Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
26.01.07, 17:07   #1 (linkki)
höpömassu
(Vierailija)

thaimaan ruoka

Olisiko kellään hyvää selitystä sille, että Thaimaan loman aikana oloni oli paras sitten lapsuusiän. Vatsa oli kunnossa ja energiaa riitti. Erityisesti hiiva loisti poissaolollaan. Söin paikallista ruokaa, joka sisälsi paljon vihanneksia, riisiä ja hedelmiä. Voisin yrittää jatkaa samaa täällä kotona.
  Vastaa viestiin
01.02.07, 14:11   #2 (linkki)
Nupukka
(Vierailija)

Saman koin itse aikoinaan reilu kymmenen vuotta sitten, ekan taikku reissun jälkeen. Sen jälkeen jätin nuo leivät, perunat, riisit ja makaroonit ruokavaliosta pois. Eikä siellä taikuissa niin kovasti (ainakaan niissä sapuskoissa, mitä minä söin) ole rasvaa. Kanaa, kalaa, vihanneksia, pähkinöitä (niissähän rasva on terveellistä).

Eipä Thaimaassa pahemmin ole ylipainoisiakaan. Satumaisen ihana maa:)
  Vastaa viestiin
01.02.07, 14:23   #3 (linkki)
??
(Vierailija)

Varmaan juuri tuo keveys ruokavaliossa antoi energisyyttä ja hyvää oloa. En ole Thaimaassa käynyt, mutta yleensä minusta aasialainen ruoka on hyvin sulavaa. Toki niissäkin öljyjä käytetään, joten eivät ne rasvattomia ole.
  Vastaa viestiin
01.02.07, 19:45   #4 (linkki)
höpömassu
(Vierailija)

Itse asiassa ei siellä käytetä juuri sokeriakaan, jälkiruokana oli tuoreita hedelmiä. Täällä kotona on vaan niin vaikea muuttaa ruokailutottumuksiaan, jotka kyllä ovat virallisen suosituksen mukaan hyvinkin terveelliset.
  Vastaa viestiin
16.02.07, 13:18   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 02/2007
Mainitsit että hiiva loisti poissaolollaan ja siinä saattaa olla vastauksesi. Olen jutellut asiasta ravintoterapeutin kanssa ja hän sanoi että moni suomalainen kärsii erittäin pahasta hiivasta tajuamatta koko asiaa. Suomessa syödään paljon leipää ja sokeriakin saamme yllättävistä ruoista joten hiiva pääsee jylläämään.
Muutenkin aasialainen ruoka on helposti sulavaa ja kevyttä koska kasviksia käytetään paljon sekä kanaa ja kalaa.
Itse olen alkanut syömään hiivatonta aitoon hapanjuureen tehtyä ruisleipää ja olen huomannut että turvotukset yms ovat jääneet kokonaan pois. Kannattaa kokeilla. Hiivatonta ruisleipää on useammilla valmistajilla.
Itse olen lähdössä pian kolmeksi viikoksi thaimaahan ja odotan jälleen innolla kun tulee ihan huomaamattaan syötyä terveellisesti. :-)
  Vastaa viestiin
16.02.07, 13:27   #6 (linkki)
mariella1
(Vierailija)

Suomessa leipä tehdään kohottamalla kohtuuttomasti. Luulen että se aiheuttaa ongelmia aika monelle. Thaimaahan en siitä huolimatta mene!
  Vastaa viestiin
16.02.07, 13:43   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 02/2007
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mariella1
Suomessa leipä tehdään kohottamalla kohtuuttomasti. Luulen että se aiheuttaa ongelmia aika monelle. Thaimaahan en siitä huolimatta mene!
Juuri tuota tarkoitan että hiivaa käytetään paljon koska leipä pitää saada kohotettua nopeasti.

Ihan uteliaisuuttani kysyn että miksi et mene Thaimaahan?
  Vastaa viestiin
19.02.07, 12:36   #8 (linkki)
Tua XIV
(Vierailija)

Leivon vain hapanleipää.
  Vastaa viestiin
09.03.07, 21:26   #9 (linkki)
shabi
(Vierailija)

Sama on käynyt minulle Thaimaan matkoilla. Viljatuotteet, hiiva, liha ja maitotuotteet puuttuvat thairuuasta (siis jos puhutaan aidosta buddhalaisesta ruuasta). Pois makkarat, pihvit, puurot, leivät, jugurtit ja juustot - tilalle tofua, kookosta, kasviksia ja hedelmiä.
  Vastaa viestiin
14.03.07, 14:16   #10 (linkki)
minä thaimaalainen:)
(Vierailija)

liha ei thaimaalaisesta ruuasta kyll puutu eikä maitotuoteetkaan..kuinka paljon sinä tiedät thaimaalaisesta ruuasta? tietääkseni meiän ruoka on tervellisempaa kuin....
eikä liho hirveästi. olen syntynyt thaimaassa...ihmetelin kun muutin suomeen että miksi ihmiset ovat niin lihavia..
  Vastaa viestiin
05.07.07, 11:18   #11 (linkki)
Kiinasta...
(Vierailija)

Thaimaalaisen ruuan raaka-aineet ovat pitkälti samoja kuin kiinalaisen. Tosin Thamaassa käytetään paljon kookosmaitoa, joka on hyvää jo pelkästään entsyymiensä takia (samoja kuin äidinmaidossa). Kiinalaiset syödä päpöttävät koko päivän (myös nuoret naiset), suuria annoksia ja ovat hoikkia. Tähän kiinnitin ensimmäisen kerran huomiota kun tulin Aasiaan toistakymmentä vuotta sitten. Suurin ero on hiilihydraateissa. Kuten tuossa aiemmin sanottiin, niin sokeria ei perinteinen kiinalainen keittiö tunne, thaimaassa käytetään jonkin verra. Samoin leipä- ja viljatuotteet (paitsi riisi) loistavat poissaolollaan. Sen sijaan öljyä käytetään runsaasti, mikä ihmetetty minua, sillä olenhän käynyt läpi perinteisein ravintokasvatuksen, joka opettaa, että rasva lihottaa. Vasta kun kiinalaiset alkavat syömään hampurilaisbaareissa ja käyvät karkkikaupoissa tai hylkäävät perinteiset ruokamallit, alkavat hekin lihoa. Maassa on paljon mm. ylipainoisia lapsia, joille mummot työntävät makkudakkuja välipaloiksi. Näin on käynyt myös Thaimaassa. Vaikkein ole mikään karppaaja, uskon silti, että ravintoaineiden yhdistämisellä on merkitystä. Näköjään voi syödä öljypohjaisiakin ruokia (jotka edistävät ruuan sulatusta) jos unohtaa suuren määrän hiilaripitoisia ruokia. Nykyisin en itsekään laske kaloreita. Olen jättänyt leivän, perunan ja sokerin pois ruokavaliosta. Kaikkea syön enkä ole lihonut pitkään aikaan, vaikka nuorempana minulla oli ongelmia ylipainon kanssa. Voin mainiosti (en ole enää mikään nuori), olen energinen, nukun hyvin eikä turvotukset, kolestroolit ja verenpaineet rassaa. Luulen, että tässä on jotain viitteitä myös siihen, miksi Thaimaassa olevat/käyvät ihmiset voivat hyvin.

WHO:n mukaan maailman terveimmät ihmiset ovat Papua New Gineassa, jossa yksi keskeinen raaka-aine on kookospähkinä/kookosmaito. Kun nämä samat ihmiset muuttavat esim. Uuteen seelantiin ja alkavat syömään länsimaista sekaruokaa, tulee heistäkin yhtä "sairaita" kuin muusta paikallisväestä.
  Vastaa viestiin
28.08.07, 16:10   #12 (linkki)
eri hiivat
(Vierailija)

Leivontahiivalla ei ole mitään tekemistä suoliston hiivojen kanssa.
Sanoisin, että maito, vehnäjauhot ja sokeri sopivat useimmille vain pieninä annoksina. Ja silloin, kun suolisto on epätasapainossa, nuo em. aineet ei sovi lainkaan.
  Vastaa viestiin
19.02.08, 21:23   #13 (linkki)
viisas nainen
(Vierailija)

AASIA

maitotuotteet, makeiset ja jauhotuotteet pilaavat meidät. Kiinalainen viisaus suosittelee syömään erilaisia ruokia eikä mieliruokaa. Minä ainakin uskon siihen mutta länsimaissa ruoka on BISNES niin suuri bisnes miksi esim. maitoa on niin erilaista miksi me sairastumme ja silti litkimme sitä ???
  Vastaa viestiin
20.03.08, 10:50   #14 (linkki)
Äitee*/
(Vierailija)

Meidän moniallergisella tytöllä parani ensimmäistä kertaa elämässä kaikki ihottumat kun olimme Thaimaassa. Iho oli aivan ihanassa kunnossa, hän söi (paljon!) kaikkea ja painokin nousi päälle kaksi kiloa matkan aikana (hän on aina kulkenut alakäyrillä kasvussa). Kyllä oli ihotautilääkärillämmekin ihmettelemistä. No.. nyt vaikka olemme palanneet diettiin, iho on ruvella koko ajan... Mikähän tähän auttaisi?
Lääkärin kanssa totesimme että ruoan puhtaus vaikuttaa Thaimaassa; ruoka tuodaan suoraan pellolta pöytään, ei mitään säilöntä, tms. välivaiheita kuten täällä. Ja juuri tuo monipuolisuus.. Mitähän ihmettä meidän pitäisi tehdä nyt täällä kotona?
  Vastaa viestiin
24.03.08, 08:03   #15 (linkki)
satunnainen kävijä
(Vierailija)

Niin, ehkä se ruokavalio ja ruoan puhtaus siellä vaikuttavat, mutta pahinta iholle on tämä suomalainen ilmasto!! Niin se vaan on!
(Ja en ole varma etteikö siellä thaipelloilla tungeta torjuntaianeita yms kasveihin...)
Kyllä Suomessakin saa syötyä puhdasta ruokaa, jos vain viitsii nähdä vaivaa, mutta ilmastolle ei voi mitään. Talvella kuiva sisäilma on todella myrkkyä iholle. Kummipojan atooppinen iho on aina hyvässä kunnossa etelänreissujen (muuallakin kuin Thaimaassa!) jälkeen, mutta muutama viikko Suomessa ja iho on taas rikki.
  Vastaa viestiin
25.03.08, 08:17   #16 (linkki)
Iho-oireista
(Vierailija)

Pikkaisen asian vierestä mutta vähän samaa kuitenkin... Olen koko ikäni ollut atoopikko ja oireet loppuivat siihen kuin aikuiseksi tultuani lopetin muun lihan kuin kalan syönnin. Ja sitä ennen iho-oireeni olivat TODELLA pahat. Kasvisruoka on niin paljon nestepitoisempaa, ja juuri sitä kosteutta atooppinen iho kaipaa. En nyt tarkoita sitä että kaikkien atoopikkojen äitien pitäisi pistää lapsensa kasvissyöjiksi, mutta kokeilkaa selvästi kasvispainotteisempaa ruokaa. Meillä kotona kun ruoka oli perunaa ja lihaa ja leipää eikä mitään muuta.
Aasialainen ruoka on kasvispainotteista, siis myös liharuuissa on yleensä reilusti kasviksia, tämän vuoksi sillä ruualla sekä vatsa että iho voivat paremmin. Ja toinen asia on sitten se lämpö ja valo joka atoopikolle on hyväksi. Tänä talvena ei kyllä hirveästi enempää ole kosteusvoidetta kulunut kun pakkaset ovat jääneet väliin!
  Vastaa viestiin
15.05.08, 12:17   #17 (linkki)
Äitee....
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee*/
Meidän moniallergisella tytöllä parani ensimmäistä kertaa elämässä kaikki ihottumat kun olimme Thaimaassa. Iho oli aivan ihanassa kunnossa, hän söi (paljon!) kaikkea ja painokin nousi päälle kaksi kiloa matkan aikana (hän on aina kulkenut alakäyrillä kasvussa). Kyllä oli ihotautilääkärillämmekin ihmettelemistä. No.. nyt vaikka olemme palanneet diettiin, iho on ruvella koko ajan... Mikähän tähän auttaisi?
Lääkärin kanssa totesimme että ruoan puhtaus vaikuttaa Thaimaassa; ruoka tuodaan suoraan pellolta pöytään, ei mitään säilöntä, tms. välivaiheita kuten täällä. Ja juuri tuo monipuolisuus.. Mitähän ihmettä meidän pitäisi tehdä nyt täällä kotona?
Aloitimme suolakylvyt kotona ja se on hieman parantanut tuota rupisuutta. Ammeeseen lämmintä vettä ja riittävästi merisuolaa päälle. Viikko mennyt nyt näin, toiveissa olisi päästä kammottavista ruvista eroon (iho on jo todella arpinen..)
  Vastaa viestiin
06.06.08, 12:49   #18 (linkki)
Eevil Stöö
(Vierailija)

Itsekin olen ihmetellyt miten hyvin vatsa voi intialaisen ja nepalilaisen sapuskan jälkeen. Yleensä vatsa on melkein kaikesta kipeä, mutta intialainen auttaa! Syön kasvisruokaa muutenkin, mutta en itse osaa maustaa ruokia ollenkaan. Veikkaan että itämaisen ruoan hyvä vaikutus tulee mausteista ja tietenkin runsaasta kasviksien käytöstä. Esim inkiväärihän on tosi moneen vaivaan auttava kasvi.
  Vastaa viestiin
11.06.08, 16:51   #19 (linkki)
Nen

Rekisteröitynyt: 12/2007
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja viisas nainen
maitotuotteet, makeiset ja jauhotuotteet pilaavat meidät. Kiinalainen viisaus suosittelee syömään erilaisia ruokia eikä mieliruokaa. Minä ainakin uskon siihen mutta länsimaissa ruoka on BISNES niin suuri bisnes miksi esim. maitoa on niin erilaista miksi me sairastumme ja silti litkimme sitä ???
Tosiaan. Minulla oli niin paha akne etenkin selässä etten pystynyt esimerkiksi nojaamaan tuolin selkänojiin ollenkaan koska koko selkä oli märkivien kipeiden finnien peitossa. Sen jälkeen kun lopetin kaikkien tuotteiden käytön missä ei ole edes osia maidosta, on iho parantunut täysin muutamia satunnaisia pieniä näppyjä lukuun ottamatta eikä ole enää vatsavaivoistakaan tarvitse kärsiä.

Tästä opimme ainakin sen että kroppaansa kannattaa kuunnella, eikä syödä tai juoda mitään mikä selkeästi saa voimaan huonosti, vaikka kuinka olevinaan se myytäisiin terveellisenä.
  Vastaa viestiin
11.06.08, 16:52   #20 (linkki)
Nen

Korjaus siis : "Sen jälkeen kun lopetin kaikkien tuotteiden käytön missä ON edes osia maidosta"
  Vastaa viestiin
17.06.08, 15:03   #21 (linkki)
ensikertaa asialla
(Vierailija)

Perunamuusi

Miten teette perunamuusin, jos olette maidolle allergisia?
  Vastaa viestiin
17.06.08, 15:10   #22 (linkki)
helmerix
(Vierailija)

Perunamuusin voi tehdä myös pelkkään perunoiden keitinliemeen. Tulee tietysti vähän erilaista, mutta muuta kai ei voi odottaakaan.
  Vastaa viestiin
23.06.08, 10:50   #23 (linkki)
Nen

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ensikertaa asialla
Teen perunamuusin muuten normaalisti, paitsi että tietty korvaan maidon/kerma ja voin kasviperäisillä vaihtoehdoilla mitä on yleensä aika runsaasti vähänkin isommissa marketeissa. Hyvä puoli niissä on että ne säilyvät todella pitkään avaamattomina ja jopa huoneenlämmössä joten niitä voi ostaa reilusti varastoon jos joutuu käymään kauempana kaupassa niiden takia.

Kasvimaidoista on helpoiten saatavissa soija-, kaura- ja riisimaitoa. Niitä voi myös valmistaa itse kotona, mutta olen kuitenki huomannut että jopa pienemmät kaupat myy edes yhdenlaista kasvimaitoa (soijasta Alpro Soya, kaurasta GoGreen, riisistä RideDream). Yleisimmät saatavilla olevat kermat on soijasta tai kaurasta (Alpro Soya, GoGreen). Laitan voin tilalle tummansinistä Keijua missä ei ole mitään maidon ainesosia ja on melko edukasta :)
  Vastaa viestiin
23.06.08, 14:38   #24 (linkki)
skeptikko 678
(Vierailija)

Lainaus:
Tekeekö taikut perunamuusia? Hirveitä niiden ruoat ovat joka tapauksessa.
  Vastaa viestiin
24.06.08, 12:21   #25 (linkki)
Nen

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja skeptikko 678
Lainaus:
Tekeekö taikut perunamuusia? Hirveitä niiden ruoat ovat joka tapauksessa.
Luultavasti eivät. Tämä kysymys tosin taitaa liittyä yleisesti maidottomuuteen, eikä itse thaimaalaiseen ruokaan.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku