Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
21.10.09, 11:08   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 10/2009
Apua! 4 vuoden avioliitto, yksi lapsi, asumusero/avioero ja omaisuuden ositus?

Hei,
Osaisko joku kokenut kertoa miten tässä käy, kun mieheni osti asuntomme 2 kk ennen hääpäivää omiin nimiinsä. Asuimme siinä yhdessä 4 vuotta. Sinä aikana mieheni teki töitä lääkärinä ja minä opiskelin yliopistossa ja hoidin yhteensä 1v 8kk vauvaa kotona. En siis ole ollut päätoimisen opiskelun ja vauvan hoidon ohella ansiotyössä koko avioliiton aikana. Avioehto on. Nyt mieheni möi suostumuksellani asuntomme ja sai myyntivoittoa. Mietin tässä vain että kuuluuko siitä mikään pikkiriikkinen osuus mulle, vaikka meillä on tuo avioehto ja hän omistaa asunnon? En ole kuitenkaan yhteisen lapsen vuoksi voinut tehdä opiskelun ohella tai muuten töitä. Hän on siis maksanut käytännössä kaikki viulut. Onko laissa mitään poikkeusta minun ja tyttäreni eduksi, koska ilman lasta olisin töitä tehnyt yhteisen taloutemme eteen.

Vastaa viestiin

21.10.09, 11:48   #2 (linkki)
OpiskelijaÄippä
(Vierailija)

Lain mukaan...

katsotaan että miehesi ei olisi pystynyt tekemään omaa ansiotyötään ellet sinä olisi hoitanut yhteistä lastanne. Ja siitä lasketaan myös hinta eli lain mukaan myös sinä olet tuonut yhteiseen talouteen rahaa vaikka et ansiotyössä olekaan ollut.
Sanatarkkaan en kyseisiä pykälöitä tiedä mutta ystävälläni oli sama tilanne ja näin oikeus tulkitsi tilanteen.
En kyllä tiedä miten avioehto vaikuttaa, mutta joka tapauksessa miehesi ei olisi pystynyt käymään omassa ansiotyössään jos sinä et olisi hoitanut yhteistä lastanne.
Toivottavasti asia selviää parhainpäin!
  Vastaa viestiin
21.10.09, 11:55   #3 (linkki)
Ei tyhmä mies sulla
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lonely78
Mietin tässä vain että kuuluuko siitä mikään pikkiriikkinen osuus mulle, vaikka meillä on tuo avioehto ja hän omistaa asunnon? --- Onko laissa mitään poikkeusta minun ja tyttäreni eduksi, koska ilman lasta olisin töitä tehnyt yhteisen taloutemme eteen.
Ei.

Ketään ei lain mukaan palkita siitä, että suostuu olemaan naimisissa, synnyttämään lapsen ja elämään puolison rahoilla. Ei myöskään siitä, että on ollut hurskas ajatus tehdä joskus töitä.

Avioliitto on juridinen sopimus. Kantsisi ottaa selvää, mihin ryhtyy ennen kuin ryhtyy.
  Vastaa viestiin
21.10.09, 12:19   #4 (linkki)
kiinnostavaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei tyhmä mies sulla
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lonely78
Mietin tässä vain että kuuluuko siitä mikään pikkiriikkinen osuus mulle, vaikka meillä on tuo avioehto ja hän omistaa asunnon? --- Onko laissa mitään poikkeusta minun ja tyttäreni eduksi, koska ilman lasta olisin töitä tehnyt yhteisen taloutemme eteen.
Ei.

Ketään ei lain mukaan palkita siitä, että suostuu olemaan naimisissa, synnyttämään lapsen ja elämään puolison rahoilla. Ei myöskään siitä, että on ollut hurskas ajatus tehdä joskus töitä.

Avioliitto on juridinen sopimus. Kantsisi ottaa selvää, mihin ryhtyy ennen kuin ryhtyy.
Avioehto ei ole sitova siinä tapauksessa, että se johtaisi toisen kannalta kohtuuttomaan lopputulokseen. Isä on joka tapauksessa velvollinen osallistumaan lapsensa elatukseen.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku