua kuin hoitaisit itse oman jälkeläisesi??
  Vastaa viestiin
06.11.09, 12:45   #10 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Lapsesi mummoko ei ole sinulle tärkeä ihminen? Ennemmin annat hänen sairastua kuin hoitaisit itse oman jälkeläisesi??
Asiaa ei ole mitenkään päätetty tai muutenkaan vielä mietitty. Katsotaan sitten, jos asia tulee ajankohtaiseksi kuka hoitaa ja miten. Todennäköisesti jaetaan hoitovastuu isän kanssa tässä tapauksessa.
  Vastaa viestiin
13.11.09, 21:48   #11 (linkki)
Paukka
(Vierailija)

10 vuotias on tarpeeksi iso sairastamaan yksin..hm

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Ei saa olla enää sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 10 vuotta. Tuon iän jälkeen oletetaan ,että lapsi osaa yksi kotona sairastaa ilman vanhempiaan. Onneksi minun lapseni on ollut suhteellisen terveenä, ettei ole viimeisen kahden vuoden aikana juurikaan yskää kummepaa sairastanut ja mummo asuu lähellä.

Musta on kamalaa lähteä töihin kun lapsi jää yksin sairastamaan. Minulla on ollut onni saada työpaikka jossa joustetaan tilanteen mukaan. Poikani (13v) oli kuukausi takaperin kovassa flunssassa (tav.), limakalvot kuivuivat ja kun on taipumusta nenäveren vuotoon niin aina kun niisti nenänsä tai aivasti, niin alkoi tulla verta nenästä. Ei tullut mieleenkään jättää poikaa yksin kotiin. Soitin töihin, että jään kotiin, vastauksena tuli, että " ole niin kauan kun on tarpeen, hoida lapsesi terveeksi". No, poika tuli terveeksi ja äidillä paljon miinustunteja, mutta mitäpä siitä, pääasia, että kummallakin rauhallinen ja hyvä mieli :)
  Vastaa viestiin
18.11.09, 22:31   #12 (linkki)
jrythtrher
(Vierailija)

Eiköhän jokainen lähtökohtaisesti hoida omat lapsensa, ja yh:t vielä tekevät sitä työtä paljon enemmän pariskuntiin verrattuna, kun ei ole toista vanhempaa! Kyse on siitä, mitä tehdä jos sairaustilanne käy ylivoimaiseksi, eikä enää pärjää itse sairaana tai sairaan lapsen kanssa. Tilanne on vaikea, itse sain rokotteen onneksi riskiryhmäläisenä, mikä on suuri helpotus, mutta tiedän hyvin, että monilla on vaikeampi tilanne. kaikilla kun ei ole mitään ex-miestäkään, joka voisi jakaa hoitotaakkaa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku