| |  | | |
04.10.08, 16:34
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) | Maha kipeä
Hei!
Tässä oli mielenkiintoinen keskustelu. Kaipaisin tietoa lähinnä aikuisten vilja-allergiasta. Minulle on tehty keliakia- testi, sitä ei ole (koepala otettu). Kerran olen kokeillut vähähiilihydaattista dieettiä ja silloi oli loistava olo, eneginen ja ripuliton. Nyt on taas jatkuva ripuli ja ylävatsakivut. Ja Tavallinen ruokavalio. Olen käynyt todellakin sekä paksunsuolen- että mahalaukun tähystyksessä. Mahalaukun tähystänyt lääkäri käski laihduttaa. Työpaikkalääkäri suositteli psyykelääkettä, minulla kun on hänen mielestään stressivatsa. Pitä vielä maksaa tuollaisesta lääkäreitten huuhaasta. Mahatähystyksenkin maksin itse 500 ekeä. Nokkosrokosta olen kärsnyt neljättä vuotta. Sen olen saanut aisoihin homeopaatin avulla, lääkärit tarjosivat kortisoona ja lämmintä kättä sekä isot maksut.Vastatkaa vilja-allergiset aikuiset, pliis!
| |
| | |
25.10.08, 20:48
|
#27 (linkki)
| | (Vierailija) | Helikobakteeriko
Ystävättäreni luuli olevansa laktoosi-intolerantikko, kun maito teki vatsavaivoja. Vuosien perästä selvisi että hänellä oli helikobakteeri, ja se hoidettiin. Vatsan käymistila loppui ja kivut jäivät pois.
| |
| | |
07.07.11, 23:15
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) | Natriumlauryylisulfaatista Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmmmm Oletko sitä ennen kokeillut luomuviljaa? Tavallisessa on korrenvahvistajia, jotka tekee viljasta liian "puista" sulatettavaa.
Mahavaivat johtuu usein myös lääkkeistä, joissa on apuaineena natriumlauryylisulfaattia - kertoiko hän siitä?
Jos ei, miksi...: afta |
Hämmentävää, että lääkkeissä on natriumlauryylisulfaattia. Sitä käytetään vaahdotusaineena. Minä pysyn loitolla sitä sisältävistä hammastahnoista (lähes kaikki markettien hammastahnat), koska ne rikkovat suun limakalvot, mutta hiustenpesuaineissa natriumlauryylisulfaatti (englanniksi sodium dodecyl sulphate, sodium lauryl sulphate, SLS) ei haittaa.
| |
| | |
11.07.11, 10:59
|
#29 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on ruis-, ohra- ja kaura-allergia. Olen viljatilan tytär, ja meillä kasvaa kaikkia edellämainittuja. Allergiani pitäisi ilmetä sekä syödessä että koskettaessa. En siis voisi oleskellakaan kotonani.
En ole antanut periksi. Otan allergialääkettä JOS tulee oireita. Syön sitkeästi rieskaa ja ruisleipää. Siedätyshoitoahan tämä on. En kestäisi elää pelkällä vehnäleivällä.
Astmalääkkeet ja allergialääkkeet aina mukana. Kortisonipiikki myös.
Tari Haahtelan, Matti Hannukselan ym. kirja Allergia kannattaa lukea.
| |
| | |
14.07.11, 12:00
|
#30 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kälyni on allerginen vehnälle ja ohralle, puhdas ruis ja puhdas kaura käyvät. Hän saa kaupasta onneksi puhdasta ruisleipää, ja itse olen leiponut hänelle niistä luontaisesti gluteenittomista jauhoista, koska en luota siihen ettei gluteenittomassa jauhoseoksessa ole vehnän proteiinia.
Olen tehnyt perunajauhokakkua (Kultarannan pumpulikakku, tähän tulee voita eli pitänee kuitenkin odottaa että maitoallergia helpottaa), wilhelmiinapikkuleipiä (ei tarvitse muuta kun muotoilla taikinasta pötköt, paistaa ja leikata palasiksi kun on vielä pehmeää eli heti uunista otettua, voinee tehdä myös muusta kuin voista), macarons-pikkuleipiä (valkuaisia, sokeria, mantelijauhoa, sitruunamehua, ja väliin haluamaansa täytettä).
Täytekakkuja voi tehdä leipoen pohjat kääretorttupohjan ohjeella perunajauhosta ja kaakaosta tai ilman kaakaota.
| |
| | |
24.08.11, 13:22
|
#31 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ymmärsin ettei ollut kyse keliakiasta vaan vilja-allergiasta eli on allergia muutamalle viljalle. Vai? Älkää sekoittako noita kahta eri asiaa.
| |
| | |
24.08.11, 13:25
|
#32 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja akkunnA Hei!
Tässä oli mielenkiintoinen keskustelu. Kaipaisin tietoa lähinnä aikuisten vilja-allergiasta. Minulle on tehty keliakia- testi, sitä ei ole (koepala otettu). Kerran olen kokeillut vähähiilihydaattista dieettiä ja silloi oli loistava olo, eneginen ja ripuliton. Nyt on taas jatkuva ripuli ja ylävatsakivut. Ja Tavallinen ruokavalio. Olen käynyt todellakin sekä paksunsuolen- että mahalaukun tähystyksessä. Mahalaukun tähystänyt lääkäri käski laihduttaa. Työpaikkalääkäri suositteli psyykelääkettä, minulla kun on hänen mielestään stressivatsa. Pitä vielä maksaa tuollaisesta lääkäreitten huuhaasta. Mahatähystyksenkin maksin itse 500 ekeä. Nokkosrokosta olen kärsnyt neljättä vuotta. Sen olen saanut aisoihin homeopaatin avulla, lääkärit tarjosivat kortisoona ja lämmintä kättä sekä isot maksut.Vastatkaa vilja-allergiset aikuiset, pliis! |
Keliakia ja allergiat ovat eri asioita.
| |
| | |
24.08.11, 13:28
|
#33 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja gluteeniton laktritsa. Gluteeniton lakritsa on tosi hyvää. Ainakin aikuisen mielestä, kun ei ole pitkään aikaan saanut maistaa laktritsaa. Saa ainakin Prismoista. Ja onhan niitä karkkeja vaikka kuinka, pitää vain lukea tarkkaan tuoteseloste. Irtokarkeista löytyy hyvä valikoima. |
Karkeissa on vehnää vaikkei sitä tuoteselosteessa mainita. Kaikki Fazerin tuotteet ovat sellaisia, eivät sovi myöskään keliaakikolle. Eli turha luulla että akrkkeja voi syödä jos ei voi vapaasti nauttia vehnää. Vehnä on juuri se jota laitetaan karkkeihin ja suklaaseen.
| |
| | |
24.08.11, 13:30
|
#34 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Nanna Heippa! Kuinka paha allergia lapsella on? Siis tuleeko rankat oireet jo ihan pikkuisesta määrästä? Meillä 4v vilja-allergikko, maito saatiin juuri ruokavalioon. Hiphei! Siis, erillinen margariinirasia oltava,ettei veitsen mukana mene viljaa ja siirry lapselle.. Jos todella paha,vältä irtokarkkeja,niitä kun samoilla ottimilla otetaan,kuin sopimattomiakin. Marmeladit sopivat ainakin suurimmaksi osaksi. Meillä vielä pikkuinen poika,jonka herkkua puuha pete-karkki. Pienet hedelmäpastilli-rasiat usein käy. Katson aamulla noita meidän jauhokaappeja ja laitan lisää infoa. =D |
Ainakin Fazerin vihreissä kuulissa on vehnää. niin varmaan myös muissa eli vehnä on tavanomainen "lisä" marmeladeissa ja muissa makeisissa.
| |
| | |
04.05.12, 14:27
|
#35 (linkki)
| | (Vierailija) | Vilja-allergiako?
Minulla on 11vuotias poika joka on perus allerginen siitepölylle, eläimille ja muutamille vihanneksille ja hedelmille. myös Atooppinen iho ollut pienestä asti. Allergialääkkeet olleet käytössä melkein koko hänen ikänsä.
Nyt tänä vuonna ruvennut tulemaan oksennus/ripuli kohtaksia. Ensin tulee pahaolo, vatsa kipeäksi ja sitten saattaa oksentaa kerran tai kaks, seuraavan päivänä ripuloida pari kertaa ja sitten menee ohi. Viikkojen/kuukausien päästä sama toistuu. Joskus vain ripuloi ilman oksennusta.
Juttelin pari vanhemman kanssa kellä omakohtaista kokemuksia omien lapsien kanssa ja siinä rupesi sitten epäilyksen heräämään tuosta vilja-allegiasta.
Itselleni tämä asia on niin uusi että olin ihan ällikällä lyöty että miten pystyn seuraamaan tätä tilannetta ja miten yhtäkkiä saada lapseni syömään ihan toisin?
Koko ikänsä syönyt "normaalisti" kaikkea ja nyt pitäisi sit kieltää tuo ja tää ja toi..
Ruoka päiväkirjaa on ehdotettu ja tietty viljojen jättäminen.. mutta ymmärsin että kuitenkin kauraa voisi käyttää?
Miten kannattaisi aloittaa tälläisen asian selvittäminen?
| |
| | |
04.05.12, 17:50
|
#36 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti -83 Miten kannattaisi aloittaa tälläisen asian selvittäminen? |
Lekurille ja allergiatesteihin, mars mars. Selvittäkää todellinen tilanne ennen mitään omia kokeiluja.
| |
| | |
10.05.12, 19:56
|
#37 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja sanon näin Lekurille ja allergiatesteihin, mars mars. Selvittäkää todellinen tilanne ennen mitään omia kokeiluja. |
Lääkäriin on jo aika varattuna mutta vasta kuukauden päästä. Jos vaan pystyn välttämään nämä huono-olo kohtaukset jättämällä viljoja pois niin tottakai niin teen. Lääkäri tulee luulutavasti määräämään juuri niin myös. Kokeilemalla tietää.
| |
| | |
11.05.12, 12:24
|
#38 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Keinoemo Eli niin ihanaa kuin onkin vihdoin saada nauttia äitiydestä, vaikkakin lainalapsella, olen aivan hukassa lapsen vilja-allergian kanssa.
Tarvitsen hyviä reseptejä! Kaupan tuotteet maistuvat lähinnä sahanpuruille ja mielelläni leipoisin uudelle kauan odoteltulle perheenjäsenellemme jotain hyvää aamiaispöytään ja muitakin herkkuja.
Mitä nameja on tarjolla esimerkiksi?
Vihjeitä, pliiiis.
t. Epätoivoinen keinoemo | On siis kyse vilja-allergiasta, ei keliakiasta? Ovat eri asioita. Jos on allerginen kaikelle viljalle, ei silloin saa syödä mitään viljaa. Puhut kuitenkin leipomisesta, miksi? Et vissiin tiedä mitstä on kyse.
Karkeissa on vehnää yleisesti, Fazerin tuotteet ovat pahimpia.
| |
| | |
11.05.12, 12:25
|
#39 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti -83 Minulla on 11vuotias poika joka on perus allerginen siitepölylle, eläimille ja muutamille vihanneksille ja hedelmille. myös Atooppinen iho ollut pienestä asti. Allergialääkkeet olleet käytössä melkein koko hänen ikänsä.
Nyt tänä vuonna ruvennut tulemaan oksennus/ripuli kohtaksia. Ensin tulee pahaolo, vatsa kipeäksi ja sitten saattaa oksentaa kerran tai kaks, seuraavan päivänä ripuloida pari kertaa ja sitten menee ohi. Viikkojen/kuukausien päästä sama toistuu. Joskus vain ripuloi ilman oksennusta.
Juttelin pari vanhemman kanssa kellä omakohtaista kokemuksia omien lapsien kanssa ja siinä rupesi sitten epäilyksen heräämään tuosta vilja-allegiasta.
Itselleni tämä asia on niin uusi että olin ihan ällikällä lyöty että miten pystyn seuraamaan tätä tilannetta ja miten yhtäkkiä saada lapseni syömään ihan toisin?
Koko ikänsä syönyt "normaalisti" kaikkea ja nyt pitäisi sit kieltää tuo ja tää ja toi..
Ruoka päiväkirjaa on ehdotettu ja tietty viljojen jättäminen.. mutta ymmärsin että kuitenkin kauraa voisi käyttää?
Miten kannattaisi aloittaa tälläisen asian selvittäminen? | ja heti, eihän asia nyt elleissä selviä.
| |
| | | | |