| |  | | |
08.03.06, 10:47
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | keliaakikoille kysymys leivästä
Hei! Miten syötte leipänne? Sulatatteko isomman annoksen kerralla vai vain sen, minkä syötte? Minä olen kokeillut molempia ja tulos on aina vaan joko kuivaa, sitkeää tai liian haurasta. Itse leivottu on hyvää samana iltana ja hiivalla kohotettu jopa useampia päivä. En kuitenkaan viitsisi leipoa muutaman päivän välein. Tuoretta ei meidän kaupoista löydy, paitsi yhtä vakuumiin pakattua saksalaista (?), ja se oli todella oudon makuista (koiralle kelpasi).
| |
| | |
08.03.06, 10:49
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: keliaakikoille kysymys leivästä
se on kuulemma keliaakikon paras kaveri.
| |
| | |
08.03.06, 11:29
|
#3 (linkki)
En sulata vaan syön pakastamatonta leipää jonka ostan kaupasta. Mutta jos laittaa pakasteeseen leivän, tottakait otetaan sen verran kun kerralla tarvitsee.
| |
| | |
08.03.06, 11:47
|
#4 (linkki)
Keliakiaa ei ole olemassa. Minulla ei ole ainakaan.
| |
| | |
08.03.06, 12:20
|
#5 (linkki)
Ja kun sinulla ei ole sitä, sitä ei voi olla kellään muullakaan? =)))
| |
| | |
08.03.06, 12:40
|
#6 (linkki)
Hei!
Mä syön eniten juuri tuota leipää, jota sanot oudon makuiseksi... Mun mielestä se on tosi hyvää. Mutta - olet ilmeisesti uusi keliaakikko, joten vasta totuttelet näihin gluteenittomien leipien makuihin. Mulla on ollut keliakia jo kahdeksan vuotta ja muistan kyllä vielä, miten alussa tuntui siltä, että en enää ikinä syö leipää kun kaikki ovat niin pahoja tai outoja. Nopeasti makuhermot kuitenkin tottuvat ja tavallisten leipien maku unohtuu ja gluteenittomat alkavat maistua hyvälle.
Pakasteleivistä ostan - en nyt muista nimeä, Fria jotain... - viipaleleipiä, yleensä karkeaa tai kuitupitoista, jossa auringonkukansiemeniä jne. Nämä leivät säilytän pakastimessa ja sulatan vain sen annoksen, minkä syön just silloin. En kyllä ole törmännyt siihen, että leipä olisi sulatuksen jälkeen kuivaa tai sitkeää... Schärin ""tuoreita"" leipiä (sämpylöitä, patonkeja, jne.), joita löytää lähes joka kaupan hyllystä, en ikinä osta, kun ovat niin sitkeetä etten yksinkertaisesti pysty niitä syömään. Suosittelen lämpimpästi kokeilemaan noita Fria jotain... leipiä, ainakin Prismasta löytyy.
| |
| | |
08.03.06, 12:48
|
#7 (linkki)
Ja taas joku hyväkäs kirjoittelee minun nimimerkilläni ja minä saan haukut.
| |
| | |
08.03.06, 12:54
|
#8 (linkki)
Leipäkoneleipää en pakasta. Siitä ei riitä paria päivää pidemmälle. Säilyy sen ajan kaapissa. Perjantaisin haen leipomosta tuoretta leipää viikonlopun tarpeisiin. Kaupoista ja kauppahallista haen joskus viikolla.
| |
| | |
08.03.06, 13:18
|
#9 (linkki)
Joku sanoikin tuolla, että gluteenittomat leivät maistuu ensin oudolle ennenkuin muodostuu oma ""makumaailma"" ja niihin tottuu.
Itse omistan leipäkoneen, ostin sen halvalla tarjouksesta, enkä siitä enää luopuisi. Valmiin leivän siivutan valmiiksi ja pakastan, sieltä otan vain sen verran kerrallaan, mitä syön. | |
| | |
08.03.06, 14:08
|
#10 (linkki)
[viesti moderoitu]
| |
| | |
08.03.06, 14:12
|
#11 (linkki)
Frian leivät ovat tosi kauheita, en ymmärrä kuinka niitä voi syödä! Älkää ihmeessä ostako Friaa.
Moilasella on ihania rieskoja, 3 kpl:n pakkauksessa. Niitä ostan aiak usein jos joudun ostamaan pakastettua leipää.Niitä saa helsingissä Sokoksen alakerrasta, S-marketista.
Nykyisin leipien valikoima on laaja, toista oli 10 vuotta sitten.. ostan aina tuoretta leipää jos mahdollista.
Kun mainittin Schärin tuotteet, niillä on aivan ihania ""voileipäkeksejä"", paketteja on S-marketissa Sokos-talossa. Ja myös Hakaniemen hallin keliapuodissa.
| |
| | |
08.03.06, 14:16
|
#12 (linkki)
Tässäpä sen taas näkee, että makuja on monia... Edellinen kirjoittaja haukkuu Frian leipiä kauheiksi, mun mielestä taas ne ovat melkeinpä parhaita... Eli kannattaa vaan kokeilla erilaisia niin löytää sitten itseä miellyttävät.
| |
| | |
08.03.06, 14:28
|
#13 (linkki)
En ole koskaan käynyt ei ole ollut tarvista. Juu siksi kirjoitin, ettei kukaan luule tuota ketjun ensimmäistä J nimimerkillä kirjoitettua juttua minun kirjoittamakseni. Onhan minulla oikeus puolustautua vai onko?
| |
| | |
08.03.06, 14:40
|
#14 (linkki)
Ja Moilasen rieskoja ja muitakin pakastettuja gluteenittomia saa melkein joka kaupasta. Myös täältä meiltä maalta. Ei tarvitse Hesaan saakka mennä.
Eikun maistelemaan ja kokeilemaan.
| |
| | |
08.03.06, 15:40
|
#15 (linkki)
Lähes oksensin kun maiston Frian leipää!
| |
| | |
08.03.06, 15:41
|
#16 (linkki)
Nyt voi tehdä ""ruisleipääkin"" koska juuren voi ostaa kaupasta
Ruisleivän hapanjuurta on saatavana kuivana ainakin monessa Citarissa ja K-superissa vihreissä paketeissa gluteenittomien jauhojen hyllystä. Se sopii myös ""tavallisille"" ruisleiväntekijöille, vaikka onkin tullut markkinoille keliaakikkojen hapanleivän valmistusta varten. Valmistaja Farina Oy Pieksänmaalta, josta varmaan saa tiedon lähimmästä kaupasta, jos ei muuten löydy.
| |
| | |
08.03.06, 15:41
|
#17 (linkki)
Tuo on uutta, täällä Helsingissä ei saa edes muista S-marketeista kun Sokoksen talosta keskustasta. Teitä maalaisia siis hemmotellaan. ja toiset taas valittaa ettei maalta saa mitään.
| |
| | |
08.03.06, 15:43
|
#18 (linkki)
[viesti moderoitu]
| |
| | |
08.03.06, 22:15
|
#19 (linkki)
Puhutaankohan me samoista rieskoista? Nimittäin täällä maalla on jokaisessa lähikaupassa niitä, samoin lähikaupungin Sokoksessa, Prismassa ja city-marketissa. Kuten kaikkia Moilasen sämpylöitäkin.
En voi uskoa, että Hesassa ne olisi noi kortilla. Tehkää jotain asialle ;D rieskat on nimittäin tosi hyviä.
| |
| | |
08.03.06, 23:41
|
#20 (linkki)
Kiva, kun vastasitte! Kiitos.
Asun tosi maaseudulla, ja meiltä saa vain Moilasen gluteenittomia leipiä, siis pakastettuna. Riisirieska on ihan hyvää, mutta sulattaessa haurastuu. Muihin (taitavat olla erilaisia tattarileipiä) en ole vielä tottunut :-( , mutta varmaan vuosien mittaan totun. Pakko on, kun lähikaupunkiin on 60 kilsaa, enkä nyt ihan leipäostoksillekaan viitsi lähteä. Tietysti voin pyytää kauppoihin (2kpl koko kylällä!!!) jotain uutta, jos vain osaan pyytää...
Leipäkoneen taidan laittaa joulupukin toivelistalle. Paitsi että ei meidän kaupoissa ole edes riisi- tai tapiokajauhoja, psylliumia tai ksantaania ym ""ihmeitä"", joita leivissä tarvitaan. Kaupunkireissulla ostin varastoon. (Tattari- ja maissijauhoja meiltäkin löytyy. Ja tänään leivoin ensimmäiset gluteenittomat pullat. Voi veljet, miten hyvältä maistuivat ne sitkeästi venyvät pallerot!
Mutta kuten sanottu: tähänkin tottuu aikanaan.
| |
| | |
09.03.06, 08:25
|
#21 (linkki)
Mistä sinä sen tiedät minkälainen ruokavalio minulla on? Joo tuoreleipä on pannassa nyt ainakin, että silleen.
| |
| | |
09.03.06, 10:01
|
#22 (linkki)
[viesti moderoitu]
| |
| | |
09.03.06, 10:04
|
#23 (linkki)
Kyllä se paikkaansa pitää, turha väittää vastaan. Jokaisella myymälällä on omat tuotetilaajansa ja asia koskee kaikkia tuotteita. Käy katsomassa kaikki S-marketit Helsingin alueella niin näet kun olet niin itsepäinen ettei sovi uskoa. Minua ei haittaa, kun pääSokoksesta saa, joskus sattavat olla kyllä loppu. Tuttavani hakevat myös sieltä vaikka Hakaniemen S-market olisi lähin. | |
| | |
09.03.06, 10:23
|
#24 (linkki)
Tuoretta leipää on meilläkin vaikea saada. Frian leivistä en pidä, mutta Moilasen pakasteet on ok. Mielestäni paras on Auringonkukkasämpylät ja kakkosena pellavaleipä. Tosin auringonkukka sämpylöitä en ole saanut paikallisiin kauppoihin pyynnöistäkään huolimatta, vaan ostan ne kaupunkireissuilla (Sittarissa ja Prismassa ainakin on). Vaaleat leivät ja aamiaissämpylät on noita ""kumimaisempia"".
Ole tarkkana sulatuksessa, ei liian pitkää kuumennusta, vaan juuri ja juuri sulaksi (tai vaikka vielä vähän kohmeiseksi keskeltä), niin on mehukkaita.Niitä saksalaisia muoviin pakattuja olen ostanut joskus reissuun, kun ei ole pakastinta mukana.
Oletteko muuten maistaneet Semperin(?) esipaistettuja pikkupatonkeja/sämpylöitä? Löysin Prismasta ja kokelin .Oli maukkaita, tosin kuusi sämpylää on vähän paljon yhdelle syöjälle. (Söin kuitenkin!)
| |
| | |
09.03.06, 10:39
|
#25 (linkki)
Pierettää lähes päivittäin. Nytkin.
| |
| | | | |