Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?

HUOMIO! Huoltokatko 15.9.2014 klo. 12.00 - 16.9. klo. 10.00
Päivitämme keskustelualustaa ja foorumi on päivityksen ajan lukutilassa.

Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
11.08.05, 18:37   #1 (linkki)
tietämätön
(Vierailija)

keliakiasta

nyt tarvitsisin apua teiltä,joilla on todettu keliakia ja olette jo muuttaneet ruokavalionne sen mukaiseksi.
itse epäilen vahvasti sairastavani ko.tautia ja haluan kokeilla nyt jonkin aikaa oma-aloitteisesti gluteenitonta ruokavaliota.

monessa paikassa olen huomannut mainittavan,että pakkausselosteiden kanssa on syytä olla tarkkana,sillä gluteenia voi olla yllättävissäkin paikossa,siispä...

voisitteko luetella minulle muutamia ihan arkisia ja tavallisia elintarvikkeita,joissa tätä ""myrkkyä"" on.
minulla ei siis ole käsitystäkään muusta kuin tietenkin taval. leivästä ja muista taval.leivonnaisista.

kiitoksia hirmuisen paljon ja jaksamisia teille kaikille muille kohtalontovereille!:)
  Vastaa viestiin
11.08.05, 19:30   #2 (linkki)
Teeppäs niin...
(Vierailija)

Re: keliakiasta

Kaikkein tärkeintä on mennä lääkäriin ennen mitään ""kokeiluja"". Sinulta otetaan sitten verikoe.
  Vastaa viestiin
11.08.05, 20:06   #3 (linkki)
Pikke
(Vierailija)

Jos sinulla on keliakia, kiellettyjä ovat ruis, ohra ja vehnä. Eli kaikki tuotteet joissa näitä on käytetty, ovat ""pannassa"". Makaronit, spagetit, useat einekset, jne. Tuoteselosteet täytyy jonkun aikaa lukea tarkkaan ennenkuin oppii tietämään mitkä ovat tästä lähtien kiellettyjen listalla. Mutta, kuten toinenkin kirjoittaja sanoi niin lääkärin kautta lähete verikokeeseen, sitä kautta saadaan ensin verestä tutkittua tietyt arvot jotka kertovat jo mahdollisesta keliakiasta. Jos arvot ovat koholla, saat eteenpäin lähetteen tähystykseen jolla keliakia sitten lopullisesti diagnosoidaan.
Omalla tyttärelläni todettiin keliakia heinäkuun alussa, joten opettelun tiellä ollaan. Tosin meille sairaus oli ennestään tuttu koska omilla sisaruksillani on keliakia, ei tarvitse ihan ""nollasta"" lähteä liikkeelle. Ja ruokavaliollahan tämä hoituu. Tarkkana saa olla ainakin aluksi ja ruokailut pitää suunnitella hieman tarkemmin etukäteen, mutta en tätä nyt niin kovin kummallisena asiana pidä. Eikä onneksi tyttärenikään! Niinkin voisi olla koska ikää 13v ja murrosikä vahvasti päällä...
  Vastaa viestiin
11.08.05, 20:49   #4 (linkki)
lääkäriin
(Vierailija)

Ja vielä sen verran, että omien kokeilujen takia elimistö saattaa mennä ""sekaisin"" ja keliakiatesteissä ei välttämättä näy keliakian olemassaolo. Tämä hankaloittaa keliakian hoitoa, jos kyseessä lopulta on keliakia. Eli kannattaa todellakin ensin käydä testeissä ennenkuin alkaa noudattamaan keliaakikon ruokavaliota.
  Vastaa viestiin
11.08.05, 21:22   #5 (linkki)
minäkin
(Vierailija)

Sanonpa minäkin tuon saman, mitä jotkut muutkin, että ehdottomasti ensin lääkäriin ja kokeisiin. Jos aloitat itse dieettikokeilun ja sinulla epäillään keliakiaa, joudut palaamaan takaisin tavalliseen ruokavalioon ja kärsimään entistä enemmän oireista. Ennen ei voida nähdä onko sinulla keliakia. Jos jäät itse tekemäsi diagnoosin varaan, sinulla ei ole mahdollisuutta saada KELA:n maksamaa ""ruokarahaa"". Niin että lääkäriin siitä eikä mitään omia kokeiluja. Ensin otetaan se verikoe ja jos siinä ilmenee jotain, otetaan ohutsuolinäyte.
  Vastaa viestiin
12.08.05, 08:35   #6 (linkki)
Mari
(Vierailija)

Samaa mieltä ""minäkin"" kanssa! Omista kokeiluista ei tule olemaan mitään hytötyä, lääkäriin verikokeeseen, niin pääsee kaikista helpoimmalla.
  Vastaa viestiin
12.08.05, 23:22   #7 (linkki)
Lissu
(Vierailija)

Samaa sanon kuin muut: ensin lääkäriin. Jos verikokeessa arvot eivät ole kuitenkaan koholla, ja lääkäri ei suostu sinua laittamaan lisätutkimuksiin, voi kokeilla gluteenitonta ruokavaliota.

Aina keliakia ei näy verikokeessa, kuten ei minulla, eikä lääkäri suostunut laittamaan lisätutkimuksiin silloin vuosia sitten. Niinpä aloin gluteenittoman ruokavalion omin päin ja vatsa on nykyisin täysin kunnossa. Olen kuitenkin monta kertaa kokeillut syödä gluteenipitoista ruokaa, joten oireista tiedän takuulla sairastavani keliakiaa. Lähisukulaisillani kolmella on keliakia.

Valitettavasti en kelan ruokarahaa saa, koska keliakiaa ei ole todettu virallisesti. Enää olisi mahdotonta saada vatsa niin huonoon kuntoon, että keliakia näkyisi tähystyksessä. Pitäisi varmaankin ainakin vuoden syödä gluteenipitoista ruokaa, ja sellaiseen rääkkiin en voisi kuvitellakaan lähteväni. Joten suosittelen sinuakin ehdottomasti menemään tutkimuksiin, ja vaatisin päästä lisätutkimuksiin, jos verikokeissa ei kuitenkaan näy mitään.

Jos alat kokeilun omin päin, tarkista aina kaikki tuoteselosteet, ettei niissä ole vehnää, ohraa tai ruista. Mm. jäätelössäkin voi olla vehnää, monissa karamelleissa, joissakin tuorejuustoissa ja ihan missä vaan, missä ei uskoisi vehnää (tai ohrakasta) olevankaan.

Tsemppiä! Jos paljastuu, että sinulla on keliakia, voin lohduttaa, että äkkiä siihen tottuu. Ainoastaan kyläpaikoissa voi olla vaikeaa, kannattaakin aina etukäteen kertoa, että sinulla on keliakia.

Täällä keskustelupalsta: http://www.keliakia.net/bbs/
  Vastaa viestiin
13.08.05, 17:53   #8 (linkki)
Marjaana
(Vierailija)

Aika paljon moni arvostaa diagnoosia ja ruokarahaa, minä sinuna yrittäisin mahdollisimman pian kokeilla gluteenitonta. Varaa se lääkäriaika mutta minusta ihan hyvin voit jo aloittaa kokeilun.

Vehnää tai muuta kiellettyä sisältävät mm.

- lakritsa
- tavalliset leivitykset (ks esim. pakastekalat, kanajalosteet)
- korppujauho (vuoassa paistettavissa leivonnaisissa joskus emäntä korvaa taikinassa kiellytyt muilla mutta epähuomiossa käyttää vuokaan korppujauhoa, kokemusta on)
- olut
  Vastaa viestiin
13.08.05, 21:55   #9 (linkki)
ap
(Vierailija)

kiitos kaikille vastauksensa antaneille!

tosiaan...
lääkärissä on jo kertaalleen käyty,erittäin huonoin tuloksin ja pettynein kokemuksin.mihinkään tutkimuksiin ei vaivauduttu laittamaan,määrättiin vain ripulilääkettä (saa myös ilman res.) josta kaiken lisäksi tulin entistäkin kipeämmäksi. :(

lääkäri oli oman paikkakunnan terveyskesk.lääk.,hyvin nuori ja huonosuominen sellainen.
yksityiseen minulla ei valitettavasti ole varaa ja tämä ko. sattuu olemaan ns.""omalääkäri"",joten hänen diagnooseihin on tyydyttävä.
seuraavan kerran olen menossa tapaamaan häntä ensi ma:na ja todella toivon hänen ymmärtävän kuinka kiusallinen ja jopa tuskainen oloni on.jos näin ei kuitenkaan käy,ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä oma-aloitteisesti gluteenittomaan ruokavalioon,vaikka kuka olisi mitä mieltä tahansa ja sanoisi mitä vaan, sillä en todellakaan jaksa enää tätä pahaa oloa ja ainaista väsymystä!
minua ei se 21 euron kuukausikorvaus niin paljoa lohduta,normaaliolo ja hyvä elämänlaatu sen sijaan merkitsee ja paljon!!
  Vastaa viestiin
13.08.05, 22:31   #10 (linkki)
minä
(Vierailija)

Eri asia tosiaan, jos lääkärissä on jo käyty eikä diagnoosia ole syystä tai toisesta tehty. Jos lääkäri ei osaa kertoa syytä oireisiin, on tietysti kannattavaa kokeilla vaikka eri ruokavaliomuutoksilla, mikä oireita aiheuttaa. Voisi tietysti vielä yrittää saada lääkärin määräämään jatkotutkimuksiin, jos kerran seuraava aika on noin pian. Jos vaatimalla vaatii, niin kyllä lääkärin pitäisi uskoa potilasta. Varmuuden vuoksi kannattaa vielä etsiä netistä mahdollisimman paljon tietoa keliakiasta esim. keliakialiiton sivuilta ja näin voi lääkärissä esittää faktoja asiasta. Varsinkaan nuoret, kokemattomat lääkärit eivät ole kuitenkaan aina ihan asiantuntevia ja vääriäkin diagnooseja tapahtuu (tietysti terveyskeskuksien kiireessä muutenkin).
  Vastaa viestiin

15.08.05, 09:07   #11 (linkki)
Mari
(Vierailija)

Tuli mieleeni, että voisiko kyseessä olla vilja-allergia? Sehän on eri asia kuin keliakia. Mutta ei tilanteessasi muu auta kuin vaatia lääkäriltä testeihin pääsyä.

Gluteenittomaan ruokavalioon siirtyminen tuntuu aluksi todella vaikealta, mutta kyllä se siitä sitten selkiytyy. Paljon pitää tietää ja muistaa, esim. lakritsia ei saa syödä, mutta lakritsiuutetta kylläkin. Paljon muitakin tällaisia kinkkisiä ja muistettavia asioita liittyy gluteenittomaan ruokavalioon. Ja pelkkä gluteenittoman ruuan syöminen ei riitä, vaan ruuan valmistuksessa täytyy olla myös hyvin tarkkana. Eri leikkuulaudat, leivänpaahdin jne. kuin muilla. Ja jos keität glut. makaroonia ja tavallista makaroonia, niin kaada sihvilään ensiksi omat makaroonisi ja sen jälkeen vasta tavalliset makaroonit, säästyt ylimääräiseltä tiskauskerralta. =) Kysy, jos jotain tulee mieleesi.
  Vastaa viestiin
19.08.05, 01:28   #12 (linkki)
No...
(Vierailija)

Jos olo ei kohene, niin lääkäriin vaan uudestaan. Ja uudestaan ja uudestaan, kunnes passittaa sut jatkotutkimuksiin. Älä luovuta, vaan vaadi hoitoa johon olet oikeutettu!!

Itsellä ei keliakiaa ole, mutta erään toisen ikävän vaivan takia juoksin terveyskeskuksessa ja aina diagnosoitiin pieleen. Ja vaikka väli tuntui siltä ettei enää jaksais mennä samalle omalääkärille valittamaan, niin meninpä kuitenkin. Lopulta hän myönsi ""tietämättömyytensä"" ja kirjoitti lähetteen erikoislääkärille ja johan selvisi! Tsemppiä! :-)
  Vastaa viestiin
22.08.05, 20:03   #13 (linkki)
Seppo
(Vierailija)

Hyviä vastauksia on tullutkin, en ihan kaikkia lukenut mutta lisään kuitenkin muutaman tuotteen. Perunalastuissa voi olla gluteenia, kannattaa katsoa tuoteselosteet tosi tarkkaan. Toinen tuote mikä ei aina tule mieleen on sinappi jossa voi olla gluteenia. Lihaliemikuutioissa on todella monessa gluteenia. Aina kun menen kylään otan omat eväät sillä minulla on lisäksi laktoosi vika tai jopa maitoallergia kun en siedä maitoa missään muodossa. Jos olisikin pelkkä keliakia niin ruokavalikoima lisääntyisi todella paljon. Jos menee kylään ei todellakaan voi olla varma mitä saa, kerran riisikakkujen päälle oli laitettu oivariinia vaikka he tiesivät etten saa syödä maitotuotteita ihmettelin mitä olin saanut kun mahaa alkoi kiertää. SIIS AINA OMAT EVÄÄT KYLÄÄN MENNESSÄ.
  Vastaa viestiin
23.08.05, 09:01   #14 (linkki)
kertoisitko
(Vierailija)

Kertoisitko missä lihaliemessä on gluteenia. Minä kun en ole huomannut. Tai olen käyttänyt vain Knorrin lihalientä.
  Vastaa viestiin
23.08.05, 22:24   #15 (linkki)
Seppo
(Vierailija)

Olet käyttänyt lihaliemikuutioita joita minäkin käytän. Se on laktoositon enkä löytänyt siitä gluteenia.
  Vastaa viestiin
25.08.05, 09:32   #16 (linkki)
mie
(Vierailija)

Niin, terveyskeskushan on yhtäkuin ARVAUSKESKUS. Ja niitä vääriä arvauksia tulee, mutta tutkimuskai on vaadittava nini kauan että selvyys tulee. Tämä ihan yleisesti sanottuna kaikista sairauksista.
  Vastaa viestiin
26.08.05, 01:10   #17 (linkki)
camelia2
(Vierailija)

Hei!
Pojallani oli vatsaoireita monta vuotta ja erinäisten tutkimusten jälkeen todettiin keliakia.
Hänellä oli onni päästä tunnetun keliakiatutkijan potilaaksi joka korosti sitä, ettei missään tapauksessa saa alkaa keliakiaruokavaliota, ennen kuin diaknoosi on vahvistettu.
Vatsaoireiden syyt voivat olla niin moninaiset.
Että vaadi edelleen, että lääkärisi lähettää sinut lisätutkimuksiin!!!
Ei kannata itse alkaa ruokavaliolle, kun ei tiedä, mikä on vaivan syy!
Siinä tekee vain itselleen haittaa.
Ja keliakialiitosta saa todella asiantuntevaa infoa,soita tai nettisivuilla.
Toivottavasti asiasi on edistynyt!
  Vastaa viestiin
27.08.05, 11:38   #18 (linkki)
re
(Vierailija)

Minäkin olen epäillyt keliakiaa hirmuisten ilmavaivojen takia. En ole kuitenkaan mennyt lääkäriin, sillä välttämällä tiettyjä ruokia olo on hyvä. Ihan sama mikä diagnoosi, kunhan elämä on mukavaa ja osaan valita ruokani.
  Vastaa viestiin
28.08.05, 11:32   #19 (linkki)
niinpä niin
(Vierailija)

Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Jos ei noudata todella tarkkaa gluteenitonta ruokavaliota (jos keliakia todetaan) on monenlaista haittaa. Tulehtunut suolisto aiheuttaa syöpävaaran ja osa tai loppujen lopuksi suuri osa ruoan vitamiineista ja hivenaineista jää imeytymättä. Tulee erilaisia tulehdusoireita koko elimistöön. Kaikkia ei osaa ajatellakaan keliakiasta johtuvaksi. Voi tulla lapsettomuutta jne.
Ei kannata itse räätälöidä ruokavaliotaan. jos ei tarkkaan tiedä mistä vaivat johtuvat. Keliakiassa paraneminen alkaa jo heti muutaman viikon kuluttua ruokavalion aloittamisesta, mutta suoliston tila voi olla vuodenkin dieetin jälkeen vielä tulehtunut tai ei parane koskaan entiselleen. Jos syö pienenkin määrän gluteiinipitoista ruokaa, menee puoli vuotta ennen kuin suolinukka taas paranee.
Eli kannattaa ottaa selvää mistä oireet johtuvat.
  Vastaa viestiin
28.08.05, 12:03   #20 (linkki)
pierettääkö?
(Vierailija)

Oletan, että nimimerkillä ""re"" ei edes ole keliakia, jos hän saa pieruvaivansa loppumaan vain välttämällä tiettyjä ruoka-aineita. Ilmavaivojahan aiheuttaa helposti mm. kaali, sipuli, omena, maitotuotteet jne.

Keliakiassa on muut oireet kuin pelkkä piereminen ;)
  Vastaa viestiin

29.08.05, 10:25   #21 (linkki)
Terttu
(Vierailija)

Tai ei oireita ollenkaan, ainoastaan suolinukan hukasta nähdään, että minulla on keliakia. Ja silti minun täytyy noudattaa gluteenitonta ruokavaliota vaikka oloni ei siitä miksikään muutu.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 09:21   #22 (linkki)
re
(Vierailija)

Ihme ja kumma, saan ilmavaivoja nimenomaan vehnästä, rukiista ja ohrasta. Mutta niitä on helppo välttää.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 11:24   #23 (linkki)
pierettääkö?
(Vierailija)

Sitten kuulostaa tutulta, eli nuo oireet (+ paaaaaljon muita) minullakin oli ennen keliakian toteamista ja gluteenittoman dieetin aloittamista.

Oli aika jännä ilmiö, että ennen keliakiaa minulla tutkittiin laktoosi-intoleranssi ja todettiin, että minulla on lähes täydellinen imeytymättömyys. Kun suoli rauhottui gluteenittomalla dieetillä, pystyn nykyään käyttämään lähes rajatta maitotuotteita, ei tarvitse olla edes hylaa. Samoin suoli kestää ärhentelemättä sipulit, omenat ja muut, joita en ennen voinut juurikaan syödä.

Eli asiassa oli hyvätkin puolensa: kun vähensin jotain ruokavaliostani (viljat), sain monta ruoka-ainetta tilalle.
  Vastaa viestiin
30.08.05, 13:49   #24 (linkki)
Mari
(Vierailija)

Monet keliaakikot saavat oireita myös laktoosista, mutta kun suolinukka paranee, niin monet alkavat kestämään ihan tavallisia maitotuotteita.
  Vastaa viestiin