Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Yksinhuoltajuus ja uusperheet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
24.04.10, 22:02   #1 (linkki)
gr55vtgy54g5
(Vierailija)

Oletteko päässeet ravintoloihin

Miten olette löytäneet kavereita ravintolassa käymiseen ja mistä löytäneet siksi aikaa lastenhoitajan?

Olen itse nelikymppinen totaaliyksinhuoltaja, ja huomannut miten vaikeaa on päästä enää koskaan illalla ulos. En tunne ketään sinkkua, kaikilla kavereilla on oma perhe ja he ovat sementoituneet koteihinsa, eivätkä halua käydä ravintoloissa.

Lisäksi olen saanut sukulaisen lapsenvahdiksi tosi harvoin ylipäänsä, joten hetket jolloin voisin päästä illalla jonnekin, ovat kortilla. Olen viime vuosina käynyt ravintolassa 0-1 kerran vuodessa ja tätä on jatkunut kauan.

Tuntuu, että pää hajuoaa, ja että olisi tarpeen käydä jossain tuulettumassa. Nyt kun olisi ollut historiallinen tilausuus lastenhoidon puoleltakin, niin kukaan tuttu ei halunnut lähteä, enkä kehdannut mennä ravintolaan yksinkään.

Miten olette ratkaisseet nämä asiat? Entä oletteko palkanneet lastenvahdiksi jonkun tuiki tuntemattoman esim. netistä? Kynnys sellaiseen on erittäin suuri, mistä sitä tietää millaisen rikollisen päästäisi oleilemaan yksin kotiinsa pienen lapsen kanssa.

Minulla ei ole edes nuoria sukulaisia, joita voisi pyytää lastenvahdiksi ja vanhempani ovat niin vanhoja, etteivät he voi valvoa iltaisin. Sisko olisi ihan naapurustossa, mutta hän ei ole hoitanut lastani koskaan edes minuuttia, ilmoitti jo alussa kun kuuli lapsesta, ettei sitten voi antaa käytännön apua.

(Anteeksi kun kirjoituksen sävy on vähän ruikuttava, mutta olen tällä hetkellä tosi masentunut ja ahdistunut tilanteesta.)
  Vastaa viestiin

25.04.10, 14:04   #2 (linkki)
samaakärsimme
(Vierailija)

ravintolaan

Sama ongelma täällä, uusperheessämme on yht. 5 lasta ja harvemmin ulos pääsemme.
Vanhin täyttää syksyllä jos onneksi 15 joten hän voi sitten satunnaisesti ehkä toimia lapsenvahtina pienemmälle. Muut ovatkin melko isoja jo.
Tuo sinun tilanteesi on melko väsyttävä, muistan sen niiltä ajoilta kun olin itse yh. Koskaan ei päässyt mihinkään, jos olisi päässytkin, ei ollut oikein ketään jolle soittaa. :(
Oletko koskaan jutellut kaupunkisi chatissa? Olisko sieltä ketään joka jossain vaiheessa lähtisi kanssasi vähän tuulettumaan. Itse olen siellä tutustunut muutamiin ihaniin ihmisiin aikanaan.
Onko paikkakunnallanne mitään yökylätoimintaa? Mannerheimin lastensuojeluliiton koulutettuja lastenhoitajia? (ovat kyllä aika hintavia, mutta päteviä ja vakuutettuja yms. ) Kaupan ilmoitustauluilla ilmoittajaa en ehkä lastenhoitajaksi uskaltaisi ottaa...hm. Mitähän vielä tulisi mieleen?
Jos sattuisit leikkipuistoissa saamaan tiiviimmän kontaktin johonkin äitiin , voisi vuorotellen hoitaa kaikkia lapsia välillä? Vai minkä ikäisiä lapsesi ovat..? Jos eivät enää siinä iässä niin sitten menee jo vaikeammaksi...
Luojan kiitos, vuodet vierivät eteenpäin , hitaasti mutta varmasti. Kohta nuo muksut jo ovat niin isoja etteivät oikein kotona viihdykään enää. Aika menee nopeasti.
Voimia sinne teille ja yritä jotain näistä keinoista.
  Vastaa viestiin
25.04.10, 21:59   #3 (linkki)
bb fber
(Vierailija)

Se tässä on vielä erityisen nurinkurista, että yleinen käsitys on, että yksinhuoltajat luuhaavat baareissa harva se päivä! Oikeasti en tunne mitään muuta väestöryhmää, joka voisi käydä siellä harvemmin, alaikäisilläkin on koulun limudiskot ja eläkeläisillä päivätanssit...
  Vastaa viestiin
26.04.10, 08:34   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bb fber Näytä viesti
Se tässä on vielä erityisen nurinkurista, että yleinen käsitys on, että yksinhuoltajat luuhaavat baareissa harva se päivä! Oikeasti en tunne mitään muuta väestöryhmää, joka voisi käydä siellä harvemmin, alaikäisilläkin on koulun limudiskot ja eläkeläisillä päivätanssit...
Missäpäin Suomea kouluissa on limudiskoja?
  Vastaa viestiin
26.04.10, 12:50   #5 (linkki)
Limudiscot
(Vierailija)

Eiköhän kaikilla kouluilla ole omia limudiscojaan. Älä vain sano, että pääkaupunkiseutu on tässäkin huonompi kuin muu maa!
  Vastaa viestiin
26.04.10, 14:30   #6 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Limudiscot Näytä viesti
Eiköhän kaikilla kouluilla ole omia limudiscojaan. Älä vain sano, että pääkaupunkiseutu on tässäkin huonompi kuin muu maa!
Lapseni koulussa ei sellaisia ole koskaan järjestetty.
  Vastaa viestiin
26.04.10, 14:39   #7 (linkki)
APuu
(Vierailija)

Voisko Jx pysyä aiheessa? Mitä väliä missä on limudiskoja? Meinasitko muuttaa niiden perässä?

Ap:lle neuvoisin kokeilemaan Mannerheimin lastensuojeluliiton lastenhoitajia. Kannattaisi myös varmaan pysyä niiden perheellisten ystävien kanssa sellaisissa väleissä, että lapsia voisi hoitaa päittäin vuorotellen. On kai sitä muitakin paikkoja kuin ravintola, minne mennä kun saa lapsen yllättäen hoitoon? Siis jos ei ravintolaan huvita yksin mennä? Eiköhän sinunkin paikkakunnalla ole monia lapsettomia ja lapsellisiakin samassa tilanteessa kuin sinä - kaipaisi ystävää harrastuksiin. Yritähän löytää tällainen vaikka seuranhakuilmoituksen kautta tai osallistumalla johonkin itseäsi kiinnostavaan tapahtumaan. Eikö siskostasi ole seuraa ulos jos lapsenhoito ei kiinnosta? Auttaisi vähän hahmottamaan tilanteen hankaluutta, jos kertoisit, onko sulla monta lasta ja minkä ikäisiä.
  Vastaa viestiin
26.04.10, 15:34   #8 (linkki)
Yh since 1992
(Vierailija)

Minä rakensin aikoinaan eron jälkeen kokonaan uuden sosiaalisen verkoston. Kun jätin miehen, kaikki meidän yhteiset tutut käänsivät minulle selkänsä ja omat kaverini olin aikaa sitten jättänyt alkaessani seurustella mieheni kanssa.

Ravintolat eivät minua juuri koskaan ole kiinnostaneet missän bilemielessä, kumpa olisi päässyt edes joskus lenkille ilman lapsia tai kauppaan... tai lääkäriin tai kampaajalle. Mutta ei ollut ketään kun lasteni isovanhemmatkin olivat vielä töissä siihen aikaan ja sisareni asui 100 km päässä eli sinne ei ihan viitsinyt muutamaksi tunniksi lähteä viemään.

Kun lapset vähän kasvoivat, että saatoin jättää tunniksi tai pariksi yksin, aloin tutustumaan paremmin työkavereideni kanssa. Pyysin lähelläni asuvia lenkille illalla, juteltiin, käveltiin ja tutustuttiin. Nyt meillä on sellainen 7 naisen kööri, tapaamme kerran kuussa joko jonkun kotona tai menemme ravintolaan syömään.

Nettihän on nykypäivää, koita löytää sieltä kaveria. Ole itse aktiivinen. Pyydä kylään, ei aina tarvitse lähteä kotoa pois. Vaikka toinen yh, jolla on lapsi. Pyydä vaikka yökylään ja/tai pitäkää nyyttärit, muksut sitten ajoissa nukkumaan niin voitte turista rauhassa. Jo toisen aikuisen kanssa aivojen tuuletus auttaa.
  Vastaa viestiin
05.05.10, 15:18   #9 (linkki)
aikas...
(Vierailija)

jännää että joku haluaa muuttaa limudiskon perässä jonnekin!
  Vastaa viestiin
05.05.10, 15:48   #10 (linkki)
Limudiscomami
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Lapseni koulussa ei sellaisia ole koskaan järjestetty.
Tässä voit katsoa peiliin. Yleensä niitä järjestävät vanhemmat ja lapset yhdessä, ei suinkaan koulu. Koulu tarjoaa vain tilat. Varmaan lapsesi koulussa toimii vanhempainyhdistys tai luokalla luokkatoimikunta, joka järjestää silloin tällöin jotain kivaa yhteistä. Ellei ole, voit itse tehdä aloitteen. Jonkunhan se on tehtävä. Ei siihen tarvita kuin muutama aktiivinen vanhempi. Lapset ovat erittäin innokkaita touhuamaan mukana. Samalla tutustuu muihin vanhempiin.

