| |  | | |
09.03.06, 10:46
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: keliaakikoille kysymys leivästä
Pellavaleipä ei ole Moilasen vaan Suloiset-leipomon. Se leipomo on Turussa.
| |
| | |
09.03.06, 10:47
|
#27 (linkki)
Itse sulatan aina jääkaapissa, ei mikrossa. On hyvää. Moilasella on kahta eri rieskaa ja mielestäni parempi on se jossa on 3 kpl pakkauksessa.
| |
| | |
09.03.06, 11:08
|
#28 (linkki)
On Moilasellakin, siivutettu vuokaleipä pakasteena.
| |
| | |
09.03.06, 11:41
|
#29 (linkki)
No, suututinkos sinut nyt? Ei se ollut tarkoitus, kunhan ihmettelin, että tarjonta on noin huonoa. Tarkistuskierrokselle tuskin sentään vaivaudun, uskotaan, uskotaan.
Aikanaan laitoin city-marketiin palautelaatikkoon viestin, että kaikkia Moilasen sämpylöitä ei ole saatavilla. Meni vajaa viikko, ja pakasteeseen ilmestyi pyytämäni tuotteet. Eli kannattaa tosiaan laittaa palautetta, luultavasti saatte rieskoja sinnekin, missä niitä ei nyt ole.
Tuotetilaajat eivät yleensä ole itse keliaakikkoja, eivätkä tiedä siis, mitkä leivät ja sämpylät on parhaita. Kannattaa vähän valistaa heitä.
| |
| | |
09.03.06, 11:50
|
#30 (linkki)
Leivontakirjassa Hapanleivästä sacherkakkuun on tosi hyviä ohjeita. Jos leivot yhtään enemmän itse, suosittelen hankkimaan. Se saa kirjakaupastakin, tai sitten tilaamalla keliakialiitosta (www.keliakia.org)
Viiimeisessä Keliakia-lehdessä oli nettiosoite tai kaksikin (?), joista voi tilata netin kautta gluteenittomia tuotteita. Olen hukannut lehden, mutta jos jollain on antaa osoite, pääset katsomaan, mitä ehkä voisit hankkia netin kautta. Se voisi toimia sinulla, jollet pääse kaupungin kauppoihin useasti.
| |
| | |
09.03.06, 22:34
|
#31 (linkki)
Onnistuuko gluteenittoman, siivutettuna pakastetun vuokaleivän sulattaminen leivänpaahtimellä? (Ainakin ns. tavallisen leivän sulattaminen onnistuu.)
| |
| | |
10.03.06, 11:24
|
#32 (linkki)
Onnistuu ja tulee hyvää. Täytyy vain olla oma paahdin...
| |
| | |
10.03.06, 13:18
|
#33 (linkki)
[viesti moderoitu]
| |
| | |
10.03.06, 13:56
|
#34 (linkki)
Nyt en ymmärtänyt kommenttiasi. Tuo ensimmäinen tässä ketjussa nimimerkillä J ei ollut minun kirjoittamani kommentti. Juu allergioita on minullakin tai vastaavia, sillä en ole tänä vuonna juurikaan pystynyt tuoretta leipää syömään. Eikös kaikilla ole oikeus kirjoitella täälläkin, mutta tietysti olisi hyvä, jos ei toisten nimimrkillä kirjoittelisi.
| |
| | |
10.03.06, 16:30
|
#35 (linkki)
J, en nyt tarkoittanut komennttiani sinulle, vaan nimenomaan henkilölle, joka arvosteli sinun oloasi palstalla!
| |
| | |
25.09.08, 17:51
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) | Vastaus "Keliaakikoille kysymys leivästä"
Pääasiallisen näkkileivän nakertamisen lisäksi olen ruvennut syömään aamuisin kaksi viipaletta Pirkka karkeaa vuokaleipää, joka löytyy K-kauppojen pakastealtaista. Otan aina nuo kaksi viipaletta kerrallaan ja sulatan ne leivänpaahtimessa, jossa on sulatusohjelma. Omassa koneessani tuo aika ei kuitenkaan riitä, joten olen lisännyt sitä sen verran, että viipaleiden pintaan tulee vähän rapeutta....JA HYVÄÄ ON joko juuston, leikkeleen tai hillon kanssa.
