Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
27.01.10, 13:58   #1 (linkki)
Bree
(Vierailija)

Avioehto

Onko teillä uusperheellisillä avioehto? Me ollaan menossa naimisiin ja ehdottomasti tehdään avioehto. Miehelläni on lapsia, minulla ei ja yhteisiä ei ole tulossa. Suljemme avioehdolla avio-oikeuden pois erotapauksessa, mutta ei kuolemantapauksessa. Jotta sukumme maat ja mökki eivät kuitenkaan päätyisi "vieraisiin käsin", on minulla jo nyt testamentti, jonka mukaan mieheni perii minut, mutta hänen jälkeensä omaisuuteni palaa takaisin sukuumme perimysjärjestyksen mukaan (sisaruksilleni tai heidän jälkeläisilleen - eikä sisarusteni puolisoilla ole perintöön avio-oikeutta). Onko jotain muuta mitä tulisi huomioida?

Kuinka moni teistä ei ole ajatellutkaan asiaa eikä ole tietoinen avioliiton juridisesta merkityksestä? Avioero-palstaa lukiessa huomaa, että juuri kukaan ei ymmärrä sitä.
  Vastaa viestiin

27.01.10, 14:08   #2 (linkki)
Mollukkapullukka
(Vierailija)

Itsestään selvä asiahan tuon avioehdon pitäisi olla, mutta kun hyväuskoiset kuvittelevat että juuri heidän avioliittonsa ja rakkautensa kestää kaikki maailman myrskyt. Yksin kun ei kukaan ole aviossa, niin ei kyllä oikeasti voi olla varma mistään. Ajatellaan että mitä tarkempi avioehto, sitä vähemmän rakkautta ja jo valmiiksi suunnitellaan eroa...

Mun nähdäkseni sulla on nuo asiat ihan hallussa.
  Vastaa viestiin
27.01.10, 14:11   #3 (linkki)
Bree
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mollukkapullukka Näytä viesti
Itsestään selvä asiahan tuon avioehdon pitäisi olla, mutta kun hyväuskoiset kuvittelevat että juuri heidän avioliittonsa ja rakkautensa kestää kaikki maailman myrskyt. Yksin kun ei kukaan ole aviossa, niin ei kyllä oikeasti voi olla varma mistään. Ajatellaan että mitä tarkempi avioehto, sitä vähemmän rakkautta ja jo valmiiksi suunnitellaan eroa...

Mun nähdäkseni sulla on nuo asiat ihan hallussa.

Kuten voitte lapsiluvusta arvata, mies on jo kertaalleen eronnut ja pistänyt kaiken puoliksi kun avioehtoa ei ollut. Silti minä olin se, joka avioehtoasian otti nyt puheeksi.

Toiset eivät välitä, mihin omaisuus menee kuoleman jälkeen, mutta minä en halua, että sisarukseni joutuvat mieheni lasten (tai pahimmassa tapauksessa heidän äitinsä!) kanssa neuvottelemaan esimerkiksi mökistämme.
  Vastaa viestiin
27.01.10, 14:16   #4 (linkki)
Bree
(Vierailija)

Yksi asia vielä arveluttaa, jos esimerkiksi lottovoitto osuu kohdalle (aika pieni todennäköisyys ;)) niin miten saisi sen kuulumaan avio-oikeuden piiriin myös erotapauksessa? Pitääkö sillä hankkia materiaa, joka merkitään molempien nimiin vai lasketaanko sen lahjan antamiseksi ja tuleeko verottaja väliin?
  Vastaa viestiin
28.01.10, 09:50   #5 (linkki)
teija
(Vierailija)

Lottorivin voi täyttää molempien nimellä, joten se on sitten puoliksi, jos sellainen onni kohtaa. Avioehdossa voi yksilöidä tarkalleen, mitä siihen kuuluu ja mikä jää ulkopuolelle.

Miten muuten testamentti miehesi hyväksi, voiko hän kuoltuasi vaikka myydä testamenttaamasi omaisuuden? Olisiko parempi tehdä elinikäinen käyttöoikeus kesämökkiin tai maatilaan vai mikä se oli.
  Vastaa viestiin
28.01.10, 10:27   #6 (linkki)
Bree
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja teija Näytä viesti
Lottorivin voi täyttää molempien nimellä, joten se on sitten puoliksi, jos sellainen onni kohtaa. Avioehdossa voi yksilöidä tarkalleen, mitä siihen kuuluu ja mikä jää ulkopuolelle.

Miten muuten testamentti miehesi hyväksi, voiko hän kuoltuasi vaikka myydä testamenttaamasi omaisuuden? Olisiko parempi tehdä elinikäinen käyttöoikeus kesämökkiin tai maatilaan vai mikä se oli.
Parastahan olisi, jos vanhempani älyäisivät tehdä testamentin, jossa sulkevat lastensa puolisoiden avio-oikeuden pois. Näin meidän lasten ei tarvitsisi asiaa miettiä. En kuitenkaan halua sitä heiltä pyytää. Mies ei pysty koko mökkiä myymään, koska meitä on useampi sisarus. Hän voi myydä osuutensa sisaruksilleni, mutta senkin jälkeen näillä rahoilla hankkimansa omaisuus tulee jakoon uudelleen meidän sukuun.

Nykyinen online-lottoaminen tapahtuu yhden henkilön nimellä ja se lienee ainoa tapa saada voitot tilille. Tiedä sitten jos tili on kahden henkilön yhteinen? Veikkaus ilmoittaa porukkalotossakin varojen jakamisen olevan voittajan ja verottajan välinen asia.
  Vastaa viestiin
28.01.10, 17:18   #7 (linkki)
teija
(Vierailija)

Avioehdonhan voi laittaa niin, että sekä nykyinen että tuleva ja tulevaisuudessa perittävä omaisuus on yksityistä. Ota vaikka pankin tuomari tekemään se niin tulee oikein ja sellainen kuin haluatte. Meillä oli tuomari, maksoi paljon ja sisältää kaksi A4-sivua.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku