| |  | | |
25.04.06, 19:50
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Omena-allergikot!
Voiko jotkut omena-allergikot syödä pakastettua omenaa ilman mitään oireita?
Epäilen, että poikani saattaa olla allerginen omenalle, mutta eilen ei tullut mitään oireita, vaikka sai pakastettua omenaa. Tänään oireet tulivat jonkin aikaa omenatäysmehun jälkeen.
Vaihtoehtoja on siis: pakastettu omena käy, mutta pakastamaton ei, tai oireet tulivat viiveellä, tai hän eo ole allerginen omenalle vaan jollekin muulle.
| |
| | |
25.04.06, 20:56
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Omena-allergikot!
Omenahan käy yleensä kypsänä omena-allergiselle, samaa olen kuullut väitettävän pakastetustakin. Itse en ole koskaan uskaltanut pakastettua omenaa kokeilla, mutta kaverini väittää allergeenin heikentyvän pakastaessakin. Eli voi pitää hyvinkin paikkansa.
| |
| | |
25.04.06, 21:02
|
#3 (linkki)
Samoin mehuksi tehty omena käy monille allergikoille. Joku asiantuntija väitti, että mehustettaessa omenasta häviää allergisoiva osa. Sama saattaisi toimia tuossa pakastuksessakin.
| |
| | |
26.04.06, 10:09
|
#4 (linkki)
useín pakastaminen auttaa. mehustamisesta en osaa sanoa.
pakastus toimii ainakin porkkanan ja omenan kohdalla.
voi pakastaa esim. omenan lohkoina ja porkkanan ihan raakaraasteena.
tiedon sain / varmistin allergia- ja astmaliitosta.
kannattaa kokeilla varovasti.
| |
| | |
26.04.06, 17:36
|
#5 (linkki)
Omena-allergia voi olla myös yhteydessä johonkin siitepölyyn, eli oireita tulee vain siitepölyaikaan, kun altistuu kummallekin yhtäaikaa. Korjatkaa, jos muistan väärin.
| |
| | |
27.04.06, 18:46
|
#6 (linkki)
joo Mira, oikeassa olet. tällöin kun syö esim. omenaa tai porkkanaa ( raakaa ) elimistö ""tunnnistaa "" sen koivun siitepölyksi ja reagoi siihen. ristiallergia kyseessä, tähän vaivaan saattaa just tuo pakastaminen auttaa.
| |
| | |
27.04.06, 22:34
|
#7 (linkki)
Kiitos vastauksista. Siis ei omenaa meidän pojalle, ainakaan toistaiseksi, kun nyt on tämä siitepölyaika ja kaikkee.
| |
| | |
02.05.06, 18:52
|
#8 (linkki)
Kyllä tämä ristiallergia on mahdollinen, mutta joillekin omena aiheuttaa aina oireita, kuten minulle. Minä voin syödä omenaa ainoastaan kypsennettynä.
| |
| | |
05.05.06, 12:02
|
#9 (linkki)
Minä kärsin juuri tästä ""ristiallergiasta"". Ensin alkoi koivuallergia ja sen myötä ei ole kärsinyt enää omenaa syödä. Nykyisin myös päärynä ja tuoreet herneet aiheuttavat oireita. Keväällä en edes uskalla tehdä omenasta mitään muillekaan kun siitepölyä on ilmassa, muulloin uskaltaa omenaa kuitenkin käsitellä vaikka ei itse saakaan syödä. Harmillinen allergia, sillä tykkäsin kovasti omenasta, päärynästä ja herneistä !!!
| |
| | |
07.08.06, 20:08
|
#10 (linkki)
Itse olen omenalle allerginen. Kypsennettyä omenaa voisin syödä jonkin verran, mutta jätän sen siitä huolimatta väliin. Pakastettua en ole kokeillut. Joskus olen syönyt muutamia palasia kotimaista omenaa ilman oireita.
| |
| | |
25.08.06, 14:24
|
#11 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
| Re: Omena-allergikot!
Monet juurekset ovat kelvokkaita syötäviksi kypsennettyinä, mutta palsternakka ei ole - tiedoksi allergisille. Palsternakkaa on mukana monissa pakastealtaan "juurespusseissa".
| |
| | |
29.08.06, 11:39
|
#12 (linkki)
Olen kyllä ymmärtänyt ja itse kokenut todeksi, että "ristiallergia" ei tarkoita sitä, että esim. koivuallergikot saisivat oireita omenasta vain siitepölyaikana, vaan aina, riippumatta vuodenajasta. Oireet voivat olla voimakkaampia tällöin, kun systeemi on valmiiksi aika sekaisin, mutta allergiareaktio tulee kyllä aina.
| |
| | |
27.09.06, 09:45
|
#13 (linkki)
Minulla lapsena ristiallergia > ei omenaa tai porkkanaa. Ulkolaisten omenoiden "myrkky" voi aiheuttaa allergiaa. Nyt aikuisena voin syödä kotimasia omenoita ilman kuorta, mutta porkkanaa raakaana en, kypsänä kyllä.
| |
| | |
28.09.06, 08:28
|
#14 (linkki)
minkälaisia oireita teillä on?
| |
| | |
12.10.06, 13:50
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä olen myös omenalle allerginen. oireina kurkun ja suun limakalvojen turpoaminen. Raaka omenaa en täten voi yhtään syödä, mutta minulle käy kypsennetty omena. esim hillot ja mehut. Allergiaoireita saan myös mm.porkkanasta ja herneestä. Pakastaminen minulle auttaa vain herneisiin.
