Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
16.09.09, 23:26   #1 (linkki)
Tilitukkotyttö
(Vierailija)

Yksinhuoltajan/sairaan/asuntovelallisen koko elämä solmussa!

Erosin muutama vuosi sitten pettävästä miehestä. Talo myytiin ja jouduttiin muuttamaan lasten kanssa kolme kertaa, ennenkuin löytyi vanha talo, jonka ostoon otin velkaa.

Elämä näytti lopulta asettuvan uomiinsa ja perustin yrityksenkin työpaikakseni. Enpä kauaa ehtinyt iloita tilanteesta, kun sairastuin aivohalvaukseen. Alkoi vuosien kuntoutus ja toipuminen. Sinnittelin ja päätin parantua lasteni vuoksi. Rahan kanssa on pitänyt olla aikaisemminkin tarkka, mutta nyt kuitenkin pienen aikaisemmin maksamani yel-maksun vuoksi saan alinta sairaseläkettä.

Talovelkaa pitäisi lyhentää, että siitä joskus pääsisi eroon. Olen kuitenkin nyt joutunut pitämään sitä monta kuukautta pelkillä koroilla! Osaan olla säästäväinen ja nyt tuijotan sähkömittaria ja pidän lämminvesivaraajaakin päällä vain silloin, kun mennään suihkuun, - suuren osan tuloista haukkaavan sähkölaskun takia.

Kauppaan kertyy ruokalaskua, kun syötävä on kuitenkin. Itse pärjään vähemmälläkin, mutta kouluikäisille lapsilleni pitää olla edes jonkinlainen kunnollinen ateria joka päivä.
Sukulaiseni eivät voi auttaa.

Menin velkaneuvojalle pyytämään apua, mutta "minulla ei ollut yleisesti ottaen riittävän paha tilanne", vaikka se sitä henkilökohtaisesti on. Talon myynti ei sekään paljon auttaisi, koska tuloja on kuitenkin erittäin vähän elämiseen. Talovelan maksuun se riittäisi.

Vaikeaa on kestää, että rahat eivät riitä laskuihin normaalista elämisestä! Koitan säästää sähköä ja vettä kaikin tavoin. Suljen sähkölaitteet ja laturit poistan rasioista. Tarkistan sähkömittarin ja annan lukemat joka kuukausi. Laitan ruokaa puuhellalla, emmekä syö edes paljonkaan liharuokaa.
Nautintoaineisiin ei mene meillä rahaa. Vaatteet ostan kirpparilta.

Huomautuslaskuja tulee vähän väliä... Koitan sinnitellä, mutta elämä pitäisi kaiken järjen mukaan olla joskus muutakin, kuin ainaista sinnittelyä laskujen kanssa!!
Lasten takia ei voi edes päiviään päättää. Olen umpikujassa.
Meitä on varmaan muitakin samassa tilanteessa, mutta se tieto ei ainakaan lohduta.

Yksinhuoltaja ja talovelallinen ei saisi sairastua.
  Vastaa viestiin

16.09.09, 23:46   #2 (linkki)
bfgb
(Vierailija)

ntynty

päivien päättäminen ei ole oikea ratkaisu! tsemppiä sinne!
  Vastaa viestiin
17.09.09, 08:37   #3 (linkki)
tilitukkotyttö
(Vierailija)

Mikä sitten on oikeampi ratkaisu?
  Vastaa viestiin
17.09.09, 09:19   #4 (linkki)
Monella sama tilanne
(Vierailija)

siis että laskujen kanssa vaikeaa ja elämä tuntuu kamalalta. Et todellakaan ole yksin, vaikka se tieto ei helpotakaan.

Jos kerran tilanne ei ole "tarpeeksi paha" velkaneuvontaan, eipä sitä kai muuta voi tehdä kuin kärvistellä.
Oletko varmasti hakenut kaikki mahdolliset tuet mitä voi saada?
Jälkiviisaus ei auta, mutta yrittäjän EI IKINÄ kannata maksaa sitä pienintä mahdollista yel-maksua, koska sitten nuo mahdolliset eläkkeet yms on naurettavan pieniä.
Etkö saa sossustakaan apua?

Ehkä kannattaisi neuvotella pankin kanssa talon myymisestä?? Olisiko vuokralla asuminen parempi ratkaisu kuitenkin? Kerrostalo asuminen voisi olla edullisempi vaihtoehto, keskuslämmitys ja varmasti edullisemmat vesimaksut.

Mikä tahansa ratkaisu on parempi kuin päiviensä päättäminen!

Mikä sinun kuntosi on nyt? Etkö voisi yrittää etsiä työtä?? Mikäli siis kuntosi sen sallii.
  Vastaa viestiin
17.09.09, 10:17   #5 (linkki)
mitä sanoo sossu
(Vierailija)

Minua kiinnostaisi, saatko kaikki mahdolliset tuet, joihin olet oikeutettu. Miten on asumistuki? Onko lasten isän mahdollista maksaa enemmän elatustukea? Vesimaksu on varmasti pienin mahdollinen, kun itse sitä säätelee, taloyhtiön yhteistä vettä monet käyttävät surutta ja lasku on herkästi kaksinkertainen omaa vesimittaria käyttäviin.

