Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.04.09, 12:28   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 04/2009
Kasvissyöjän määritelmä

Olenkohan jäänyt jälkeen kasvissyönnin määritelmästä?

Minä olen oppinut ajattelemaan että kasvissyöjä ei syö maitoa, munaa, kalaa tai lihaa sen enempää punaista kuin valkoista. Jos syö, niin sitten kertoo sen määrittämällä itsensä ovo- ja/tai lakto- ja/tai pescovegetaristiksi. Ja erona vegaaniin kasvissyöjä sitten syö mm hunajaa.

Onko nykyään perusoletus että kasvissyöjä syö ainakin maitoa ja munaa?

Oli nimittäin pyhinä tilanne jossa oli tilattu kasvisruoka eräälle ruokailijalle. Sitten kävikin ilmi että ruoassa oli sekä kananmunaa että maitoa. Maidolle kyseinen henkilö on allerginen, siis ihan sille proteiinille. Munaa hän voisi syödä mutta ei ole pitänyt tapanaan syödä.

Miten tämä nykyään toimii? Onko perusmallinen kasvisruoka sellaista, jossa voi olla munaa, maitoa, ehkä juustoa? Onko parempi tilata vegaaniruokaa, jos ei halua noita em aineksia mukaan?
  Vastaa viestiin
14.04.09, 23:02   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Varmintahan on laittaa kasvissyöjälle pelkkää kasvisruokaa ilman juustoja, maitoa tai munaa.

Vegaanihan on tarkka siitä, että ruuassa ei saa olla yhtään mitään eläinperäistä, mutta "tavallinen" kasvissyöjä kai voi vaikka sietää jos ruuassa on käytetty jotain ainetta, jossa on eläinperäisiä aineksia (esim. voi).

Itse olen pääasiassa kasvisruokavaliolla, mutta en miellä itseäni kasvissyöjäksi, koska satunnaisesti voin syödä mitä tahansa :). Ehkä lihat kuitenkin ovat sellainen ryhmä, joita syön harvemmin, maitotuotteita syön lähes päivittäin.
  Vastaa viestiin
16.04.09, 04:46   #3 (linkki)
Hmmi
(Vierailija)

Kasvissyöjän ruokavalioon kuuluvat muna ja maito. Jos kala niin sitten on pescivedearisti.

Henkilö jokaa ei syö mitään lihaa, munia tai maitoa on vegaani.
  Vastaa viestiin
16.04.09, 09:13   #4 (linkki)
ravintolan...
(Vierailija)

kasvisruoka on todella vain lihaton ja kalaton. Sitä ei nimetä vegaaniruuaksi, joten jos sellaista haluaa, täytyy se erikseen mainita. Ravintolassahan kasvisruokaa syö moni sekasyöjäkin. Esimerkiksi minä tilaan usein kasvisruuan, koska minusta ne ravintolassa ovat usein parasta antia.
  Vastaa viestiin
17.04.09, 08:14   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Minä olen sillai tarkka, että en tykkää jos kasvikset on hukutettu juustoon tai kermaan. Juustoista tykkään kyllä ylenmäärin, mutta enimmäkseen herkkuna.
  Vastaa viestiin
12.06.09, 16:31   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2009
Melkein varminta on tilata vegaani ruokaa, jos haluaa maitoa ja munia välttää. Perusolettamuksena on, että kasvissyjä nimikkeellä menevä syö munia ja maitoa, vegaani ei mitään eläinperäistä.

Kävin taannoin ravintolassa ja tilasin kasvisburgerin ranskalaisilla. Tarjoilija oli onneksi valveutuneempi ja ehdotti lohkoperunoita, koska kyseiset ranskikset uppopaistettiin samassa rasvassa kanojen kanssa. Olen aika feikki-vegetaristi koska syön kalaa:) mutta jotenkin tuo samassa rasvassa kanojen kanssa paistaminen tuntui ällöltä ja päädyin lohkoperunoihin.

Vaikka syön kalaa, maitoa ja munia, tilaan aina ravintolassa joko kasvis tai vegaani annokset. Näin selviän (ehkä) siltä mietteeltä mitä lihalientä esim. kastikkeen tekemiseen on käytetty. Onpa minulle tosin ehdotettu jopa maksaa, kerrottuani olevani kasvissyöjä! Sehän on sisäelin, ei lihaa =)
  Vastaa viestiin
16.06.09, 19:45   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2009
Onko vieraana vegetaristi, vegaani vai kalaa syövä (joka taas ei syö kanaa tai kalkkunaa)...

Jos et ole varma, niin kysy suoraan syöjältä. Jos ruokavalio on liian vaikea toteuttaa, niin pyydä erikoisruokavaliolla olevaa tuomaan omat ruuat. Tai ainakin osa ruuista. Niin minä teen kun menen juhliin jossa syödään lihaa. Salaatti kuitekin sopii kaikille ja sitä on yleensä tarjolla kaikissa juhlissa.
  Vastaa viestiin
21.07.09, 00:12   #8 (linkki)

Rekisteröitynyt: 07/2009
Jaa-a, niin se nykyään menee, parhaimmillaan sotketaan jo kalan syöjät ja kevytruokavalionistit vegetaareihin, mikä minua ärsyttää suunnattomasti. Ärsyttää vaikka olen entinen vege, nykyinen lihanpuputtaja. Itsellä ei kyllä pirskeitä järjestäessä ole ongelmia tullut menun suhteen, vaikka vieraissa löytyy kaikkia sortteja syöjiä. Yleensä kun rakennan tavallaan snack- pöydän, josta voi poimia lautaselleen erilaisia asioita. Peruselementtinä on yleensä öljy-valkosipuli-uunileipä, jonka päälle on erilaisia mönjiä, oliivitahnaa, guagamolea, humusta, tomaatti-chiliä, sitten kermaviilijotain tai papumönjää. Joskus merilevä-mätiä, hauska erikoisuus. Salaattia, sitten saattaapi olla jopa kesäkurpitsaa, munakoisoa paistettuna, itsetehtyjä lohkoperunoita dippimallisina. Jos lihansyöjille on ihan oikeaa pihviä tms, niin vegaanille tai vegelle on vaikkapa joku täytetty paprika/tomaatit/munakoisot, tms. kaikkea voi varioida, oikeastaa tuntuu helpommalata melkein tehdä vegaani-juttuja, kuin liha- gourmeeta.
  Vastaa viestiin
03.11.09, 22:31   #9 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2009
Vegaani

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja *marjaana* Näytä viesti
Olenkohan jäänyt jälkeen kasvissyönnin määritelmästä?

Miten tämä nykyään toimii? Onko perusmallinen kasvisruoka sellaista, jossa voi olla munaa, maitoa, ehkä juustoa? Onko parempi tilata vegaaniruokaa, jos ei halua noita em aineksia mukaan?
Parasta on tilata vegaaniannos tai sitten soittaa erikseen päivä tai pari etukäteen ravintolaan. Soittamalla olen itse saanut mitä olen halunnut.
  Vastaa viestiin