| |
| | |
19.11.06, 21:36
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Allergia ei ole sinänsä iso asia, kun sen kanssa oppii elämään. En ole koskaan syönyt porkkanaraastetta, voin vain miettiä mille se maistuu. Se on pieni asia. Joku joutuu olemaan koko elämänsä vaikka rullatuolissa tai vaikean sairauden kanssa.
| |
| | |
21.11.06, 09:32
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mä olen kanssa omenalle, porkkanalle, päärynälle yms. allerginen. Joskus kokeilin syödä pakastettua porkkanaraastetta, mutta oireet tulivat silti. Oireina siis huulien turpoaminen ja kihelmöinti sekä kitalaen ja kurkun kutina.
| |
| | |
18.01.07, 09:50
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen aina kadehtinut ihmisiä jotka voivat syödä omenoita. Ajattelin nyt kokeilla pakastaa viipaleena, sitten sen näkee....kypsennetty omena ei aiheuta mitään. Kiivin syöminen olisi minulle lähes hengen meno!
| |
| | |
19.02.07, 03:51
|
#19 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
|
olen omena allergikko.. mutta voin syödä sitä kypsennettynä, pakastettuna en ole uskaltanut.. ja mehut käyvät myöskin jos ne on käyneet kuumennuksen (pastoroinnin läpi) ns. tuorepuristemehut ei käy..
| |
| | |
09.03.07, 21:30
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen kuullut, että jotkut omena-allergikot voivat syödä kotimaisia omenia, mutten ole uskaltanut itse kokeilla. Kuulemma myös talviaikaan omppua sietää paremmin kuin keväällä ja kesällä, kun ristiallergeeneja on runsaasti ilmassa. Ts. allergioissa on ilmeisesti yksilöllisiä eroja.
| |
| | |
12.03.07, 18:22
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen allerginen omenalle ja porkkanalle raakoina. Kypytettyinä molemmat menevät. Omenaa voi hyvin nauttia myös siten, että viipaloi sen ohuiksi suikaleiksi ja antaa olla jääkaapissa tai huoneenlämmössä jonkin aikaa. Hapettuneesta omenasta ei ainakaan minulle tule mitään oireita. Tätä voi nopeuttaa laittamalla viipaleen vählksi kaa noin 50 asteiseen uusiin leivinpaperille kuivumaan.
Tuo pakastamiskikka kiinnostaisi minua. Eli pitääkö omenat syödä pakastettuina vai tuleeko ne sulattaa ensin?
Samoin olisi kiinnostunut tietämään onko joku löytänyt jonkin omenalajin joka ei aiheuttaisi allergisia reaktioita. Olen jostain kuullut että esim tomaatilla jotkin luomotomaatit eivät olisi samalla tavalla allergeenisia kuin muut. Eli olisi kiva tietää on tällaisia allergiaystävällisiä omenoita olemassa?
| |
| | |
15.04.07, 21:03
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Omena-allergiaa täälläkin. Kypsennetty omena käy, samoin omenatuoremehu, mutta siitä en kuitenkaan pidä. Pakastettua omenaa en ole kokeillut, mutta ehkä joskus testaan senkin. Uuniomput vaniljajäätelön kanssa taas ehdoton herkku :) Samoin olen allerginen päärynälle, kiiville ja herneille + muille palkokasveille, esim. kaikki pavut. Kaikista pahin allergian aiheuttaja on kala, pelkästä hajusta tulee hengenahdistus ja kutinaa (atooppinen iho), syönnistä varmaan lähtisi henki. Siitepölyallergiaakin löytyy, koivu kaikkein pahimpana. Itsekin olisin kiinnostunut noista "allergiaystävällisistä" omenoista, lähinnä sen vuoksi, että tyttäreni pitää omenoista, mutta en pysty niitä hänelle kuorimaan ilman kumihanskoja :(
Jostain olen kuullut, että jos on koivun siitepölylle allerginen, niin usein saattaa riesaksi tulla myös allergia hevosiin ja kissoihin. Pitääkö paikkansa? Itselläni on todella paha allergia juuri hevosiin ja kissoihin, sekä myös kaikkiin jyrsijöihin, marsut, kanit, hamsterit jne.
| |
| | |
28.04.07, 14:54
|
#23 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja omppupomppu
Jostain olen kuullut, että jos on koivun siitepölylle allerginen, niin usein saattaa riesaksi tulla myös allergia hevosiin ja kissoihin. Pitääkö paikkansa? Itselläni on todella paha allergia juuri hevosiin ja kissoihin, sekä myös kaikkiin jyrsijöihin, marsut, kanit, hamsterit jne. | Mulla ainakin kaikki karvaelikot on pannassa. | |
| | |
31.07.07, 00:48
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | Ompsu
Ylös!
Omenansyöntivinkkejä ja keskustelua omena-allergiasta kaivataan. Omenat alkavat pian kypsyä puissa. Onko kenelläkään hyviä omenareseptejä kotiomenoista?
| |
| | |
15.08.07, 12:11
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Ompsu Ylös!
Omenansyöntivinkkejä ja keskustelua omena-allergiasta kaivataan. Omenat alkavat pian kypsyä puissa. Onko kenelläkään hyviä omenareseptejä kotiomenoista? | jestas, omppureseptejähän on kirjat ja netti pullollaan. Mikä estää käyttämästä kotiomenoita niihin?!
| |
| | | | |