| |  | | |
08.04.06, 18:10
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Lihapullien turvotusaine korppujauhojen sijaan..
Hei vaan..
Voisiko joku ihana ihminen kertoa, mitä voisin käyttää korppujauhojen sijaan turvotusaineena lihapullissa?? - Perunahiutaleet tiedänkin jo, mutta mitäs muuta.. ?? Entäs kastikkeet suurustaminen ?? - käykö maizena (tumma-ja vaalea)... Auttakaa mua, olen todella ulkona kuin lumiukko tämän asian suhteen..Kyseessä on siis keliatikon-ruokavalio...
| |
| | |
08.04.06, 18:25
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Lihapullien turvotusaine korppujauhojen sijaan..
Käytä turvotusaineena kypsää perunaa.
| |
| | |
08.04.06, 18:43
|
#3 (linkki)
Gluteeniton korppujauho.
| |
| | |
08.04.06, 19:27
|
#4 (linkki)
Ja käy maizenat kastikkeeksi.
| |
| | |
10.04.06, 08:14
|
#5 (linkki)
Kyllä lihapullat pysyy koossa ilman turvotusainettakin, vaatii vaan kovan sekoituksen, jotta kiinteytyy. Olen kuitenkin käyttänyt lihapullissa esim. tattarijauhoa. Voi myös kokeilla gluteenittomasta leivästä tehtyä murusekoitusta laittaa jauhelihan joukkoon. Maizana-jauhoa, vaalea ja tumma voi käyttää suurusteena huoleti kastikkeissa.
| |
| | |
11.04.06, 08:20
|
#6 (linkki)
En ole koskaan laittanut korppujauhoja lihapulliin. Aiemmin laitoin hieman vehnäjauhoja nykyään pastajuustoraastetta reilusti ja nesteenä käytän maitoa. Maidonkin voi vaihtaa veteen jos ei voi maitoa käyttää.
| |
| | |
11.04.06, 12:02
|
#7 (linkki)
Mihin sen pastajuustoraasteen voi vaihtaa, jos ei voi käyttää maitoa?
| |
| | |
11.04.06, 12:37
|
#8 (linkki)
[Edited by: admin on 11.4.2006 21:06]
| |
| | |
11.04.06, 13:05
|
#9 (linkki)
No vaikka ripaukseen vehnäjauhoja, jos niitä voi käyttää, mutta jos ei voi käyttää korppujauhoja niin ei voi sitten käyttää vehnäjauhojakaan. Minun tietämykseni loppui sitten tähän ellei ne gluteenittomat jauhot käy.
| |
| | |
11.04.06, 15:35
|
#10 (linkki)
Lähinnä tarkoitinkin sitä kun käskit laittamaan juustoa, mutta vaihtamaan maidon veteen jos maito ei käy. Katsos kun yleensä silloin ei käy juustokaan, kun useimmat juustot ovat maidosta tehdyt. Mutta sellaistahan sinä et ymmärrä.
| |
| | |
11.04.06, 16:28
|
#11 (linkki)
Minä teen lihapullat vallan ilman mitään turvotusaineita. 1 kananmuna 300 g jauhelihaa kohti ja sitten mausteet sekaan, hyvin pysyy kasassa ja ovat maukkaita.
| |
| | |
11.04.06, 20:10
|
#12 (linkki)
No ei olisi pitänyt J:n osallistua tähän keskusteluun alkuunkaan.Vehnäjauhoja laittaa, mutta tietämys loppuu kun pitäisi tietää, mikä käy keliaakikolle.
Siitähän tässä oli kysymys, että mitä keliaakikko voi käyttää. Ei ainakaan vehnää, tollo!
| |
| | |
12.04.06, 08:10
|
#13 (linkki)
Ei varmaankaan ole niin, että jos on keliakia niin sitten ehdottomasti on myös laktoosi intoleranssi vai onko. Vinkki juuston laittamisesta oli keliaakikolle. Laktoolsivaivaiset laittavat sitten mitä itselleen sopii eli jättävät maidon ja juuston pois. Mutta eikös ne pitkään kypsyneet juustot sovi laktoosi intoleranssista kärsiville. Näin olen kyllä jostain lukenut. Maitoallergiat on sitten asia erikseen.
| |
| | |
13.04.06, 18:16
|
#14 (linkki)
Teen lihapullat ilman kananmunia ja pysyy hyvin koossa! Kananmunakaan ei välttämättä sovi kaikille (kuten ei minulle). Eli jauhelihaan voi sekoittaa esim. maizenajauhoa, jos pakko jotain jauhoa laittaa sekä sitten yrtit tai mausteet joukkoon. Sitten vaan kova vääntely, jotta tulee ""tiukka"" lihapullataikina. Ja siitä vaan pyöryköitä tai pihvejä ja pannulle. Ne on ihan kokkien höpötyksiä, että pakko laittaa kermaa, kananmunaa ja jauhoa.
| |
| | |
26.04.06, 21:17
|
#15 (linkki)
gluteiiniton korppujauho ja ranskalainen sipulikeitto ( blåband)
| |
| | |
27.04.06, 22:42
|
#16 (linkki)
Jos kaura käy, niin kaurahiutaleita voi laittaa lihapullataikinaan.
| |
| | |
28.04.06, 20:40
|
#17 (linkki)
No eiköhän tuossa käy ihan tavalliset gluteenittomat korppujauhot, jos kerran keliaakikko on. Ihan niin kuin kaikessa muussakin: lähes kaikkea löytyy gluteenittomana versiona. Mitä ne sisältää, onkin sitten eri asia...
| |
| | |
06.05.06, 23:19
|
#18 (linkki)
Minä teen lihapullat aina ilman korppujauhoja, tai mitään jauhoja. Joskus laitan kananmunan taikinaan, joskus en.
Minä paistan pannulla aika tavalla sipulia, kuullotan ruskehtaviksi ja lisään vettä. Annan vielä kiehua ja kaadan sauvasekoittimen kippoon. Lisään muut mausteet, pippurin, suolan ja yrtit. Surautan sipulit ihan muusiksi ja sekoitan sipulimössön lihapullataikinaan. (nauta-sikaa). Paistan lihapullat tavalliseen tapaan pannulla.
Ei tarvitse jauhoja ja hyviä tulee. Eikä sipulinvihaajat saa aihetta valittaa, kun eivät sipulia löydä...
Jos taikina tuntuu löysältä voi käyttää esimerkiksi sokerijuurikashiutaleita (Fiber Husk). Se sitoo nestettä.
Itse en ole kokeillut, mutta kuullut vinkin.
| |
| | |
07.05.06, 18:56
|
#19 (linkki)
Minä teen lihapullat mummonmuusiin ja tulee parempia kuin normaaleihin korppujauhoihin tehdyistä. Kastikkeet suurustan maizenalla ja laitan sulatejuustoa sekaan, on hyvää.
| |
| | |
08.05.06, 09:20
|
#20 (linkki)
löytämisestä vaan mausta. Kyllä se maistuu eikä sipulin vihaajat syö niitä pullia tai minä ainakaan ja hajukin sen sipulin paljastaa.
| |
| | |
08.05.06, 20:57
|
#21 (linkki)
Tämä sipulinmuussaus sopii hyvin esimerkiksi lapsiperheisiin, joissa ratkaisevaa on se, onko siinä lihapullassa niitä pieniä läpikuultavia kappaleita, jotka pitää nyppiä pois. Meillä on juuri sellaista, mutta nuo - ei kiinteää sipulia- lihapullat menevät hyvin. Toki jos ei pidä sipulin mausta, ei siitä pidä missään muodossa.
| |
| | |
08.05.06, 21:55
|
#22 (linkki)
En jaksanut lukea noita välissä olevia ja en tiedä, onko siellä jo kerrottu sinulle, että on olemassa myös gluteenittomia korppujauhoja. Niisä saa melkein jokaisesta vähänkin isommasta kaupasta.
| |
| | |
09.05.06, 21:11
|
#23 (linkki)
Maizenaa voi laittaa myös lihapulliin, tai ihan maissijauhoja. Maizenalla saa suurustettua melkein mitä vaan, käyttöohje ja määrät löytyy paketin kyljestä.
Miten et ole kuullut aiemmin, ap siis, näistä jutuista? Eikö nykyään ole diagnoosin jälkeen aina terveydenhoitajan ja ravitsemusneuvojan neuvontatapaamisia joissa käydään läpi näitä(kin) asioita? Ja sopeutumisvalmennuksia jne... Tietoa pitäisi olla, jossain mättää jollet ole saanut tarpeeksi infoa heti diagnoosin saatuasi.
| |
| | |
28.05.06, 15:31
|
#24 (linkki)
voi lisätä myös raastamalla se oikein hienoksi muussiksi. Samoin porkkanaa tai muuta kasvista.
| |
| | |
26.06.06, 15:09
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Lihapullien turvotusaine korppujauhojen sijaan.. Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja J Ei varmaankaan ole niin, että jos on keliakia niin sitten ehdottomasti on myös laktoosi intoleranssi vai onko. Vinkki juuston laittamisesta oli keliaakikolle. Laktoolsivaivaiset laittavat sitten mitä itselleen sopii eli jättävät maidon ja juuston pois. Mutta eikös ne pitkään kypsyneet juustot sovi laktoosi intoleranssista kärsiville. Näin olen kyllä jostain lukenut. Maitoallergiat on sitten asia erikseen. | J:lle.
Älä kommentoi jos et tiedä ja et näköjään tiedä. Näissä jutuissa on parasta jos vastaavat ne joilla on omakohtaista kokemusta eli potevat ko. asioita.
Laktoosi-intoleranssi ja keliakia on aika monella yhtäaikaisesti, mutta ei tietysti ihan jokaisella. J:n juttu on täysin ala-arvoinen, toivottavasti jättää kommnetoinnin.
| |
| | | | |