| |  | | |
23.09.05, 16:09
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | AUTTAKAA PLEASE JOKU PIAN!!
Olin ravintolassa ystävieni kanssa syömässä ja tilasin itselleni annoksen, jonka luonnollisesti pyysin gluteenittomana. Vielä annoksen saapuessa pöytään varmistin, että onhan tämä varmasti gluteeniton. Sanottiin että on. Innolla ja hyvällä ruokahalulla haukkasin ensimmäisen palan, ja siinä vaiheessa tarjoilija ryntää pöytään huutaen että älä vain syö sitä, se ei olekaan gluteenitonta. Myöhäistä, nielaistu mikä nielaistu. Olin niin vihainen etten meinannut saada sanaa suustani. Tajoilija tökötti vieressä naama punaisena ja pyyteli anteeksi. Totesin että Eipä se anteeksipyytely nyt mitään enää auta kun kolmen vuoden työ on valunut hukkaan. Saatana mitä ""palvelua"", en voi muuta sanoa. Voin muuten kertoa että ko. ravintola on uusi Leppävaaran ostoskekskuksessa Sellossa sijaitseva Chico´s.
Nyt on sitten päivä pilalla ja pelottaa. Kertokaa rakkaat Ellit onko teillä vastaavia kokemuksia, ja lähteekö nyt henki vai mitä.....? Pelottaa......
| |
| | |
23.09.05, 19:20
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: AUTTAKAA PLEASE JOKU PIAN!!
Tämä on provo, eikö vain olekin?
Tottakai suunnilleen jokaiselle keliaakikolle käy joskus työtapaturma ja vahingossa syö jotain gluteenipitoista.
Itselleni on niin käynyt 15 vuoden sairausaikana useammankin kerran ja tässä istun ja naputtelen koneellani hyvin, hyvin hengissä.
Mutta toivottavasti tämä hysteerikko oli mielikuvitusolento, ei oikea keliaakikko.
| |
| | |
24.09.05, 09:36
|
#3 (linkki)
Provohan tuon on oltava.
Ja siksi toisekseen Chico's:n ruokalistoihin on muistaakseni merkitty annokset, jotka ovat gluteenittomia. En minä ainakaan erikseen enää kysele annoksista vaan luotan ruokalistan merkintöihin.
| |
| | |
25.09.05, 15:04
|
#4 (linkki)
Tottakai pitää kysellä, sillä yleensä merkitään että mahdollisuus saada gluteenittomana pyydettäessä, hei haloo herätkää | |
| | |
25.09.05, 16:47
|
#5 (linkki)
Niin, tietenkin pitää toimia sen mukaan mitä ilmoittavat ravintolassa ruokalistassa. Monissa ruokalistoissa on merkitty ne annokset, mitkä ovat gluteenittomia ja joskus on näitä ""valmistetaan pyydettäessä gluteenittomana"". Mutta ""G"":n selitys lukee kyllä siellä ruokalistassa, että mitä sillä tarkoitetaan. Ei sen puoleen, yhdessä ravintolassa G:llä oli merkitty sellaiset annokset, jotka sisältävät gluteenia. Mutta tämä selitys löytyi myöskin ruokalistasta.
Että hei haloo vaan sullekin... | |
| | |
25.09.05, 18:45
|
#6 (linkki)
kovasti asiallisista vastauksista. Luulin tämän olevan paikka jossa voi kysyä neuvoa ja saada kenties sellaisia. Ilmeisesti näin ei ole. Sen sijaan sain vastaukseksi vittuilua.
Olen vasta hetken aikaa sitten saanut tietää keliakiastani, joten luonnollisesti asiat ovat vielä vähän opettelussa. Siksi ko. tilanne pelästytti. Ja jos olisitte viitsineet lukea tekstin kunnolla (ilmeisesti jotkut kuvittelevat olevansa kaikkitietäviä, vaikka eivät hallitse edes lukutaitoa....). Annoksessa siis EI LUKENUT että se on gluteeniton, vaan kysyin onko sitä mahdollista saada sellaisena. Sanottiin että tottakai. Pointtini olikin, että jos minulle luvataan annoksen olevan ""turvallinen"", odotan myös voivani siihen luottaa. Kirjoituksistanne sai nyt sellaisen kuvan, että koska tarjoilija mokasi eikä annos ollutkaan gluteeniton (tarjoilijan monista vakuutteluista huolimatta) syy olikin siis minun!!!???? Onpa todella loogista.....
No, opinpahan tästä ainakin se, etten enää IKINÄ käänny tämän palstan puoleen mikäli haluan asiallisia kommentteja keskustelua. Toivotan Marille ja muille oikein paskamaista syksyn jatkoa.
| |
| | |
26.09.05, 08:47
|
#7 (linkki)
No, no, rauhoitupa nyt. Siis vastaan vielä kerran: ei ole mikään katastrofi tai hengenvaarallinen tilanne, jos vahingossa syöt jotain (yhden haukkapalan verran), missä on gluteenia. Et kuole etkä edes menetä elämästäsi yhtään, saati sitten että kaikki ponnistelusi oikean ruokavalion suhteen menee pilalle. Oletan, että niin käy kaikille joskus.
Voit saada vatsakipusi ja ripulisi ohimenevästi takaisin, mutta nyt vaan jatkat gluteenitonta ruokavaliotasi ja unohdat tuon tapauksen. Virheitä sattuu niin meille keliaakikoille kuin tarjoilijoillekin.
Ja käsi sydämellä: luulin ihan oikeasti, että alkuperäinen viesti oli provo, jos niin ei ollutt niin relax, alkuperäinen. Ei hätää, et kuole.
| |
| | |
26.09.05, 09:01
|
#8 (linkki)
Mikäli asia noin on, pyydän anteeksi hermostumistani. Jos mua joku ottaa päähän niin se, että oletetaan heti provoilijaksi tai muuten vain hysteeriseksi jos jotakin kysyy. Siksi voimakas reaktioni. Ja tilanne todella säikäytti minut. Etenkin kun juuri jostakin luin, että yhdenkin vääränlaisen suupalan syöminen vetää hukkaan vuosien työn. Ilmeisesti näin ei siis kuitenkaan ihan ole. Onneksi.
Osaan siis jatkossa ottaa rauhallisemmin. Ja tällä kertaa kiitos oikeasti asiallisesta vastauksestasi potilas x. | |
| | |
26.09.05, 10:01
|
#9 (linkki)
Ei minunkaan kyllä ollut tarkoitus olla sinulle mitenkään ilkeä! Vastaukseni oli tarkoitettu ""huip"" nimimerkille, ei varsinaisesti sinulle.
Ja kyllä minäkin olin ihan varma, että alkuperäinen kysymys oli provo, kysymys vaan vaikutti ihan siltä. Mutta pahoittelen väärinkäsitystä.
Ei se nyt mikään noin suuri katastrofi kuitenkaan ole, jos joskus sattuu jotain ""väärää"" syömään. Muistaakseni ravitsemusterapeuttini sanoi, että jos on syönyt gluteenia, niin suolenvaurio korjaantuisi yleensä kolmessa kuukaudessa. Riippunee kuitenkin syödyn gluteenin määrästä. Olethan käynyt ravitsemusterapeutilla?
Itselläni on se tilanne, että en oirehdi gluteenista mitenkään, eli en pysty sanomaan, että kuinka usein olen syönyt vahigossa gluteenia vai olenko koskaan (kaksi kertaa tiedän varmuudella, että olen syönyt ihan gluteenia vahingossa). Tosin vuoden ruokavalion jälkeen verestä otettu keliakia-arvo oli laskenut täysin normaaliksi, joten pahempia lipsumisia tuskin on ollut.
Mutta kiitoksia alkuperäiselle IHANASTA syksyn toivotuksesta!
| |
| | |
26.09.05, 12:15
|
#10 (linkki)
Mikä mulla meni ohi... Ekassa viestissä kerrot, että: ""...Eipä se anteeksipyytely nyt mitään enää auta kun kolmen vuoden työ on valunut hukkaan..."" ja vähän myöhemmin: ""...Olen vasta hetken aikaa sitten saanut tietää keliakiastani..."" Saattaa tosiaan olla ymmärtämättömyttäni, mutta musta 3 vuotta on kyllä ihan kohtuullinen aika ottaa selvää keliakiasta...
| |
| | |
26.09.05, 15:51
|
#11 (linkki)
Minulle kävi samoin Helsingin Sokoksen S-marketissa jokunen viikko sitten. Ostin savustettua lohta joka oli fileoitu ja varmistelin että onhan gluteenitonta, ja myyjä vakuutteli että kyllä on, eihän savustettuun kalaan käytetä viljatuotteita.
Sitten kun aloin syömään kalaa huomasin että toinen puoli oli korppujauhotettu, ehdin pari suullista syömään. Että ei voi luottaa myyjien sanaan 100%:sti.
Vein kalan takaisin ja selityksenä sain että tuote on uutuus eikä myyjät tienneet. Pidetäänkö asiakkaita tavallaan koekaniineina. Kyllä Helsingin keskustan suurimpiin liikkeisiin kuuluvan ruokatavakaupan myyjien pitäisi olla vähän tuotetietoisempia. Jos 2-3 kertaa vuodessa syö tietämättään gluteenipitoista ruokaa sillä alkaa jo pitkällä aikavälillä olemaan terveysvaikutuksia. Toisilla elimistö reagoi herkemmin kuin toisilla.
| |
| | |
27.09.05, 09:18
|
#12 (linkki)
Et ole tyhmä, ihan hyvä huomio. Se kolme vuotta oli liioittelua koska olin siinä tilanteessa niin vihainen. Vuosi on lähempänä oikeaa.
| |
| | |
27.09.05, 11:24
|
#13 (linkki)
Haluan vielä korostaa, että tarkoituksenani ei ollut mitenkään vinoilla. Itselläni ei keliakiaa ole, mutta eräällä ystävälläni on jatkuvasti ongelmia saman asian kanssa kuin sinulla. Eli ammattilaisetkaan eivät tiedä tarpeeksi keliakiasta, ja ystäväni syö ties mitä ravintoloissa. Toivotaan teidän kaikkien puolesta, että asia saataisiin kuntoon.
| |
| | |
01.10.05, 21:34
|
#14 (linkki)
Yhdenkään ravintolan ei saisi tehdä tuollaista mokaa!
Asiakas maksaa ruuasta kalliin hinnan ja sitten vielä menee terveys.
Pitäisikö Keliakialiitolle ehdottaa että teksivät eräänlaisen ""mustan listan"" niistä ravintoloista Suomessa, joissa on työtapaturma tapahtunut.
Ei ole todellakaan mikään ""oho hups vaan vahinko""!
| |
| | |
04.10.05, 14:37
|
#15 (linkki)
No tuo oli taattu provo. Et varmaan edes elä enää!!
| |
| | |
04.10.05, 14:38
|
#16 (linkki)
Mikäli listalla on merkki gluteeniton, se myös on sitä.
| |
| | |
04.10.05, 14:39
|
#17 (linkki)
Olet outo tapaus, mene itseesi. Äläkä käytä tuota rumaa kieltä, vaikka se nyt kertoo sinusta aika paljon. Olet hölmö!
| |
| | |
04.10.05, 14:40
|
#18 (linkki)
Nyt olet kyllä täysin hysteerikko, rauhoitu. Yhdestä suupalasta ei mene vuosien työ hukkaan, sanoohan sen järkikin.
| |
| | |
04.10.05, 14:41
|
#19 (linkki)
Ei ole tehnytkään, aloittaja vouhkaa sekopäissään! Se ei ole osannut lukea RUOKALISTAA tai ei ole käynyt koko paikassa.
| |
| | |
04.10.05, 14:42
|
#20 (linkki)
ja kaikki muukin oli valhetta kun olit niiiin vihainen! Eli minä minä MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ!!
| |
| | |
04.10.05, 14:44
|
#21 (linkki)
No Sokoksen S.market ei ole mikään tasokas kauppa, katsopa vaikka niitä asiakkaita joita siellä käy. Myyjällä ei ole tietämystä tuonkaltaisista asioista, se vaatisi jo vähän kolutustakin.
| |
| | |
11.10.05, 00:38
|
#22 (linkki)
Väärinkäsityksiä syntyy silti. Olen ravintolassa töissä ja keliaakikon tytär, joten olen seurannut asiaa sekä asiakkaan että henkilökunnan näkökulmasta. Useimmiten ravintoloissa annokset VOIDAAN VALMISTAA GLUTEENITTOMANA, ja listan merkintä tarkoittaa juuri tätä. Vaikka toisinaan asiaa ei ole ilmaistu näin, vaan symbolin kohdalla lukee ykskantaan gluteeniton.
Eli kannattaa aina varmistaa.
Jos alkuperäinen viesti ei ollut provo, niin ei voi kuin todeta että valitettava tapaus, liekö tarjoilija unohtanut tilata gluteenittomana vai onkohan keittiössä ollut uusia tunareita jotka ovat tyrineet annoksen. Niin tai näin, niin ei siihen kuole, vaikka vatsa voikin protestoida.
| |
| | |
11.10.05, 00:45
|
#23 (linkki)
...pisti silmään, vaikka vähän asian vierestä meneekin: sanoit että ""tarjoilija mokasi"". Kuule, se on voinut olla kokkikin joka mokasi, pitäisin tätä jopa todennäköisempänä. Kokki kun vaan ei itse tule pahoittelemaan, se on aina tarjoilija joka saa tällaisissa tapauksissa paskan niskaansa. Itse tarjoiljan työtä tekevänä tuo automaattinen oletus, että tarjoilija on aina mokannut, pistää vihaksi.
| |
| | |
11.10.05, 13:06
|
#24 (linkki)
Kyllä taitaa useimmiten lukea ravintoloiden ruokalistoissa, että G=gluteeniton. Silloinhan ne G:llä merkityt ruuat ovat gluteenittomia, eikä tarvitse erikseen pyytää omaa annostaan gluteenittomina.
Eri asia sitten on, jos lukee esim. että G=voidaan pyydettäessä valmistaa gluteenittomana. Silloin pitää tajuta pyytää.
| |
| | |
25.10.05, 15:14
|
#25 (linkki)
Kyllä jos lukee G se ON gluteeniton ei sitä erikseen tarvi enää pyytää. Ainakin niissä ravintoloissa joissa käyn on tällä tapaa.
| |
| | | | |