Olen myös leiponut itse vuokaleipää Viljatuotteen vaalesta leipäjauhoseoksesta pussissa olevan ohjeen mukaan. Olen viipaloinut vuokaleivan jäähtyneenä ja pakastanut viipaleet isossa muovirasiassa, josta niitä on helppo ottaa tarvitsemansa määrä paahtimeen.
| |
| | |
06.11.08, 22:39
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä sulatan viipaleleivät aina paahtimessa. Silloin ei mene tuo sulatus yli.
Itse leivon semmoista perunamuusijauhe-pohjaista leipää viikoittain. Pakastan ylimäärän ja sulatan tarvittavan määrän. Muutoin ostan torstain lastista tuoretta leipää prismasta, jota pakastan myös varastoon. Silloin saa Vuonelan herkkupuodin ihania leipiä, kuten tattarilimppua ja muuta hapanta leipää. Minusta pakastealtaan parhaita ovat raision porkkanasämpylät ja moilaksen rieskat.
Pullaa meike ei tee koskaan, vaikka muuten paljon leivonkin. Minun mielestä itsetehdystä pullasta ei saa glut jauhoista oikein hyvää. Minun tekeleillä tappaisi vesilinnun, niin kovia ne on :)
| |
| | |
09.11.08, 09:21
|
#38 (linkki)
| | (Vierailija) | Heips!
olen siis ilman diagnoosia oleva, mutta huomannut itse täs vuosien varrella että tavalliset viljatuotteet eivät sovi. Minä tykästyin pakastealtaasta saataviin (gluteenittomaan ruokavalioon sopivaan) kaura-porkkanasämpylöihin. Ne vaan on hyvä paahtaa, tai lämmittää jotenkin koska muuten jäävät hieman raan tuntuiseksi. Sitten on kehuttu joitakin pakastesämpylöitä kans.. nimeä en muista valitettavasti. Olen maistanut myös fridan leipiä ja totuttelua vielä vaatii se gluteeniton leipä. On se kuitenkin parempaa kuin kokonaan ilman leipää, olin nimenomaan pari vuotta näinkin tietämättömyyttäni :P
Minä osaan leipoa kyllä, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi mitään gluteenitonta... pitää kerätä rohkeus ja kokeillaa vaan.
| |
| | |
19.11.08, 09:15
|
#39 (linkki)
| | (Vierailija) | Jos on oikeasti keliakia, kannattaa hankkia diagnoosi Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja vasta opettelee olen siis ilman diagnoosia oleva, mutta huomannut itse täs vuosien varrella että tavalliset viljatuotteet eivät sovi. Minä tykästyin pakastealtaasta saataviin (gluteenittomaan ruokavalioon sopivaan) kaura-porkkanasämpylöihin. Ne vaan on hyvä paahtaa, tai lämmittää jotenkin koska muuten jäävät hieman raan tuntuiseksi. Sitten on kehuttu joitakin pakastesämpylöitä kans.. nimeä en muista valitettavasti. Olen maistanut myös fridan leipiä ja totuttelua vielä vaatii se gluteeniton leipä. On se kuitenkin parempaa kuin kokonaan ilman leipää, olin nimenomaan pari vuotta näinkin tietämättömyyttäni :P
Minä osaan leipoa kyllä, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi mitään gluteenitonta... pitää kerätä rohkeus ja kokeillaa vaan. | Mutta ennen diagnoosin hankkimista ei kannata noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, koska suolen nukka palaa ennalleen, eikä toivottua löydöstä, siis tuhoutunutta nukkaa, löydykään. Kelahan maksaa pientä korvausta, kun keliakia on todettu. Kela meinasi myös laittaa kaikki "vanhat keliaakikot" ko. tutkimukseen, löydös olis ollu murskaava: kenelläkään ei ole keliakiaa (tietty suolen nukka olis ollu kunnossa, kun on noudattanut gluteenitonta ruokavaliota). | |
| | |
24.11.08, 17:40
|
#40 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla ei ole keliakiaa, mutta en silti syö viljaa, kun se on nykyään niin huonolaatuista ja hiivaa en käytä ollenkaan, kun maha ei siitä sienisokerista tykkää,. mut saan kai kysyä, onko teillä ollut iho-oireita?
Katsokaa, ettei niissä tuotteissa ole karrageenia E407, ettei vaiva pahene. Se aiheuttaa tulehdusta - ihanminne vaan, mut kuinka moni teistä on ollut kortisonilääkityksellä joskus? tai jotain muuta:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/atopia.htm
| |
| | | | |