|
Kyllä. Nuorena 20-vuotiaana aviovaimona ja pikkuvauvan äitinä tunne oli joskus kauhistuttava. Kenellekään ei voinut edes puhua siitä. Kaikkein vähiten tietysti mehelle...
Oli sellainen pelottava tunne, että nyt olenkin tehnyt peruuttamattoman virheen, en pääse tästä enää ikinä! Kaipasin kauheasti nitä aikoja, jolloin olin vailla minkäänlaisia siteitä ja vastuuta mistään. Näin unia siitä, kuinka menen tyttökavereitteni kanssa tansseihin, huolettomana ja vapaana.
Kyllä ne ajatukset sitten pikku hiljaa kaikkosi. Ja jossain vaiheessa se elämä alkoi tuntua ihan vapaalta ja hyvältä, se pallo jalassa -tunne hävisi. Kai sitä silloin oli sitten sopeutunut, tullut jotenkin aikuiseksi.
Itse asiassa nyt, kun olen jo isoäiti ja miehen kanssa kahdestaan elelemme, tuo tunne saattaa yllättää jälleen. Mies minulla on hyvä eikä rajoita menemisiäni eikä vapauttani mitenkään, mutta silti joskus olen huomannut kaipaavani sellaista olotilaa, etten olisi selitysvelvollinen mistään enkä mihinkään. Se ei niinkään tunnu siltä, että pitäisi saada mennä ja tulla ja lähteä jonnekin, vaan ihan pikkuasioissa.
Naisen elämää....
|