| Joulu sekaisin
Olen eronnut mies. Kaksi lasta ja yhteishuoltosopimus exän kanssa. Lapset mun luona joka toinen viikonloppu, kesälomalla kolme viikkoa, joka toinen hiihtoloma ja joka toinen joulu. Näin on pelattu kolme vuotta.
Tutustuin vajaa vuosi sitten yhteen naiseen. Ollaan paljon oltu yhdessä. Lapsetkin on hänet tavanneet. Ei ole tuottanut ongelmia. Vanhemman lapsen (12) kanssa on jo puhuttukin että muutetaan yhteen ensi vuonna jos asiat sujuu jne. ja hänellä ei ollut siihen mitään vastaan. Löysi jopa sen hyvän puolen että saadaan käyttöön naisen parempi auto lasten harrastumenoihin ;-)
Nyt olisi lasten joulu mun luona. Kysyin jo marraskuussa lapsilta olisko heillä sitä vastaan että tämä naiseni olisi myös meillä. Heillä ei ollut mitään vastaan, vaan jälleen positiivinen puoli löytyi: saavat enemmän lahjoja ;-)
Eilen exäni soitti vihaisena kuulleensa vasta eilen tämän suunnitelman. Toinen lapsista kertoi "vahingossa mokanneensa" vaikka eivät lapset moikaile, eikä siinä mitään salattavaa ollut. Olivat vissiin salanneet asian äidiltään. No nyt on exä raivona kuin ampiainen. Väittää etten saakaan lapsia, koska lapset ei halua viettää joulua naisystävieni (monikossa!, vaikkei muita naisia ole ollukaan) kanssa. Saan kuulemma lapset jos naiseni ei tule. En ole minäkään koskaan kysellyt ketä exäni luona joulua on viettänyt. Ei se minulle kuulu sen enempää kuin minun jouluni hänelle. Minun luona tosin on aina leskeksi jäänyt äitini ja yksi täti, ja niin he tulevat tänäkin vuonna.
Enpä nyt tiedä ketä uskoa: lapsia vai exää? Exä väittää ettei lapset vaan kehtaa mulle sanoa totuutta. Kumpikin lapsi on apeana. No varmasti on. Olin heidän kanssa lauantaina jouluostoksilla ja he halusivat ostaa naiselleni lahjan, ja ostivat siis. Ihan oma-alotteisesti. Ei se minusta vaikuta siltä etteivät haluaisi joulua hänen kanssaan viettää.
Voinko pitää pään kylmänä ja hakea lapset luokseni kuten on yleensäkin tehty eli aattona puolen päivän aikaan, vai olenko exäni tyrannisoinnin varassa? Äitini pettyy jollei lapset tule - ja niin pettyy moni muukin, myös ne lapset. Onko mitään tehtävissä? Voiko exä olla päästämättä lapsia vaikka asia nimenomaan on kirjattu sopimukseen?
|