Mutta tiukoilla on varmasti jokainen, joka on sairastanut pitkään ja elää åienillä tuloilla muutenkin.
  Vastaa viestiin
19.09.09, 16:28   #6 (linkki)
n48
(Vierailija)

Kaikkein eniten voi säästää ruoassa ja vaatekuluissa. Tietysti kasvaville lapsille on ostettava vaatetta mutta niitä varmaan saisitkin sukulaisilta/naapureilta jne jos kyselisit. Monet heittää roskiin ihan hyviä tai antaa johonkin kierrätykseen, varmaan mielellään antaisivat sinulle jos huolit.

Onko sulla iso talo? Voisitko vuokrata huoneen siitä vaikka jollekin opiskelijalle?

Jos pankki vaan joustaa niin miksi stressaat lyhennyksistä nyt? Maksa vain korkoja, nehän on alhaalla. Ala lyhentää vasta kun on pakko. Kyllä se laina siellä säilyy ja sinulla on kymmeniä vuosia aikaa hoitaa se kuntoon.

Minä olen jo 50 vee ja lapset juuri lähtemässä tai toinen lähti jo muutama vuosi sitten opiskelemaan mutta autan rahallisesti aina kun voin. Itse olen tosi tiukoilla edelleen ja velkaa on aikalailla. Opiskelijapoikakin ajaa öisin taksia mutta eihän siitäkään mitään tule kun päivisin pitäisi jaksaa opiskella. Koitan kuitenkin aina antaa rahaa etteivät sortuisi rahapulassaan mihinkään pikavippeihin. 20 vuotta sitten erosin ja yhtä rahapulaa on ollut koko elämä siitä asti. Välillä valvon öitä ja mietin mistä saan rahat yhtiövastikkeeseen. Kun tilipäivä on mennyt, odotan jo seuraavaa. Koskaan en saa kaikkia laskuja maksettua. Ja minä siis käyn ihan palkkatöissä. Monesti mietin, miten helppoa on perheissä joissa on kahden tulot, toisen palkka melkein jäisi säästöön. Vaikka toinen olisi työtönkin, sekin korvaus olisi plussaa.

Vastaa viestiin
20.09.09, 20:55   #7 (linkki)
tilitukkotyttö
(Vierailija)

kiitos vastauksistanne

...jotka paranivat loppua kohti.
Saan asumiseen kelalta jonkin verran tukea. Lasten isän saa ikävä kyllä mahdollisena tukihenkilönä unohtaa kokonaan.
Todellakin, kyllä ruuassa voi ja pitääkin säästää paljon. Vaatteisiin ei mene paljoa, kun ostan niitä kierrätyksestä tosi edullisesti. Kengät ja tietenkin urheiluvälineet ovat suurin hankinta kausittain.
Mielestänä näillä sähkön hinnoilla myös sitäkin kulutusta kannattaa ja pystyy paljon säätelemään. Käytän vain sen verran, kuin välttämättä tarvitsemme. Emme käy joka päivä suihkussa. Lämminvesivaraajan laitan päälle vain suihkun ajaksi.
Tiskaan käsin aina, kun jaksan ja tietenkin puuhellalla lämmitetyllä vedellä!
Elämän laatu kärsisi liikaa, jos pitäisi luopua talosta, johon liittyy myös harrastuksia, jotka tekevät elämisestä mielekästä. Rahatilanne ei talon myynnistä pitkän päälle edes paranisi.
Lapsiperheiden vaikeuksista puhutaan paljon, mutta liian usein unohdetaan yksinhuoltaja-lapsiperheet ja hehän ovat aina kaikkein huonommassa asemassa asumis- ym vakiokuluineen, joita ei saa puolittaa.

Lämmintä talvea ja ruuan halpenemista odotellessa... Tsemppiä kaikille yksinhuoltajille!
  Vastaa viestiin
20.09.09, 22:34   #8 (linkki)
gunuito
(Vierailija)

Moi
En tiedä onko mitään apua mutta jos teillä on puulämmitteinen sauna niin vesisäiliöllä kiukaan kyljessä lämmittää vettä edullisesti, netistä jostakin remontointi ryhmästä sellainen saattaa löytyä ilmaiseksi.
Puuta saa poltettavaksi edullisesti tai oikeammin jopa ilmaiseksi. Jos lähistöllä on rakennustyömaa niin mene kysymään mestarilta että voisivatko tyhjentää seuraavan roskapuu kuormansa pihallesi. Hommaksi tosin jää pilkkominen, en tiedä missä kunnossa olet. Veikkaan kuitenkin että joku paikallinen yhteisö, ehkäpä partiolaiset voisivat asiassa auttaa.
Lämmitys kuluissa säästää sitenkin että jos talon ovet eivät ole viimeisen päälle niin talvi kuukausina laittaa ylimääräisen peitteen oven eteen. Näin toimittiin ennenkin. Hyvä että sinulla on hella ja osaat sitä käyttää koska se tuottaa lämpöä helposti ja edullisesti.
Jos olet Tampereen seudulta niin voisin ehkäpä tarjota talkoo apuanikin. Koska illat menevät oikeastaan ihan turhaan netin ääressä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku