Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.12.09, 16:31   #1 (linkki)
Epätietoinen etäisä
(Vierailija)

Joulu sekaisin

Olen eronnut mies. Kaksi lasta ja yhteishuoltosopimus exän kanssa. Lapset mun luona joka toinen viikonloppu, kesälomalla kolme viikkoa, joka toinen hiihtoloma ja joka toinen joulu. Näin on pelattu kolme vuotta.

Tutustuin vajaa vuosi sitten yhteen naiseen. Ollaan paljon oltu yhdessä. Lapsetkin on hänet tavanneet. Ei ole tuottanut ongelmia. Vanhemman lapsen (12) kanssa on jo puhuttukin että muutetaan yhteen ensi vuonna jos asiat sujuu jne. ja hänellä ei ollut siihen mitään vastaan. Löysi jopa sen hyvän puolen että saadaan käyttöön naisen parempi auto lasten harrastumenoihin ;-)

Nyt olisi lasten joulu mun luona. Kysyin jo marraskuussa lapsilta olisko heillä sitä vastaan että tämä naiseni olisi myös meillä. Heillä ei ollut mitään vastaan, vaan jälleen positiivinen puoli löytyi: saavat enemmän lahjoja ;-)

Eilen exäni soitti vihaisena kuulleensa vasta eilen tämän suunnitelman. Toinen lapsista kertoi "vahingossa mokanneensa" vaikka eivät lapset moikaile, eikä siinä mitään salattavaa ollut. Olivat vissiin salanneet asian äidiltään. No nyt on exä raivona kuin ampiainen. Väittää etten saakaan lapsia, koska lapset ei halua viettää joulua naisystävieni (monikossa!, vaikkei muita naisia ole ollukaan) kanssa. Saan kuulemma lapset jos naiseni ei tule. En ole minäkään koskaan kysellyt ketä exäni luona joulua on viettänyt. Ei se minulle kuulu sen enempää kuin minun jouluni hänelle. Minun luona tosin on aina leskeksi jäänyt äitini ja yksi täti, ja niin he tulevat tänäkin vuonna.

Enpä nyt tiedä ketä uskoa: lapsia vai exää? Exä väittää ettei lapset vaan kehtaa mulle sanoa totuutta. Kumpikin lapsi on apeana. No varmasti on. Olin heidän kanssa lauantaina jouluostoksilla ja he halusivat ostaa naiselleni lahjan, ja ostivat siis. Ihan oma-alotteisesti. Ei se minusta vaikuta siltä etteivät haluaisi joulua hänen kanssaan viettää.

Voinko pitää pään kylmänä ja hakea lapset luokseni kuten on yleensäkin tehty eli aattona puolen päivän aikaan, vai olenko exäni tyrannisoinnin varassa? Äitini pettyy jollei lapset tule - ja niin pettyy moni muukin, myös ne lapset. Onko mitään tehtävissä? Voiko exä olla päästämättä lapsia vaikka asia nimenomaan on kirjattu sopimukseen?
  Vastaa viestiin

22.12.09, 20:08   #2 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Exälläsi ei ole oikeutta kieltää lapsia tulemasta luoksesi jouluna. Uusi naisystävä ei todellakaan olen mikään syy. Exä toimii mielestäni todella epäasiallisesti ja halpamaisesti pitäessään lapsia pelinappuloina ja kiristyksen välikappaleina.

toivottavasti joulunne onnistuu, älä ainakaan lähde mukaan exän typeryyksiin. Hän on luultavasti mustasukkainen kun sinulla on uusi kaveri.

Tsemppiä, ja hyvää joulua!
  Vastaa viestiin
22.12.09, 21:20   #3 (linkki)
Eronnut äiti itsekin
(Vierailija)

joulunviettoon vain lasten kanssa

Samaa mieltä olen minä. Exällesi ei kuulu sinun nykyinen elämäsi eikä se, ketä luonasi on joulua viettämässä. Haet lapset vain normaalisti luoksesi, kuten sopimuksessa on sovittu. Lapsillasi on oikeus viettää joulua myös sinun kanssasi. Ja exälläsi ei ole sitä oikeutta estää eikä kieltää.
  Vastaa viestiin
23.12.09, 12:11   #4 (linkki)
yh-äiti ja uusiomies
(Vierailija)

Olen edellisten kanssa samaa mieltä. Jos nyt annat exäsi oikeuille periksi, ne kasvavat lumipallon lailla.
Hae lapset. Mikäli exäsi ei luovuta heitä ota yhteyttä lastenvalvojaan. Lapsilla on oikeus olla luonasi, kuten olette sopineet. Jos exäsi estää lapsia tulemasta luoksesi millä tahansa tekosyyllä hän tekee rikoksen, josta rangaistuksena sakkoja. Laki on puolellasi tässä kohtaa.
  Vastaa viestiin
28.12.09, 13:49   #5 (linkki)
Epätietoinen etäisä
(Vierailija)

Kiitos!

Kiitos kannanotoistanne :-)

Jouluaattona noudin lapsia normaalisti ja he lähtivät mukaani. Exä tosin väitti minun "lahjoneen" lapset.. .alkoi kysellä mitä kallista olin lahjaksi luvannut jos tulevat. Vanhempi siinä suuttui äidille ja huusi pari rumaakin sanaa (murrosikä lähenee...), uhkasi jäädä lopullisesti luokseni jne. Tasoittelin tilannetta hiukan ja saatiin rauha käytävässä aikaan. Exä tosin uhkaili ettei asia jää siihen. No joo. Jonkin aikaa murjotettiin kun "äiti yritti pilata joulun". Mieli sitten siitä lähti kohoamaan ja aatto sujui erittäin mukavasti.

Lapsia noutaessa ymmärsin, ettei exäkään yksin ollut, vaikka ymmärrän tietysti että jouluna haluaa lapsetkin luokseen. Erotilanteessa se vaan harvoin onnistuu.

Exä toi lasten lahjat joulupäivänä. Oli kiukuspäissään ensin ajatellut antaa vasta tapanina lasten palattua kotiin. Hän oli rauhoittunut, mutta kieltäytyi tulemasta sisään. Olisi saanut tavata pelottavan naisystäväni. Olisipa omin silmin voinut nähdä millaisen ihmisen kanssa lapset aikaa viettävät. Mutta hyvä näinkin.
  Vastaa viestiin
28.12.09, 14:08   #6 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Onpa mukava että kaikki meni kuitenkin parhain päin! Ehkä se exä siitä rauhoittuu ja tajuaa, että sinullakin on elämää. Kannatti pitää kiinni oikeuksistaan.
  Vastaa viestiin
29.12.09, 08:42   #7 (linkki)
Yh since 1992
(Vierailija)

Tuollaisella käytöksellä ex sahaa omaa oksaansa. Onneksi teidän lapset ovat jo noin isoja, että ymmärtävät ja osaavat ajatella omilla aivoillaan ja onneksi sinä olet pysynyt kaikessa pyörteessä aikuisena, etkä ole laskeutunut lapsen tasolle hiekkalaatikkoriitoihin kuten exäsi.

Exälle voi jäädä luu käteen, jos myrkyttää lasten mieltä ja havaitsee kohta, että lapset asuvatkin sinun luonasi. 12-vuotiaan mielipide otetaan jo huomioon asuinpaikkaa mietittäessä. Työkaverini (miehen) ex teki juuri tuota ja muutti "tahallaan" vielä isästä kauemmas mutta lapset tulivat itse luvatta junalla Oulusta tänne etelään, ts karkasivat äitinsä luota heti 12 täytettyään, eikä oikeus heitä äidin luo palauttanut.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku