Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
09.11.05, 22:09   #1 (linkki)
sammas yäk
(Vierailija)

Sammas ja maitotuotteet

Hei kaikille, tämä on ensimmäinen kerta kun eksyn tälle palstalle mutta arvelen että täällä löytyy asiantuntemusta.

Minua on vaivannut pitkään sammas, en usko, että kyse on hiiivasyndroomasta, muita vaivoja ei juurikaan ole. Tiedän sitruunat ja hammasharjalla harjaukset. Kieli kipeytyy moisesta.

Ajattelen että kyse on ruokavaliosta. Olen kasvissyöjä, mutta jätin nyt maidot kokonaan pois testatakseni onko vaikutusta sammakseen. Pari päivää on mennyt ja näyttää sammas vähenevän kuin itsekseen. Onko muilla kokemusta. Jos jätän maidot pois (sammas on todella paha, paksu peite joka lemuaa ja olen kärsinyt tästä kroonisesti jo puoli vuotta eli pakko jotain tehdä) kokonaan ruokavaliosta, mistä saan maidosta saatavat ravintoaineet? Juustoa olen vielä syönyt, mutta pelkän maidon jätin pois. Harmi koska rakastan maitotuotteita, mutta sammas on kauhea vaiva, josta todella kärsin.

Kiitos neuvoistanne.
  Vastaa viestiin
10.11.05, 10:18   #2 (linkki)
Sammas
(Vierailija)

Re: Sammas ja maitotuotteet

Sammas on vauvojen taututi, johon auttaa sokeriton puolukkasurvos tai puolukkamehu. Sokeritonta puolukkamehua omalle vauvalleni juotin ruiskulla, kun sammas vaivasi.
  Vastaa viestiin
10.11.05, 10:46   #3 (linkki)
katsika
(Vierailija)

Lehtikaalista saat paljon hyvin imeytyvää kalsiumia. Lehtikaalia olen ostanut erityiskaupoista ainakin kuivattuna silppuna ja hapatettuna - yksi terveellisimmistä kaaleista varmastikin. Tuoretta jos löydän, laitan pakasteeseen ja muserran jäätyneenä sitä keittoaineksiin. Misotahna keittoon lisättynä edesauttaa mineraalien imeytymistä. Ruusunmarjassakin taitaa olla kalsiumia runsaasti. Et kai vaan ole paimentolaisten sukua, kun maitoa rakastat:-) En kyllä juo maitoa, mutta luulen, että suuni pysyy kunnossa lähinnä runsaan teenlitkimiseni ansiosta. Hampaat ovat kyllä sitten aina kauhean näköiset teen tanniinien jäljiltä. Juustoja jonkin verran syön mausteen tapaan sekä jukurttia kastikkeena. Koitan suosia muita kuin lehmänmaidosta valmistettuja maitotuotteita sekä maun että sulavuuden takia. Kuttujukurtti esimerkiksi on mielestäni hämmästyttävän hyvää harvinaista herkkua.
  Vastaa viestiin
10.11.05, 11:20   #4 (linkki)
ap
(Vierailija)

Puolukat, karpalot kokeiltu. Ei auta.

En ole vauva. :)
  Vastaa viestiin
10.11.05, 11:23   #5 (linkki)
ap
(Vierailija)

Kiitos neuvoista.

Juon itse vihreää teetä sisältäviä yrttiteelajitelmia JOKAISEN aterian jälkeen. Ei auta minulla. Siis kaikki mitä suuhuni pistän on jo kokeiltu. Nyt täytyy katsoa mitä EN pistä suuhuni. :) Auttaa vähäsen. Juon appelsiinimehua maidon sijaan. Vähän outoa makunsa puolesta, mutta sammas on vähentynyt.

Paimentolaisten sukua, hahahah. Vatsahapponi ovat aika voimakkaat, hapanmaitotuotteet ovat olleet lapsesta lähtien herkkuani. Mutta sammas on ikävä, mieluummin ilman rakastamaani maitoa kuin ikävä lemuava sammas kielessä.
  Vastaa viestiin
10.11.05, 15:05   #6 (linkki)
muori
(Vierailija)

Hae apteekista suu Bepanthen 100mg johan lähtee
  Vastaa viestiin
20.11.05, 23:53   #7 (linkki)
tt
(Vierailija)

Dental pH suuvettä ja kielilasta apteekista. Hammasharjalla ei oikein sammas lähde.
  Vastaa viestiin
21.11.05, 11:16   #8 (linkki)
iida
(Vierailija)

sammasta ( suun hiivasienitulehdus ) voi esiintyä vauvasta vaariin , siis ei ole vain vauvojen vaiva.
siihen löytyy lääkettä ( vatii reseptin ) jos kotikonstit ei auta.
vaiva on yleinen, kiusallinen ja suu on kipeä, mutta vaaraton.
  Vastaa viestiin
17.12.05, 16:00   #9 (linkki)
ap
(Vierailija)

Kerron nyt kuulumisia.

Jätin maitotuoteet pois. Syön kalkkitabletteja.

Sammas hieman rauhoittunut. Lääkekuuriin tarvitsee reseptin eikä lääkärinaikoja saa pariin kuukauteen. :/

Greipinsiemenuutetta alkanut ottamaan, kuuriluonteisesti sekä maitohappobakteereita. Tuntuu että auttanut vähän. Suuni ei ole kipeä, kivun kokeminen muutenkin on puutteellinen, joten en tiedä. Kiitos!
  Vastaa viestiin
18.12.05, 11:34   #10 (linkki)
katsika
(Vierailija)

Meikäläiseen iski oikein maitotuotteiden himo, kun olen niin pitkään ne itseltäni kieltänyt kirkastettua voita lukuunottamatta. Vahva kahvi vuohenmaidon kera on kyllä vastaavaan soijakahviin verrattuna herkkua. Kaurakahvi kyllä kilpailee, mutta siitä tuntuu tulevan kaasuvaivoja. Maitotuotteista tulee sitten nenä tukkoiseksi ja aamuyöstä täytyy käydä nappaamassa kallista aminohappoa hengityksen sujumisen edistämiseksi - aika hoopoa kait mutta tuleepahan syötyä, kun maistuu paremmalta juustojen kera.
Jotain kettoa meikäläisen kielen päälläkin on. Hiivaisuudet ovat ehkäpä vähentyneet tryptofaanikokeilujen myötä.
Kerroit olevasi kasvissyöjä, syötkö paljon perunaa tai pakastevihanneksia? Nehän voivat aiheuttaa pahaa hajua hengitykseen. Mulla hengitys rupeaa haiskahtamaan, jos syön runsaasti eläinproteiinia ja sitten sen kanssa vielä maapähkinöitä tai manteleita. Olen koettanut kompensoida juomalla mustaseljamehua ja aina kun syön fetaa myöskin täytyy syödä saksanpähkinöitä. Appelsiinimehu lienee myös pahaa suun hajua aiheuttava juoma useille. Greipinsiemenuutteen kera sopii muuten yllättäen greippimehu. Verigreippimehussa on lisäksi samaa antioksidanttia kuin useille hankalissa tomaateissa. Puhdasta verigreippimehua saa ainakin Stockmannilta ja tietysti itse puristamalla. Terveysvaikutukset saa maksimoitua syömällä mehun kera jotakin terveellistä öljyä.
  Vastaa viestiin
27.01.10, 23:43   #11 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2010
...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sammas yäk Näytä viesti
Hei kaikille, tämä on ensimmäinen kerta kun eksyn tälle palstalle mutta arvelen että täällä löytyy asiantuntemusta.

Minua on vaivannut pitkään sammas, en usko, että kyse on hiiivasyndroomasta, muita vaivoja ei juurikaan ole. Tiedän sitruunat ja hammasharjalla harjaukset. Kieli kipeytyy moisesta.

Ajattelen että kyse on ruokavaliosta. Olen kasvissyöjä, mutta jätin nyt maidot kokonaan pois testatakseni onko vaikutusta sammakseen. Pari päivää on mennyt ja näyttää sammas vähenevän kuin itsekseen. Onko muilla kokemusta. Jos jätän maidot pois (sammas on todella paha, paksu peite joka lemuaa ja olen kärsinyt tästä kroonisesti jo puoli vuotta eli pakko jotain tehdä) kokonaan ruokavaliosta, mistä saan maidosta saatavat ravintoaineet? Juustoa olen vielä syönyt, mutta pelkän maidon jätin pois. Harmi koska rakastan maitotuotteita, mutta sammas on kauhea vaiva, josta todella kärsin.

Kiitos neuvoistanne.
..............

Viimeinen muokkaaja spicedcrap; 30.06.10 16:35.
  Vastaa viestiin