| |  | |
14.03.11, 14:08
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2011
| Gluteeniton pitsapohja?
Hei onko kellään hyvää reseptiä gluteenittomaan pitsapohjaan? Mitkä jauhot sopivat parhaiten yms? Keliakia todettiin vasta pari viikkoa sitten ja itse kokeilin tehdä pitsaa viikonloppuna, käytin riisi-, tattari- ja perunajauhoseosta ja pohjasta tuli hirveän kova, hyvä että veitsi pystyi...
| |
| | |
14.03.11, 18:59
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2010
| Tämä on ainakin hyvä ohje, taikinasta tulee neljä pyöreää pohjaa, joista osan voi pakastaa esipaistettuna. 3,5 dl vettä 2 rkl öljyä n. 6 dl jauhoja pussi kuivahiivaa (1-2 tl suolaa) Sekoita kuivat aineet keskenään. Kuumenna vesi, lisää joukkoon öljy. Kaada vesi-öljy-seos kuivien aineiden joukkoon, sekoita taikinakoukuilla. Jos taikina tuntuu liian löysältä, lisää vielä ½ dl jauhoja. Taputtele pohjat tasaisiksi (sormia kannattaa välillä kostuttaa, muuten taikina juuttuu käsiin). Anna nousta 10-15 minuuttia leivinliinan alla. Paista 5-10 minuuttia 200 asteessa ennen täytteiden laittamista. Jauhoina käytän yleensä Semperin tummaa/karkeaa gluteenitonta jauhoseosta (joka muuten turpoaa kypsyessään enemmän kuin muut jauhot, joten mitä enemmän kyseistä jauhoa on taikinassa, sitä löysemmäksi se kannattaa jättää) ja Semperin vaaleaa gluteenitonta jauhoseosta. Pieni määrä perunajauhoa, maissijauhoa tai riisijauhoa sopii myös hyvin. | |
| | |
14.03.11, 19:11
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Gluteeniton pizzapohja
Toivottavasti sinulla on tullut painovirhe!?
Et voi tosissasi laittaa 6 dl jauhoja 3,5 dl:aan vettä?
Tästä se vasta kova taikina syntyy.
Minä käytän tummaa Jytteä, joka antaa makua. 3,5 dl jauhoja riittää samaan nestemäärään!!!
(Ja suolan käyttöä pitäisi yleisesti ottaen vähentää Suomessa. 1/2 tl. rittää hyvin.)
Olli Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla* Tämä on ainakin hyvä ohje, taikinasta tulee neljä pyöreää pohjaa, joista osan voi pakastaa esipaistettuna. 3,5 dl vettä 2 rkl öljyä n. 6 dl jauhoja pussi kuivahiivaa (1-2 tl suolaa) Sekoita kuivat aineet keskenään. Kuumenna vesi, lisää joukkoon öljy. Kaada vesi-öljy-seos kuivien aineiden joukkoon, sekoita taikinakoukuilla. Jos taikina tuntuu liian löysältä, lisää vielä ½ dl jauhoja. Taputtele pohjat tasaisiksi (sormia kannattaa välillä kostuttaa, muuten taikina juuttuu käsiin). Anna nousta 10-15 minuuttia leivinliinan alla. Paista 5-10 minuuttia 200 asteessa ennen täytteiden laittamista. Jauhoina käytän yleensä Semperin tummaa/karkeaa gluteenitonta jauhoseosta (joka muuten turpoaa kypsyessään enemmän kuin muut jauhot, joten mitä enemmän kyseistä jauhoa on taikinassa, sitä löysemmäksi se kannattaa jättää) ja Semperin vaaleaa gluteenitonta jauhoseosta. Pieni määrä perunajauhoa, maissijauhoa tai riisijauhoa sopii myös hyvin. | | |
| | |
14.03.11, 19:22
|
#4 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Olli Toivottavasti sinulla on tullut painovirhe!?
Et voi tosissasi laittaa 6 dl jauhoja 3,5 dl:aan vettä?
Tästä se vasta kova taikina syntyy.
Minä käytän tummaa Jytteä, joka antaa makua. 3,5 dl jauhoja riittää samaan nestemäärään!!!
(Ja suolan käyttöä pitäisi yleisesti ottaen vähentää Suomessa. 1/2 tl. rittää hyvin.)
Olli | Tarkistin ja laskin jopa uudelleen kolminkertaistamani ohjeen, ja kyllä jauhojen määrä on aivan oikea. Vähemmänkin voi tietysti laittaa, jauhojen turpoamisesta riippuen. Ja tuo suola taas on sulkeissa juuri siksi, että sitä ei ole pakko laittaa ollenkaan. Yleensä en laitakaan, jos täytteet ovat kovin suolaisia.
| |
| | |
15.03.11, 14:01
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | jauhot ja suola
Laitan minäkin lusikkani soppaan. Todellakin jauhomäärä kuulostaa suurelta. Mitä löysempi taikina, sitä parempi lopputulos. Lusikalla pitää pystyä taikina sekoittamaan. Jos tarvitaan järeämpiä aseita, on taikinassa liikaa jauhoja. Leivottavuus ei ole paras mahdollinen. Öljytyin käsin on paras muotoilla haluttu pohja. Kauliminen on hankalaa.
Ja suolaa ei pitsapohjaan tarvita (ei tavallisessa eikä gluteenittomassa). Päällisissä on suolaa jo tuplamäärä, vaikka laittaisi pelkän juustoraasteen.
| |
| | |
15.03.11, 14:03
|
#6 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Niksejä keliaakikolta Laitan minäkin lusikkani soppaan. Todellakin jauhomäärä kuulostaa suurelta. Mitä löysempi taikina, sitä parempi lopputulos. Lusikalla pitää pystyä taikina sekoittamaan. Jos tarvitaan järeämpiä aseita, on taikinassa liikaa jauhoja. Leivottavuus ei ole paras mahdollinen. Öljytyin käsin on paras muotoilla haluttu pohja. Kauliminen on hankalaa.
Ja suolaa ei pitsapohjaan tarvita (ei tavallisessa eikä gluteenittomassa). Päällisissä on suolaa jo tuplamäärä, vaikka laittaisi pelkän juustoraasteen. | Eikö keliaakikkojen pizzapohjaa tehdä samoilla menetelmillä kuin tavallisista jauhoista tehtäisiin?
Viimeinen muokkaaja Jx; 15.03.11 14:15.
| |
| | |
15.03.11, 14:11
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Eikö keliaakikkojen pizzapohjaa tehdä samoilla menetelmillä kuin tarvallisista jauhoista tehtäisiin? | Vastaus kysymykseesi on :EI samalla tapaa. Mitä ovat "tarvalliset " jauhot, Niilo Tarvajärvikö ne on keksinyt? Voi pyhä jysäys taas!!
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 16.03.11 09:59.
| |
| | |
15.03.11, 15:00
|
#8 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Niksejä keliaakikolta Laitan minäkin lusikkani soppaan. Todellakin jauhomäärä kuulostaa suurelta. Mitä löysempi taikina, sitä parempi lopputulos. Lusikalla pitää pystyä taikina sekoittamaan. Jos tarvitaan järeämpiä aseita, on taikinassa liikaa jauhoja. Leivottavuus ei ole paras mahdollinen. Öljytyin käsin on paras muotoilla haluttu pohja. Kauliminen on hankalaa.
Ja suolaa ei pitsapohjaan tarvita (ei tavallisessa eikä gluteenittomassa). Päällisissä on suolaa jo tuplamäärä, vaikka laittaisi pelkän juustoraasteen. | Minä taas en ole monista yrityksistä huolimatta saanut löysästä taikinasta onnistunutta pohjaa. Ja ohjetta on kyllä luettu hyvin tarkkaan, virheistä ei ole kyse. Paistoaikaa, lämpötilaa jne vaihtelemalla lopputulos ei muuttunut mainittavasti, löysäksi jäi edelleen vaikka pinta paloikin. Kyllästyneenä kokeilin toista ohjetta, johon tykästyin. Antamaani ohjetta ei kenenkään ole pakko käyttää jos pitää omaansa parempana. Aloittajalle niistä ohjeista myös saattaisi olla enemmän hyötyä kuin "kyllä löysempi on parempi, kamala määrä jauhoja ja ei siinä suolaa tarvita" -kommenteista.
| |
| | |
15.03.11, 16:54
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos olisi pakko tehdä jokin pizzan tapainen gluteeniton tekele, niin käyttäisin tattarijauhoja. Mielestäni kuitenkin punasipulilla ja tuoreella rosmariinilla maustettu farinata maistuu paremmalta etenkin näin talvella kuin se iänikuinen pitsa.
| |
| | |
15.03.11, 20:44
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | gluteeniton pizzapohja
Itse olen tykännyt tästä pizzapohjasta, jonka ohjeen olen joskus löytänyt netistä: 5 dl vaaleaa gluteenitonta jauhoa, 1 dl vettä tai maitoa, n. 1 dl (tai vähän vajaa desi) ruokaöljyä, suolaa. Kaikki ainekset sekoitetaan keskenään, taikina levitetään pellille ja täytteet päälle. Paistetaan 225c suunnilleen 15 min.
| |
| | |
15.03.11, 21:22
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva Jos olisi pakko tehdä jokin pizzan tapainen gluteeniton tekele, niin käyttäisin tattarijauhoja. Mielestäni kuitenkin punasipulilla ja tuoreella rosmariinilla maustettu farinata maistuu paremmalta etenkin näin talvella kuin se iänikuinen pitsa. |
ihan mielenkiinnosta kysyisin, miksi juuri "pizzan tapainen tekele"? miksei pizza? gluteenittomuusko sen tekee?
| |
| | |
16.03.11, 10:52
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva Jos olisi pakko tehdä jokin pizzan tapainen gluteeniton tekele, niin käyttäisin tattarijauhoja. Mielestäni kuitenkin punasipulilla ja tuoreella rosmariinilla maustettu farinata maistuu paremmalta etenkin näin talvella kuin se iänikuinen pitsa. |
Onko sinulla kokemusta gluteenittoman pizzan teosta? jos ei ole, ei kannata antaa vinkkejä, pizzan teko gluteenittomana on tosi vaikeata. Olen ostanut kerran valmispizzan, siis pakasteena, ja sekin oli syömäkelvoton. Pizza ei niin suurta herkkua ole että sen tekemsieen kannattaa sen enempää paneutua. Sehän on lasten ruokaa.
| |
| | |
16.03.11, 16:14
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä olen aina tehnyt ihan samalla ohjeella kuin vehnäjauhoistakin ja ihan samalla tavalla leipoen, käytän yleensä tummaa gluteenitonta jauhoseosta mutta vaaleakin käy. Lähes kaikkien mielestä gluteeniton pizza on ollut parempaa kuin vehnäjauhoista tehty.
Ihme viestejä että se muka olisi jotenkin vaikeaa tai erilaista... Jauhot vain on eri, muuten se on ihan samanlaista pizzan tekemistä!
| |
| | |
17.03.11, 14:25
|
#14 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kokkailija Itse olen tykännyt tästä pizzapohjasta, jonka ohjeen olen joskus löytänyt netistä: 5 dl vaaleaa gluteenitonta jauhoa, 1 dl vettä tai maitoa, n. 1 dl (tai vähän vajaa desi) ruokaöljyä, suolaa. Kaikki ainekset sekoitetaan keskenään, taikina levitetään pellille ja täytteet päälle. Paistetaan 225c suunnilleen 15 min. |
Tämä kuullostaa hyvältä, koska et ole käyttänyt hiivaa ollenkaan, ei meinaan sovi hiivalliset reseptit oikein mahalle. Mutta etkö sekoita mukaan edes leivinjauhetta ollenkaan?
| |
| | |
17.03.11, 14:31
|
#15 (linkki)
|
|
Ja kyllä se vain on erilaista. Näin alottelijana tämän allergian kanssa se on huomattu todella selkeästi. Tein oman pitsani samalla ohjeella kuin aina olen tehnyt vehnäjauhoista, vaihdoin vain jauhot ja eipä tullut sama lopputulos. Mutta ehkä parasta olisi käyttää tuota tummaa jauhoa kun monet sitä suosittelevat jos se sopisi paremmin kuin vaalea seos... Kiitos kaikille vinkeistä!
| |
| | |
15.09.11, 17:40
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pizzapohjan voi tehdä myös kokonaan ilman jauhoja: sekoittaa kananmunia ja juustoraastetta keskenään sopivaksi (sori, nyt ei ole antaa mittasuhteita) taikinaksi. Vaatii tosin lyhyen esipaiston että jähmettyy niin jotta täytteet voi levittää päälle (mutta pohjan voi laittaa pellille ennen kuin uunin laittaa päälle, ja esipaistoksi riittää usein vaan se että tyrkkää pellin uuniin siksi aikaa kunnes uuni on lämmennyt oikeanlämpöiseksi). Kananmuna-juustoraastepohjasta tulee tosi mehevä. Tietysti se on myös aika tuhti.
| |
| | |
15.10.11, 13:51
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | jauhoton pitsa
Tuossa: MonkeyFood Paleo con queso (jauhoton pitsa)
Olen tehnyt sitä monta kertaa ja aina on yhtä hyvää, kantsii kokeilla vaikka aluksi voi vaikuttaa vähän oudolta tuo "taikina". Näyttää ja maistuu lähes "jauhopitsalta", paitsi ettei turvota tai tule paha olo. Ehdottomasti hyvää! :)
| |
| | |
13.05.12, 21:41
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Omena2 Hei onko kellään hyvää reseptiä gluteenittomaan pitsapohjaan? Mitkä jauhot sopivat parhaiten yms? Keliakia todettiin vasta pari viikkoa sitten ja itse kokeilin tehdä pitsaa viikonloppuna, käytin riisi-, tattari- ja perunajauhoseosta ja pohjasta tuli hirveän kova, hyvä että veitsi pystyi... | 1 kananmuna
purkki maitorahkaa
1 dl gluteenitonta jauhoa
-sekoita aineet tasaiseksi taikinaksiesim puuhaarukalla kulhossa
-levitä taikina leivinpaperille nuolijan avulla(tosi löysä taikina),aseta leivinpaperi sit pellille
täytteet esim.kebablastu,kinkkusuikale,tomaatti,juustoraast e,homejuusto,ym
200-225 astetta yläritsille uuniin 30 minuuttia
kokemus kertoo sit sopivan lämpötilan ja paiston keston
| |
| | | | |