Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
18.07.06, 16:54   #1 (linkki)
Minni
(Vierailija)

Maidoton ja munaton ruokavalio

Hei! Minulla on juuri vuoden täyttänyt tytär, jolla todettiin allergia matoproteiinille. Myös kananmuna näyttää aiheuttavan oireita.

Osaisiko joku neuvoa minua, miten laadin tyttäreni ruokavalion? Miten te muut olette tehneet? Tai mistä löytäisin lisää neuvoja?

Neuvolassa ei juuri osattu auttaa, eikä minulla ole mitään kokemuksia erilaisista ruokavalioista aikaisemmin.

Kiitos jo etukäteen!
  Vastaa viestiin
18.07.06, 16:55   #2 (linkki)
Minni uudestaan
(Vierailija)

Re: Maidoton ja munaton ruokavalio

Siis MAITOproteiinille tietysti.
  Vastaa viestiin
18.07.06, 17:34   #3 (linkki)
äippä
(Vierailija)

Tässä pari linkkiä:

http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/tieto/allergiaruoanABC.htm

http://www.allergia.com/
  Vastaa viestiin
18.07.06, 20:17   #4 (linkki)
vegaani
(Vierailija)

Eläinoikeusfoorumin ruokapuolella on paljon keskustelua maidon ja kananmunien korvaamisesta ruokavaliossa, esim. erilaisista soija- ja kauratuotteista ja kananmunankorvikkeista. Tuolta löytyy myös tosi paljon erilaisia munattomia ja maidottomia (kasvis)reseptejä, myös kaikenlaisiin erilaisiin leivonnaisiin.

www.oikeuttaelaimille.net/foorumi
  Vastaa viestiin
19.07.06, 11:34   #5 (linkki)
Sari
(Vierailija)

Ainakin sellainen keittokirja kuin "Allergia ja keliakia" löytyy

kirjoittajia en valitettavasti muista, mutta kirjaa saa ihan yleisesti kirjakaupoista ja kirjastoista. Kirjassa on myös paljon muuta tietoa ruoka-aine allergioista. Munan voi aik usein jättää pois ilman mitään tilalle laitettavaa, sille löytyy teollinen korvike (Loprofin?) tai sen voi korvata leivonnassa esim. sopivalla hedelmäsoseella. Maidon taas voi korvata vedellä, lihaliemellä, riisi- tai soijamaidolla, mikä niistä vain käykin muutoin lapselle. Alkujärkytyksen jälkeen maidon ja kananmunan välttäminen on ihan helppoa.
  Vastaa viestiin
05.08.06, 20:14   #6 (linkki)
Päiväkodin keittäjä
(Vierailija)

Ruoanvalmistuksessa voi käyttää soija-,kaura- tai riisimaitoa, kaura- tai soijakermaa. Käytetään samoin kuin tavallista maitoa / kermaa. GoGreenilta ja Oatlyltä löytyy.
Munattomia ja Maidottomia leivonnaisiakin on olemassa ja niitä voi itsekin valmistaa, esim. letut tai pannukakku onnistuu kyllä ilman kananmunaa kaurakermastakin. Samoin makeat ja suolaiset piirakat, kananmunan voi korvata esim. jauhoilla, riisihiutaleilla jne.
Itse käytän päivittäin ruoanvalmistuksessa ja välipaloissa kauramaitoa / kaurakermaa. Maku vain aluksi "karmiva" ennenkuin tottuu...
Soijajogurttejakin löytyy jo kaupan hyllyiltä..Kananmunan kanssa saakin olla tarkempi, jos valmisleivonnaisia käyttää...
  Vastaa viestiin
30.10.06, 14:16   #7 (linkki)
kirjailijan ja yhdistyksen vetäjän tytär
(Vierailija)

Mitä saisi tarjota? Ruoka-allergisten keittokirja ja LOUNAIS-SUOMEN ALLERGIA- JA ASTMAYHDISTYS

Näistä kahdesta on suuresti apua. Kirja pohjautuu luontaisesti gluteenittomaan, MAIDOTTOMAAN ja MUNATTOMAAN ruokavalioon joten kirja on täynnä juuri sinun tyttäresi elämää helpottavia ohjeita. Kirjassa on runsaasti pienille lapsille sopivia ruokia sekä sitten hänen kasvettuaan nuorille ja aikuisille. Olen itse syönyt kyseisen kirjailijan ohjeiden ruokia koska kirjailija on minun äitini. Suosittelen kirjaa lämpimästi ja kannattaa lainata kirja kirjastosta ennen ostamista, jotta voit katsoa onko siinä juuri niitä ohjeita mitä kaipaat. Eli siitä vaan kirjastoon: Elise Pasanen ja Elisa Niemelä: Mitä saisi tarjota? Ruoka-allergisten keittokirja

Toinen juttu on äitini vetämä Lounais-Suomen Allergia ja Astma yhdistys josta saa neuvoja ja apua. Äitini on yksi tukihenkilöistä, jotka auttavat vapaaehtoistyönä niitä, joilla allergiat ovat uusi asia. Jos kiinnostaa niin kipaiseppa osoitteessa http://www.allergiaturku.com/toimintasuunnitelma.shtml

Toivottavasti näistä on apua!
  Vastaa viestiin
02.11.06, 13:31   #8 (linkki)
?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kirjailijan ja yhdistyksen vetäjän tytär
Näistä kahdesta on suuresti apua. Kirja pohjautuu luontaisesti gluteenittomaan, MAIDOTTOMAAN ja MUNATTOMAAN ruokavalioon joten kirja on täynnä juuri sinun tyttäresi elämää helpottavia ohjeita. Kirjassa on runsaasti pienille lapsille sopivia ruokia sekä sitten hänen kasvettuaan nuorille ja aikuisille. Olen itse syönyt kyseisen kirjailijan ohjeiden ruokia koska kirjailija on minun äitini. Suosittelen kirjaa lämpimästi ja kannattaa lainata kirja kirjastosta ennen ostamista, jotta voit katsoa onko siinä juuri niitä ohjeita mitä kaipaat. Eli siitä vaan kirjastoon: Elise Pasanen ja Elisa Niemelä: Mitä saisi tarjota? Ruoka-allergisten keittokirja

Toinen juttu on äitini vetämä Lounais-Suomen Allergia ja Astma yhdistys josta saa neuvoja ja apua. Äitini on yksi tukihenkilöistä, jotka auttavat vapaaehtoistyönä niitä, joilla allergiat ovat uusi asia. Jos kiinnostaa niin kipaiseppa osoitteessa http://www.allergiaturku.com/toimintasuunnitelma.shtml

Toivottavasti näistä on apua!
Onko joku munattomien yhdistys?

Vastaa viestiin
15.01.07, 23:16   #9 (linkki)
Allergisten lasten äiti
(Vierailija)

Yhdistyksen vetäjä?

[quote="kirjailijan ja yhdistyksen vetäjän tytär"]

>Toinen juttu on äitini vetämä Lounais-Suomen Allergia ja Astma yhdistys josta saa neuvoja ja apua.

Kävin tutustumassa ko. yhdistyksen sivuilla, mutta huomasin, ettei kumpikaan kirjan kirjoittajista näytä olevan yhdistyksen toiminnanjohtaja, joka Lounais-Suomen Allergia- ja Astmayhdistystä vetää. Voitko tarkentaa keneltä voisin kysyä apua?
  Vastaa viestiin
07.08.08, 17:42   #10 (linkki)
-
(Vierailija)

??

voiko pannukakun tehdä veteen?
  Vastaa viestiin
14.08.08, 15:36   #11 (linkki)
Medo
(Vierailija)

Kannattaa etsiä vegaanisia ruokaohjeita, niihinhän voi lisätä halutessaan lihajuttuja. Ruokaohjeita löytyy Googlella vaikka kuinka paljon ja erilaisia keittokirjoja on paljon. Etsi vinkkejä vaikka täältä: http://www.vegaaniliitto.fi/kirjasto.html .

Monesta ruoasta voi kananmunan jättää kokonaan pois, jos niitä on ohjeessa vain 1 tai 2. Tarvittaessa munan voi korvata esim lusikallisella peruna- tai soijajauhoja ja tipalla vettä. Kermaviilin, piimän ja jugurtin voi leivonnassa korvata Alpron maustamattomalla jugurtilla, samoin maitorahkan ja smetanan ym valutetulla jugurtilla. Ruokakermaa löytyy kaura- ja soijapohjaisena, samoin kermaa (kaurakerma on maultaan lähempänä lehmäkermaa). Juuston korviketta voi tehdä oluthiivahiutaleista (ohje löytyy mm. Marianne Kiskolan kirjasta Papu, porkkana ja hillopulla). Maitoja löytyy kaurasta, soijasta, riisistä, mantelista ja herneestä valmistettuna ja niitä voi tehdä helposti myös itse esim puuroa varten.

Ravitsemuksesta löytyy tietoa esimerkiksi näistä esitteistä, joita voi tilata ilmaiseksi Vegaaniliitosta: Kasvissyöntiä aloittelijoille - ja vähän konkareillekin ja Vegaaniruokavalio raskauden, imetyksen ja lapsuuden aikana (jota voisit suositella neuvolantädillekin, erittäin kattava vihkonen!). Teidän tapauksessanne ruokavalion koostaminen on helpompaa, koska eläintuotteet ovat mukana mutta näistä esitteistä saa hyvää perustietoa mm. munan ja maidon korvaamisesta.

Vierailija: Toimiva pannukakun ohje löytyy Härkäpapua sarvista -nimisestä kirjasta. :)
  Vastaa viestiin
15.08.08, 14:07   #12 (linkki)
tiittune
(Vierailija)

Eikö teitä tosiaan ohjeistettu mitenkään ruokavalion suhteen silloin kun allergia todettiin? Saitteko reseptiä soijamaidolle tai vastaavalle? Yleensähän maitoallergisille lapsille suositellaan apteekin erityiskorvikkeen käyttöä kahden vuoden ikäiseksi saakka. Meilläkin maitoallergia todettiin vuoden ikäisenä, ja sen jälkeen käytettiin vuoden ajan apteekista saatavaa korviketta.

Jos ostat kaupasta soija-, kaura- tai riisimaitoa, muista katsoa mitä kaikkea ne sisältävät! Monissa lukee, ettei niitä suositella alle 2-vuotiaille, eli niitä ei kannata ostaa. Itse olen välttänyt esim. niitä maitoja, joihin on lisätty sokeria. Kalsiumin saanti täytyy sitten laskea, että saako sitä korvikkeesta/muusta juomasta tarpeeksi, vai käytättekö lisäksi kalkkitabletteja. Mutta näitä tuotteitahan löytyy nykyään kaupoista tosi hyvin, täytyy vaan itse vertailla ja valita omansa!

Munan korvaaminen ruokavaliossa on aika yksinkertaista. Toki tarkkana saa olla, sillä munaa löytyy monista paikoista, mutta kyllähän jokseenkin kaikkien ruokien tekeminen onnistuu munattomana. Netistäkin saat paljon vinkkejä, millä kaikella munaa voi ruoanlaitossa korvata.

Eihän nämä allergiat kivoja ole, mutta aika helposti näiden kanssa tänä päivänä elelee!
  Vastaa viestiin