Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
26.04.08, 10:36   #126 (linkki)
Tuli vaan mieleen
(Vierailija)

Auttaisiko suolihuuhtelu ärtyneeseen paksusuoleen? Siis ainakin väliaikaisesti?
  Vastaa viestiin
12.05.08, 22:19   #127 (linkki)
pxy
(Vierailija)

Paistettu sipuli ei sovi?

Laita pilkottu sipuli öjyn tai jonkun muun rasvan (oivariini)kanssa mikroon, ehkä n. 1min.
tehosta riippuen.
Ei ainakaan ärsytä minun vatsaani. Tykkään sipulista, laitan sitä tällä tavalla valmistettuna esim. pitsaan.
Kannattaa kokeilla.
  Vastaa viestiin
28.05.08, 11:51   #128 (linkki)
ths
(Vierailija)

Takaisin lääkärille

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miisukka122
"Lisä" oireina (näitä lääkäri ei ottanut kuuleviin korviinkaan) myös suun aftat (tosin nyt on sellainen vesikellomainen iso rakkula joka ei ole kipeä) ja hammaskiilteen häviäminen. Tein itse apteekin keliakiatestin joka näytti negatiivista, joten keliakiaa ei tämä ilmeisesti ole.
Kuulostaa aika epäpätevältä lääkäriltä. Aftat ja kiillevauriot ovat yleisiä keliakian oireita. Se apteekin testi ei ole 100-prosenttisen varma. Voi näyttää negatiivista, vaikka olisi keliakia. Kaikilla kun se ei näy vasta-ainetesteissä.

Joka tapauksessa ärtyneen suolen toteamiseen ei riitä pari kysymystä ja vähän painelua. Mene toiselle lääkärille ja vaadi asian tutkimista.
  Vastaa viestiin
26.06.08, 15:59   #129 (linkki)
Kärsivä
(Vierailija)

Kuulostaapa tutulta...

Kuulostaa hyvinkin tutulta kaikki nuo vatsaoireet turvotuksineen, kipuineen ja kuolettavan hajuisine ilmavaivoineen. On kyllä ihan hirvittävän paha olla, lääkärille aiemmin asiasta sanoin, mutta tämä vain tuumasi että "siellä on ilmaa". Jep jep..aika hyvin päätelty...>=(
Kumma kun minkäänlaista apua ei ole saanut, vaikka vaivojen kanssa on ihan hirveä elää. Kouristukset on usein niin kivuliaita, jopa niin että taju on lähteä. Nykyään ei pysty syömään mitään ilman oireita, joten vaikea erottaa mikä sopii vatsalle ja mikä ei.
Pohjalta löytyy laktoosi-intoleranssi, diabetes ja keliakia + lukemattomat ruoka-aineallergiat, niin näiden myötä tuo ruokataulukko on omalla kohdalla jo melko tiivis. Siitä kun tiputetaan pois ne ruoka-aineet, jotka pahentavat näitä suolioireita, ei jäljelle jää hirveästi mitä syödä. Pitäis vissiin hommata tippa... =/
Auttaisiko lääkkeiden ym. valmisteiden käyttäminen jollain tapaa, mene ja tiedä. Toisaalta tuntuu että tekisi mitä tahansa päästäkseen näistä vaivoista eroon, toisaalta taas ei haluaisi popsia lukemattomia lääkkeitä lopun ikäänsä... Käyhän ne kapselit tietty ruoastakin.. Pitänee kokeilla.

Vastaa viestiin
26.06.08, 16:09   #130 (linkki)
tervetuloa!
(Vierailija)

Aftat voivat olla myös suolistossa ja niitä aiheuttaa natriumlauryylisulfaatti - siis myös suolistoon tulee helposti niitä. Silloin luonnollisesti se ei kestä samalla tavalla edes kuitua ja vaatii ylimääräistä rasvaa, esimerkiksi oikeaa voita tai pellavansiemenöljyä, ei yhtäänhiivatuotteita eikä liikaa hiilareita - ne kun vain lisäävät tulehdusta:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1202149191
  Vastaa viestiin
07.07.08, 15:33   #131 (linkki)
Vessapeikko
(Vierailija)

Ikävä vaiva

Minulla ainakin vähähiilihydraattinen ruokavalio auttoi hieman asiaan. Diagnoosia ei ole tehty, mutta olen itse vahvasti ärtyneen suolen oireyhtymän kannalla, koska olen systemaattisesti jättänyt pois ruokavaliosta milloin viljat, milloin maitotuotteet jne. ja silti en ole löytänyt selkeää vastausta ongelmaan.
Vatsa toimii normaalisti ehkä kerran viikossa, muuten on ripulia tai löysää ulostetta koko ajan ja joudun käymään vessassa monta kertaa päivässä..
Inhottava vaiva, joka vaikuttaa sosiaaliseen elämään 24/7.
Kuitulisää en ole vielä kokeillut, toivottavasti se auttaa.
Pahimpia ovat selkeästi viljat, lisäaineet, kahvi, alkoholi (varsinkin kirkas viina), tulisesti maustetut ruuat jne..
Jokapäiväinen rasvainen paistettu ruoka ei minulla lisää oireita, syön myös paljon punaista lihaa.
Maitotuotteista en ole vielä ihan varma kun niitä harvoin syön, ilmeisesti esim. kerma pitää poistaa ruokavaliosta. Hapatetut maitotuotteet on ok.
  Vastaa viestiin
08.07.08, 09:55   #132 (linkki)
Liinus
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vessapeikko
Minulla ainakin vähähiilihydraattinen ruokavalio auttoi hieman asiaan. Diagnoosia ei ole tehty, mutta olen itse vahvasti ärtyneen suolen oireyhtymän kannalla, koska olen systemaattisesti jättänyt pois ruokavaliosta milloin viljat, milloin maitotuotteet jne. ja silti en ole löytänyt selkeää vastausta ongelmaan.
Vatsa toimii normaalisti ehkä kerran viikossa, muuten on ripulia tai löysää ulostetta koko ajan ja joudun käymään vessassa monta kertaa päivässä..
Inhottava vaiva, joka vaikuttaa sosiaaliseen elämään 24/7.
Kuitulisää en ole vielä kokeillut, toivottavasti se auttaa.
Pahimpia ovat selkeästi viljat, lisäaineet, kahvi, alkoholi (varsinkin kirkas viina), tulisesti maustetut ruuat jne..
Jokapäiväinen rasvainen paistettu ruoka ei minulla lisää oireita, syön myös paljon punaista lihaa.
Maitotuotteista en ole vielä ihan varma kun niitä harvoin syön, ilmeisesti esim. kerma pitää poistaa ruokavaliosta. Hapatetut maitotuotteet on ok.
Kokeile Liinus rakeita (apteekista saa, sininen purkki).
  Vastaa viestiin
09.07.08, 23:40   #133 (linkki)
ärtyy vähemmästäkin...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vessapeikko
Minulla ainakin vähähiilihydraattinen ruokavalio auttoi hieman asiaan. ilmeisesti esim. kerma pitää poistaa ruokavaliosta.
Katso, ettei siinä kermassa ole YHTÄÄN karrageenia E407 ja kerro, vaikuttiko. Lue tuolta miksi sitä ei kannata käyttää:
http://www.ehponline.org/members/2001/109p983-994tobacman/tobacman-full.html#conc

Ja guartuotteissa sallitaan dikosiinia, vaikka se on hirvittävää myrkkyä:-(

Vastaa viestiin
14.07.08, 17:33   #134 (linkki)
turvallisuusvirasto sallii???
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ärtyy vähemmästäkin...
guartuotteissa sallitaan dikosiinia, vaikka se on hirvittävää myrkkyä:-(
Sori, dioksiini oli kyseessä ja taulukosta näet, kuinka paljon sallitaan, vaikka se on hirvittävä ympäristömyrkky:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaineet/guarkumi/

Vastaa viestiin
27.10.08, 15:18   #135 (linkki)
ettänäin
(Vierailija)

Mulla kans vastaavia oireita: vatta kokoajan sekasin, ilmavaivoja jne. joskus saattaa olla päiviä jollon toimii normaalisti mut sit taas oireet palaa. Laktoosi-intoleranssista ei ole kyse, eikä keliakiasta ku molemmat on testattu. Täytynee siis alkaa miettimään mitä suuhun pistää..ei kai tässä muukaan auta.
  Vastaa viestiin
28.10.08, 17:12   #136 (linkki)
ettänäin
(Vierailija)

niin ja lisäks kaikki muutkin arvot oli kohillaan kun lekuri otti testejä. Joku puhu tuossa aikasemmin et ois lämmön tuntua..mulla on ollu sama vaiva..välil tuntuu siltä et ei vaan oo kaikki kohallaan.
  Vastaa viestiin
15.04.09, 10:05   #137 (linkki)
allerginen
(Vierailija)

kohtalo toveri vierailija

hei kaikki ( ärtyvää suolta sairastavat ) minulle sanottiin kanssa 15 vuotta,et ärtyvä suoli,lääkkeitä jos johonkin vaivaan. mikään ei auttanut,eikä sopinut. rahaa meni kun kävin lääkärissä jatkuvasti,olin ihan loppu.sit jätin kotimaisen viljan pois.kaura,vehnä,ruis ja ohra.aloin parantua,meni 2 viikkoo,ennenkuin jotain alkoi tapahtua.nyt ole ollut 2kk ilman viljoja, oloni on hyvä,vaivat lähtivät.syön liinus pellavansiemeniä sit bropiootti maitohappobakteeria(bioteekki). vilja-allergiassa on oltava tarkkana mitä syö.katsoia kaikki selosteet paketeista,ettei ole esim: muunnettu tärkkelys voi olla ohraa ym.... syön gluteenittomia sämpylöitä sit itse leivon ulkolaisesta viljasta leipää. on se kumma kun ei kukaan lääkäri koskaan sanonut ,et voisi olla viljat.aina hoettiin ärtyvä suoli,ärtyvä suoli.en uskonut sitä,aloin itse tutkiin mikä voisi olla. terv: ei ärtyvä suoli.
  Vastaa viestiin
16.04.09, 21:58   #138 (linkki)
kohta epätoivoinen
(Vierailija)

Kuituja

Minulle sanottiin lääkärissä, että älä syö liikaa kuituja. Ei ruisleipää, ei omenaa, ei banaania, ei karkkia, ei suklaata, ei limsaa. Kokeilin oikein runsaskuituista kuivattettua ruisleipää huvikseni. Ei sopinut. Kasviksia jos syö liikaa niin vessassa saa juosta koko päivän. Tällä hetkellä ei pysty syömään kuin vaaleeta leipää, viiliä, jogurttia, mansikoita ja piimää ilman et tulee vatsa kipeeks. On aika ankee ruokavalio tällä hetkellä.Gefilus-mehut ja jäätelö tuovat ankeana päivänä iloa elämään. Lääkäri käski syödä agiocur-rakeita. Onko kukaan kokeillut niitä? Ne toimivat aluksi, mut nyt tuntuu että vaikutus on loppunut ihan kokonaan. Ajattelin nyt seuraavaksi kokeilla Linusta ja sit jotain muuta.
  Vastaa viestiin
17.04.09, 07:24   #139 (linkki)
Liinusta jo muutaman vuoden
(Vierailija)

Kokeile ihmeessä liinusta.
  Vastaa viestiin
19.04.09, 10:40   #140 (linkki)
Pakas
(Vierailija)

Miten keliakia tutkitaan?

Kolonoskopian kokeneena en ole uskaltautunut muihin tutkimuksiin. Diagnoosi oli ärtynyt paksusuoli, mutta laktoosia tai keliakiaa ei tutkittu ollenkaan. Miten keliakiaa tutkitaan? Entä laktoosi?
  Vastaa viestiin
28.01.10, 00:55   #141 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2010
Nostan aiheen toivottavasti uudelleen eloon.

Olen 23v mies ja olen kärsinyt eriasteisista oireista (myös vatsa) melkein viitisen vuotta ja olen kokoamassa kohtalotovereita yhteen,selvittääkseni mikä meitä oikein vaivaa. Ehkä voisimme auttaa toisiamme tavalla tai toisella.

Jos oireesi ovat edes jokseenkin samantapaiset, sinua on tutkittu paljon, mutta varsinaista diagnoosia/hoitosuunnitelmaa ei ole, ota yhteyttä yksityisviestillä tai spostiin hydro.mentor@netti.fi ja toki tähänkin ketjuun voi vastata!

Oirelista:

- Vatsaoireet (välillä ummetusta, välillä ripulia, mahakipuja, runsasta kaasuilua)
- Lievää kuumeilua ajoittain
- Väsymystä
- Yöhikoilua
- Erilaisia nivelongelmia, mm. ylikireä rintalasta
- Pieniä punaisia läikkiä ympäri kehoa
- Sydämen tykyttelyt
- Valonarkuutta/silmien pistelyä
- Roskia näkökentässä
- Ahdistunut/helposti stressaantuva (kovat tavoitteet tai muuten vaan paineet)
- Hiiva

Jos olet sairastanut (sairastat) jonkun virusinfektion mm. mononukleoosin, reumakuumeen, SLE:n tai vastaavan, muista kertoa se.

Kiitos.
  Vastaa viestiin
28.01.10, 19:44   #142 (linkki)

Käyttäjän Neitopeikko avatari

Rekisteröitynyt: 05/2007
Sijainti: Tampere
Itselläni pahinta on turvotus!
Näyttää ihan siltä, kuin olisin raskaana. :( Housuja ei saa kiinni.
  Vastaa viestiin
03.03.10, 13:10   #143 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Neitopeikko Näytä viesti
Itselläni pahinta on turvotus!
Näyttää ihan siltä, kuin olisin raskaana. :( Housuja ei saa kiinni.
Tuttu tunne... vieläkin mikäli olen syönyt jotain väärää. Ja se väärähän voi välillä muuttua päivästä riippuen :(

Mutta pääasiallisesti pärjään mitä mainioimmin, kunhan vältän vehnän, riisin, pastan, perunan, kaalit jne. Gluteiiniton jauho on myös pahasta, kuten myös soija, tofu ja oliiviöljy. Mutta olen kyllä löytänyt aivan tarpeeksi syötävää näilläkin rajoitteilla, juurikin söin lounaaksi jauhelihakastiketta ja kasviksia. Olen siis korvannut perunan yms kasviksilla, usein syön myös proteiinipitoisia salaatteja. 100% ruis ja kaura käyvät jossain määrin, niissäkin kyllä jo esim 4 palaa leipää /pv alkaa tökkiä. Maissiakin voin käyttää pienissä määrin eli joskus voin herkutella tex-mex ruualla, kunhan en koske tuore-maissiin... Ja maitotuotteet, hedelmät, siemenet (eivät käy kaikille ja manteli pahasta!) tukevat ruokavaliota.

Lääkärini mukaan (gastroenterologian erik.lääk.) ärtyvän suolen -oireyhtymässä on ongelmana sen vaihtelevuus eri henkilöiden välillä. Perusoireet ja tietyt ruoka-aineet ovat liki universaaleja (vähä-hiilihydraattinen ruokavalio on pop!), mutta loput ns pikku-aineet joutuu jokainen itse selvittelemään. Helpottavia lääkkeitäkin löytyy, lääkäri on minulle määrännyt pahaan vaiheeseen triptyl-rauhoittavaa, jota syödään vain minimimäärä (eli ei pääse vielä vaikuttamaan henkiseen rauhallisuuteen ;), otin yhden tabletin iltaisin nukkumaan mennessä, kuulemma rauhoittaa suolen krampit. Lisäksi apteekista voi ostaa ihan käsikauppalääkkeenä cuplaton:ia, joka auttaa siinä turvotus ja kuplintavaiheessa. =)
  Vastaa viestiin
20.03.10, 19:04   #144 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2010
kokemuksia

Varokaa kaikkia maitotuotteita, kokeilkaa maidoton kausi ja sitten joskus varovaisesti laktoosittomia tuotteita. Ei sitruksia, ei viljatuotteita paitsi gluteenittomia. Limuista kannattaa pidättäytyä heti paikalla! ja juoda paljon puhdasta vettä, varsinkin aamulla heti tyhjään vatsaan. Rasvaiset ruoat ovat pahasta, pullat ja pehmeät vehnämössöleivät ovat pahasta, mutta täysjyvätuotteet ja pieni määrä mahdollisimman karkeaa! vehnää saattavat yllättäen sopia. Eineksissä oleva rasva saattaa tehdä vatsan kipeäksi, joten parasta opetella itse kokkaamaan vaikka lempeitä keittoja, kalaa jne. Yllättäen jotkut mausteet tekevät ruoansulatukselle hyvää, itselläni helpotti Pirkan inkivääritahna jota käytin ihan leivän päällä.
Myös Agiocur-rakeet vaikka mehukeiton joukossa aamuin illoin ovat auttaneet, samoin ilman reseptiä nykyään saatava mieto Somac helpottaa turvotusahdistus-kipu-poltteluvaiheessa, kun housut puristavat eikä istumisestakaan tule mitään. Lääkäriltähän ne kannattaa tehokkaimmat lääkkeet käydä hakemassa, mutta nuo voivat tepsiä hätään heti alkuvaiheessa. Syökää paljon marjoja, ja liikunta tekee voinnille todella hyvää. Paras lepoasento on nostaa hartiataso korkeammalle.
  Vastaa viestiin
29.03.10, 19:22   #145 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2010
Aloe Vera

Nyt etsit käsiisi lähimmän Aloe Vera jälleen myyjän ja kokeilet sitä! Mielellään Forever Living Productin tuotteen, jossa Aloe Vera pitoisuus on parhaimmillaan yli 96 %.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Se todella toimii!
  Vastaa viestiin
30.03.10, 20:40   #146 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2010
Kokemusta..

Hei,
Minulla on "todettu" ärtyvän suolen oireyhtymä kun kaikki muut sairaudet poisluettiin. Minulta on tähystetty vatsa ja paksusuoli sekä ultrattu vatsa eikä mitään vikaa löytynyt. Laktoosi-intolenssi kyllä on.
Vatsakipuihin Litalginia ja Nexiumia sekä Agiocur-rakeita otettavaksi aamuin illoin.
Juon aamuisin Aloe Vera-juomaa pari pikkukuppia.
Pahimmat olotilat (tällä hetkellä juuri) ovat huonovointisuus, oksettava olo, suoliston kurina ja vatsakipu, joka on enemmän ylävatsassa.
Nyt on mennyt viikko, että olen "kärsinyt" tästä olotilasta, vatsa toimii jollain tavalla, ei ehkä parhaalla tavalla, mutta joka päivä vähän kerrallaan...
Stressiä on töiden puolesta.
Voi olla pitkäkin ajanjakso milloin ei ole minkäänlaisia vaivoja ja se onkin yhtä juhlaa. Voit syödä ihan mitä vain, mutta sitten kun tämä "ihana" olotila tulee, että voisi oksentaa, niin sitten en enää juhli..
Syön aamuisin aina kaurapuuroa, marjoja ja laktoositonta maitoa TAI mehukeittoa. Lounaalla syön yleensä leipää, leikkelettä ja juustoa & soijajogurtin. Iltapäivästä syön ehkä hedelmän. Banaania voin syödä silloin tällöin, jos syön liikaa, aiheuttaa vatsakipua ja kouristuksia.
Kotona töiden jälkeen kotiruokaa: perunaa & makkarakastike, riisiä ja kanaa, lasagnea, jauhelihakeittoa, makaroni ja jauhelihakastike...
Minulla ei tule mistään tietystä ruuasta ja ruoka-aineesta vaivoja joka kerta. Joskus voin syödä pizzaa eikä mitään oloja tule sen jälkeen, ja taas joskus tulee heti pienestäkin syönnistä..
En juo kahvia, limsaa, energiajuomia enkä käytä alkoholia.
En kohta enää tiedä mitä pistäisin suuhun.
Minulla on ollut myös kovaa pääkipua, minkä luulisin vaikuttavan myös tähän ärtyvän suolen oireyhtymään. Kun en saa vatsaani kunnolla tyhjennettyä, päätäkin särkee.
En voi ottaa Levolacia tms. vatsakipu tulee kovaksi ja oksettava olo.
Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan...

P.s. Vähän ehkä sekavasti kirjoitettu, mutta asia tulenee ilmi..
  Vastaa viestiin
25.09.11, 04:12   #147 (linkki)
totinen tonttu
(Vierailija)

On nyt sitten pakko tulla avautumaan tänne miten tyhmä sitä voikaan olla....
En ole ikinä pahemmin perustanut juureksista ja esim. lantturaaste maistuu todella kitkerälle ja tulee paluupostissa takaisin. En ole vuosiin syönyt lanttua, naurista ja palsternakkaa edes keitettynä. Noh nyt sain sitten varsinaisen älynväläyksen kun ajattelin juuresten kuitenkin olevan terveellistä lähiruokaa. Laittelin sitten naurislaatikkoa safkaksi. Maistoinkin raakaa naurista ja totesin sen olevan pahan makuista, mutta ei, en uskonut itseäni siinä asiassa, että jos se maistuu pahalle se ei ehkä sitten sovi (muutama ruoka-aine haisee mielestäni kauhealle ja olenkin niille erittäin pahasti allerginen).
Söin ihan hyvällä ruokahalulla tyyliin "ei mitään maailman parasta, mutta menköön" Loppuilta ja yö onkin mennyt vessassa ravaten, vatsa paisui kuin pullataikina ja oksettaa niin etten pääse nukkumaan. Otin ensin imodiumin ja siihen päälle litalginin. Yääg, voisin antaa itselleni piiskaa. Kyllä totisesti tyhmyydestä rangaistaan.
Mulle ei ole maitohappobakteeri valmisteet sopinu ollenkaan, massu vaan riehaantuu entisestään ja menee jopa viikkoja, että se taas asettuu. Ei tarvitse syödä kuin yksi soija tai kaura jugu niin vatsa mouruaa kuin kolli keväällä ja taas sama tuttu oksetus ja kuvotus. Lääkäri mulle totesikin, että ei voi suoralta kädeltä sanoa mitkä ovat vältettäviä ruoka-aineita kun se on niin yksilöllistä. Eikä sitä ruokavaliota pitäisi kovin kaventaa.
Pitäisikö sitä hakata oikein päätänsä seinään ja laittaa jotain vänkää lantusta. Nyt kun sitä on alkuun päästy :)
  Vastaa viestiin
07.10.11, 22:08   #148 (linkki)
mies26v
(Vierailija)

vitamiinipillerit

Itsellä monivitamiinipillerit saavat aikaan eniten ongelmia vatsan kanssa. Toisena sitten tulee kahvi. Maha ei siis mene löysäksi tai kovaksi, mutta ilmaa ja ääntä todellakin riittää. Oon kokeillut myös porevalmisteita ym. ja sama homma. Toisaalta taas esim. pelkkä c-vitamiinivalmiste ei aiheuta vastaavaa.

Reagoiko täällä kellään muulla noihin vitamiinivalmisteisiin vatsa voimakkaasti?
  Vastaa viestiin
20.01.12, 18:21   #149 (linkki)
Aus tin Garcia
(Vierailija)

Donald K ing

Luuletko , etta Syyria vakoilee toisinajattelijoita ?
  Vastaa viestiin