| |  | | |
03.01.08, 12:14
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | "hehheh, sulle ei olekaan mitään"
Olin eilen kylässä synttäreillä ystävälläni, meitä oli siellä useampi ihminen. Kaikki leipomukset olivat allergiani takia multa kiellettyjä, emäntä kyllä tiesi tämän, allergia on ollut minulla jo vuosia.
Olipa tosi kiva kahvipöydässä kuulla pelkän kahvikupin äärellä emännän v-mäinen hihitys että sulle ei olekaan nyt mitään, hehheh! Itseäni ei kauheasti naurattanut, olin tuonut yhtä arvokkaan lahjankin kuin muut. Ensi kerralla otan teataalisesti omat tekemäni leivonnaiset, jotka muuten ovat taidokkaasti tehtyjä verrattuna emännän Lidlin pulliin!
| |
| | |
03.01.08, 13:30
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä minäkin olisin pahoittanut mieleni tuosta. Varmaankin niin paljon, että "ystävä" olisi tuollaisen tempauksen jälkeen entinen. Kuka ystävä tekee toiselle tuolla tavalla?! Ei ainakaan minun ystävät.
| |
| | |
03.01.08, 15:15
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aika typerästi tehty! Ja ikävä tilanne. Noita ihmisiä löytyy jotka eivät ymmärrä tai halua ymmärtää että on todellisia erikosiasioita jotka olisi otettava huomioon. Uskokaa tai älkää mutta niitä on mm. sairaanhoitajissa!!
| |
| | |
03.01.08, 15:19
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sinun vertauksesi Lidlin pulliin oli samaa luokkaa. Mistä tiesit että ne oli sieltä?
| |
| | |
03.01.08, 15:50
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Jospa emäntä nappasin vain Lidlistä jotain eikä ehtinyt hankkia sinulle mitään? Olisi se toki silti vaatinut jonkun selityksen tai anteeksipyynnön.
| |
| | |
04.01.08, 09:09
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja asteri Jospa emäntä nappasin vain Lidlistä jotain eikä ehtinyt hankkia sinulle mitään? Olisi se toki silti vaatinut jonkun selityksen tai anteeksipyynnön. | Virhe: jospa emäntä nappasin.....
Aika älytöntä puolustaa tuollaista härskiä toimintaa! Jos kutsuu vieraita, täytyy toimia siten että ehtii hankkia tarjottavat. Kannattaa lopettaa tuollaisen kanssa "kaveraaminen". (Naurun hihitys paljastaa aika paljon...)
| |
| | |
04.01.08, 10:02
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja asteri Jospa emäntä nappasin vain Lidlistä jotain eikä ehtinyt hankkia sinulle mitään? Olisi se toki silti vaatinut jonkun selityksen tai anteeksipyynnön. | No melkoinen emäntä joka nappaa vain synttärikutsuille "jotain lidlistä". Eiköhän silloin olisi parasta jättää koko juhlat pitämättä.
| |
| | |
04.01.08, 11:01
|
#8 (linkki)
|
|
Ihan kuin pitäisitte kommenttiani totena. Enhän minä tiedä mikä totuus on. Se on vain yksi mahdollisuus.
| |
| | |
04.01.08, 14:37
|
#9 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
Kyllä minäkin olisin loukkaantunut hihittelyistä. Tilanteenhan olisi emäntä voinut pelastaa valkoisella valheella - eli että anteeksi, unohdin, ettet sinä pysty... No, ehkä parempi kuitenkin olisi kutsuttujaan kunnioittaa tarjoamalla jotain, mitä he pystyvät syömään.
| |
| | |
04.01.08, 20:39
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mikä siinä muuten onkin niin vaikeaa? Eihän sitä tarvitsi olla kuin edes joku yksi leivonnainen, joka on esim. gluteeniton (ja sitähän voi muutkin syödä). Kyllä allerginen yleensä ymmärtää sen, ettei kaikki tarjottavat aina ole hänelle sopivia, mutta tuo että hihitellään päälle, kun sanotaan että kärvistelepä nälissäsi, ei tosiaan kuulosta kivalta.
| |
| | |
04.01.08, 23:49
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Aika törkeetä
Jos emäntä tiesi ruoka-aine rajoituksistasi, eikä huomioinut mitenkään.
Itse kuitenkin aina kutsuessani vieraita pyydän ilmoittamaan mahd, allergiat tms, ennakkoon.Ja vaikka allergikkoja vähän lähimmäisiini kuuluukin, niin juhliin varaan AINA jotakin esim täysin sokeritonta, laktoositonta ja gluteenitonta tarjottavaa.
Tänä päivänä kuitenkin on niin paljon ruoka-aine rajotteisia et luulisi olevan ihan jo kohteliaisuutta huomioida tämäkin mahdollisuus, että joku vieras vaikka unohtaa ilmoittaa allergiastaan.
| |
| | |
07.01.08, 15:13
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Allergiat ovat vaikeampi asia kun esim. intoleranssit ja keliakia.
| |
| | |
07.01.08, 15:14
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin no se emäntä oli kyllä tosi törkeä jos tiesi allergiasta. En kyllä menisi toiste tuollainen ihmisen luo enkä olisi tekemisissä. Jotain käytöstapoja pitää olla oli kuinka juntti tahansa.
| |
| | |
10.01.08, 12:17
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin, näitä löytyy ihan lähisuvustakin. Yhdellä lapsista on keliakia ja jouluna toisessa mummulassa kuului taas se tuttu virsi. Kun ei ole nyt oikein mitään, ota nyt vaikka sitten salaattia. Kinkussa normaali kuorrutus, italiansalaatti, lihapullat korppujauhoilla tehtyjä, kastikkeet tavallisia, laatikoissa korppujauhoja, ei gluteenitonta leipää. Ainoa mitä tytär pystyi syömään oli kala ja vihreä salaatti.
Kahvin kanssa sama juttu, tai oikeastaan vielä pahempi: EI MITÄÄN. Tytär otti sitten lasillisen mehua. Mummulassa, kun oltiin kutsuttu jouluna syömään. | |
| | |
10.01.08, 12:20
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pahoittelen, tuo kuulostaa kyllä ikävältä. Mummu ei ehkä osaa tehdä keliaakikolle ruokia. Vie ensi kerralla omat ruoat mukanasi!
| |
| | |
10.01.08, 16:17
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
No eiköhän mummukin osaa jättää kinkusta kuorrutukset pois, tai lanttulaatikon päältä korppujauhot tai tehdä kääretortun pelkistä perunajauhoista...
| |
| | |
11.01.08, 08:25
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mummulle täytyisi viedä joku ohjekirjanen jossa kerrotaan keliakiasta ja jossa olisi muutama helppo ohje.
Mummuhan voi luulla että kyseessä on joku "nuorten kotkotus" eikä siksi halua muuttaa ruokaohjeitaan. Mutta kun selität että kyseessä on VAKAVA sairaus, eiköhän ala reseptit muuttua. Anoppi ainakin uskoi vihdoin, kun sanoin sanan syöpä keliakian yhteydessä.
| |
| | |
11.01.08, 13:18
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mieheni ei siedä kananmunaa ja suku on tietoinen tästä, varsinkin äitinsä.
Mummolla oli syntymäpäivät, ei itse leiponut vaan tilasi valmiina.
No mieheni ei voinut syödä muuta kuin pelkkiä karjalanpiirakoita, munavoita oli tarjolla.
En hennonnut sanoa että kyllä siinä täytteessäkin on munaa kun oli kaupasta ostettu.
Mies vielä kielsi menemästä pyytämään tavallista voileipää tms.
Omapa oli asiansa, laihdutus teki hyvää.
Muuten kinkusta saa kuorrutuksen tarkkaan pois jos haluaa, ei se kinkun sisälle mene.
| |
| | |
11.01.08, 14:20
|
#19 (linkki)
| | Foodie-lady Espoosta
|
Keliakian kanssa saa olla todella varovainen, sillä jo pienikin murunen gluteenia ärsyttää suolistoa tuhoten sen nukkaa. Kinkunpalat pitäisi pyyhkiä veilä leikkaamisen jälkeen hyvin, jottei niissä olisi veitsen mukana tuomaa kuorrutusta.
| |
| | |
11.01.08, 14:33
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkeva Niin, näitä löytyy ihan lähisuvustakin. Yhdellä lapsista on keliakia ja jouluna toisessa mummulassa kuului taas se tuttu virsi. Kun ei ole nyt oikein mitään, ota nyt vaikka sitten salaattia. Kinkussa normaali kuorrutus, italiansalaatti, lihapullat korppujauhoilla tehtyjä, kastikkeet tavallisia, laatikoissa korppujauhoja, ei gluteenitonta leipää. Ainoa mitä tytär pystyi syömään oli kala ja vihreä salaatti.
Kahvin kanssa sama juttu, tai oikeastaan vielä pahempi: EI MITÄÄN. Tytär otti sitten lasillisen mehua. Mummulassa, kun oltiin kutsuttu jouluna syömään. | Ei sille voi mitään jos ei osaa ottaa huomioon muita. Ottakaa omat eväät, ei kai siitäkään tajua...
| |
| | |
11.01.08, 14:35
|
#21 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja jos oli tuttu virsi Pahoittelen, tuo kuulostaa kyllä ikävältä. Mummu ei ehkä osaa tehdä keliaakikolle ruokia. Vie ensi kerralla omat ruoat mukanasi! | Vehnäjauhottoman ruoan teko on todella helppoa. Korppujauhon voi korvata joka kaupassa myytävällä gluteenittomalla korppujauholla. Kastikkeen voi tehdä riisijauhoon, tai perunajauhoon, joita myydään joka kaupassa.
Pakastealtaassa myydään gl. leivonnaisia. jätski käy keliaakikolle myös.
Tahdosta se kiinni on.
| |
| | |
11.01.08, 15:34
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
"Mummuhan voi luulla että kyseessä on joku "nuorten kotkotus" eikä siksi halua muuttaa ruokaohjeitaan".
Joskus tuntuu, etta juuri vanhempi polvi (yli 60, 70-vuotiaat) ei ymmarra esim.allergioista, koska heidan nuoruudessaan niista ei karsitty. Sen takia he voivat olettaa, etta tiettyjen ruokien valttaminen on vain joku 'muoti-asia'. Kaikki eivat edes ymmarra perusasioita, kuten mita vaikka 'keliakia' tai 'gluteeniton' tarkoittaa tai myoskaan sita miten helposti resepteja voi muuttaa kayttamalla erilaisia jauhoja. Jotkut eivat myoskaan ymmarra, etta vaikkapa laktoositon kay myos niille, joilla ei ole laktoosivaivaa, joten ei tarvitse tehda kahta kermakakkua!
| |
| | |
12.01.08, 21:46
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | Hmph...
Mun mielestä ei olis mitenkään ihmeellistä jos veisi esim. jouluna hieman omia eväitä. Eikö siten pääsisi kaikkein helpoimmalla? Kun allerginen kuitenkin on itse paras asiantuntija allergiastaan niin miksi pitäisi odottaa että mummo höösää moista asiaa? Varsinkin kun keliaakikot itse sanovat allergian kanssa elämisen olevan tosi tarkkaa, gluteenitonta ja tavallista leipää ei saa edes säilyttää lähekkäin jne.
Miksi on niin vaikeaa sanoa mummolle, "ok mummo me tullaan koko porukka syömään mutta tuon meidän Marille hieman omia ruokia kun sillä on se keliakia"? Tai ainakin kutsuttaessa muistuttaa, että "laitatko mummo jtn keliaakikolle sopivaa, vai tuodaanko tytölle omat eväät?", sen sijaan että mennään vaan kylään ja odotetaan että siellä on automaattisesti kaikki 10 hengen safkat tehty keliaakikoille sopivaksi.
Tuo naureskelu on tietenkin vaan todella huonoa käytöstä ja kyseinen henkilö on varmaan pölvästi ja tökerö muissakin tilanteissa.
| |
| | |
13.01.08, 23:45
|
#24 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Rubberduckie Mun mielestä ei olis mitenkään ihmeellistä jos veisi esim. jouluna hieman omia eväitä. Eikö siten pääsisi kaikkein helpoimmalla? Kun allerginen kuitenkin on itse paras asiantuntija allergiastaan niin miksi pitäisi odottaa että mummo höösää moista asiaa? Varsinkin kun keliaakikot itse sanovat allergian kanssa elämisen olevan tosi tarkkaa, gluteenitonta ja tavallista leipää ei saa edes säilyttää lähekkäin jne.
Miksi on niin vaikeaa sanoa mummolle, "ok mummo me tullaan koko porukka syömään mutta tuon meidän Marille hieman omia ruokia kun sillä on se keliakia"? Tai ainakin kutsuttaessa muistuttaa, että "laitatko mummo jtn keliaakikolle sopivaa, vai tuodaanko tytölle omat eväät?", sen sijaan että mennään vaan kylään ja odotetaan että siellä on automaattisesti kaikki 10 hengen safkat tehty keliaakikoille sopivaksi.
Tuo naureskelu on tietenkin vaan todella huonoa käytöstä ja kyseinen henkilö on varmaan pölvästi ja tökerö muissakin tilanteissa. | Mutta jos kaikki pöperöt ja leivonnaiset kalaa lukuunottamatta oli tehty jauhollisiksi, joutuu se Mari kuskaanmaan aivan kaiken mukanaan.
Milläs kenttäpakilla saat kulkemaan ne 400km päähän Ouluun sille mummelille... Kaikki kinkut, laatikot, tortut, piparit, puurot... Niitä viet sitten 4 päivän tarpeen, ennemmin taitaisi Mari jättää ne joulut väliin ja jättää mielen pahoittamatta sinäkin jouluna.
| |
| | |
15.01.08, 13:20
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
No ei kai sen "Marin" nyt joka laatua tarvitse mukanaan raahata. Jos kala ja salaatti kelpaa, niin luulisi, että normaalille ihmiselle riittää, että mukana on vaikka muutama siivu omaa kinkkua, pieni rasia laatikkoa ja pari viipaletta sopivaa leipää.
Itse olen ollut kasvissyöjä kohta parikymmentä vuotta. Kaikki sukulaiseni, mieheni suku ja ystäväni tietävät sen, mutta kun menen vierailulle, on se mielestäni minun ongelmani, jos tarjottavat eivät kelpaa. Usein sanonkin, että minua varten ei tarvitse tehdä mitään ja syön vaikka pelkkää perunaa, jos en muuta syötävää pöydästä löydä.
Teininäkin tein usein omat ruokani, koska äitini ilmoitti, että hän ei tee kaksia ruokia, vaan hoidan asian itse, jos hänen pöperönsä eivät kelpaa.
Miksi ihmeessä kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? Jos on nälkä, eikä voi olla varma, löytyykö vieraan pöydästä kelvollista, pitää ottaa omat eväät mukaan tai tarjoutua vaikka valmistamaan joku ruokalaji koko porukalle.
Naureskelu on kylläkin aina ikävää. Olen törmännyt siihen itsekin, mutta huomannut, että usein kysymys on pelkästä hämmennyksestä tai noloudesta, kun tajutaan, että kasvissyöjä on unohtunut (tai kun ymmärretään, että kasvissyöjä ei laskekaan kalaa kasvikseksi). Kuitenkin aina on löytynyt syötävää. Joskus olen syönyt juhla-aterialla pelkkää perunaa, leipää ja vihreää salaattia ja ollut tyytyväinen.
| |
| | | | |