Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.08.08, 20:37   #51 (linkki)
MinttuMaarit
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keliaatikko
Hei vaan..

Voisiko joku ihana ihminen kertoa, mitä voisin käyttää korppujauhojen sijaan turvotusaineena lihapullissa?? - Perunahiutaleet tiedänkin jo, mutta mitäs muuta.. ?? Entäs kastikkeet suurustaminen ?? - käykö maizena (tumma-ja vaalea)... Auttakaa mua, olen todella ulkona kuin lumiukko tämän asian suhteen..Kyseessä on siis keliatikon-ruokavalio...
kaurapuuro
  Vastaa viestiin
02.09.08, 21:12   #52 (linkki)
-Ippe-
(Vierailija)

Gluteenittomat ja maidottomat lihapullat

Elikkäs:

-Jauhelihaa 800g
-Riisijauhoa, tattarijauhoa, Quinoaa, maissijauhoa tms. yhteensä n. 2 dl
-4 kananmunaa
-sipulia oman maun mukaan (itse ajattelin seuraavaksi laitaa 2kpl)
-suolaa tl tai pari
-pippuria tl tai pari
-paprikajauhetta rkl tai pari
-tilkka ruokaöljyä
-(muita mausteita omien mieltymysten mukaan)

pilkotaan sipuli pieniksi paloiksi.
sekoitetaan kaikki ainekset kulhossa, tarvittaessa lisätään vettä.
pyöritellään lihapulliksi, pienehkö ruokalusikka on hyvä mitta lihapullalle.
paistetaan runsaan öljyn ja sipulin kera.

Maustaa voi aina omien mieltymysten ja mausteiden mukaan, meillä käytetään aika usein melko reilusti mausteita, enkä niitä mitenkään erityisen tarkkaan mittaa, laitan aineksia aika fiilispohjalta ja hyvää tulee...
  Vastaa viestiin
26.02.09, 16:58   #53 (linkki)
aksu (at) fastmail.ca
(Vierailija)

Sipulin vihaaja

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyse ei ole...
löytämisestä vaan mausta. Kyllä se maistuu eikä sipulin vihaajat syö niitä pullia tai minä ainakaan ja hajukin sen sipulin paljastaa.
Nyt kun tuli...

Olisin pistämässä "Sipulin vihaajat" -yhdistystä pystyyn ja minulle voi ilmottautua
perustaja jäseneksi.
  Vastaa viestiin
28.03.09, 12:48   #54 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2009
Kauraleseet

Minä laitan lihapullataikinaan joskus kauraleseitä korppujauhon sijasta. Ne sopivat siihen hyvin ja ovat terveellisiäkin. Kaura käy yleensä myös keliaakikolle. Minä paistan lihapullat leivinpaperilla uunissa, ja ihan hyvin ne ovat onnistuneet.
  Vastaa viestiin
10.08.09, 09:57   #55 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Linssithän saostavat kanssa esimerkiksi kastikkeita, eli jos niitä hetken keittelisi ja laittaisi jauhelihan sekaan?
  Vastaa viestiin
20.05.11, 16:43   #56 (linkki)
joo joo
(Vierailija)

korppujauhoo

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oh Näytä viesti
Mun mielestä lihapullat ja nämä ilman turvotusainetta tehdyt jauhelihapihvit on kaks ihan eri asiaa.. Ekat tehdään meillä korppujauhoon (jos kylään tulee keliaakikko, niin gluteenittomaan), maitoon ja munaan, sekaan sipulia ja mausteita, ja toiset tehdään ihan pelkästä jauhelihasta muovaamalla, mausteet vaan pinnalle eli ei sekoteta sinne lihaan. Jälkimmäiset on erinomaisia kesägrillattavia muuten - ja liha pysyy oikein hyvin kasassa ilman muniakin! :)

Kuten näemme, lihapullataikinan voi tehdä öbauttes mistä ite tykkää. Kaiketi ainoa pakollinen aine on jauheliha. Minä laitan korppujauhoa, koska niin on tehty lapsena kotona. Tapa on peruja köyhemmiltä ajoilta, jolloin laitettiin kuivahtaneet leivät ja aamupuuron jämät taikinan lisukkeeksi, jolloin a) tulee hyötykäytettyä jämät b) hinta per pulla tulee pienemmäksi c) saa lihapullia, vaikkei ois varaa ostaa hirmumäärää lihaa. Pikkusen tuppaan oleen kanssa sitä mieltä, että täysjauhelihapihvi on eri asia, ku lihapulla, johon voi laittaa ihan just mitä päähän pälkähtää. :)
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku