Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
03.03.07, 18:01   #1 (linkki)
perheenäiti
(Vierailija)

Ei sipulia missään muodossa

Löytyykö muita perheitä, joissa on yksi joka ei voi syödä sipulia, ei mitään sipulia, missään muodossa? Eli hän terrorisoi tällä "dietillään" muita perheenjäseniä. Kertokaahan selviytymiskeinoja tähän probleemaan...
  Vastaa viestiin
05.03.07, 10:39   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
En ole koskaan laittanut sipulia mihinkään ruokaa missään muodossa. Kaikki jotka meillä syövät joutuvat syömään sipulitonta ruokaa. Tästäkin huolimatta meillä kuitenkin syödään hyvää ruokaa. Lapsi oppinut syömään sipulia vaikka ei ole sitä kotonaan päässyt syömään. Jos itse haluat syödä sipulia ja muut eivät niin laita sitä vain omaan ruokaasi. Muista kuitenkin pestä kädet ennen kuin kosket sitten siihen ruokaa, joka on tarkoitetu niille, jotka eivät voi sipulia syystä tai toisesta syödä. Kyllä minulla on muutaman kerran jäänyt ruoka tms. syömättä, kun sen on valmistanut joku, jolla on sipulin maku ja haju käsissään ollut ja näin ollen saanut sen tarttumaan valmistamaansa ruokaan.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 11:50   #3 (linkki)
Hanna, Fanuelin tytär
(Vierailija)

Syntinen sipuli

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Jos itse haluat syödä sipulia ja muut eivät niin laita sitä vain omaan ruokaasi. Muista kuitenkin pestä kädet ennen kuin kosket sitten siihen ruokaa, joka on tarkoitetu niille, jotka eivät voi sipulia syystä tai toisesta syödä. Kyllä minulla on muutaman kerran jäänyt ruoka tms. syömättä, kun sen on valmistanut joku, jolla on sipulin maku ja haju käsissään ollut ja näin ollen saanut sen tarttumaan valmistamaansa ruokaan.
Jx antaa aitoja vanhatestamentillisia määräyksiä ruoan puhtaudesta. Taitaa kuitenkin olla vitsi, onhan? Jos sipulia on ruokaan laittanut, niin sitten joutuu kivitettäväksi? Kyllä sipuli on synnillistä!

Vastaa viestiin
05.03.07, 11:56   #4 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Rekisteröitynyt: 06/2006
Ymmärrän allergiat, mutta ns. nirsoilua en...
Ystäväni on pahasti allerginen sipulille: hengitystiet turpoavat, jos hän esim syö salaattia, jonka seassa on jotain, joka on paloiteltu veitsellä, jolla on käsitelty sipulia! Parikin kertaa on ravintolaan tilattu ambulanssi, kun tarjoilija (eikä kokki) ei ole uskonut ettei sipulia saa olla. Nykyään hänellä on hätäpiikki mukana.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 12:01   #5 (linkki)
lotta m
(Vierailija)

Ymmärrän minäkin allergiat, mutta Jx:n tapauksessahan tästä ei taida olla kysymys.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 12:05   #6 (linkki)
Hanna, Fanuelin tytär
(Vierailija)

Suosittelen sipulikauhuisille seuraava keittoa, jossa ei ole lainkaan tuota s-kirjaimella alkavaa hyi-hyi -kasvista.

Sipuliton sipulikeitto

1 l lihalientä
1 rkl sokeria
voita tai öljyä
(mustapippuria)
(suolaa)
vaaleaa vuokaleipää
(emmental-juustoraastetta)
tai voitaikinalevyjä ja keltuainen

Lämmitä voi tai öljy miedolla lämmöllä. Lisää sokeri ja anna karamellisoitua. Lisää kuuma liha- tai kasvisliemi ja keitä muutaman minuutin ajan. Tarkista maku.

Annostele keitto kulhoihin. Laita päälle paahdettu leipäviipale ja juustoraastetta. Kuorruta uunissa 250° C lämmössä nopeasti. Laita tarjoiluastiat aluslautasille ja tarjoa heti.

Voit käyttää myös voitaikinaa keiton kuorruttamiseen. Kauli silloin voitaikinasta hieman kulhon yläreunaa suurempi, noin neljä milliä paksu levy ja painele se tiiviisti kiinni reunoihin. Voitele keltuaisella ja pistä hammastikulla muutama höyryreikä taikinakanteen. Kypsennä n. 200° C uunissa 10-*15 minuuttia.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 12:14   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lotta m
Ymmärrän minäkin allergiat, mutta Jx:n tapauksessahan tästä ei taida olla kysymys.
Kyllä kyse on lähes vastaavasta asiasta. En esim. voi olla samassa keittiössä missä juuri sillä hetkellä paistetaan sipulia, sillä pelkkä paistuvan sipulin haju saa aikaiseksi pahan olon.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 12:20   #8 (linkki)
Ah - sipuleita!
(Vierailija)

Noita Jx:n kohtalotovereita on Suomessa yksi kappale. Gastronomiseksi kuikuliksi paljastunut pääministeri Vanhanenkin inhoaa sipulia ja muitakin makuja. Sipulit hyi, juustot hyi, kaalit hyi, tomaatti hyi jne. Mautonta ja tuoksutonta sen olla pitää. Kysymys on todella erikoisesta ruokavaliosta.

Tiesitkö muuten, että useat maut ovat itse asiassa tuoksuja. Ehkä olisi syytä tutkituttaa nenä, jollei kysymys ole oikeasta allergiasta.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 12:23   #9 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ah - sipuleita!
Noita Jx:n kohtalotovereita on Suomessa yksi kappale. Gastronomiseksi kuikuliksi paljastunut pääministeri Vanhanenkin inhoaa sipulia ja muitakin makuja. Sipulit hyi, juustot hyi, kaalit hyi, tomaatti hyi jne. Mautonta ja tuoksutonta sen olla pitää. Kysymys on todella erikoisesta ruokavaliosta.

Tiesitkö muuten, että useat maut ovat itse asiassa tuoksuja. Ehkä olisi syytä tutkituttaa nenä, jollei kysymys ole oikeasta allergiasta.
Tutkittu on. En todellakaan pysty nielemään mitään missä on sipulia. Mautonta ruokaa en silti voi sietää vaikka sipulia en syökään missään muodossa. Käytän sipulittomia mausteita. Nyt ei kyllä ollut kyse minun syömisistäni tai syömättä jättämisistäni. Vastasin vain alkuperäiselle kysyjälle.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 12:27   #10 (linkki)
Hanna, Fanuelin tytär
(Vierailija)

Lainaus:
Vastasin vain alkuperäiselle kysyjälle.
Vastauksesi oli jyrkästi vanhatestamentillinen luettelo ruokaa koskevista puhtausmääräyksistä.

Vastaa viestiin
05.03.07, 12:34   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hanna, Fanuelin tytär
Lainaus:
Vastasin vain alkuperäiselle kysyjälle.
Vastauksesi oli jyrkästi vanhatestamentillinen luettelo ruokaa koskevista puhtausmääräyksistä.

Oli mikä oli, mutta minun kohdallani tuo on toisinta totta. Ruoka jää kyllä syömättä, jos se sen on valmistanut joku, joka on juuri samoilla käsillä sipulia käsitellyt ja samoilla käsillään koskeen esim. pihviin joka on tarkoitettu milulle syötäväksi tms.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 12:38   #12 (linkki)
toisinta totta
(Vierailija)

Jx

Mitä oireita sinulle tulee sipulista? Allergisia reaktioita vai yökötystä vaan?
  Vastaa viestiin
05.03.07, 12:57   #13 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toisinta totta
En pysty olemaan sipulinhajuisessa keittiössä tai edes nielemään ruokaa, jossa sipulia on. Tulee välittömästi ulos, jos sellaista suuhuni laitan.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 12:59   #14 (linkki)
kysymys Jx:lle
(Vierailija)

Siis jos oikein ymmärsin, et ole alleginen sipulille kuitenkaan? Oletko aina inhonnut sipulia vai onko tämä "kammo" kehittynyt myöhemmällä iällä? Jos, niin mikähän se aiheuttaa, oletko koskaan miettinyt asiaa?

Minulle nimittäin tulee (tai tuli, en tiedä onko niitä enää myynnissä) samanlainen "yökötys-olo", kun vain näinkin Susette-merkkisen vanukkaan kaupan hyllyssä. Tämä johtui siitä, että kerran olin lapsena erittäin kovassa flunssassa, enkä ollut pystynyt syömään juuri mitään, mutta nälkääni halusin kuitenkin Susette-vanukkaan. Vanukas olikin mennyt vanhaksi, mutta koska haju- ja makuaisti eivät oikein toimineet, en huomannut sitä. Sain flunssan kylkiäisiksi vielä kovan oksennus- ja ripulitaudin ja oloni oli kokonaisuutena todella huono.

Eli tuon kokemuksen vuoksi - vaikka järjellä nyt aikuisena ymmäränkin, että tämä oli kertaluonteinen juttu ja sen olisi voinut aiheuttaa ihan mikä ruoka hyvänsä - en tänä päivänäkään voi edes kuvitella syöväni tuota mainitsemaani vanukasta. Onneksi kohdallani kysymys ei ole tuon vaikeammasta "rajoittuneisuudesta" kuitenkaan!
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:02   #15 (linkki)
Jepjepjep
(Vierailija)

Minulle kiivit ovat samanlainen kauhistus. Oksensin niitä joskus vielä senkin jälkeen kun ei enää tullut mitään. Nyt en kestä edes kaupassa niitä haistella, yökötys tulee heti.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:10   #16 (linkki)
Sipuli si!
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjepjep
Minulle kiivit ovat samanlainen kauhistus. Oksensin niitä joskus vielä senkin jälkeen kun ei enää tullut mitään. Nyt en kestä edes kaupassa niitä haistella, yökötys tulee heti.
On varmaan vaikeaa ravintolassa, kun pitää aina erikseen pyytää kiivitöntä ruokaa. Jx tuskin voi edes ravintolassa tai vieraisilla mitään syödä. Ehkä jälkiruokia?

Vastaa viestiin
05.03.07, 13:13   #17 (linkki)
toisinta totta
(Vierailija)

Tuota minäkin ajattelin. Tuskin ne kokit ja tarjoilijat joka sipulin käsittelykerran jälkeen pesevät käsiään?? Ihan varmasti Jx:kin ruokaan on koskettu sipulisilla käsillä!
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:13   #18 (linkki)
aloittajalle ja muille
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja perheenäiti
Löytyykö muita perheitä, joissa on yksi joka ei voi syödä sipulia, ei mitään sipulia, missään muodossa? Eli hän terrorisoi tällä "dietillään" muita perheenjäseniä. Kertokaahan selviytymiskeinoja tähän probleemaan...
Ei tuo ole mikään eritysiruokavalio joka johtuu imeuýtymishäiriöstä, sairaudeta tai muusta. Yrittäkää edes lukea ketjujen otsikot, pölvästit!
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:14   #19 (linkki)
NNk
(Vierailija)

Lainaus:
Lainaus:
Jos itse haluat syödä sipulia ja muut eivät niin laita sitä vain omaan ruokaasi. Muista kuitenkin pestä kädet ennen kuin kosket sitten siihen ruokaa, joka on tarkoitetu niille, jotka eivät voi sipulia syystä tai toisesta syödä. Kyllä minulla on muutaman kerran jäänyt ruoka tms. syömättä, kun sen on valmistanut joku, jolla on sipulin maku ja haju käsissään ollut ja näin ollen saanut sen tarttumaan valmistamaansa ruokaan.
Jx antaa aitoja vanhatestamentillisia määräyksiä ruoan puhtaudesta. Taitaa kuitenkin olla vitsi, onhan? Jos sipulia on ruokaan laittanut, niin sitten joutuu kivitettäväksi? Kyllä sipuli on synnillistä!
Jx:llä on sairaalloisia kuvitelmia monesta asiasta... kuoleeko se jos syö sipulia tai haistaa sitä???

Vastaa viestiin
05.03.07, 13:15   #20 (linkki)
JKLMNO
(Vierailija)

Lainaus:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toisinta totta
En pysty olemaan sipulinhajuisessa keittiössä tai edes nielemään ruokaa, jossa sipulia on. Tulee välittömästi ulos, jos sellaista suuhuni laitan.
Tuo lähinnä jokin psyykkinen juttu...
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:20   #21 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys Jx:lle
Siis jos oikein ymmärsin, et ole alleginen sipulille kuitenkaan? Oletko aina inhonnut sipulia vai onko tämä "kammo" kehittynyt myöhemmällä iällä? Jos, niin mikähän se aiheuttaa, oletko koskaan miettinyt asiaa?

Minulle nimittäin tulee (tai tuli, en tiedä onko niitä enää myynnissä) samanlainen "yökötys-olo", kun vain näinkin Susette-merkkisen vanukkaan kaupan hyllyssä. Tämä johtui siitä, että kerran olin lapsena erittäin kovassa flunssassa, enkä ollut pystynyt syömään juuri mitään, mutta nälkääni halusin kuitenkin Susette-vanukkaan. Vanukas olikin mennyt vanhaksi, mutta koska haju- ja makuaisti eivät oikein toimineet, en huomannut sitä. Sain flunssan kylkiäisiksi vielä kovan oksennus- ja ripulitaudin ja oloni oli kokonaisuutena todella huono.

Eli tuon kokemuksen vuoksi - vaikka järjellä nyt aikuisena ymmäränkin, että tämä oli kertaluonteinen juttu ja sen olisi voinut aiheuttaa ihan mikä ruoka hyvänsä - en tänä päivänäkään voi edes kuvitella syöväni tuota mainitsemaani vanukasta. Onneksi kohdallani kysymys ei ole tuon vaikeammasta "rajoittuneisuudesta" kuitenkaan!

Tämä vika on ollut jo syntymästä saakka ei ole mitenkään kehittynyt pikkuhiljaa juttu.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:21   #22 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja NNk
Lainaus:
Lainaus:
Jx:llä on sairaalloisia kuvitelmia monesta asiasta... kuoleeko se jos syö sipulia tai haistaa sitä???
Kokeilepas syödä jotain, josta sinulla tulee oksennus jo pelkästä hajusta.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:28   #23 (linkki)
Se oli unta
(Vierailija)

Viime yönä aloitin unnennäön tilanteesta, jossa minä vein pääministeri Vanhasen ja Jx:n lähiravintolaani Kynsilaukkaan Fredalla. Jopa unen läpi tajusin, että kyseessä ei voi olla tosielämä, koska vieraani kysyivät tarjoilijalta yhdestä suusta, että ei kai näissä suuissa ole sipulia tai valkosipulia...
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:30   #24 (linkki)
????????????????????????????????????????????????????
(Vierailija)

En jaksa uskoa, että jokaisessa ravintolassa kokit alkavat tekemään kastikkeitaan yms. alusta saakka vain yhtä ihmistä varten. Heillä on valmiit pohjat ja tekevät niistä. Ja hyvin menee alas, kun ei tiedä! Tai sitten et syö kuin mäkkärissä ulkona.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:55   #25 (linkki)
täti tomera
(Vierailija)

Lainaus:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja NNk
Lainaus:
Lainaus:
Kokeilepas syödä jotain, josta sinulla tulee oksennus jo pelkästä hajusta.
Minulla ei ole mitään psyykkisiä taustoja että noin kävisi. Jos olet joskus edes käynyt ravintolassa, olet syönyt sipulia ja kun et tiedä sitä, et oksenna että p... nna. Sipulifobia.. mahtaako sellaista olla, onko joku kuullut?
  Vastaa viestiin