Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.05.11, 12:37   #1 (linkki)
minähänse
(Vierailija)

Ärtynyt paksusuoli

Joo, eli olen 2 vuotta tapellut tän kanssa. Joskus saattaa olla maha kuukauden kunnossa, joskus saattaa olla kuukauden joka päivänä vesiripulilla:( Oon jättänyt maidon pois, sokerit, ja hyylihydraatteja, ja valkoset jauhot, hiivan, en oikeastaan enää tiedä mitä voisin syödä. Ehkä jotain höyrytettyjä kasviksia? Mutta ei niillä elä... no joka tapauksessa harkitsisin jos menisin rukoilemaan lääkäriltä librax nimistä lääkettä, mutta ensimmäinen aine siinä on vedetön laktoosi.. joo mulla on laktoosi-intorelanssi..:/

Olisko mitään muuta vastaavaa lääkettä? Vai pitäiskö ottaa tollanen laktoosientsyymikapseli aina? Kalliiksi tulee.
  Vastaa viestiin
29.05.11, 16:16   #2 (linkki)
LCHF
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja minähänse Näytä viesti
Joo, eli olen 2 vuotta tapellut tän kanssa. Joskus saattaa olla maha kuukauden kunnossa, joskus saattaa olla kuukauden joka päivänä vesiripulilla:( Oon jättänyt maidon pois, sokerit, ja hyylihydraatteja, ja valkoset jauhot, hiivan, en oikeastaan enää tiedä mitä voisin syödä. Ehkä jotain höyrytettyjä kasviksia? Mutta ei niillä elä... no joka tapauksessa harkitsisin jos menisin rukoilemaan lääkäriltä librax nimistä lääkettä, mutta ensimmäinen aine siinä on vedetön laktoosi.. joo mulla on laktoosi-intorelanssi..:/

Olisko mitään muuta vastaavaa lääkettä? Vai pitäiskö ottaa tollanen laktoosientsyymikapseli aina? Kalliiksi tulee.

Allt om LCHF - Din guide till ökat välmående

LCHF, eli Low Carb High Fat on ruokavalio, jossa syödään paljon rasvaa, lihaa, kalaa, äyriäisiä, kananmunia, rasvaisia maitotuotteita, marjoja ja maan päällä kasvavia kasviksia. Myös pähkinät ovat ok.

LCHF:llä vältetään perunaa, pastaa, riisiä, juureksia, sokeria, viljatuotteita, eineksiä, makeutusaineita yms. lisäaineita ja hedelmiä.

Erona ns. karppaukseen (VHH) LCHF:llä syödään todella paljon rasvaa. Eläinrasvoja.

LCHF helpottaa ärtynyttä paksusuolta, liikapainoa, diabetesta, fibromyalgiaa, väsymystä, aknea, adhd:tä... You name it. Tutustu myös Antti heikkilän kotisivuihin.

Tämä on totta, ja toimii!
  Vastaa viestiin
30.05.11, 23:10   #3 (linkki)
Oma kokemus
(Vierailija)

Kuituvalmiste

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja minähänse Näytä viesti
Turvotukseen ja pinkeään oloon ja epäiltyyn IBS:aan sain lääkäriltä ohjeen syödä psyllium-kuitua. Jauhetta otetaan todella runsaan veden kera kerran pari päivässä, ja parissa viikossa omat oireeni vähenivät huomattavasti. Asuinmaassani jauhetta saa sekä apteekista että luontaistuotekaupoista ja se ei ole hinnalla pilattu eli kannattaa kokeilla.
  Vastaa viestiin
31.05.11, 07:26   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Oma kokemus Näytä viesti
Turvotukseen ja pinkeään oloon ja epäiltyyn IBS:aan sain lääkäriltä ohjeen syödä psyllium-kuitua. Jauhetta otetaan todella runsaan veden kera kerran pari päivässä, ja parissa viikossa omat oireeni vähenivät huomattavasti. Asuinmaassani jauhetta saa sekä apteekista että luontaistuotekaupoista ja se ei ole hinnalla pilattu eli kannattaa kokeilla.
Toinen hyvä on Liinus rakeet, joita myydään apteekissa.
  Vastaa viestiin
31.05.11, 21:05   #5 (linkki)
Kasvis
(Vierailija)

Olen paininut ärtyneen paksusuolen kanssa koko ikäni. Sitten huomasin, että Thaimaan matkalla vatsa voi paljon paremmin. Thaimaassahan ei syödä oikeastaan leipää ollenkaan ja lihaakin vain vähän kerrallaan, sokeria kohtuudella.

Aloin kokeilemaan, kokeilemaan ja kokeilemaan... vuosien kokeilujen jälkeen huomasin, että 90% kasvisruokavalio toimii parhaiten. Kasviskuidut tuntuu sopivan minulle paljon paremmin kuin esim leipä. Nyt voin tosin jo syödä leipääkin kohtuudella, vatsa on varmaan karaistunut sen verran tuosta kasvisten napostelusta :)

Yksilöllistähän tämä on, mutta kannattaa kokeilla :)
  Vastaa viestiin
31.05.11, 21:45   #6 (linkki)
LCHF
(Vierailija)

Kuituja? Rakeita?

Ei. Ei.

Luonnollinen, vähän prosessoitu ruoka. Lukekaa Annika Dahlströmin kirja aiheesta.
  Vastaa viestiin
31.05.11, 22:39   #7 (linkki)
Stressi!!!
(Vierailija)

Kokemuksen mukaan kaikkein eniten vaikuttaa se, mikä valuu alamäkeen korvien välistä, eli stressi! Työpaineet, huolet, sellainen "Hyökkää tai pakene" -reaktion jääminen päälle eli ylikierroksilla käynti, huonosti nukutut yöt... Kaikkeen tuohon kroonisesti ärtynyt suolisto reagoi sata lasissa, ja usein alunperin aiheuttaakin taudin. Niin teki minullakin, tauti puhkesi järjettömän työpaikan aikana, ja 'varoittaa' liikapaineista ja -vauhdista yhä pahenemalla. Ja nuo asiat rikkovat monta muutakin kohtaa elimistössä, ja niiden reistailu taas vaikuttaa seuraaviin, joiden... Eli elämä pois kiihdytyskierroksilta ja tasapainoon muuten, niin suolisto kestää taas kummasti monta ruokaa paremmin!
  Vastaa viestiin
01.06.11, 07:52   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LCHF Näytä viesti
Kuituja? Rakeita?

Ei. Ei.

Luonnollinen, vähän prosessoitu ruoka. Lukekaa Annika Dahlströmin kirja aiheesta.
Ei tarvitse lukea mainitsemaasi kirjaa, kun omat kokemukset opettavat mikä omalle vatsalle on parasta. Nimimerkki Stressi!!! on aivan oikeassa eli stressi pahentaa tilannetta ja on yksi sen aiheuttajistakin.
  Vastaa viestiin
01.06.11, 08:22   #9 (linkki)
stressiä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Ei tarvitse lukea mainitsemaasi kirjaa, kun omat kokemukset opettavat mikä omalle vatsalle on parasta. Nimimerkki Stressi!!! on aivan oikeassa eli stressi pahentaa tilannetta ja on yksi sen aiheuttajistakin.

Sullako stressiä?
  Vastaa viestiin
01.06.11, 08:47   #10 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja stressiä Näytä viesti
Sullako stressiä?
Kyllä välillä sitä on jopa minulla, mutta ei välttämättä työperäistä. Monet asiat voivat ihmistä rassata eikä kaikki stressi johdu suinkaan kiireestä vaan ihan jostain muusta. Niin eikä stressi ole mitenkään itseaiheutettua suinkaan ainakaan minulla vaan johtuu ihan jostain muusta syystä.
  Vastaa viestiin
01.06.11, 11:25   #11 (linkki)
Lue viesti
(Vierailija)

Lainaus:

ennenkuin vastaat. Alkuperäisellähän ongelmana on jatkuva ripuli ja silloin ei missään nimessä pidä syödä mitään kuiturakeita (eikä makeutusaineita). Ripli ja ummetus ovat täysin eri asia ja kuidut pahentavat ripulia.
  Vastaa viestiin
01.06.11, 11:48   #12 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lue viesti Näytä viesti
ennenkuin vastaat. Alkuperäisellähän ongelmana on jatkuva ripuli ja silloin ei missään nimessä pidä syödä mitään kuiturakeita (eikä makeutusaineita). Ripli ja ummetus ovat täysin eri asia ja kuidut pahentavat ripulia.
Liinusrakeet kuitenkin sopii. Oli minullakin ihan samat oireet kuin ap:llä silloin, kun minulla pahin vaihe oli. Ihan omista kokemuksistani vinkin annoin. Suosittelen alkuperäiselle kysyjälle leivän syönnin vähentämistä radikaalisti ja ainakin tuoreen ruisleivän unohtamista jokisikin aikaa, kunnes tilanne on rauhoittunut. Ummetus on minulle henkilökohtaisesti lähes tuntematon käsite eli siitä en ole kärsinyt.
  Vastaa viestiin
01.06.11, 11:54   #13 (linkki)
Ahaa!
(Vierailija)

Lainaus:
Liinusrakeet kuitenkin sopii. Oli minullakin ihan samat oireet kuin ap:llä silloin, kun minulla pahin vaihe oli. Ihan omista kokemuksistani vinkin annoin. Suosittelen alkuperäiselle kysyjälle leivän syönnin vähentämistä radikaalisti ja ainakin tuoreen ruisleivän unohtamista jokisikin aikaa, kunnes tilanne on rauhoittunut. Ummetus on minulle henkilökohtaisesti lähes tuntematon käsite eli siitä en ole kärsinyt.
Eli käytät makeutusaineita runsaasti ja niiden aiheuttaman löysän vatsan korjaat Liinusrakeilla. Epäloogista minusta, ensin aiheutetaan vaiva ja sitten korjataan sitä...
  Vastaa viestiin
01.06.11, 11:59   #14 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ahaa! Näytä viesti
Eli käytät makeutusaineita runsaasti ja niiden aiheuttaman löysän vatsan korjaat Liinusrakeilla. Epäloogista minusta, ensin aiheutetaan vaiva ja sitten korjataan sitä...
Eipä ole kyse makeutusaineiden aiheuttamasta löysästä vatsasta vaan kyse on ainakin minun tapauksessani IBS:stä.
  Vastaa viestiin
01.06.11, 12:42   #15 (linkki)
ibs
(Vierailija)

Lainaus:
Eipä ole kyse makeutusaineiden aiheuttamasta löysästä vatsasta vaan kyse on ainakin minun tapauksessani IBS:stä.

IBS:nhän liittyy tutkimusten mukaan myös enemmän masentuneisuutta, ahdistuneisuutta ja erilaisia ruumiillisia oireita, kuten päänsärkyä ja selkäkipua kuin verrokkiväestöllä.
  Vastaa viestiin
01.06.11, 13:03   #16 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ibs Näytä viesti
IBS:nhän liittyy tutkimusten mukaan myös enemmän masentuneisuutta, ahdistuneisuutta ja erilaisia ruumiillisia oireita, kuten päänsärkyä ja selkäkipua kuin verrokkiväestöllä.
No minulla ei ole masennusta ja päänsärkyäkin todella harvoin. Ei myöskään ahdista.
  Vastaa viestiin
01.06.11, 22:57   #17 (linkki)
Fiia kirjautumatta
(Vierailija)

Minun täytyy myöntää, että työperäinen stressi on ikävä vaivani. Vielä viisvitosena tulee jatkuvasti yli 50-tuntisia työviikkoja eikä hyvästä fyysisestä kunnosta huolimatta oikein jaksa.

Toisaalta mielenkiintoinen luova työ ei päästä otteestaan, joten valitsen mieluummin vatsavaivat kuin tylsän kahdeksasta neljään työn. Näillä mennään.

Minä säätelen vaivaani välttelemällä ajoittain kahvia, lenkkeilemällä ja hyödyntämällä arkiliikunnan sekä nauttimalla aina välillä lasin pari viiniä rakkaitteni seurassa, joka rentouttaa ja on siten paras lääke.
  Vastaa viestiin
02.06.11, 12:16   #18 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Minä olen myös kärsinyt ärtyneestä paksusuolesta. Sain siihen nopeasti avun jättämällä pois osan hiilareista. Mitään ylimääräistä troppia en ole tarvinnut. Tosin syön silloin tällöin vehnää ja sokeriakin. Riisiä myös harvemmin, perunaa useammin.
  Vastaa viestiin
13.12.11, 15:18   #20 (linkki)
Niina
(Vierailija)

Ärtyvä suoli ja Fodmapit

Kokeilkaa "Fodmap" diettiä, siitä löytyy jonkin verran tietoa myös suomeksi, mutta harva lääkäri osaa sitä vielä suositella. Itselle se on tuonut apua vaikeisiin vatsavaivoihin. Ideana on välttää huonosti imeytyviä hiilihydraatteja, mitä on paljon esim. osassa hedelmiä ja kasviksia, vehnässä, makeutusaineissa, laktoosissa.

PRONUTRITIONIST | Search Results
  Vastaa viestiin
18.12.11, 19:57   #21 (linkki)
Ulrika syrjäkylältä
(Vierailija)

Ruisleipä pois

ja siinä se pahin oli. Selvisi Espanjan matkalla kun sieltä en onneksi saanut ruisleipää. Mitään juustoja en myöskään siedä ja nyt tuntuu olo terveeltä.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 13:02   #22 (linkki)
mieli-pide
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LCHF Näytä viesti
Allt om LCHF - Din guide till ökat välmående

LCHF, eli Low Carb High Fat on ruokavalio, jossa syödään paljon rasvaa, lihaa, kalaa, äyriäisiä, kananmunia, rasvaisia maitotuotteita, marjoja ja maan päällä kasvavia kasviksia. Myös pähkinät ovat ok.

LCHF:llä vältetään perunaa, pastaa, riisiä, juureksia, sokeria, viljatuotteita, eineksiä, makeutusaineita yms. lisäaineita ja hedelmiä.

Erona ns. karppaukseen (VHH) LCHF:llä syödään todella paljon rasvaa. Eläinrasvoja.

LCHF helpottaa ärtynyttä paksusuolta, liikapainoa, diabetesta, fibromyalgiaa, väsymystä, aknea, adhd:tä... You name it. Tutustu myös Antti heikkilän kotisivuihin.

Tämä on totta, ja toimii!
Tuohan on mainos eli karppaamisen mainos.
Maitotuotteita ei voi nauttia kuin rajoitetusti kun on laktoosi-intoleranssi eli vain laktoosittomat tuotteet käyvät.
Kokeiluni perusteella voin sanoa että karppaaminen ei käy sellaiselle jolla on aineenvaihduntasairauksia. Itselläni on sekä laktoosi-intoleranssi että keliakia.
Mutta aloittajalle sanoisin että parasta mennä lääkärille tuon asian kanssa, saa neuvontaa (ravintoterapeutilta tarkat ohjeet) miten pääsee ko. vaivasta eroon. Mitään hapanta ei saa nauttia, ei liioin mitään sellaista mikä ärsyttää vatsaa. Eli kahvi pois, lanttu, varmaan perunakin´, happamat marjat... enempää en laita, lääkäri kertoo loput.
Täällä taas pyörii noita erilaisia "oppimattomia tohtoreita" jotka ovat saaneet jonkun herätyksen ja saarnaavat sitä. Sellaista ei kannata uskoa.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 13:02   #23 (linkki)
mieli-pide
(Vierailija)

Ja kannattaa ekaksi unohtaa Antti Heikkilä!
  Vastaa viestiin
19.12.11, 13:05   #24 (linkki)
realisti
(Vierailija)

Se seikka mikä nykyään edesauttaa kyseisen vaivan syntymistä on ihmisten istumatyö eli liikuntaa saadaan aivan liian vähän. Ei mitkään ihmedietit ole ratkaisu, ei ainoa ratkaisu. Ruokavalio siitä ankarimmasta päästä auttaa.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 13:09   #25 (linkki)
abcd
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Stressi!!! Näytä viesti
Kokemuksen mukaan kaikkein eniten vaikuttaa se, mikä valuu alamäkeen korvien välistä, eli stressi! Työpaineet, huolet, sellainen "Hyökkää tai pakene" -reaktion jääminen päälle eli ylikierroksilla käynti, huonosti nukutut yöt... Kaikkeen tuohon kroonisesti ärtynyt suolisto reagoi sata lasissa, ja usein alunperin aiheuttaakin taudin. Niin teki minullakin, tauti puhkesi järjettömän työpaikan aikana, ja 'varoittaa' liikapaineista ja -vauhdista yhä pahenemalla. Ja nuo asiat rikkovat monta muutakin kohtaa elimistössä, ja niiden reistailu taas vaikuttaa seuraaviin, joiden... Eli elämä pois kiihdytyskierroksilta ja tasapainoon muuten, niin suolisto kestää taas kummasti monta ruokaa paremmin!

Tuo on vain yksi osa ja se kaikkein pienenin osa selityksestä.
Joillain on tietysti stressi syynä mutta tiedän vaivasta kärsiviä jotka eivät ole edes töissä eikä mtiänä stressin aiheita ole. Stressi on liian helppo selitys... jotekin muodissa eli kaikki mahdollinen yritetään selittää stressillä. Se on edesvastuuntonta.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku