| |  | | |
09.12.08, 19:00
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Jos on ruokarajoitteita, vaikeaa järjestää joulua
Emännöin lapsilleni ja heidän perheilleen joulun. Yksi lapsistani on moniallergikko. Eli haluan tehdä ruoat hänen mukaansa, jotta hänkin voi syödä kaikkea. Ongelma on vain se, etten tiedä tuleeko hän jouluna ollenkaan, riippuen hänen työvuoroistaan, tekee matkaoppaan työtä, eikä tiedä ennen kuin vasta muutamaa päivää ennen joulua tulostaan. Osan teen itse, mutta osan joudun tilaamaan valmiina leipomosta tai pitopalvelusta koska en ole mikään loistokokki. Mutta noin lyhyellä varoitusajalla on vaikeaa saada paikkakunnaltamme enää erikoistuotteita. En syytä tytärtäni itsekkääksi, koska hän käsittääkseni todellakaan ei tiedä vuorojaan, mutta.. jotenkin olen vain surullinen.. mielipiteitä muilta allergisilta, miten loukkaantuneita olisitte jos jättäisin huomiotta sairautenne?
Varmuuden vuoksi en tee ja järjestä kaikkia allergisina koska ovat turkasen kalliita ja sitä paitsi ei se maku ole sama kuin "aidoissa " ruoissa.
Kehtaisiko sitä pyytää häntä itse tuomaan omia eväitään, ei oikein istu tapoihini.
| |
| | |
09.12.08, 19:20
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Et kerro yhtään mitä allergioita hänellä on, vaikea antaa yhtään vinkkejä kun sanot "moniallergikko". Allerginen kun voi olla melkein mille tahansa.
Ei kukaan moniallergikko muuten odota että KAIKKI ruoka on hänelle sopivaa. Aina voi ilmoittaa että tällaista sopivaa ruokaa on, jos haluat muuta niin ota mukaasi. Jos hän pärjää matkaoppaana niin ei luulisi tuollaisen asian olevan kovin suuri ongelma.
| |
| | |
09.12.08, 19:45
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja toinen moniallergikko Et kerro yhtään mitä allergioita hänellä on, vaikea antaa yhtään vinkkejä kun sanot "moniallergikko". Allerginen kun voi olla melkein mille tahansa.
Ei kukaan moniallergikko muuten odota että KAIKKI ruoka on hänelle sopivaa. Aina voi ilmoittaa että tällaista sopivaa ruokaa on, jos haluat muuta niin ota mukaasi. Jos hän pärjää matkaoppaana niin ei luulisi tuollaisen asian olevan kovin suuri ongelma. | Se on sivuseikka mitä allergioita on, vaan se että miten ylipäätään moniallergiset suhtautuvat siihen jos tarjoiluita ei ole. -Ymmärrän täysin sen jos loukkaantuu, mutta miten ihmeessä voin junailla sen joulun kun en tiedä edes tuleeko hän.
| |
| | |
09.12.08, 21:46
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Anteeksi kun puutun tähän, vaikken ole juuri millekään allerginen.
Kyllä suoraan sanoen loukkaantuisin, jos emäntä, vaikka onkin oma äiti, ei jouluna huomioisi minua lainkaan.
Etkö voi soittaa ja kysyä, mitä hän haluaa syödä jos tulee? Ja ellei tule, voi kai muutaman erikoisruuan muutkin syödä. Tee tai varaa niin vähän, ettei tarvitse panna roskiin.
| |
| | |
10.12.08, 17:08
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse olen äitini kanssa sopinut, että tuon omat ruoat mukaan, koska en halua aiheuttaa hänelle ylimääräistä stressiä ja itseltäni erikoisruokien laittaminen käy kuitenkin tottuneena kätevämmin. Äitikin varmasti jotain pientä laittaa, semmoista mitä muutkin voivat syödä. Riippuu paljon allergioiden laadusta, miten kannattaa tehdä. Suosittelisin keskustelemaan tyttäresi kanssa, miten olisi paras molemmille, neuvotelkaa mitä teet niin ei kummallekaan tule paha mieli, arvailu on aina se huonoin vaihtoehto. Itselleni tämä järjestely on ok koska siitä on yhdessä sovittu ja tiedän jo reilusti etukäteen miten varautua (kaikkia erikoistuotteita ei välttämättä täältäkään saa ihan ensimmäisestä kaupasta tai sinä päivänäkään kun toivoisi), sensijaan jos vasta joulupöydässä huomaisin, ettei siellä olekaan juuri mitään mitä voin syödä ja saisin olla nälissäni pystymättä enää itse vaikuttamaan asiaan, loukkaantuisin kyllä.
| |
| | |
10.12.08, 17:26
|
#6 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja yksi tytär Itse olen äitini kanssa sopinut, että tuon omat ruoat mukaan, koska en halua aiheuttaa hänelle ylimääräistä stressiä ja itseltäni erikoisruokien laittaminen käy kuitenkin tottuneena kätevämmin. Äitikin varmasti jotain pientä laittaa, semmoista mitä muutkin voivat syödä. Riippuu paljon allergioiden laadusta, miten kannattaa tehdä. Suosittelisin keskustelemaan tyttäresi kanssa, miten olisi paras molemmille, neuvotelkaa mitä teet niin ei kummallekaan tule paha mieli, arvailu on aina se huonoin vaihtoehto. Itselleni tämä järjestely on ok koska siitä on yhdessä sovittu ja tiedän jo reilusti etukäteen miten varautua (kaikkia erikoistuotteita ei välttämättä täältäkään saa ihan ensimmäisestä kaupasta tai sinä päivänäkään kun toivoisi), sensijaan jos vasta joulupöydässä huomaisin, ettei siellä olekaan juuri mitään mitä voin syödä ja saisin olla nälissäni pystymättä enää itse vaikuttamaan asiaan, loukkaantuisin kyllä. | entä tilanne jossa se hankala tytär asuu 700 km päässä ja tulee bussilla/junalla. Ei siinä paljoa kinkkua ja laatikoita mukanaan tuoda...
| |
| | |
10.12.08, 20:14
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
"eli haluan tehdä ruuat hänen mukaansa"
"olen jotenkin vain surullinen"
"kehtaisiko häntä pyytää tuomaan omiaan evaitään"
"ymmärrän täysin sen jos loukkaantuu"
On niin ristiriitaista pohdintaa, että onko tämä yleensä vilpitöntä, vai onko äidin ja tyttären suhde huononlainen. Vai kirjoitteleeko joku taas sen kun kirjoittelee.
| |
| | |
11.12.08, 14:24
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja vetkutusta "eli haluan tehdä ruuat hänen mukaansa"
"olen jotenkin vain surullinen"
"kehtaisiko häntä pyytää tuomaan omiaan evaitään"
"ymmärrän täysin sen jos loukkaantuu"
On niin ristiriitaista pohdintaa, että onko tämä yleensä vilpitöntä, vai onko äidin ja tyttären suhde huononlainen. Vai kirjoitteleeko joku taas sen kun kirjoittelee. | Onhan noita marttyyreitä.
| |
| | |
11.12.08, 15:12
|
#9 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja hennatiina Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja yksi tytär Itse olen äitini kanssa sopinut, että tuon omat ruoat mukaan, koska en halua aiheuttaa hänelle ylimääräistä stressiä ja itseltäni erikoisruokien laittaminen käy kuitenkin tottuneena kätevämmin. Äitikin varmasti jotain pientä laittaa, semmoista mitä muutkin voivat syödä. Riippuu paljon allergioiden laadusta, miten kannattaa tehdä. Suosittelisin keskustelemaan tyttäresi kanssa, miten olisi paras molemmille, neuvotelkaa mitä teet niin ei kummallekaan tule paha mieli, arvailu on aina se huonoin vaihtoehto. Itselleni tämä järjestely on ok koska siitä on yhdessä sovittu ja tiedän jo reilusti etukäteen miten varautua (kaikkia erikoistuotteita ei välttämättä täältäkään saa ihan ensimmäisestä kaupasta tai sinä päivänäkään kun toivoisi), sensijaan jos vasta joulupöydässä huomaisin, ettei siellä olekaan juuri mitään mitä voin syödä ja saisin olla nälissäni pystymättä enää itse vaikuttamaan asiaan, loukkaantuisin kyllä. | entä tilanne jossa se hankala tytär asuu 700 km päässä ja tulee bussilla/junalla. Ei siinä paljoa kinkkua ja laatikoita mukanaan tuoda... | Itte kyllä ajattelin tuoda siitä huolimatta. En nyt ihan 700km päässä asu, mutta kuitenkin neljän tunnin matkan päässä ja joudun vielä vaihtamaan kulkuvälinettä neljään kertaan matkalla, kun yhteydet ovat huonot. Toisaalta eipä minun tarvitse kuskata mukana ruokia kuin sen verran kun itse syön, muu väki syö niitä äitini laittamia "normaaliversioita". Eli mitään kokonaista kinkkua ja kymmeniä litroja laatikoita en junassa joudu kuitenkaan kuskaamaan vaan suht pieni kylmälaukullinen riittää. :) Vähän hankalaahan tämä on ja joudun syömään mikrolämmitettyä ei ihan vastalaitettua ruokaa, mutta äidilläni on pitkää työpäivää tekevänä liikaa hommaa jo muissakin jouluvalmisteluissa, joten emme ole keksineet parempaakaan tapaa. Tietysti kätevintä olisi, jos pääsisi paikan päälle auttamaan jo ajoissa tai jos omat allergiat sallisivat valmistuotteiden käytön, mutta aina se ei onnistu. | |
| | |
11.12.08, 22:21
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oma äitini on myös pikkukaupungin äiti, ja minä olen ruokarajoitteinen, ollut "pahemmin" ruokarajoitteinen noin 15 vuotta. Käyn vanhempieni luona jokusen kerran vuodessa poikkeamassa, yön yli en siellä viivy kuin ehkä joka toinen vuosi. Syy on se ettei siellä ole minulle mitään syötävää. Häntä ei edes kiinnosta hankkia mitään mitä minäkin voisin syödä. Lopetin siellä vierailut sen jälkeen kun kerran minulle selvisi ettei minulle ole mitään ruokaa "kun en mä oikein osannut hankkia" siinä vaiheessa kun hän kutsui kaikki muut syömään. En ala raahaamaan toiselta puolen maata omia ruokiani ihmisen luokse jota ei sen enempää kiinnosta että olisi JOTAIN syötävää, en odota että kaikki ruuat olisivat minulle sopivia. Muille läheisilleni muuten ruokavalioni ei ole mikään ongelma joten niin vaikeasta asiasta ei ole kyse. Minulle siis tuo tekstisi kuulostaa siltä että sinä teet asiasta vaikeamman kuin se on kun puhut "aidoista" ruuista verrattuna allergikon ruokiin. Asenteestasi se ainakin kertoo. Jos minä olisin tulossa jostain reissusta ja minulle sanottiin että tuo sitten sieltä omat evääsi, menisin kotiin kun kerran on niin vaikeaa.
Näin siis minä, ruokarajoitteinen tytär, ajattelen asiasta.
| |
| | |
12.12.08, 03:18
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miksi ne omat ruuat pitää raahata satojen kilometrien päästä? Eikö siellä kyläpaikan lähellä ole kauppoja, joista ne vois ostaa, ja valmistaa sitten siellä äiteen keittiössä?
| |
| | |
12.12.08, 05:29
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ei tajuu Miksi ne omat ruuat pitää raahata satojen kilometrien päästä? Eikö siellä kyläpaikan lähellä ole kauppoja, joista ne vois ostaa, ja valmistaa sitten siellä äiteen keittiössä? | Niin kai kannattaisi tehdäkin, jos pääsisi tarpeeksi ajoissa paikalle eikä viimeisellä mahdollisella junalla...itse en vaan tykkää kiireellä sählätä mitään, teen mielummin laatikotkin valmiiksi pakkaseen jo hyvissä ajoin pikkuhiljaa, itte joulun haluan sitten ottaa rennosti ja viettää aikaani muualla kuin keittiössä. Eikä siitä yhdestä ylimääräisestä laukusta nyt niin paljoa vaivaa ole että kannattaisi stressata, saako kaikkia tarvittavia erikoistuotteita varmasti sieltä pikkukylän kaupasta.
Ihmetyttää kyllä muuten, miten aikuisilla ihmisillä on pokkaa astella vaan valmiiseen pöytään ja odottaa äitinsä hoitavan yksin kaikki jouluvalmistelut, oli erityisruokavalio tai ei. Monet kaverit eivät edes mitään lahjaa vie vanhemmilleen, omat lahjatoivelistat kyllä ovat kuin kakaroilla ikään, mitä nyt lelut aikalailla kalliimpia kuin lasten toivomat. Ja tätä pidetään ihan normaalina ja aikuisena käytöksenä?
| |
| | |
12.12.08, 05:47
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oho, toi kommentti ei ollutkaan kai tarkoitettu minulle, anteeksi. :)
En kyllä mitään tavallista viikonloppuvierailua varten ruokia kuskaa kun silloin nyt on aika samantekevää mitä syö kunhan jotain on, vaan käyn tosiaan kaupan kautta mennessäni.
| |
| | |
12.12.08, 13:38
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minusta tuntuu, että jos on moniallergikko niin on jo tottunut siihen, että jonkun muun valmistamassa ruokapöydässä ei välttämättä ole paljoakaan hänelle sopivaa syötävää. Eli minun mielestäni voi hyvin pyytää tuomaa jotain itse. En usko, että allerginen siitä pahoittaa mielensä. Ja kai nyt sentään jotain pöydässä on mitä hänkin voi syödä.
Itselläni ei ole allergioita, mutta olen kasvissyöjä - siis jollain tapaa "ruokarajoitteinen" voisi sanoa. En koskaan odota, että juuri minua varten olisi jotain valmistettu. Syön mitä pystyn ja en jää sitä sen kummemmin miettimään. Ja joissakin tapauksissa olen vienyt pöytään omia syötäviäni josta sitten on saaneet muutkin ottaa.
| |
| | |
12.12.08, 15:00
|
#15 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja tomatohead Minusta tuntuu, että jos on moniallergikko niin on jo tottunut siihen, että jonkun muun valmistamassa ruokapöydässä ei välttämättä ole paljoakaan hänelle sopivaa syötävää. | Niinpä. Olen tottunut, että hyvästä yrityksestä huolimatta monesti vartavasten minulle tehty ruokakaan ei sovi, vaan sieltä tuoteselosteista on jäänyt joku ainesosa syynäämättä ja tilanne on nolo kaikille. Ei siinä ilkeydestä ole kyse vaan pelkästään tottumattomuudesta. Yleensä otan siksi aina jotain syötävää itse mukaan. Tietysti toivoisin, että tästäkin voisi sopia etukäteen, ettei tule ikäviä yllätyksiä. | |
| | |
12.12.08, 18:06
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja tomatohead Minusta tuntuu, että jos on moniallergikko niin on jo tottunut siihen, että jonkun muun valmistamassa ruokapöydässä ei välttämättä ole paljoakaan hänelle sopivaa syötävää. Eli minun mielestäni voi hyvin pyytää tuomaa jotain itse. En usko, että allerginen siitä pahoittaa mielensä. Ja kai nyt sentään jotain pöydässä on mitä hänkin voi syödä.. | No riippuu kyllä! Minulle ainakin hyvät ystävät ovat järjestäneet pöperöä pöytään. Huonot ei, mutta ne onkin jo entisiä!
| |
| | |
18.12.08, 19:57
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mielestäni vähintä mitä aikuisilta lapsilta voi vaatia, on että he ilmoittaisivat ajoissa (vähintään 1 - 2 viikkoa aiemmin), ovatko tulossa yhteiseen juhlapöytään. Lapsilta itseltään olisi myös kohteliasta tarjoutua vanhempiensa avuksi keittiössä ja vaikkapa tuomaan joitain tarveaineita mukanaan.
En usko että kukaan erityisruokavaliota noudattava odottaa, että ihan kaikki tarjottavat ovat hänelle sopivia. Alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa (tytär ei ole varmistanut saapumistaan), kannattaisi muutama ruokalaji ja vaikkapa yksi jälkiruoka valmistaa erityisruokavaliota silmällä pitäen, muut tavalliseen tapaan. Ja tämä tiedoksi myös tyttärelle, jotta osaa varautua mahdollisin omin eväin.
| |
| | |
22.12.08, 00:41
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | Laitan omat safkani itse
Minä ja lapset olemme vaikeasti moniallergisia...ne viljat, maito, soijat, pavut, pähkinät, kala, sekä kaikki mikä kasvaa viljapellon vieressä.
En enää uskalla syödä oikeastaan kuin itse laittamaani ruokaa, ettei tarvitsisi tuikata adrenaliinia tai juosta weeceessä urakalla.
Tämän vuoksi sovin AINA että tuon eväät mukana minne menenkin, näin saan AINA maukasta ja terveellistä ruokaa missä liikunkaan. | |
| | |
27.12.08, 13:23
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
[quote="yksi tytär"] Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja ei tajuu Ihmetyttää kyllä muuten, miten aikuisilla ihmisillä on pokkaa astella vaan valmiiseen pöytään ja odottaa äitinsä hoitavan yksin kaikki jouluvalmistelut, oli erityisruokavalio tai ei. Monet kaverit eivät edes mitään lahjaa vie vanhemmilleen, omat lahjatoivelistat kyllä ovat kuin kakaroilla ikään, mitä nyt lelut aikalailla kalliimpia kuin lasten toivomat. Ja tätä pidetään ihan normaalina ja aikuisena käytöksenä? | Vanhempiensa kasvattamiahan nämäkin aikuiset lapset ovat....
| |
| | |
02.01.09, 21:35
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
No joulu meni ja toivottavasti hyvin myös Pikkukaupungin äidillä ja hänen perheellään.
Ei tajuulle: Äitihän sanoi aloituksessaan, että HÄN EMÄNNÖI joulun perheelleen. Se on kutsu eikä sillä ole mitään tekemistä aikuisten ihmisten pokan kanssa.
| |
| | |
10.01.09, 10:59
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ap, miten joulu lopulta meni? Tuliko tytär kylään, ja miten järjestit tarjoilun?
| |
| | |
13.01.09, 09:14
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tämä menee nyt vähän ot, enkä ole edes allerginen millekään, mutta aina kun käyn kotonani (satojen kilometrien päässä) äitini tekee kaikkia lempiruokiani, joten tyttärenä ihmettelisin, jos äitini ei haluaisi muistaa minua joulupöydässä.
Minun voi olla vaikea samastua tähän tapaukseen juuri siksi, etten tosiaan ole allerginen millekään, eli syötävää löytyisi joka tapauksessa, mutta tosiaan ehkä pikkukaupungin äidin olisi kannattanut tehdä joka tapauksessa ainakin pari sellaista ruokaa, joita tytärkin voisi syödä. Olisi kiva tosiaan kuulla, että mitä tyttären allergiat olivat (eli olisiko joulupöydässä ollut mitään sellaista "yleistä" syötävää, joka sopisi hänelle) ja miten joulu meni!
| |
| | |
17.03.09, 14:44
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joulunahan on yleensä tarjolla monia herkkuja, jolloin on nimenomaan helppo ottaa huomioon eri ruokavalioita. Näin ainakin meillä. On tehty jotain kasvisruokia kasvissyöjille, jotain gluteenitonta, jotain maidotonta.. ja kaikki ovat saaneet jotain mieluisaa syötävää.
| |
| | |
18.03.09, 10:17
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä minä loukkaantuisin jos oma äiti/isä ei huomioisi millään tavalla allergiaani. Siis pitäisikö joulu viettää syömättä? Omat eväät, no joo olen joskus vienyt omia eväitä. Voihan ruuat suunnitella siten että ottaa allergian huomioon. Mikään allergia ei ole niin paha etteikö jotain syötävää voisi tehdä.
| |
| | |
24.03.09, 10:30
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei tulisi mieleenikään jättää lastani ruatta, vaikka olisikin aikuinen. Teen yleensäkkin ison satsin kaikkea (siis eritysiruokia) ja laitan pakastimeen, sinäkin (ap) voit tehdä niin. Ja eiköhän tytär sen ymmärrä jos et kaikkea mahdollista laita myös hänelle sopivaksi.
Oma tyttäreni on niin "ruokarajoitteinen" että olis mahdotonta edes yrittää laittaa kaikkea samaa hänelle, kuin muillekkin. Yritän kuitenkin laittaa pääruan lisäksi jotain muutakin, sekä herkkuja.
| |
| | | | |