Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
08.03.08, 16:49   #1 (linkki)
Prutsis
(Vierailija)

Ilmavaivoja kasvisruaasta?

Tämä on nyt sen verran kiusallinen aihe, että avaudun täällä netissä nimimerkin takana.

Olen sisäistänyt viestin kasvisruuan ekologisuudesta. Työpaikkaruokalassa on joka päivä tajolla kasvisvaihtoehto. Olen kokeillut muutaman kerran ja joka kerta seurauksena on aivan kauheita ilmavaivoja. Haju on niin törkeä että ei meinaa kehdata käydä vessassa tupsauttelemassa vaan pitäisi melkein mennä ulos ja toivoa, että on tosi tuulinen päivä.

Olen epäillyt, että keittiö laittaa kasvisruokiin kuivattua sipulia. Siitä tiedän saavani tällaisia vaivoja. Maun perusteella en osaa sanoa, onko ruuissa sipulia.
  Vastaa viestiin
10.03.08, 09:16   #2 (linkki)
niin siis
(Vierailija)

et saa ilmavaivoja muista kasvisruoista, vain työpaikkasi ruoista???
Nimittäin usein syynä vois olla runsas kuidun saanti, johon vatsasi ei ole tottunu ja siihen lisättynä liian vähäinen veden saanti vois aiheuttaa ilmavaivoja.
Mutta jos et saa kotikasvisruoasta noita vaivoja ni sitten syy on jossain muusssa.
Enkä kyllä usko että ne joka ruokaan laittaa sitä kuivattua sipulia.... Tai käy kysymässä.
  Vastaa viestiin
18.03.08, 10:57   #3 (linkki)
Nen

Rekisteröitynyt: 12/2007
Sipuli on kyllä aika perusruoka-aine kasvisruuissa kun se tuo niin hyvää makua. Kannattaa kysyä. VOi olla että ilmavaivat lievittyvät pikkuhiljaa. Siirry kasvisruokaan hiljalleen että vatsasi tottuu. Jos olet ennen syönyt todella kuidutonta ja vaikeasti sulavaa ruokaa niin voi olla joidenkin mahalle aika shokki, ihan sama kuin menee ulkomaille syömään mitä oudoimpia ruokia :D
  Vastaa viestiin
18.03.08, 11:01   #4 (linkki)
nix nax
(Vierailija)

Kannattaa kypsentää ruoka kunnolla, yleensä vaivakin vähenee. Tai pakastaa. Moni ostaa pakastesipulisilppua kaupasta tai pakastaa omenan/porkkanan raasteena ja kykenee allergisena sitten syömään ilman oireita.
  Vastaa viestiin
18.03.08, 14:44   #5 (linkki)
Nen

Rekisteröitynyt: 12/2007
Sitten on sellainen vippaskonsti että kun keittää kuivattuja papuja liotuksen jälkeen niin laittaa määrästä riippuen esim. ruokalusikallisen ruokasoodaa keitinveteen niin kypsyy nopeammin ja tulee paljon vähemmän ilmavaivoja syömisen jälkeen. En osaa varmaksi sanoa koska minulle ei tule ilmavaivoja koskaan :P

Hatara muistikuva olisi että aluksi kun kasvissyöjäksi meinasin ryhtyä heittämällä, niin tuli vatsakipuja mutta ne lähti sitten ja rupesi systeemi pyörimään aivan uudella tavalla entiseen verrattuna. Lähtöruokavalioni ei kyllä ollut mainittavan terveellinen tai hyvä vatsalle muutenkaan....
  Vastaa viestiin
18.03.08, 19:43   #6 (linkki)
Prutsis
(Vierailija)

Palaan vielä asiaan. Minulle siis tulee näitä ongelmia vain työpaikkaruokalan kasvisruuista. Ongelmia ilmenee muutaman tunnin kuluttua syömisestä. Normaalisti syön salaattia lounaaksi (sisältää lihaa, kanaa, kalaa tai juustoa). Syön muutenkin kasvispainotteista sekaruokaa. Teen välillä kasvisruokaa kotona eikä ongelmia tule. Retkeillessä olen havainnut, että kuivattua sipulia sisältävät pussiruuat aiheuttavat vastaavia ongelmia. Tuoreen sipulin kanssa ei tule ongelmia.

Kokeilut työpaikkaruokalan kasvisruuista ovat jääneet muutamaan näiden rutinaongelmien takia.
  Vastaa viestiin
19.03.08, 12:04   #7 (linkki)
rauhoitu ressierkki
(Vierailija)

Työpaikkaruokala? Kenties hotkit niin kiireellä, että sitten pierettää..
  Vastaa viestiin
19.03.08, 20:51   #8 (linkki)
Prutsis
(Vierailija)

Hotkimista en kiellä mutta ongelmia on tullut ainoastaan ja vain niinä päivinä kun olen hotkinut kasvisruokaa. Tänään tuli hotkittua tavallista kovempaan tahtiin, syömiseen oli aikaa 8 min (kellotin 10 min). Siltikään ei p****tänyt.
  Vastaa viestiin
31.03.08, 11:32   #9 (linkki)
gastronomia kunniaan
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Prutsis
Tämä on nyt sen verran kiusallinen aihe, että avaudun täällä netissä nimimerkin takana.

Olen sisäistänyt viestin kasvisruuan ekologisuudesta. Työpaikkaruokalassa on joka päivä tajolla kasvisvaihtoehto. Olen kokeillut muutaman kerran ja joka kerta seurauksena on aivan kauheita ilmavaivoja. Haju on niin törkeä että ei meinaa kehdata käydä vessassa tupsauttelemassa vaan pitäisi melkein mennä ulos ja toivoa, että on tosi tuulinen päivä.

Olen epäillyt, että keittiö laittaa kasvisruokiin kuivattua sipulia. Siitä tiedän saavani tällaisia vaivoja. Maun perusteella en osaa sanoa, onko ruuissa sipulia.
Ota omat tekemäsi ruoat evääksi töihin, niin minäkin teen, vaikkei mitään ongelmia olekaan nyt. Tulee sellaisia kun mistä pidän, ja on halvempaakin, kun jokin 7 egen hernekeitto. Käyn sitten iltaisin ja viikonloppuisin oikeassa ravintolassa syömässä, enkä missään tunkkaisissa työmaaruokaloissa.
  Vastaa viestiin
06.06.08, 12:53   #10 (linkki)
Eevil Stöö
(Vierailija)

No ainakin soijatuotteet, pavut ja sipulit aiheuttaa kaasutusta monille. Mulle myös raa'at hedelmät ja vihannekset tekee samat. Hedelmiä en voi tyhjään mahaan syödä ollenkaan kun menee maha sekaisin (lienee fruktoosi intoleranssi)
Olen kyllä kasvissyöjä mutta kaasuttelut jätän kotioloihin ja syön julkisilla paikoilla vähän vähemmän saastuttavia ruokia niin ei kanssaihmiset pyörry :)
  Vastaa viestiin