Oli vaan pakko heittää, vaikkei varsinaiseen asiaan kuulunutkaan, sori ap.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 07:24   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Limudiscomami Näytä viesti
Tässä voit katsoa peiliin. Yleensä niitä järjestävät vanhemmat ja lapset yhdessä, ei suinkaan koulu. Koulu tarjoaa vain tilat. Varmaan lapsesi koulussa toimii vanhempainyhdistys tai luokalla luokkatoimikunta, joka järjestää silloin tällöin jotain kivaa yhteistä. Ellei ole, voit itse tehdä aloitteen. Jonkunhan se on tehtävä. Ei siihen tarvita kuin muutama aktiivinen vanhempi. Lapset ovat erittäin innokkaita touhuamaan mukana. Samalla tutustuu muihin vanhempiin.

Oli vaan pakko heittää, vaikkei varsinaiseen asiaan kuulunutkaan, sori ap.
Luokkatoimikuntaa ei ole, mutta vanhempain yhdistys on, mutten tiedä sen toiminnasta juurikaan mitään. No enää ei kannatakkaan ottaa selvää asiasta, kun alaste loppuu ihan kuukauden kuluttua.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 07:50   #12 (linkki)
Eikö kiinnosta?
(Vierailija)

Eikö sinua kiinnosta lapsesi koulunkäynti niin paljon, että osallistuisit vanhempainyhdistyksen toimintaan? Yläkoulussa kannattaa aloittaa sitten heti syksystä ja ensimmäisestä vuodesta.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 08:40   #13 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eikö kiinnosta? Näytä viesti
Eikö sinua kiinnosta lapsesi koulunkäynti niin paljon, että osallistuisit vanhempainyhdistyksen toimintaan? Yläkoulussa kannattaa aloittaa sitten heti syksystä ja ensimmäisestä vuodesta.
Osallistua ja olla kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä ei ole sama asia kuin kuulua vanhempainyhdistykseen. Kaikissa koulun vanhemmille järjestämissä tilaisuuksissa olen ollut läsnä.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 10:50   #14 (linkki)
Eikö kiinnosta?
(Vierailija)

Koulun järjestämät tilaisuudet ja vanhempainyhdistyksen toiminta ovat kaksi eri asiaa. Vanhempainyhdistyksessä nimenomaan voi vaikuttaa yhdessä sekä koulun toimintaan että koululaisille järjestettyihin vapaa-ajan tapahtumiin. Esim. ne limudiscot olisivat varmaan teidän koulunne nuorille kivoja tilaisuuksia, mutta jos kaikki menevät "valmiille" eivätkä viitsi osallistua tekemiseen, ei niitä tule. No, siinä menettävät eniten lapset. Tosin vanhemmillekin ne ovat mukavia juttuja, koska pääsee vaihtamaan kokemuksia muiden samanikäisten lasten vanhempien kanssa. Monet mukavat discot, retket ja talkoot olemme meidän koulumme vanhempainyhdistyksenä järjestäneet.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 11:00   #15 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eikö kiinnosta? Näytä viesti
Koulun järjestämät tilaisuudet ja vanhempainyhdistyksen toiminta ovat kaksi eri asiaa. Vanhempainyhdistyksessä nimenomaan voi vaikuttaa yhdessä sekä koulun toimintaan että koululaisille järjestettyihin vapaa-ajan tapahtumiin. Esim. ne limudiscot olisivat varmaan teidän koulunne nuorille kivoja tilaisuuksia, mutta jos kaikki menevät "valmiille" eivätkä viitsi osallistua tekemiseen, ei niitä tule. No, siinä menettävät eniten lapset. Tosin vanhemmillekin ne ovat mukavia juttuja, koska pääsee vaihtamaan kokemuksia muiden samanikäisten lasten vanhempien kanssa. Monet mukavat discot, retket ja talkoot olemme meidän koulumme vanhempainyhdistyksenä järjestäneet.
Tässäkin kuussa ohjelmassa vaikka mitä lapseni luokalla eikä mikään niistä jutuista ole vanhempain yhdistyksen järjestämä. Ei ainakaan lapseini luokalla kaivata yhtään enepäää juttuja tähän kevääseen. Lähes koko viimeinen kuukausi kaikkea muuta kuin varsinaista opiskelua. Teillä onkin sitten erityisen "hyvä tuloinen" vanhempainyhdistys.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 11:25   #16 (linkki)
no joo...
(Vierailija)

Lainaus:
Luokkatoimikuntaa ei ole, mutta vanhempain yhdistys on, mutten tiedä sen toiminnasta juurikaan mitään. No enää ei kannatakkaan ottaa selvää asiasta, kun alaste loppuu ihan kuukauden kuluttua.

Kun on passiivinen ja odottaa vain valmista, elämä on sen mukaista. Täytyy olla myös yhteistyökykyinen toimiakseen ryhmässä... tässä pieni "heitto".
  Vastaa viestiin
06.05.10, 11:48   #17 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no joo... Näytä viesti
Kun on passiivinen ja odottaa vain valmista, elämä on sen mukaista. Täytyy olla myös yhteistyökykyinen toimiakseen ryhmässä... tässä pieni "heitto".
Sinähän sen paremmin tiedät kuin minä. Eli tiedät kuinka paljon olen luokan asioihin osallistunut ja kuinka monta kakku tai leivonnaista leiponut vähistä rahoistani leirikoulua varten. Taisin muuten olla minä joka eniten leipoi vaikka minulla vähiten rahaa käytettävissäni.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 11:52   #18 (linkki)
hmmm.,.,.,
(Vierailija)

Kannattaisi ehkä jatko-opiskella itselleen parempipalkkainen ammatti, ettei joka ikisessä viestissä tarvitsisi itkeä kuinka pienituloinen olet ja ihmetellä, miten ihmisillä on rahaa.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 11:58   #19 (linkki)
nuuskija
(Vierailija)

Lainaus:
Sinähän sen paremmin tiedät kuin minä. Eli tiedät kuinka paljon olen luokan asioihin osallistunut ja kuinka monta kakku tai leivonnaista leiponut vähistä rahoistani leirikoulua varten. Taisin muuten olla minä joka eniten leipoi vaikka minulla vähiten rahaa käytettävissäni.

Varmasti samalla tavalla kuin sinä tiedät lastesi luokkakavereiden vanhempien tulot. Vaikka kyllähän sinä tietysti tiedät senkin, että espoolaiset ja pohjanmaalaiset ovat rikkaita. Ei voi kuin ihmetellä, mitä sädekehää tai marttyyrin kruunua haet jatkuvalla pienituloisuudesta valittamisella. Sitä paitsi, mikäli aikaisemmin ilmoittamasi tulot pitävät paikkansa sinua ei edes lasketa pienituloiseksi.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 12:12   #20 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nuuskija Näytä viesti
Varmasti samalla tavalla kuin sinä tiedät lastesi luokkakavereiden vanhempien tulot. Vaikka kyllähän sinä tietysti tiedät senkin, että espoolaiset ja pohjanmaalaiset ovat rikkaita. Ei voi kuin ihmetellä, mitä sädekehää tai marttyyrin kruunua haet jatkuvalla pienituloisuudesta valittamisella. Sitä paitsi, mikäli aikaisemmin ilmoittamasi tulot pitävät paikkansa sinua ei edes lasketa pienituloiseksi.
Jonkun verran voi ihan päätellä tietämättä sen kummemmin heidän todellisia tulojaan. Lähes kaikki muut lapset kuuluvat kahden aikuisen perheeseen, joten sanomattakin on selvää, että sellaisessa perheessä on rahaa enemmän kuin yhden aikuisen perheessä. Ei tuon tietämiseen mitään kummempia tarvita. Jos et halua ymmärtää mitä kommentillani tarkoitin ei tarvitse enkä aio asiaan sen kummemmin palata.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 12:25   #21 (linkki)
kahden menot
(Vierailija)

Lainaus:
Jonkun verran voi ihan päätellä tietämättä sen kummemmin heidän todellisia tulojaan. Lähes kaikki muut lapset kuuluvat kahden aikuisen perheeseen, joten sanomattakin on selvää, että sellaisessa perheessä on rahaa enemmän kuin yhden aikuisen perheessä. Ei tuon tietämiseen mitään kummempia tarvita. Jos et halua ymmärtää mitä kommentillani tarkoitin ei tarvitse enkä aio asiaan sen kummemmin palata.

Kahden aikuisen perheessä on myös kahden aikuisen menot. Ehkä on myös useampia lapsia. Ehkä tarvitaan kulkemiseen esimerkiksi auto, joka maksaa maltaita kaikkineen, vaikka ei itse auto olisi kuin jokin vanha ruppana.

Luuletko todella, että kun on kaksi aikuista taloudessa, se automaattisesti tietää suurempia käyttövaroja? Jos on esimerkiksi viisihenkinen perhen kuten meillä, kolmio ei riitä asunnoksi. Me tarvitsemme myös auton, koska työmatkaan käytettävä aika venyisi muuten kohtuuttomaksi. Eli siis meillä syö yhden aikuisen sijasta kaksi aikuista ja yhden (joka toinen viikko kotona olevan) lapsen sijaan kolme lasta joka päivä. Lapsista kaksi on teini-iässä (miehen edellisestä liitosta) ja tämä yhteinen on alakoululainen.

Mutta totta, me varmaan olemme rikkaita sinuun verrattuna. Meillä on rakkautta esimerkiksi todennäköisesti enemmän, myös perheen yhteistä aikaa enemmän. Meidän rikkautemme on elämänsisällössä, ei rahan määrässä.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 14:03   #22 (linkki)
2 aikuista
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kahden menot Näytä viesti
Kahden aikuisen perheessä on myös kahden aikuisen menot. Ehkä on myös useampia lapsia. Ehkä tarvitaan kulkemiseen esimerkiksi auto, joka maksaa maltaita kaikkineen, vaikka ei itse auto olisi kuin jokin vanha ruppana.

Luuletko todella, että kun on kaksi aikuista taloudessa, se automaattisesti tietää suurempia käyttövaroja? Jos on esimerkiksi viisihenkinen perhen kuten meillä, kolmio ei riitä asunnoksi. Me tarvitsemme myös auton, koska työmatkaan käytettävä aika venyisi muuten kohtuuttomaksi. Eli siis meillä syö yhden aikuisen sijasta kaksi aikuista ja yhden (joka toinen viikko kotona olevan) lapsen sijaan kolme lasta joka päivä. Lapsista kaksi on teini-iässä (miehen edellisestä liitosta) ja tämä yhteinen on alakoululainen.

Mutta totta, me varmaan olemme rikkaita sinuun verrattuna. Meillä on rakkautta esimerkiksi todennäköisesti enemmän, myös perheen yhteistä aikaa enemmän. Meidän rikkautemme on elämänsisällössä, ei rahan määrässä.

Olettaako tuo yksi että kahden aikusien talous saa jotain hvytyksiä ja millä tavalla ne menot muka pienenee jos on 2 aikuista?
Ihmettelen sitä miksi nuo yh:t ovat , aika monet, niin hirvittävän katkeria ja kateellisia?Mitä isompi perhe sitä isompi asunto myös.
Tietysti kaikki eivät ole köyhiä mutta he eivät sitten ole aina ruikuttamassa. Sossu ei auta.
Kaikeka ei mitata rahalla enkä usko yh rahan kautta onnelliseksi tulee.
Aloittajalla on ainut (?) ongelma se pääseekö ravintolaan???! Huhhuh!
  Vastaa viestiin
06.05.10, 14:05   #23 (linkki)
kysyjä vaan
(Vierailija)

Lainaus:

Minnekäs ne elatusavut hävisi? Entäs asuntotuki, alennettu verotus?Entäs etu pitää työpaikka vaikkei niin koulutusta, työtaitoa tai hyvää ammattia olisikaan? Siinä vähän miettimistä.
  Vastaa viestiin
06.05.10, 14:07   #24 (linkki)
vinkki...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm.,.,., Näytä viesti
Kannattaisi ehkä jatko-opiskella itselleen parempipalkkainen ammatti, ettei joka ikisessä viestissä tarvitsisi itkeä kuinka pienituloinen olet ja ihmetellä, miten ihmisillä on rahaa.

Niin... kaikilta se opiskelu ei suju, kansalaiskoulupohjalta ei paljoa revitä. Pitäisi ottaa todella itseään niskasta kiinni ja yrittää kehittää taitojaan tai sitten olla hiljaa ja valittamatta!
  Vastaa viestiin
06.05.10, 14:08   #25 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä vaan Näytä viesti
Minnekäs ne elatusavut hävisi? Entäs asuntotuki, alennettu verotus?Entäs etu pitää työpaikka vaikkei niin koulutusta, työtaitoa tai hyvää ammattia olisikaan? Siinä vähän miettimistä.
En ole saanut koskaan asumistukea ja verotukseni suuruuteen vaikuttaa asuntovelka ei se, että asun yksin lapseni kanssa. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin tuollaista p..kaa kirjoittaa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku