Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.09.06, 10:45   #1 (linkki)
Kalkiton
(Vierailija)

Mistä ruoasta parhaiten maidottomalle kalkkia?

Heissuli!

Kuka osaisi opastaa maitoproteiinille allergista seuraavassa. Vatsani ei kertakaikkiaan kestä kalkkitabletteja kuin korkeintaan yhden joka toinen päivä (ja silloinkin on vatsa kipeä) ja eihän se riitä osteoporoosin estämiseksi.

Mistä ruoasta saisi eniten kalkkia?

Paljon kiitoksia vastaajille
  Vastaa viestiin
05.09.06, 12:09   #2 (linkki)
Sarita
(Vierailija)

Re: Mistä ruoasta parhaiten maidottomalle kalkkia?

laktoosi-intolerantikkona lääkäri kehoitti syömään juustoa päivittäin. Ei tarvitse mitään tabletteja joiden imeytyminenkin on mutkikasta.
  Vastaa viestiin
05.09.06, 12:48   #3 (linkki)
Gee
(Vierailija)

Maitoallergikko ei tietenkään voi juustoa syödä, mutta myös lehtivihannekset ja kala sisältävät kalsiumia.

Finelistä löytyy tarkempaa tietoa:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2023&fuclass=all&specdiet=milk free&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi
  Vastaa viestiin
05.09.06, 16:45   #4 (linkki)
ap
(Vierailija)

Kiitos Gee mahdottoman hyvästä linkistä!!! Outoa kyllä, että purukumissa ja karkissa olisi noinkin paljon kalkkia???
  Vastaa viestiin
06.09.06, 02:40   #5 (linkki)
mar

Rekisteröitynyt: 07/2006

Tässä muutamia konkreettisia ruoka-aineita:
Mantelit 250 mg/ 100 gr:ssa
kuivatut viikunat ja rusinat 80 mg
sardiinit öljyssä 340 mg
pinaatit 80 mg
kikpavut 130 mg
linssit, herneet 60 mg
oliivit 100 mg
kananmuna 60 mg
kaalit, vihreät pavut... 40 mg
  Vastaa viestiin
06.09.06, 17:12   #6 (linkki)
maidoton
(Vierailija)

Minä käytän maidon asemasta soijajuomaa, johon on lisätty kalsiumia. Sitä on ainakin kahta eri merkkiä, joista toinen on makeaa ja toinen pahanmakuista, mutta kumpaankin tottuu :-) Syön myös soija"jogurttia", johon siihenkin on lisätty kalsiumia. Ja tietysti noista kasviksista sitä saa, ja niitäkin syön runsaasti. Jotenkin kalsiumin vain yhdistää maitoon - vaikka sitten tuohon soija"maitoon".
  Vastaa viestiin
07.09.06, 15:10   #7 (linkki)
ap
(Vierailija)

Kiitos vihjeestä!
  Vastaa viestiin
08.09.06, 09:57   #8 (linkki)
ValioValtaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maidoton
Minä käytän maidon asemasta soijajuomaa, johon on lisätty kalsiumia. Sitä on ainakin kahta eri merkkiä, joista toinen on makeaa ja toinen pahanmakuista, mutta kumpaankin tottuu :-) Syön myös soija"jogurttia", johon siihenkin on lisätty kalsiumia. Ja tietysti noista kasviksista sitä saa, ja niitäkin syön runsaasti. Jotenkin kalsiumin vain yhdistää maitoon - vaikka sitten tuohon soija"maitoon".
Johtuu pitkälle valion suorittamasta propakandasta, jota ovat jatkaneet jo vuosia. Ei sillä, kyllähän se maito paljon sitä kalsiumia sisältää, vaikka ei kovin hyvin imeytyvässä muodossa olekaan. Kuitenkin tässä valioilmapiirissä on luotu mielikuva siitä, ettei ruokavalio voi olla täysipainoinen olessaan maidoton.
  Vastaa viestiin
09.09.06, 16:32   #9 (linkki)
maidoton
(Vierailija)

Aivan. Kun minä kerroin terveydenhoitajalle jättäneeni maitovalmisteet kokonaan pois ruokavaliostani, hän kysyi heti, miten takaan kalsiumin saannin. Kerroin tuon saman, minkä tuossa hieman aiemmin tässäkin ketjussa, ja hän oli tyytyväinen.
Maidon jätin pois, koska se aiheuttaa minulle sekä vatsa- että hengitystieoireita. Laktoosi-intoleranssia minulla ei ole, maitoproteiiniallergiaa ei ole edes testattu. Mutta nyt reilun vuoden maidottoman dieetin jälkeen hb:ni on noussut huimasti, limaisuus ja kurkunpääoireet hävinneet samoin kuin vatsavaivat.
  Vastaa viestiin
12.09.06, 14:27   #10 (linkki)
Outolainen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maidoton
Aivan. Kun minä kerroin terveydenhoitajalle jättäneeni maitovalmisteet kokonaan pois ruokavaliostani, hän kysyi heti, miten takaan kalsiumin saannin. Kerroin tuon saman, minkä tuossa hieman aiemmin tässäkin ketjussa, ja hän oli tyytyväinen.
Terveydehoitajien ammattitaito ei mielestäni ole useassakaan asiassa ihan sillä tasolla, millä täytyisi. Itse olen vääntänyt kättä terkkarin kanssa tietysti näistä ravitsemusasioista, mutta myös lääkeannostuksista sekä ihan perus pikatestistä virtsisepäilyn kohdalla.

Tietenkään kaikkien ei tarvitse osata kaikkea, mutta mielestäni on pelottavaa, että ihminen, joka ei hahmota milli- ja mikrogrammojen eroja, saa annostella ja piikittää lääkkeitä.
  Vastaa viestiin
26.09.06, 13:39   #11 (linkki)
Katja
(Vierailija)

Auringonkukan- ja seesaminsiemenet

Kiinalaiset saavat kalsiumia paitsi tietysti vihanneksista myös auringonkukansiemenistä. Myös seesaminsiemenet ovat terveellisiä, erityisesti mustat, joita saa Hgistä Tokio-kai -nimisestä japsikaupasta. Mustat seesaminsiemenet ovat muutenkin erittäin terveellisiä, terveellisempiä kuin vaaleat seesaminsiemenet. Niitä voi paahtaa miedolla lämmöllä ja jauhaa morttelissa esim. pari teelusikkaa. Aikaisemmin keitin niitä riisipuuron kanssa joka päivä, mutta nyt syön sellaisenaan, hörppään lämmintä vettä päälle, jotta sulavat paremmin.

Maidosta. Valio voi olla tyytyväinen kun takana on länsimaisen lääketieteen virheellinen luulo, että Maitoa on jokaisen kunnon suomalaisen juotava niin ja niin monta lasia päivässä... blahblahblah. Mikä tahansa firma, joka saa länsimaisen lääketieteen virheelliset teoriat puolelleen, varmaan menestyy. Ihminen ei tarvitse lehmänmaitoa pisaraakaan. Suomessa maitotuotteiden käyttö on aivan pöyristyttävän yletöntä: maitoa, jogurtteja, jäätelöä, juustoja jnejne. joka päivä aivan pienestä pitäen, ei kenenkään elimistö kestä sellaista Kosteutta aiheuttavien elintarvikkeiden määrää. Siksi suomalaisilla lapsilla on niin paljon korvatulehduksia.
  Vastaa viestiin
27.09.06, 11:19   #12 (linkki)
outo termi?
(Vierailija)

Re: Auringonkukan- ja seesaminsiemenet

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja
... ei kenenkään elimistö kestä sellaista Kosteutta aiheuttavien elintarvikkeiden määrää. Siksi suomalaisilla lapsilla on niin paljon korvatulehduksia.
Siis mitä ajat takaa tuolla "kosteutta aiheuttavalla"?
  Vastaa viestiin
27.09.06, 12:10   #13 (linkki)
edelliselle
(Vierailija)

Maito on aika kosteaa...
  Vastaa viestiin
28.09.06, 23:02   #14 (linkki)
jessie
(Vierailija)

Nyt on saatavana myös kotimaista leipää johon on lisätty kalsiumia. En nyt millään muista merkkiä mutta Prismoista sitä on löytynyt. Yritin kysellä konsulentilta että onko kalsiumin imeytymistä leivästä ollenkaan tutkittu johon ei osannut vastata..eli siis ei varmaa ole.
  Vastaa viestiin
06.10.06, 22:32   #15 (linkki)
maidoton minäkin
(Vierailija)

Outolaiselle

"Terveydehoitajien ammattitaito ei mielestäni ole useassakaan asiassa ihan sillä tasolla, millä täytyisi. "

Kyllä niin. Oman työterveyshoitajani lapsella todettiin maitoallergia ja minä maidottomana asiakkaana esittelin hänelle maidottomia vaihtoehtoja. Niin että se siitä ammattitaidosta...

Vastaa viestiin
15.10.06, 10:14   #16 (linkki)
murina
(Vierailija)

Minkälaisia vatsaoireita sinulla Maidoton oli?
Minä olen hulluna seesamin siemeniin, ostan niitä etnisistä kaupoista.
Olen kuullut myös maitotuotteiden yhteyden korvatulehduksiin ja yllätys yllätys myös diabetekseen.
  Vastaa viestiin
17.10.06, 04:50   #17 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Kalsiumia lisätään myös joihinkin mehuihin, esim.Valiolla on jokin kalsiumlisätty mehu.
  Vastaa viestiin
25.10.06, 23:58   #18 (linkki)
maidoton
(Vierailija)

Murinalle

Maito aiheuttaa minulle ihan rehellisiä ilmavaivoja: murinaa niin kuin olisi kamala nälkä, lorinaa, kuplien liikkumista, nipistelyä, todella pahanhajuisia pieruja jne. Siisi ihan kuin laktoosi-intoleranssi, jota testien mukaan minulla ei siis ole. Ja laktoositon maito aiheuttaa myös. Mutta nyt olen huomannut, että oikein rasvaisia maitotuotteita kuten kermaa ja jäätelöä sekä rasvaisia juustoja voin syödä jonkin verran melkoisen vähin oirein. Nam!
  Vastaa viestiin
09.04.07, 19:59   #19 (linkki)
Maallikko
(Vierailija)

voi voi

Voi teitä! Eihän terkkaritkaan kaikkea voi tietää kuten eivät lääkäritkään. Ei terveydenhoitajille kuulu ravitsemusterapia vaan ravitsemusterapeutille, joka on erikoistunut juuri ravitsemukseen ja antaa ravitsemusneuvontaa. Tai hyvää tietoa saa allergia liitosta. Hienoa kyllä jos joku terv.hoitaja on viitsinyt ottaa selvää eri allergioista mutta työnkuvaan se ei kuulu. Eivät sairaanhoitajatkaan tai lääkäri tiedä esim. psykiatriasta ja kirurgiasta kaikkea vaan erikoistumisala on oma juttu. Tai vaikka olisi erikoistunut aiheeseen on erittäin vaikea muistaa niitä miljoonia asioita jotka alaan liittyy. Kyllä maallikonkin tuo pitäisi tietää.
  Vastaa viestiin
10.04.07, 09:30   #20 (linkki)
Osa-aikaduunari
(Vierailija)

Hyviä kalsiuminlähteitä ovat muun muassa tofu- ja muut soijatuotteet, palkokasvit, vihreät lehtivihannekset, siemenet, pähkinät ja kaalit.
  Vastaa viestiin
11.04.07, 12:56   #21 (linkki)
viu
(Vierailija)

Viinimarjat sisältävät myös kalsiumia reippaasti.
  Vastaa viestiin
12.04.07, 10:12   #22 (linkki)
viu
(Vierailija)

maidottomalle

Hei, huomasin, että sanot saavasi HENGITYSoireita myös maidosta!? Minkälaisia? Kun itse olen epäillyt myös, että voiko olla mahdollista. Mulla on voimakas laktoosi- intoleranssi todettu jo vuosia sitten, enkä juurikaan voi käyttää edes hylaa, ainakaan kypsentämättömänä.
Joskus saan, lähinnä iltaisin ennen nukkumaanmenoa, ja päivinä, jolloin olen tavallista väsyneempi, mielestäni, astma- kohtauksen tyyppisen tunteen. Keuhkot menee tukkoon ja hengitys vaikeutuu n. tunniksi. En ole allerginen muuten millekään, paitsi viime vuosina olen herkistynyt joillekin E- lisäaineille, joista tulee pahanolon tunne tai jopa nokkosrokkokohtaus.
Onko mahdollista tosiaan, että laktoosista/maitotuotteesta voi saada hengitysoireita? Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta?
  Vastaa viestiin
12.04.07, 13:18   #23 (linkki)
Sipatti
(Vierailija)

Mitä terveyden-ja muihin hoitajiin tulee, ei niiden tietotaso ole kummoinen. Eikä heiltä voi sitä edes vaatia kun ei ole koulutusta. Siksi esim. sairaaloissa on ravitsemusasiantuntijat, se on yliopistokoultus ja siis tieteellinen.
  Vastaa viestiin
20.04.07, 17:06   #24 (linkki)
Elssu
(Vierailija)

ravitsemusasiantuntijat antavat neuvoja vain "normaalia ruokavaliota noudattaville". Näin minulle kerrottiin, kun otin yhteyttä kotikaupunkini ravitsemusterapeuttiin. Minulla on keliakia ja joudun siis noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota. Lisäksi en käytä maitotaloustuotteita enkä syö lihaa. Koska olen omasta valinnastani (en diagnoosin johdosta) jättänyt maidon sekä lihan, ei ravitsemusterapeutti voinut/ halunnut auttaa minua. Terapeutin mukaan maito sekä liha kuuluvat normaaliin ruokavalioon (kuvaili minulle vartin verran, mitä "ruokaympyrään" kuuluu...).
Tieteellinen yliopistokoulutus, ei siis takaa avointa suhtautumista ja neuvontaa kaikille. Minä olen hakenut tietoni netistä ja voin todella hyvin.
  Vastaa viestiin
16.06.07, 23:00   #25 (linkki)
Tuire
(Vierailija)

Luonnollinen kalsium paras

Kannattaa unohtaa kaikki synteettisimmät ja keinotekoisimmat kalsiumvalmisteet! Ihmiskeho ei niitten kalsiumia pysty hyödyntämään ja liika kalkki alkaa vain kasautua ympäri elimistöä aiheuttaen erityyppisiä terveysongelmia. Lisäravinteissa kalsiumsitraatti on turvallisin kalsiumin muoto, parhaiten imeytyvä ja vatsaystävällisin.

Huipputärkeää kalsiumin imetytymiselle on myös samanaikainen magnesiumin saanti oikeassa suhteessa. Eli ei riitä, että ruoka-aine sisältää paljon kalsiumia, vaan kalsium-magnesiumtasapainon tulee olla kunnossa, jotta ravintoaineet imeytyisivät ko. ruoasta kunnolla. Täydellinen kalsium-magnesiumsuhde on esim. porkkanassa. :)

Hyvässä kalkkivalmisteessa on kalsiumia, magnesiumia ja D-vitamiinia mahdollisimman luonnonmukaisessa muodossa.

Luonnolliset kalsiuminlähteet ovat turvallisimpia. Luonnon kalkki imeytyy parhaiten, eikä sillä ole sivuvaikutuksia. Ja HUOM! Lehmänmaito on luonnollinen juoma vasikalle, muttei se ihmiselle sovi.

Kerää paljon nuoria nokkosia kesällä (aurinkoisen päivän jälkeen, ei varjosta!), kuivaa ja ripottele ruokiin vuoden mittaan. Nokkonen on kaikkein luonnollisin ja tehokkain suomalainen kalkinlähde.

Muista myös liottaa kaikki täysjyvävilja, ennen kuin pistät suuhusi! Täysjyväviljan fytaatit heikentävät kalsiumin imeytymistä, mutta fytaatit vähenevät, kun esim. täysjyväriisin tai puurojyvät liottaa yön yli ja keittää vasta sitten. Tästä syystä kannattaa suosia nimenomaan jyvistä tehtyä puuroa, hiutaleita kun on huonompi enää liottaa ja aktivoida...
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku